Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapseni ei pääse teille?

Vierailija
21.09.2018 |

Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta, missä kaveri ei pääse meille. Että miksi minun lapseni ei pääse teille?
Lapsellani on yksi kaveri, jonka luokse ei koskaan kutsuta leikkimään. Kyse ei varmasti ole siitä, että lastani pidettäisiin huonona seurana, sillä kaverin vanhemmat ovat olleet itsekin aktiivisia ja kysyneet leikkiseuraa. Mutta aina niin, että voisiko meidän Riitta tulla teille leikkimään? Usein meille on sopinut, mutta minusta (ja myös lapsestani) tämä on hiukan outoa. Olenkin nyt päättänyt, että vuoroin vieraissa käydään eikä meille pääse, ennen kuin vierailu on onnistunut toisinkin päin.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin sellainen lapsi, jonka kotiin ei koskaan kutsuttu muita lapsia. Alkoholi-ja mielenterveysongelmainen isä oli arvaamaton eikä koskaan tiennyt, missä kunnossa hän on jos on kotona. Äiti piti onnistuneesti kulissia yllä, joten varmasti myös meidän perheestä ihmeteltiin, miksi meille ei koskaan kutsuta ketään kylään. Itse olin suunnattoman kiitollinen sille yhdelle ystävälleni, jonka kotiin olin aina tervetullut vaikka miljoona kertaa peräkkäin. Tällaisia perheitä on paljon ja usein ei ulos päin ole mahdollista huomata, millaista kodin seinien sisällä on. Itse olen lasten kavereiden suhteen ollut sillä linjalla, että meille saa aina tulla. En pidä lukua kuka on useammin ollut missäkin.

Vierailija
62/75 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietty joku ilkeämielinen heti alapeukuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä en päästä tänne ketään. Kolme kouluikäistä lasta ja kaikilla ramppaisi kavereita koko ajan eli ei hetkenkään rauhaa. En jaksa moista työpäiväni jälkeen.

päästätkö kuitenkin lapsesi toisten lasten luo kyläilemään?

Vierailija
64/75 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mieheni kanssa introvertti. Nuorempana mentiin ja tavattiin sekä kutsuttiin kavereitamme, mutta nyt ei enää kiinnosta eikä jaksa. Lasten kavereita on välillä pakko kestää, koska ymmärrettävästi haluavat tavata ja pitäähän kaverisuhteita tukea.

Sellaiset kaverit eivät enää meille tule, jotka eivät tajua lähteä ajoissa pois ja joiden vanhempiakaan ei kiinnosta käskeä jälkikasvuaan lähtemään. En myöskään jaksa huonokäytöksisiä tai likaisia lapsia tai niitä, jotka tulevat näsäviisastelemaan tai utelemaan asioitani kotiini. Toiset inkkuvat käskyjäni vastaan, enkä jaksa alkaa temppuilevan vieraan kanssa kotonani tappelemaan.

Jotkut lapset tosiaan tulee meille seurustelemaan aikuisen kanssa, eivätkä leiki lapseni kanssa. Mitä hittoa lapseni sellaisella kaverilla tekee?

Toiset taas tyrkkää oma vanhempi meille hoidettavaksi eikä kiinnosta olla yksipuolisena hoitajana.

Monesta jutusta olen samaa mieltä, mutta olen kyllä ihan rohkeasti sanonut että "tervetuloa, meillä voi olla tänään seitsemään" ja "vartin päästä on sitten Matin aika lähteä kotiin". Jos omani menevät kylään niin sovin tai ohjeistan jotain mielestäni kohtuullista, mutta jos se ei syystä tai toisesta sovi isäntäperheelle niin toivon että sieltä osataan sanoa ja laittaa tarvittaesa aiemminkin pihalle / pyytää hakemaan.

Toki sellaiset fiksut kaverit osaa lähteäkin, kun kaverin vanhemmat sanovat. Mutta meillä kävi (sen yhden kerran) sellainen Matti, joka ei lähtenyt käskemälläkään kotiin.

Vierailija
65/75 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pieni koti ja ahdasta. 3 lasta samassa huoneessa. Kavereilla isot talot ja omat huoneet. Yleensä lapset haluavat olla kaverin kotona tästä syystä. Siis myös se kaveri.

Harmillista, jos tästä syystä vanhemmat vaativat kaverisuhdetta lopetettavaksi. Ei aina vain ole mahdollisuutta sille vastavuoroisuudelle.

Ulkona ovat enimmäkseen.

Eli ette halua lapsia kylään. Vähän outo perustelu tuo tila. Jätättekö ystäviännekin pyytämättä ja menette vain isoihin koteihin kylään.

Ei. Lapset ovat meille tervetulleita. Haluavat vain mieluummin mennä kaverin kotiin, jossa esim. legoleikeille enemmän tilaa.

Eli kyllä, kyse on tilasta, vaikka se sinusta oudolle kuulostaisikin.

Enimmäkseen kokoonnumme ystävien kanssa talviaikaan ystävien koteihin ja kesäaikaan meidän mökille. Mökillämme on myös ollut paljon lasten kavereita. Mutta tämä on eri asia, kuin spontaanit kaverivierailut.

Vierailija
66/75 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi outoja ne, jotka eivät päästä lapsen kavereita kylään ilmannmuuta syytä, kuin että haluaa olla rauhassa.. tietty koira tai muu pätevä syy...sen ymmärrän, eikä aina tarvi päästää. Mutta onhan se outoa jos ei koskaan saa lapsella kavereita käydä!

Itse olen introvertti ja mieheni vielä enemmän. Mutta lapset ovat meille tervetulleita. Saisi käydä enemmänkin.

Kivaa kun viihtyvät meillä. Eivätkä notku kylillä.

Vierailija
67/75 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä en päästä tänne ketään. Kolme kouluikäistä lasta ja kaikilla ramppaisi kavereita koko ajan eli ei hetkenkään rauhaa. En jaksa moista työpäiväni jälkeen.

päästätkö kuitenkin lapsesi toisten lasten luo kyläilemään?

Varmasti päästää. Saa levätä kun lapsi kyläilee. Mikähän ammatti on noin raskas? Kumminkin kolme lasta kumminkin ja äärirajoilla...

Vierailija
68/75 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pieni koti ja ahdasta. 3 lasta samassa huoneessa. Kavereilla isot talot ja omat huoneet. Yleensä lapset haluavat olla kaverin kotona tästä syystä. Siis myös se kaveri.

Harmillista, jos tästä syystä vanhemmat vaativat kaverisuhdetta lopetettavaksi. Ei aina vain ole mahdollisuutta sille vastavuoroisuudelle.

Ulkona ovat enimmäkseen.

Eli ette halua lapsia kylään. Vähän outo perustelu tuo tila. Jätättekö ystäviännekin pyytämättä ja menette vain isoihin koteihin kylään.

Ei. Lapset ovat meille tervetulleita. Haluavat vain mieluummin mennä kaverin kotiin, jossa esim. legoleikeille enemmän tilaa.

Enimmäkseen kokoonnumme ystävien kanssa talviaikaan ystävien koteihin ja kesäaikaan meidän mökille. Mökillämme on myös ollut paljon lasten kavereita. Mutta tämä on eri asia, kuin spontaanit kaverivierailut.

Tuskin lapset itse tajuavat tämän tila-gates. Mutta jos joku kotona vaihvihkaa paasaa ”Jarkon kotona on enemmän tilaa leikkiä” yms niin kyllähän siinä tyhmempikin tajuaa lähteä muualle leikkimään. Tekosyy.

Vierailija
69/75 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lapset eivät osaa käyttäytyä. Huutavat, riehuvat ja rikkovat tavaroita. Kerran olin lähellä kopauttaa luunapin yhdelle, kun ei uskonut puhetta. Toista kertaa tuollaiset ei meille tule.

Vierailija
70/75 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska oma lapsesi haluaa aina teille, eikä meille. En tiedä miksi, mutta näin lapsesi aina ehdottaa, eikä oikein suostu muuhun.

Vierailija
71/75 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska oma lapsesi haluaa aina teille, eikä meille. En tiedä miksi, mutta näin lapsesi aina ehdottaa, eikä oikein suostu muuhun.

Älä anna lapsen päättää - pitävät sinua outona jos omasi vain kyläilee.

Vierailija
72/75 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut lapset eivät osaa käyttäytyä. Huutavat, riehuvat ja rikkovat tavaroita. Kerran olin lähellä kopauttaa luunapin yhdelle, kun ei uskonut puhetta. Toista kertaa tuollaiset ei meille tule.

Otsikkoon viitaten - eli kumminkin omasi käy heillä?

Vierailija
73/75 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pienempien lasten kohdalla voisi olla näin. Mutta kyllä isommat lapset hahmottavat tilat ihan itse. Ja sen, että kaverin luona huoneen oven saa kiinni, eikä pikkusisko pääse sotkemaan leikkejä.

Ei ole tekosyy.

Vierailija
74/75 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkona ovat enimmäkseen.

Tuskin lapset itse tajuavat tämän tila-gates. Mutta jos joku kotona vaihvihkaa paasaa ”Jarkon kotona on enemmän tilaa leikkiä” yms niin kyllähän siinä tyhmempikin tajuaa lähteä muualle leikkimään. Tekosyy.

Siis tähän tuo edellinen vastaus.

Vierailija
75/75 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Jotkut jopa vastasivat esitettyyn kysymykseen. Enpä usko, että voisi olla alko tai mt-ongelmaa tässä perheessä, kun ovat ns. parempaa väkeä. Siistiä sisätyötä tekevät vanhemmat ja ihan mukavia muuten. Ei nyt luulisi niin kovin rasittuvan. Mielestäni on myös epäreilua minun lasta kohtaan, ettei vastavuoroisuutta ole. Ja lapset on jo sen verran isoja, ettei vaadi mitään erityistä vahtaamista, mutta eivät ihan vielä täysin itsekseenkään voi olla.

Hyviä syitä kuitenkin joillakin oli ja jos kyseessä olisi tosiaan joku kännissä kotona riehuva isä, ottaisin lapsen mielellään meille ilman vastavuoroisuutta. Nyt vaan tuntuu lähinnä siltä, että olen ollut ilmaisena lapsen vahtina... ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä