Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodetko alkaneet, kokemuksia kaivataan

Vierailija
20.09.2018 |

Ikää on jo 50-vuotta ja jo reilun vuoden verran kuukautiskierto on heitellyt (välillä 20 päivää, välillä 35 päivää) . Nyt ensimmäistä kertaa kierto on ollut jo reilut 60 päivää eli kohta jo kahdet kuukautiset ovat jääneet väliin. Ilmeisesti tämä kuuluu asiaan? Gynekologilla olen viimeksi käynyt toukokuussa ja silloin kaikki oli ok ja ultrakin tehtiin. Kenelläkään kokemuksia vaihdevuosien alkamisesta?

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/69 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45 ja olen miettinyt asiaa kanssa. Kierto on viimeisen vuoden ajan mennyt ennakoimattomaksi. Saattaa olla 20 päivää, saattaa olla 35 päivää. Toisaalta vuosi sitten tulin raskaaksi, meni kesken tosin. En ole huomannut muita oireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ikävä vaihe vaihdevuosissa, kun ei voi koskaan tietää, milloin kuukautiset alkavat. Mutta se on taivaallinen tunne, kun ovat loppuneet kokonaan.

Vierailija
4/69 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kenelläkään ei ole kokemusta vaihdevuosien alkamisesta. Olet ensimmäinen tapaus.

Vierailija
5/69 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo vaihdevuosilta kuulostaa. Kun kuitenkin olet gynellä käynyt viimeksi toukokuussa, ei mitään tarvetta mennä uudelleen nyt, ellei hikoilut tai muut vaihdevuosioireet ala voimakkaana.

Minulla alkoi hikoilut 51-v, kun kuukautiset oli heitelleet jo monta vuotta, ensin oli lyhentynyt kierto ja runsautunut vuotomäärä joskus jo nelikymppisestä. Sitten kierrot pitenivät vaihdellen 1-6 kk:een, ja siinä vaiheessa, kun olivat olleet taas poissa lähes 6 kk, kun ne hikoilutukset alkoi. Ne ei olleetkaan sellaisia mitään pieniä puuskia, miksi niitä usein kuvaillaan, vaan jatkuvaa yltäpäältä hiessä kylpemistä öin ja päin. 

Hankin kiireesti hikoilujen alettua hormonikorvaushoidon. Oireet loppuivat muutama tunti ensimmäisen tabletin ottamiseta. 

Vierailija
6/69 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupsahdus alkaa toden teolla tälläkin mammalla.

Vierailija
7/69 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupsahdus alkaa toden teolla tälläkin mammalla.

Ainakaan hän ei ole yhtä mätä sisäisesti kuin sinä. Tuliko hyvä mieli tuntemattoman ihmisen haukkumisesta?

Vierailija
8/69 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikää on jo 50-vuotta ja jo reilun vuoden verran kuukautiskierto on heitellyt (välillä 20 päivää, välillä 35 päivää) . Nyt ensimmäistä kertaa kierto on ollut jo reilut 60 päivää eli kohta jo kahdet kuukautiset ovat jääneet väliin. Ilmeisesti tämä kuuluu asiaan? Gynekologilla olen viimeksi käynyt toukokuussa ja silloin kaikki oli ok ja ultrakin tehtiin. Kenelläkään kokemuksia vaihdevuosien alkamisesta?

50 vuotta, ei  50-vuotta. Kyllä sun pitäis tietää, sun aikana peruskoulussa vielä  opetettiin kielioppia!

Mitattiinko sun hormonit labrassa?

Vierailija
9/69 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anorektinen tuttava pääsi kuukautisista ja vaihdevuosista kerrasta alle 50 v. Varmaan johtu keski-iän anerektiasta.

Vierailija
10/69 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hormoneita ole pakko ottaa.

Vierailija
11/69 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voisihan tuosta päätellä, että vaihdevuodet. Ikä ja todennäköisyys.

Sen toteamiseen ei tarvitse käydä gynellä.

Vierailija
12/69 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkin ollut vuoden verran pientä heittoa kierrossa, ikää 49v.

Vierailija
13/69 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnollinen juttu.

Vierailija
14/69 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoivat 51-vuotiaana yöhikoilut, eli heräsin useana yönä viikossa yöpaita läpimärkänä. Kuukautiset muuttuivat lähes jatkuvaksi tiputteluksi.

Hormoniarvoksi mitattiin 31, gynekologi sanoi että vaihdevuodet ovat alkaneet ja hormonikierukka ylläpitää tiputusvuotoja. En halunnut hormonikorvaushoitoa, joten kierukka poistettiin ja aloin käyttää Vagifem-puikkoja.

Seuraavat pari vuotta menivätkin sitten massiivisten kuukautisvuotojen merkeissä. Yöhikoilun lisäksi kuumia aaltoja eli järkyttäviä hikoilukohtauksia tulee myös useita joka päivä.

Luomuna mennään edelleen, olen pudottanut painoa ja lisännyt liikuntaa. Yritän pitää mielialan positiivisena, ei kai tämä ikuisuuksia kestä. Onneksi mies tukee ja suhtautuu lempeällä huumorilla minun "mummoiluuni".

Tsemppiä, siskot! Elämää se vain on!

Vierailija
15/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin vaihdevuodet alkamassa. Nyt kierto vaihtelee 21-60 päivää. Toistaiseksi ei ole muita oireita.

Yritän syödä hyvin eli vältän huonoja hiilareita ja liikun säännöllisesti. 

N48

Vierailija
16/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista, että olet raskaana? Ystäväni sai iltatähden vielä viisikymppisenä vahingossa, ihan terve lapsi tuli, joten sekin mahdollisuus pitää huomioida, jos gynekologi ei ole maininnut mitään toukokuussa, että munasarjojen toiminta olisi loppumassa.

Itse olen kysynyt vaihdevuosien alkamista vuosittaisilla käynneillä jo muutaman vuoden (olen 50), viimeksi gyne on arvioinut että vaihdevuosiin menee vielä 2-3 vuotta. Sen näkee munasarjojen toiminnasta. Itselläni molemmat aktiivisia, mutta on normaalia, että vain toinen on aktiivinen välillä, riippuu kierron vaiheesta. Omalla kohdalla ei ole mitään muitakaan vvoireita vielä ollut, joten pitää ehkäisyä vielä huolellisesti käyttää.

Vierailija
17/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 50. Minulla on ollut mirena 15 vuotta, ja koko aikana ei ole tullut menkkoja,,eli niistä en osaa sanoa.

Mutta minä herään joka yö, kunnolen nukkunut neljä tuntia. Joskus valvon, joskus en, mutta herään kuitenkin.,onko teillä muilla samaa?

Vierailija
18/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäi kuukautiset melkein pois pari vuotta ennen viisikymppisiä. Parina kesänä ne kuitenkin tuli takaisin, sitten jäivät kokonaan pois. Ehkä puolisentoista vuotta oli siinä myös kuumia aaltoja, mutta ei mitenkään sietämättömän paljoa. Sitten jäi nekin pois ja nyt on mukavaa! Hormoneja en halunnut alkaa syömään.

Vierailija
19/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alkaa syömään sitä hormonikorvausta, niin pysyykö sen ansiosta myös nuorekkaampana pidempään ja hidastaa vanhenemista? Uteliaana kyselen, en pahalla.

Vierailija
20/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 vuotta lyhyttä kiertoa ja sitten pitkää kiertoa, pisin oli 4 kuukautta ja nyt taas ollut lyhyttä kiertoa.

Olen 53v.

Vaihdevuosiin kuuluu aina kuumat aallot. Kuumia aaltoja ollut yli vuoden ajan ja muita vaivoja.

Kuukautiset on todella runsaat.

Mulle tuli megavuoto kun vaihdevuodet alkoi.

Vuodot voi olla runsaita ja kestää pitkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi