Anoppi ja syntymäpäivät
Meillä on lähes 2vuotias lapsi. Miehen suku on suuri ja läheinen, (espanjalaisia) asumme Espanjassa. Hyvin perhekeskeisiä mikä on mukavaa. Ongelma on että anoppi ja appi eivät kunnioita meidän kasvatusperiaatteita.
Esimerkiksi syntymäpäivät vietetään suvun kesken, kokoonnutaan yhteen. Anoppi ostaa aina lahjoja kaikille lapsille, kalliita lahjoja paketissa. Synttäreitä on yli 10 vuodessa, tälle viikolle osui 2. Minä ja mieheni ei haluta että meidän lapsi tottuu kun menee mummin tai serkun synttäreille että saa paketin tai pahimmillaan kassin lahjoja. Halutaan että ilo tulee antamisesta ja seurasta kun ei ole omat syntymäpäivät kyseessä. Ja toisaalta niin oppii arvostamaan omia synttäreitä kun silloin on itse keskipisteenä. Paitsi toi meidän lapsen ensimmäisille syntymäpäiville paketteja kaikille lapsille. Ollaan sanottu moneen kertaan asiasta mutta ei kuuntele. Onko muilla kokemuksia vastaavasta tai muuten mielipiteitä kun kaikki lapset saavat paketteja kuin joulu olisi, eikä vain päivänsankari?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku kuka näitä provoja tehtailee edes vähän vaihtaa välillä tyyliä?
Mä en ymmärrä miksi luulet tätä provoksi?
Että niin erikoista ettei oikeasti voisi tapahtua??
Jos provon tekisin niin tekisin paljon mielenkiintoisemman
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En alkaisi tuossa mitään tekemään. Ei ole niin iso asia.
Ei se iso asia olekaan. Häiritsee silti koska ei haluta kasvattaa niin että kun menee vaikka sedän synttäreille niin pääasia on oma lahja.
Ja lasten on mun mielestä hyvä oppia myös ettei aina ole keskipisteenä.
Toinen mikä häiritsee on etteivät voi kunnioittaa meidän tapaa kasvattaa. Sanovat kaikkia lapsia (suomennettuna) läski, laiska, tyhmä. 'Hellittelynimiä' täällä mutta nykyisin lähinnä kouluttamaton väki noita käyttää. Yrittävät opettaa lasta sanomaan kirosanoja, itse kiroilevat paljon. Kiitos ja ole hyvä ovat tuntemattomia sanoja.Ei noilla sukulaisilla ole niin väliä.
Kodin tavat ja mallit on ne jotka periytyy ja jotka lapset oppii. Mun suku on täynnä noita lahjan tuputtajia jne. Ei se ole mitenkään vaikuttanut meidän lapsiin. Teinit itsekin jo vierastaa sitä lahjahössötystä.
Kiitos ystävällisestä vastauksesta! Mulla on myös teini edellisestä avioliitosta ja myös hän vierastaa tuota! Samoin kuin näiden isovanhempien kielenkäyttöä sisarelleen.
Vierailija kirjoitti:
No tos on nyt vähän niin, että vaikka sulla on ihan hieno ajatus ja oikeessahan oot, mutta jos nyt kiellät anoppia tarpeeks usein niin, että se ei sit enää kahen vuoden päästä tuokkaan ikinä just sun lapselle sitä lahjaa, niin vähän ikävää sitten selittää omalle lapselle kuinka kaikki muut saa aina synttäreillä lahjan, mutta hän jää ilman, koska äiti päätti nyt sit vaan niin. Toi anoppihan ei oikeen halua tajuta teidän pointtia ja ostelee siis tulevaisuudessakin kaikille lahjat. Haluutko sit tosiaan nähdä sen hämmennyksen ja ihmetyksen sun oman lapsen kasvoilla kun hän ei koskaan saa? Siis siinä tapauksessa, että ootte vihdoin saaneet tän jankattua anopin päähän ettei osta lahjaa.
Oot oikeassa ja tota olen miettinyt. Kurja juttu. Ei varmaan pitäisi kieltää mitään. Kun kiellettiin nimittämästä läskiksi niin nyt kutsuu laiskaksi. Ei ymmärrä negatiivisten lempinimien haittaa. Yritti opettaa ensimmäiseksi sanaksi p*ska lapselle. Kun kiellettiin nauroi että opettaa kun ei kuulla.
Lahjoista olen sanonut että saa ostaa muina päivinä..ei kuuntele. Mä en halua että luovutaan omista periaatteista jotta anoppi saa pitää päänsä, mutta totta että pahaa mieltä siitäkin lapselle on. Sitten pitää vaan selittää että mummo ei ymmärrä että lahjoja ostetaan vain päivänsankarille ja siksi kielletty. Kyseessä vielä suht köyhät isovanhemmat jotka luotolla ostaa ja kun rahat loppuu taas niin meiltä lainaa.
Tuo on sellainen asia, johon puuttuisin miesten sisarusten kanssa yhdessä tai en ollenkaan. Menee muuten niin kurjaksi serkusten kesken olo? Mitä mieltä miehen sisarukset ovat?
Mikäli anopilla on vaikeuksia noudattaa teidän kasvatustapoja ja hän ei kerta kaikkiaan usko puhetta, niin teillä ei ole muuta tietä kuin rajoittaa hänen yhdessäoloa lasten kanssa. Esim. tuo kiroilu. Anoppi ei tuosta tule ihmemuutosta tekemään, joten teidän pitää nyt luoda teidän omia rajoja suhteessa häneen.
Eikä se tarkoita, että koska olet vieraassa kulttuurissa niin kaikki pitää niellä. Kyllä sielläkin on kulttuuri muuttumassa sukupolvien välillä. Eli nyt aloitat keskustelun miehesi kanssa asiasta, kuinka paljon anoppia voidaan tavata jne.
Ja edelleen olen sitä mieltä, ettei tuohon lahja-asiaan kannata puuttua, jos tämä on kaikille serkkujen vanhemmille ihan ok. Aiheuttaa vain turhaa närää heidänkin ja kanssa aikanaan. Lapset harjoittelevat päiväkodissa, kavereiden kanssa ja suomalaisten sukulaisten kanssa sitä toisten juhlimista sitten.
Anteeks, mutta ei tälle stoorille voi kun nauraa. Ala kutsumaan anoppia laihaläskiksi ja sano joka lauseessa paska.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on sellainen asia, johon puuttuisin miesten sisarusten kanssa yhdessä tai en ollenkaan. Menee muuten niin kurjaksi serkusten kesken olo? Mitä mieltä miehen sisarukset ovat?
Mikäli anopilla on vaikeuksia noudattaa teidän kasvatustapoja ja hän ei kerta kaikkiaan usko puhetta, niin teillä ei ole muuta tietä kuin rajoittaa hänen yhdessäoloa lasten kanssa. Esim. tuo kiroilu. Anoppi ei tuosta tule ihmemuutosta tekemään, joten teidän pitää nyt luoda teidän omia rajoja suhteessa häneen.
Eikä se tarkoita, että koska olet vieraassa kulttuurissa niin kaikki pitää niellä. Kyllä sielläkin on kulttuuri muuttumassa sukupolvien välillä. Eli nyt aloitat keskustelun miehesi kanssa asiasta, kuinka paljon anoppia voidaan tavata jne.
Ja edelleen olen sitä mieltä, ettei tuohon lahja-asiaan kannata puuttua, jos tämä on kaikille serkkujen vanhemmille ihan ok. Aiheuttaa vain turhaa närää heidänkin ja kanssa aikanaan. Lapset harjoittelevat päiväkodissa, kavereiden kanssa ja suomalaisten sukulaisten kanssa sitä toisten juhlimista sitten.
Kiitos! Miehen siskolla on 3 alle 10 vuotiasta lasta ja veljellä ei ole lapsia. Tullaan toimeen, nähdään usein mutta ei ole sillälailla lämpimät välit että voitaisiin mistään tärkeästä puhua. Miehen veljen kanssa välit paremmat, mutta tuskin osaa ottaa tuohon kantaa. Miehen sisko samanlainen kaikessa kuin äitinsä, ja mummo on kasvattanut ja hoitanut lapsia kuin omiaan..kiroilulle vain nauretaan ja mitään käytöstapoja ei vaadita kun ei itse osata.
Mies ja sen veli erilaisia, voi johtua siitä kun siskonsa syntyi niin äiti laittoi useaksi vuodeksi omalle anopilleen kun ei jaksanut vauvan kanssa.
Musta tuntuu että anoppi ei arvosta meitä vanhempina+luulee että nämä ovat vain mun mielipiteitä ja mies pakosta samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Anteeks, mutta ei tälle stoorille voi kun nauraa. Ala kutsumaan anoppia laihaläskiksi ja sano joka lauseessa paska.
Ei se varmaan ees huomais!
No onpa taas pienestä tehty ongelma!! Häpeä niuho akka!
Vierailija kirjoitti:
Menipä sulla tunteisiin. Miksi ihmeessä?
Mun anoppi muisti usein toistakin lasta jotenkin, jos oli toisen synttäri t. nimipv. Sitten alkoi mielestäni mennä liian pitkälle, kun muisti molempia jommankumman toisen nimen päivänä. En sitä pahalla muista, anoppi poistui keskuudestamme, kun lapseni aloittelivat koulua.
Itse olen vienyt vauvamuistamisen yhteydessä isonsiskon lahjan. Ei kallista, mutta pääasia, että vanhempi lapsi muistetaan.
Ai espanlaiset kiroilevat paljon? Uusi asia mulle. En pidä tuosta kielteisestä lempinimestä minäkään. Ja sanoitko, ettei isovanhemmilla ole edes varaa tuohon lahjoitteluun ja pyytävät sitten teiltä, kun rahat loppuvat? Miehesi sisarusten kanssa voisi yrittää uutta menettelyä, mutta tuskin onnistuu. Suomessa sitten toiset tavat. Täällä muuten lapset ja miehet sanovat v-sanan joka päivä ja miehet kiroilevat paljon (niin naisetkin jossakin päin Suomea).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä tällainen lastenlasten rakkautta osteleva anoppi.
Vierailija kirjoitti:
Mun anoppi muisti usein toistakin lasta jotenkin, jos oli toisen synttäri t. nimipv. Sitten alkoi mielestäni mennä liian pitkälle, kun muisti molempia jommankumman toisen nimen päivänä. En sitä pahalla muista, anoppi poistui keskuudestamme, kun lapseni aloittelivat koulua.
Itse olen vienyt vauvamuistamisen yhteydessä isonsiskon lahjan. Ei kallista, mutta pääasia, että vanhempi lapsi muistetaan.
Ai espanlaiset kiroilevat paljon? Uusi asia mulle. En pidä tuosta kielteisestä lempinimestä minäkään. Ja sanoitko, ettei isovanhemmilla ole edes varaa tuohon lahjoitteluun ja pyytävät sitten teiltä, kun rahat loppuvat? Miehesi sisarusten kanssa voisi yrittää uutta menettelyä, mutta tuskin onnistuu. Suomessa sitten toiset tavat. Täällä muuten lapset ja miehet sanovat v-sanan joka päivä ja miehet kiroilevat paljon (niin naisetkin jossakin päin Suomea).
Vauvamuistamisen yhteydessä onkin hyvä juttu.
Mutta tämä tosiaan ostaa kaikille serkuksille jokaisen juhlan yhteydessä useita lahjoja, joihin ei ole varaa. Ollaan päätetty ettei enää lainata, puhelimetkin miehen nimissä kun ei omia liittymiä saa. Vaikka haittaisi yhtä paljon jos heillä varaa olisi.
Kyllä Espanjassakin kiroillaan mutta ei fiksut lapsille kiroile saati opeta.
Läski ym lempinimiä käyttää pääasiassa kouluttautomat/köyhät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä tällainen lastenlasten rakkautta osteleva anoppi.
Ilmeisesti. Näin köyhä mummo ei ymmärrä moista. Hyvä, että saa sankarille lahjan ostettua ja rakkautta annetaan yhteisenä aikana, avoimena sylinä ja lättyvuorena. T: Viiden mummu
Ei noilla sukulaisilla ole niin väliä.
Kodin tavat ja mallit on ne jotka periytyy ja jotka lapset oppii. Mun suku on täynnä noita lahjan tuputtajia jne. Ei se ole mitenkään vaikuttanut meidän lapsiin. Teinit itsekin jo vierastaa sitä lahjahössötystä.