Miksi lapseni ei pääse teille?
Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta, missä kaveri ei pääse meille. Että miksi minun lapseni ei pääse teille?
Lapsellani on yksi kaveri, jonka luokse ei koskaan kutsuta leikkimään. Kyse ei varmasti ole siitä, että lastani pidettäisiin huonona seurana, sillä kaverin vanhemmat ovat olleet itsekin aktiivisia ja kysyneet leikkiseuraa. Mutta aina niin, että voisiko meidän Riitta tulla teille leikkimään? Usein meille on sopinut, mutta minusta (ja myös lapsestani) tämä on hiukan outoa. Olenkin nyt päättänyt, että vuoroin vieraissa käydään eikä meille pääse, ennen kuin vierailu on onnistunut toisinkin päin.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Lemmikkien takia erakoituville sanoisin sen verran, että kun on kerran yrittänyt etsiä koteja dementoituneen erakon kissoille ja koirille, tulee vahva tarve kehottaa miettimään toisenkin kerran. Välttäkää tekemästä eläimestä mökkihöperöä ihmispelkoista raukkaa. Sama toki koskee lastannekin.
Täysin samaa mieltä.
Minun kotini on minun pyhättöni ja meillä ei minun tietämättäni voi kukaan tulla minun ja minun määräämääni omaan kotiin. Minä aina ensin.
Meillä on pieni koti ja ahdasta. 3 lasta samassa huoneessa. Kavereilla isot talot ja omat huoneet. Yleensä lapset haluavat olla kaverin kotona tästä syystä. Siis myös se kaveri.
Harmillista, jos tästä syystä vanhemmat vaativat kaverisuhdetta lopetettavaksi. Ei aina vain ole mahdollisuutta sille vastavuoroisuudelle.
Ulkona ovat enimmäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kamalaa, että eläimet määrittelevät, miten eletään. Eläimet!
Joo ihan järkyttävää miten "eläimet määrittelee, miten eletään". Jos elettäisiin äidin tai isän rytmin mukaan niin ei olisi mitään ongelmaa, mutta jos kyseessä on eläin joka on tai ainakin toivottavasti on PERHEEN JÄSEN niin sitten se on jotenkin omituista? Sun lapsesi ei asu siellä talossa x, mutta se vahtiva koira joka sinne perheeseen on toivottavasti kaiken järkeilyn jälkeen hommattu asuu ja hällä on kaikki oikeus olla mahdollisimman vähällä streasillä sen jälkeen, kun hänet on hankittu.
Niin onkin. Siksi se pitää kouluttaa ja opettaa siihen, että muut hoitaa vieraiden vastaanottamisen ja Hän voi relata. Jotta muutkin voivat elää sosiaaliselle apinalajille soveltuvaa elämää, joka meille useimmille ihmisperheenjäsenille kuitenkin olisi hyväksi.
Vai onko teidän perheessä tapana muutenkin ylentää yhden tarpeet ja alentaa muiden?
Sulla ei taida (=selvästikkään) olla koiraa. 😂
Ei nykyisin, olen allergisoitunut. Muuten luultavasti olisin ottanut jonkun säikymmänsorttisen uudelleenkasvatukseen. Nykyisin teen sitä vain hevosille. Tähän palstaan tutustumisen perusteella pitäisi laajentaa ihmisiin.
Mikäköhän kirjoituksessani oli noin huvittavaa? Ei koiran ole pakko täyttää koko ilmatilaa koko ajan. Yleinen elämänkokemus osoittaa, että useimmat nisäkkäät rentoutuvat ja voivat paremmin kun sellainen käytös vähenee. Töiden väsyttämiin vanhempiin pätisi luultavasti sama, jos tässä maassa asuttaisiin vähemmän ahtaasti, niin että meteliä pääsisi halutessaan pakoon.
Sama vetäytymisen mahdottomuus taitaa rasittaa monia kaupunkielämään pakotettuja paimenrotujakin.
Varmaan niissä perheissä joihin ei voi mennä on alkoholi- tai mielenterveysongelmia.
Ja heidän täytyy pitää kulissit pystyssä.
Muuta selitystä en keksi (järkevää)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pieni koti ja ahdasta. 3 lasta samassa huoneessa. Kavereilla isot talot ja omat huoneet. Yleensä lapset haluavat olla kaverin kotona tästä syystä. Siis myös se kaveri.
Harmillista, jos tästä syystä vanhemmat vaativat kaverisuhdetta lopetettavaksi. Ei aina vain ole mahdollisuutta sille vastavuoroisuudelle.
Ulkona ovat enimmäkseen.
Eli ette halua lapsia kylään. Vähän outo perustelu tuo tila. Jätättekö ystäviännekin pyytämättä ja menette vain isoihin koteihin kylään.
Me tykätään lapsista ja meillä voisi käydä enemmänkin.
Nytkin on pojan kaveri meillä.
Kivaa kun lapset viihtyy meillä. Arvostan tätä hirveästi kun oma lapsuus oli syvältä.
Meille saa aina tulla kaikki lapsen kaverit. Saa yö kyläillä. Lapseni saa käydä myös muiden kotona päivä ja yökylässä. Elämän suurinta rikkautta kyläillä, tutustua ihmisiin!
Vierailija kirjoitti:
Varmaan niissä perheissä joihin ei voi mennä on alkoholi- tai mielenterveysongelmia.
Ja heidän täytyy pitää kulissit pystyssä.
Muuta selitystä en keksi (järkevää)
Yleinen kuormittuneisuus. Joka taitaa näinä aikoina vaivata todella monia. En tiedä miksi haluat lajitella ihmiset noin tiukkaan ja paheksua niitä, joilla on vaikeuksia pysyä tahdissa. Usein vielä täysin ilman omaa syytään - on sairautta, rahavaikeuksia, parisuhdeongelmia, pinna kireällä, kiire syistä, joihin on hyvin vaikea vaikuttaa.
Mielestäni ihmiset tekevät valtavan karhunpalveluksen kaikille lapsille, jos tiukasta vastavuoroisuudesta tehdään ihmisoikeuskysymys. Nuoruudessani kaikille oli selvää, että jokaisessa kodissa ei ole niin hauska tilanne, että vierailurajoituksia olisi hedelmällistä paheksua.
Samaan aikaan on mielestäni hyvä asia, jos pysyttäisiin rennompina itsekukin sen suhteen, miten vahingollista lasten on vierailla epäilyttävämmissäkin huusholleissa. Olisi syytä lasten vähän hankkia elämänkokemusta ja päästä vertaamaan kasvuympäristöään muiden kotioloihin.
Olen mieheni kanssa introvertti. Nuorempana mentiin ja tavattiin sekä kutsuttiin kavereitamme, mutta nyt ei enää kiinnosta eikä jaksa. Lasten kavereita on välillä pakko kestää, koska ymmärrettävästi haluavat tavata ja pitäähän kaverisuhteita tukea.
Sellaiset kaverit eivät enää meille tule, jotka eivät tajua lähteä ajoissa pois ja joiden vanhempiakaan ei kiinnosta käskeä jälkikasvuaan lähtemään. En myöskään jaksa huonokäytöksisiä tai likaisia lapsia tai niitä, jotka tulevat näsäviisastelemaan tai utelemaan asioitani kotiini. Toiset inkkuvat käskyjäni vastaan, enkä jaksa alkaa temppuilevan vieraan kanssa kotonani tappelemaan.
Jotkut lapset tosiaan tulee meille seurustelemaan aikuisen kanssa, eivätkä leiki lapseni kanssa. Mitä hittoa lapseni sellaisella kaverilla tekee?
Toiset taas tyrkkää oma vanhempi meille hoidettavaksi eikä kiinnosta olla yksipuolisena hoitajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkona ovat enimmäkseen.
Eli ette halua lapsia kylään. Vähän outo perustelu tuo tila. Jätättekö ystäviännekin pyytämättä ja menette vain isoihin koteihin kylään.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta meillä on pienehkö koti.
Tuntuu oikeasti ahtaalta, kun itse tulee raastavan päivän jälkeen kotiin ja täällä on härdelli meneillään. Yksikin metelöivä ja villi kaveri saa aikaan sellaisen fiiliksen, kuin olisi heinäsirkkalauman keskellä.
Tosi on, että emme kutsu omia tuttaviammekaan meille, koska täällä on liian vähän tilaa. Mieluummin tapaamme vaikka ravintolassa.
Lapsen kaverit saa tulla kun olen kotona. Koira ei ole ikinä ollut ketään kohtaan aggressiivinen, mutta en halua ottaa sitä riskiäkään ettei joku ole opettanut kakaralleen miten eläinten kanssa toimitaan, jonka seurauksena sit sattuis jokin haaveri. Eläin on eläin ja pienten lasten kanssa sitä vahdin. Teiniin luotan enemmän ja sen kaverit saa tulla vaikkei oltais kotona. Pikkuset on kuitenkin eri juttu.
Minulla on vähän vastakkainen ongelma 😳 Meillä käy yksi lapsen päiväkotikaveri välillä leikkimässä, mikä sopii hyvin. Mutta kun meidän lasta kutsutaan vastavierailulle niin en haluaisi päästää. Hän on vähän tätä kaveriaan nuorempi ja helposti innostettavissa vaikka mihin, ja tällä kaverilla tuntuu olevan paljon enemmän vapauksia, niin mulla on epävarma olo riittääkö siellä valvonnan taso. Olettaako ne vanhemmat että minunkin lapseni voi ulkoilla ilman valvontaa tai katsoa K7 ohjelmia jne. Enkä mä sitä oikein kehtaa käyttöohjeen kanssa kylään laittaa 😁 Tai viedä saatesanoin "tätä pitää sit vahtia pihalla" jos vanhemmat ovat jo ehtineet visioida että muksut viihtyy siinä kivasti keskenään kun he siivoaa/laittaa ruokaa/mitä lie. Aiemmin kyläilyt (puolin ja toisin) ovat olleet aina perheissä joista tunnen vanhemmat, näihin ei oikein saa edes tuonti-/hakutilanteessa kontaktia niin että tulisi yhtään tutuiksi, pysyvät tiiviisti kynnyksen takana.
Joo, ei ylitsepääsemätön ongelma kunhan avaan suuni mutta odotan vielä sopivaa hetkeä.
Vierailevan lapsen vanhemmat haluavat harjoittaa aina tilaisuuden koittaessa vierailun aikana railakasta perseseksiä!
Itse en rohkaise olemaan sellaisen kaverin kanssa, joka on epämääräinen.
Tytölläni on kaveri, jolla on aina likainen olemus, huonot käytöstavat ja joka yrittää uhmailla minulle. En halua tukea tällaista kaveruutta. Siksi tuo tyttö ei ole meille tervetullut.
Vierailija kirjoitti:
Olen mieheni kanssa introvertti. Nuorempana mentiin ja tavattiin sekä kutsuttiin kavereitamme, mutta nyt ei enää kiinnosta eikä jaksa. Lasten kavereita on välillä pakko kestää, koska ymmärrettävästi haluavat tavata ja pitäähän kaverisuhteita tukea.
Sellaiset kaverit eivät enää meille tule, jotka eivät tajua lähteä ajoissa pois ja joiden vanhempiakaan ei kiinnosta käskeä jälkikasvuaan lähtemään. En myöskään jaksa huonokäytöksisiä tai likaisia lapsia tai niitä, jotka tulevat näsäviisastelemaan tai utelemaan asioitani kotiini. Toiset inkkuvat käskyjäni vastaan, enkä jaksa alkaa temppuilevan vieraan kanssa kotonani tappelemaan.
Jotkut lapset tosiaan tulee meille seurustelemaan aikuisen kanssa, eivätkä leiki lapseni kanssa. Mitä hittoa lapseni sellaisella kaverilla tekee?
Toiset taas tyrkkää oma vanhempi meille hoidettavaksi eikä kiinnosta olla yksipuolisena hoitajana.
Monesta jutusta olen samaa mieltä, mutta olen kyllä ihan rohkeasti sanonut että "tervetuloa, meillä voi olla tänään seitsemään" ja "vartin päästä on sitten Matin aika lähteä kotiin". Jos omani menevät kylään niin sovin tai ohjeistan jotain mielestäni kohtuullista, mutta jos se ei syystä tai toisesta sovi isäntäperheelle niin toivon että sieltä osataan sanoa ja laittaa tarvittaesa aiemminkin pihalle / pyytää hakemaan.
Tosi outoja ne, jotka eivät päästä lapsen kavereita kylään ilmannmuuta syytä, kuin että haluaa olla rauhassa.. tietty koira tai muu pätevä syy...sen ymmärrän, eikä aina tarvi päästää. Mutta onhan se outoa jos ei koskaan saa lapsella kavereita käydä!
Minulla ei ole edes lapsia mutta lapset on tänne tervetulleita.
Mielestäni olisi hyvä, että ei kiikuteta lasta sellaiseen kylään, jonka lapsi ei ole vastavuoroisesti tervetullut vastakyläilyyn.
Monet kerrat meillä on leikkinyt lapsi joka on tavallaan ”hoidossa” meillä.
Lapsi ei välttämättä ymmärrä miksei hän pääse vastavuoroisesti kylään.
Eli menkääs nyt vähän itteenne ja miettikää asiaa lapsen kannalta. Voihan se omakin mukula ihmetellä tympeyttänne.