Vaihdevuodetko alkaneet, kokemuksia kaivataan
Ikää on jo 50-vuotta ja jo reilun vuoden verran kuukautiskierto on heitellyt (välillä 20 päivää, välillä 35 päivää) . Nyt ensimmäistä kertaa kierto on ollut jo reilut 60 päivää eli kohta jo kahdet kuukautiset ovat jääneet väliin. Ilmeisesti tämä kuuluu asiaan? Gynekologilla olen viimeksi käynyt toukokuussa ja silloin kaikki oli ok ja ultrakin tehtiin. Kenelläkään kokemuksia vaihdevuosien alkamisesta?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Rupsahdus alkaa toden teolla tälläkin mammalla.
Kaikilla se rupsahdus on edessä, jopa sinulla.
Itse en kannata hormoneja mutta kukin taklaa tavallansa.
Kokeilin hormoneja ja mulle ei sopinut.
Luomusti vedän ja kyllä tää joskus helpottaa.
Sit on hyvä olla kun on ohi.
Moni tuttuni ei käytä, en tunne ketään joka käyttäisi. Ihmettelen niitä jotka ei itse käytä mutta suosittelee hormoneja.
Musta ok jos haluaa käyttää mutta niiden tyrkytystä muille en ymmärrä..
Minulla on nyt, 56 v alkanut kuukautiskierto heittelemään. Runsasta vuotoa, välillä selkeä normiväli, välillä useita "kuukautisia" kuukauden sisällä. Jonkun verran olen nyt alkanut kokemaan kuumia aaltoja, yöpaita lähtee päältä yöllä. Ja silloin tällöin herään yöllä valvomaan, ennen nukuin kuin tukki yöni. Jos näin vähällä pääsen niin olen todella kiitollinen. Jos taas menee hankalaksi niin hankin hormonit. Monet tuntuvat niitä karttavan, toisaalta monet (samat naiset?) yrittävät epätoivoisesti saada kilpirauhashormonia lääkitykseensä vaikkei veriarvot tuota edellyttäisikään. No, tuo menopaussi nyt vaan on osa elämää, eiköhän siitä selviä läpi kun on tähän ikään selvinnyt paljon muustakin. Ja PS noille rupsahtamis-ilkkureille: tässä elämänvaiheessa se oma ulkonäkö ja nuorempien mielipiteet siitä ei nyt ole ykkösasia, terveys, itsensä hyväksyntä ja sisäinen onnellisuus ovat huomattavasti tärkeämpiä juttuja.
Minulla alkoi oireet nelikymppisenä, nyt on kokeiltu laastarit ja pillerit ( jalkojen kramppaus ja itkuisuus), en enää tiedä mitä muita vaihtoehtoja olisi? Jatkuvat hikoilupuuskat ja punastelu, sekä aamuöisin heräily. Suonikohjuja tuli hormonikorvauksen aikana paljon lisää ja olen menossa leikkaukseen.
Aika väsynyt alan olla.
Vierailija kirjoitti:
Mun anorektinen tuttava pääsi kuukautisista ja vaihdevuosista kerrasta alle 50 v. Varmaan johtu keski-iän anerektiasta.
Näin taisi muuten käydä minullekin!
Olen sairastanut anoreksiaa lievemmässä ja voimakkaammassa muodossa nuoresta asti. Jossain vaiheessa kuukautisetkin katosi, ja sitä en surrut todellakaan!
Olen nyt 56 enkä minkäänlaisista vaihdevuosivaivoista ole kärsinyt koskaan. Ehkä niihin voi lukea sen, että osteoporoosi löydettiin muutama vuosi sitten?
Perheessämme, siis äidillä tai sisaruksillakaan ei tosin ole koskaan mitään mainittavaa vaivaa ollut, ja kaikki sisaret vanhempia kuin minä. Ei siitä välttämättä mitään hankaluuksia seuraa.
Ja lapsia en ole koskaan halunnut missään tapauksessa joten se että kuukautisia ei juurikaan ollut, ei ole häirinnyt mitenkään. Päin vastoin.
Ei merkkiäkään vaihdevuosista! Olen 54. Tuo follikkelia stimuloiva hormoni otettu jo neljän vuoden ajan. Gynekologilta viesti "Olet hedelmällisessä iässä, ehkäisy on tarpeen".
Vierailija kirjoitti:
Ei vielä mitään tietoa vaihdevuosista. Olen 48.
Noista kuumista aalloista kaikki puhuvat ja oikein odotan niitä, koska olen aina viluinen. Painan noin 48kg. Viime kesänä kun oli yli30C lämmintä, en palellut!
Onko nuo kuumat aallot siis epämiellyttäviä..?
Valitettavasti kuumat aallot eivät korjaa tuota viluisuutta. Kuumat aallot ovat aika epämiellyttävän tuntuiset ja ne kyllä erottaa normaalista hikoilusta. Aalto menee usein melko nopeasti ohi, jos voi hetkeksi vähentää vaatetusta, tosin peiton alta saattaa yöllä herätä hiestä märkänä. Kuumat aallot ovat tulleet tutuksi, mutta ei niistä viluiselle ole juuri iloa. Minäkin todella kaipaan jo viime kesän hellelämpötiloja kolmet sukat jalassa ja paljon vaatetta päällä - joita pitää sitten kuuman aallon tullessa vähentää. Monesti muutama minuutti kahvin juonnin jälkeen on odotettavissa aalto ja saattaisi olla, että aaltojen tulo vaihtelee kuukautiskierron kaltaisesti, vaikka kuukautisia ei enää olekaaan. Hormoneja tai luontaistuotteita en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikää on jo 50-vuotta ja jo reilun vuoden verran kuukautiskierto on heitellyt (välillä 20 päivää, välillä 35 päivää) . Nyt ensimmäistä kertaa kierto on ollut jo reilut 60 päivää eli kohta jo kahdet kuukautiset ovat jääneet väliin. Ilmeisesti tämä kuuluu asiaan? Gynekologilla olen viimeksi käynyt toukokuussa ja silloin kaikki oli ok ja ultrakin tehtiin. Kenelläkään kokemuksia vaihdevuosien alkamisesta?
50 vuotta, ei 50-vuotta. Kyllä sun pitäis tietää, sun aikana peruskoulussa vielä opetettiin kielioppia!
Mitattiinko sun hormonit labrassa?
sun = sinun, pitäis = pitäisi, labrassa = laboratoriossa
Ei-sanan jälkeen ei tule kahta välilyöntiä.
Vierailija kirjoitti:
4 vuotta lyhyttä kiertoa ja sitten pitkää kiertoa, pisin oli 4 kuukautta ja nyt taas ollut lyhyttä kiertoa.
Olen 53v.
Vaihdevuosiin kuuluu aina kuumat aallot. Kuumia aaltoja ollut yli vuoden ajan ja muita vaivoja.
Kuukautiset on todella runsaat.
Mulle tuli megavuoto kun vaihdevuodet alkoi.
Vuodot voi olla runsaita ja kestää pitkään.
Ei läheskään kaikilla vaihdevuosissa tule kuumia aaltoja. Osalla vain kuukautiset loppuu. Pienellä osalla nekin jatkuu kuusikymppiseksi.
käytäkorvaushoitoa kirjoitti:
Vaimoni käytti hormonihoitoa (estrogeeni) kuukautisten loppumisen jälkeen 30 vuott. Ei mitään sairauksia siitä. Hoidolla on paljon hyviä puolia.
Kiva saada päälle kahdeksankymppisiä miehiäkin keskustelemaan vauva-palstalle :)
Kiitos teille, jotka olette vastanneet asiallisesti. Aion nyt käydä mittauttamassa fsh-arvon. Se kertoo jo varmaan paljon. Kuumia aaltoja (melko lieviä) tuli kesän aikana ja unettomuuttakin on ollut. Varmaankin vaihdevuodet alkamassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos teille, jotka olette vastanneet asiallisesti. Aion nyt käydä mittauttamassa fsh-arvon. Se kertoo jo varmaan paljon. Kuumia aaltoja (melko lieviä) tuli kesän aikana ja unettomuuttakin on ollut. Varmaankin vaihdevuodet alkamassa.
Ap
Miksi mittausta haluat?
Vierailija kirjoitti:
käytäkorvaushoitoa kirjoitti:
Vaimoni käytti hormonihoitoa (estrogeeni) kuukautisten loppumisen jälkeen 30 vuott. Ei mitään sairauksia siitä. Hoidolla on paljon hyviä puolia.
Kiva saada päälle kahdeksankymppisiä miehiäkin keskustelemaan vauva-palstalle :)
Voihan vaimo olla puuma
Hain tänään hormonikorvaushoidon, aikaisemmansta tilapäishoidosta on vain myönteinen kokemus - kroppani on vain herkkä korvaukselle. Aina näin ei välttämättä ole, joten seuraa hyötyä ja oireita. Naiseuden eri vaiheista olisi hyvä aloittaa asiallinen ja julkinen keskustelu, ja jopa perustaa gynekologian alaisuuteen suppea erikoistumisala.
54 v ja viime kesänä oli pari kk unettomuutta ja levottomuutta. Kuumia aaltoja en ole kokenut kuin muutaman. Ainoa oire on vatsan seudun lihoaminen (olen edelleenkin siro) ja olen joutunut miettimään mitä suuhuni pistän ja lisännyt liikuntaa. Lisäksi heräilen aamuyöstä ja ajoittain en saa unta, riippuu vähän öistä. Hormooneja en aio syödä, edelleen pidän itseäni viehttävänä ja nuorekkaana. Moni viisikymppinen nainen on edelleen upea ja seksikäs! Arvostakaamme itseämme! Ei elämä tähän lopu.
Kysymys nuoremmalta... kauanko teillä on kierto lyhentynyt ennen kuin piteni taas ja loppui kokonaan? Mulla kun alkoi tuo kierron heittely jo varmaan n. 40-vuotiaan (silloin siis oli sitä 24 - 36 päivän heittelyä), mutta nykyään (44v) kierto tasaisesti lyhenee vaan eli pidemmät kierrot jää pois. Helmikuussa ollut vielä 29 päivän kierto, mutta siitä ollaan tultu nyt keskimäärin 25 päivään. Tuo on minulle lyhyt, sillä aiemmin kierto ei oikeastaan ikinä ole ollut alle 30 päivää.
Että kauanko pahimmillaan joudun vielä kärsimään näistä "koko ajan" tulevista menkoista ennen kuin ne loppuvat?
Samat oireet, kierto heittelee 14-60 päivän välillä, ja lisäksi hikoiluttaa helposti. Panostan nyt ruokavalioon eli sokeri, kahvi, alkoholi ja vehnä ainakin pois. Erityisesti ja kahvi ja alkoholi pistää hikoiluttamaan tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi mittausta haluat?
No varmaankin ihan siksi, että voi sulkea pois joitakin sairauksia. Tietää varmemmin, että mistä oireet johtuvat.
Mulla on kohtu ja munasarjat poistettu ja todellakin on kuumia aaltoja. Yöunet ovat myös lyhentyneet. Kärsittävä on, hormonaalista hoitoa en voi käyttää.