Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodetko alkaneet, kokemuksia kaivataan

Vierailija
20.09.2018 |

Ikää on jo 50-vuotta ja jo reilun vuoden verran kuukautiskierto on heitellyt (välillä 20 päivää, välillä 35 päivää) . Nyt ensimmäistä kertaa kierto on ollut jo reilut 60 päivää eli kohta jo kahdet kuukautiset ovat jääneet väliin. Ilmeisesti tämä kuuluu asiaan? Gynekologilla olen viimeksi käynyt toukokuussa ja silloin kaikki oli ok ja ultrakin tehtiin. Kenelläkään kokemuksia vaihdevuosien alkamisesta?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla siis kuukautiset loppuu heti ja toisilla ei.

Vaihdevuodet voi olla vaikka vuotoja tulee.

Kuulun ryhmään jossa vuotoja tulee.

Tätini sai vikat vuodot ollessaan 56v. Nyt itse 53v.

Vierailija
22/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos alkaa syömään sitä hormonikorvausta, niin pysyykö sen ansiosta myös nuorekkaampana pidempään ja hidastaa vanhenemista? Uteliaana kyselen, en pahalla.

No, jos katselee ympärilleen +50 suomalaisia naisia ei näy erityisen paljon hyvinsäilyneitä ja nuorekkaita, jos ihan rehellinen on. Mutta ainakin sydänterveyttä ja luustoa tuo estrogeeni suojaa. Voihan olla että joillain hormonikorvaus parantaa unenlaatua ja se väsymys(univelka) ei näy samoin kasvoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika sentään, vaihdevuodet on täysin normaali ja luonnollinen asia, joka tulee naiselle eteen, jos ikää tulee riittävästi. Ja se ikä on yleensä siellä 50:n kieppeillä. Vaihdevuodet EI ole sairaus, ohi muutamassa vuodessa, hormonit helpottavat oloa huomattavasti. 

Vierailija
24/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rupsahdus alkaa toden teolla tälläkin mammalla.

Ainakaan hän ei ole yhtä mätä sisäisesti kuin sinä. Tuliko hyvä mieli tuntemattoman ihmisen haukkumisesta?

Tosiasiahan se on.

Vierailija
25/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni käytti hormonihoitoa (estrogeeni) kuukautisten loppumisen jälkeen 30 vuott. Ei mitään sairauksia siitä. Hoidolla on paljon hyviä puolia.

Vierailija
26/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 50. Minulla on ollut mirena 15 vuotta, ja koko aikana ei ole tullut menkkoja,,eli niistä en osaa sanoa.

Mutta minä herään joka yö, kunnolen nukkunut neljä tuntia. Joskus valvon, joskus en, mutta herään kuitenkin.,onko teillä muilla samaa?

Minulla myös Mirena ja tuollaisia ne yöt pakkaa nykysellään olemaan. Välistä nukun todella pitkää yötä ja välillä parikin tuntia riittää. Olen todennut, että näin mennään. Onneksi olen kouluttautumassa uudelle alalle, joten ei ole niin tarkkaa noiden öitten kanssa. Saa nähdä, miten pärjään töissä.

Vierailija
27/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos alkaa syömään sitä hormonikorvausta, niin pysyykö sen ansiosta myös nuorekkaampana pidempään ja hidastaa vanhenemista? Uteliaana kyselen, en pahalla.

Ei. Nuorekkuus riippuu geeneistä ja elintavoista.

Vierailija
28/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vaihdevuoteni alkoivat 48 vuotiaana yöhikoilulla. Oikeastaan vaihdevuodet ja  hormonitoiminnan hiipuminen oli alkanu jo vuosia aikaisemmin, mutta vasta yöhikoilu oli selvä oire. En voinut nukkua. Mielialaoireena raivokohtaukset kotona, ja koko ajan ahdistunut ja masentunut olo.  Sain hormonikorvauslääkkeen Femoston 1/10, jonka pian vaihdoin vahvempaa. Yöhikoilu hävisi, ja mielialakin tasoittui. Mutta vähitellen Femostonia käyttäessäni huomasin, että yhdistelmahoidon keltarauhasjakso ei sopinut minulle lainkaan.  Masennuin todella pahasti, käytännössä itkin kaksi viikkoa kun piti syödä keltarauhashormonia. Myös itkuisuutta oli minulla muutoinkin koko ajan.

Vajaan vuoden käytön jälkeen lopetin Femostonin. Toistaiseksi yöhikoilut eivät ole palanneet. Mieliala on jostain syystä selkeämpi, olen taas oma itseni. Itken kyllä vieläkin herkästi, ja luultavasti olen masentunut. Mielialalääkkeitä en ole halunnut.

Tarkistin elämäntapojani. Jätin kahvin kokonaan pois. Kofeiinin uskotaan pahentavan yöhikoilua? Alkoholia vain vähän, punaviiniä. Syön kasvisvoittoista ruokaa, tosin silloin tällöin maksapihvejä ja punaista lihaa.  Syön e-epaa ja femiglandin jättihelokkiöljy -valmistetta. Lopetin vuosia kestäneen karppaamisen. Syön maitoa, perunaa, kaikkea kohtudella. (Mieliala parani kun ryhdyin syömään uuniperunaa! Ja banaania. Lieko plasebovaikutus serotoniinista tai mitä hyvänsä; tulen hyvällä tuulelle syötyäni uuniperunan herbamare-suolalla...). Käyn metsässä juoksemassa/hölkkäämässä/kävelemässä 2-4 kertaa viikossa.

Hormoniarvoni mitattiin, FSH oli lähes 200. Munasarjat surkastuneet, kohtu viivamainen. Toivon kovasti että vaihdevuoteni alkaisivat olla ohi. Tärkein oivallukseni on ollut asian hyväksyminen. Se, että raivoan ja ärtyilen johtuu todetusta estrogeenin puutteesta. Siispä rauhoitun. Elän päivän kerrallaan.

Kahvin jättäminen on rauhoittanut. Tosin, kärsin aamuahdistuksesta yhä. Kirjoitan paljon päiväkirjaa purkaakseni ajatuksiani. Pidän mielessäni kaikki elämäni hyvät asiat. Niitä on paljon.

Itkuisuudesta: testasin hormonikorvaushoitoa. Olin itkuinen huolimatta lääkityksestä. Jätin sen pois, koska itkuinen olen joka tapauksessa - söin hormonia tai en. Estrogeeni olisi paras, mutta kohtuni on jäljellä.

Vierailija
29/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaihdevuodet tuli ja meni, enkä ikinä käynyt missään gynellä tai muilla lääkäreillä missään vaiheessa. Itse asiassa mun "vaihdevuosiprosessi" alkoi ojo 40 v:nä esivaihdevuosioireilla: kuukautisten väli lyheni, vuodon määrä alkoi vaihdella voimakkaasti kierroittain, PMS-vaiva-aikaan kuusta oli kuumia aaltoja. Jostain 47 v eteenpäin alkoi sitten kuukautiset harveta ja 49 v loppuivat kokonaan. Mitään kovin hankalia vaivoja en ole kokenut niin että olisin tarvinnut hormonilääkitystä. Niitä hikoilupuuskia toki joskus, mutta niitä koin jo nelikymppisestä. Väsymystä enemmän kuin ennen, mutta ei mitään liian hankalaa että normielämän jaksaisi.

Vierailija
30/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vielä mitään tietoa vaihdevuosista. Olen 48.

Noista kuumista aalloista kaikki puhuvat ja oikein odotan niitä, koska olen aina viluinen. Painan noin 48kg. Viime kesänä kun oli yli30C lämmintä, en palellut!

Onko nuo kuumat aallot siis epämiellyttäviä..?

Vierailija
31/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vielä mitään tietoa vaihdevuosista. Olen 48.

Noista kuumista aalloista kaikki puhuvat ja oikein odotan niitä, koska olen aina viluinen. Painan noin 48kg. Viime kesänä kun oli yli30C lämmintä, en palellut!

Onko nuo kuumat aallot siis epämiellyttäviä..?

Mulla ainakin kuumat aallot on suorastaan tuskastuttavan epämiellyttäviä. Inhottavinta on että ne näkyy päälle, esim. töissä paitapusero voi aallon tullessa liiskaantua hiellä ihoon, naamakin tulee hiestä kiiltävän märäksi (tuhoten meikinkin) jne. Sitä hikeä tulee siis sellaisia uskomattomia määriä mitä en ennen vaihdevuosia uskonut ihmisen voivan hikoilla muuta kuin äärimmäisessä urheilusuorituksessa.

Vierailija
32/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet alkoivat 53-vuotiaana. Olin helpottunut, kun runsaat kuukautiset loppuivat. Kuitenkin vielä yhdeksän vuotta myöhemmin kärsin kuumista aalloista.

https://lucyadams99.files.wordpress.com/2014/09/menopause-cartoon-202.j…

Vierailija
33/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tuota pelkäsinkin että "kuumat aallot " on epämiellyttävää hiessä kylpemistä ja vaatteet kastuu. Odotin jotain lempeää lämmöntunnetta.

Kiitos sille joka vastasit vilukissalle!

Vierailija
34/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4 vuotta lyhyttä kiertoa ja sitten pitkää kiertoa, pisin oli 4 kuukautta ja nyt taas ollut lyhyttä kiertoa.

Olen 53v.

Vaihdevuosiin kuuluu aina kuumat aallot. Kuumia aaltoja ollut yli vuoden ajan ja muita vaivoja.

Kuukautiset on todella runsaat.

Mulle tuli megavuoto kun vaihdevuodet alkoi.

Vuodot voi olla runsaita ja kestää pitkään.

Mistä alapeukut kun tää kaikki totta.

Tieto ei tapa. Mulla se tieto on.

Yleissivistystä tietää vaihdevuosista.

Tyhjennysvuoto kuuluu asiaan kun keltarauhashormooni loppuu ekana ja myöhemmin irtoaa kohdun paksuuntunut limakalvo ja ne on niitä kuukautisia.

Kaverikin sanoi eikä mutta mä en ole yhtä tyhmä vaan luen.

Gynekologi sanoi että mä tiedän yllätyävän paljon että monet naiset ei tiedä.

Vierailija
35/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tuota pelkäsinkin että "kuumat aallot " on epämiellyttävää hiessä kylpemistä ja vaatteet kastuu. Odotin jotain lempeää lämmöntunnetta.

Kiitos sille joka vastasit vilukissalle!

Mä en hikoile kuumissa aalloissa mutta se kuumuus on polttavaa eli aivan kun olisin grillissä.

Välillä taas siedettävää.

Se kuumuus on rinta, yläselkä, niska ja posket.

Jalat mulla ihan kylmät.

Jos jotain positiivista niin muut ei näe mun kuumia aaltoja kun en punastu mutta mulla sietämättömän huono olla.

Yli vuoden kärsinyt näistä eikä loppua näy.

Vierailija
36/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuumat aallot on epämielyttäviä, ei se pelkkä kuumuus. Mulla huono olo, en voi hyvin.

Vierailija
37/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun anorektinen tuttava pääsi kuukautisista ja vaihdevuosista kerrasta alle 50 v. Varmaan johtu keski-iän anerektiasta.

Ei siihen anoreksiaa tarvita. Osalla naisista ei oikeasti ole mitään vaihdevuosioireita, menkat vaan loppuu kuin seinään. Osalla ei ole edes kierron epäsäännöllisyyksiä. Jostain syystä toisilla munasarjat lopettaa vaan toimintansa kuin katkaisimesta käännettynä.

Tietysti on hyvä käydä varmuuden vuoksi gynellä ultrattavana, jos menkat vaan loppuu eikä muita oireita ole.

Vierailija
38/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4 vuotta lyhyttä kiertoa ja sitten pitkää kiertoa, pisin oli 4 kuukautta ja nyt taas ollut lyhyttä kiertoa.

Olen 53v.

Vaihdevuosiin kuuluu aina kuumat aallot. Kuumia aaltoja ollut yli vuoden ajan ja muita vaivoja.

Kuumat aallot on yleisin oire, mutta ei niitäkään tule kaikilla. Ne johtuu estrogeenitasojen heittelystä, ja jos vuodot loppuu kerrasta, ei tule kuumia aaltojakaan.

Vierailija
39/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika sentään, vaihdevuodet on täysin normaali ja luonnollinen asia, joka tulee naiselle eteen, jos ikää tulee riittävästi. Ja se ikä on yleensä siellä 50:n kieppeillä. Vaihdevuodet EI ole sairaus, ohi muutamassa vuodessa, hormonit helpottavat oloa huomattavasti. 

Se ikä on 52v. tai 51v. lopulla.

Ei ole sairaus mutta sairaaksi itseni tunnen.

Hormooneja moni ei halua käyttää vaan luomusti mennään.

Silloin se on kärsimystä mutta ne jotka lopettaa hormonit kärsii myöhemmin.

Kokeillut hormoneja ja keltarauhashormooni masentaa. Sitä kuitenkin myös syötävä jos kohtu tallella.

Mulla 2 kaveri ja kummallakin sama juttu.

Nykysuositus on mahdollisemman vähän aikaa hormoneja, Tämän sanoo gynekologi vastaanotolla.

Hyvä esimerkki gynekologi Maija Kajan joka yrittänyt lopettaa hormoonit niin aina oireet palaa.

Vierailija
40/69 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 53v.

Kuumat aallot on yleisin oire, mutta ei niitäkään tule kaikilla. Ne johtuu estrogeenitasojen heittelystä, ja jos vuodot loppuu kerrasta, ei tule kuumia aaltojakaan.

Ei kaikille mutta suurimmalle osalle. Kuumat aallot tulee estrogeenin puutteesta. Olen asiasta lukenut, kertoo että elimistöllä on kylmä ja siitä seuraa kuumat aallot.

Myöskään tietosi että kuukautiset loppuu kerrasta niin ei tule kuumia aaltoja, ei pidä paikkansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi