Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko laihdutus mahdotonta, silloin kun on raudanpuute eli varastorauta on alhainen? Kokemuksia?

Vierailija
20.09.2018 |

Mikä oli varastorautanne eli ferritiini, kun se todettiin ja oliko ylipainoa silloin?
Olitko yrittänyt laihduttaa tuloksetta sitä ennen?
Lähtikö paino alas rautakuurin myötä?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina, kun joku kysyy mielipidettä tai neuvoa johonkin ongelmaan, joukkoon mahtuu kaikenlaista veemäistä vinoilijaa ja besserwisseriä. Se ei ole enää edes ärsyttävää, vaan ainoastaan surullista. Next.

Raudanpuute voi aiheuttaa lihomista ja laihduttaminen voi tällöin olla hyvin hankalaa.  Tämän on todennut moni asiaan perehtynyt lääkärikin. Näin ei tapahdu kaikkien kohdalla, koska mikään asia elämässä ei koske "kaikkia". Itsellä sairaalloisen runsaista kuukautisista johtuva raudanpuute yhdistettynä kilpirauhasen vajaatoimintaan on tuonut noin 15 kiloa lisää vajaassa parissa vuodessa.  En syö "kuin hullu", mutta nukun huonosti, enkä jaksa tehdä juuri mitään. Energiaa ei kulu. En jaksa liikkua juuri lainkaan, joten herkkupäiviä tms. ei periaatteessa saisi olla lainkaan, koska se kyllä näkyy ja tuntuu.  Energianpuute lisää myös masennusta, ja sohvalle on helppo jäädä makaamaan.  Kun ei liiku ja aineenvaihdunta on jumissa, ei se paljon vaadi, että paino nousee. 

Kun elimistö on ns. jämähdystilassa, silloin viisainta lienee aivan ensiksi hyväksyä se, että mikään ei muutu hetkessä.  Kun ei jaksa, ei jaksa. Paino kyllä saadaan jossain vaiheessa alas, mutta ensin pitää saada  perusasiat kuntoon. Raudanpuutteen juurisyy pitää hoitaa. Ferritiini ylös ja enemmän unta jos siitä puute, lempeää liikuntaa jaksamisen mukaan. Terveys ennen kaikkea ja kaiken edelle, painosta stressaaminen vasta sen jälkeen. Kyllä, paino on osa terveyttä, mutta yksi asia kerrallaan. Jokaisen on myös syytä miettiä, onko oikeasti ylipainoinen, so. onko paino terveyden kannalta haitallisella tasolla. Laihtumista harvoin tapahtuu, kun sitä yritetään väkipakolla elimistön ollessa epätasapainossa. Tsemppiä kaikille minkä terveysongelmien kanssa kamppaileville, ette ole yksin! 

Vierailija
42/56 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lihoin selittämättömästi muutaman vuoden aikana 10-15 kiloa. Luulin syyksi ikää, aineenvaihdunnan hidastumista jne. Mitään suuria muutoksia ruokavaliossani ei ollut, ajan mittaan kyllä väsyin ja passivoiduin. Kuukausi sitten ferritiiniarvo vihdoin tarkastettiin (12) ja olo on jo muutaman viikon jälkeen paljon parempi. Olen myös laihtunut muutamia kiloja ja turvotus on vähentynyt. Harmittaa, että labraan pääsy kesti näin kauan -hemoglobiini on ollut aina hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista

Vierailija
44/56 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiina39 kirjoitti:

Minä lihoin selittämättömästi muutaman vuoden aikana 10-15 kiloa. Luulin syyksi ikää, aineenvaihdunnan hidastumista jne. Mitään suuria muutoksia ruokavaliossani ei ollut, ajan mittaan kyllä väsyin ja passivoiduin. Kuukausi sitten ferritiiniarvo vihdoin tarkastettiin (12) ja olo on jo muutaman viikon jälkeen paljon parempi. Olen myös laihtunut muutamia kiloja ja turvotus on vähentynyt. Harmittaa, että labraan pääsy kesti näin kauan -hemoglobiini on ollut aina hyvä.

Tämä on kuin minun kirjoittama, paitsi että ferritiini oli 13.

Nyt aloitettu rautakuuri, saa nähdä missä vaiheessa alkaa vaikuttamaan painoonkin.

Tsemppiä kaikille raudanpuutteen kanssa kamppaileville!

Vierailija
45/56 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi päinvastoin. Paino junnasi vuoden paikoillaan, vaikka kävin ahkerasti kuntosalilla ja söin fiksusti. Söin samalla ravintolisää jossa oli rautaa lisättynä. Tuohon päälle sitten vielä ravinnosta saamani rauta. Jätin tuon rautaa sisältävän valmisteen pois ja kas kummaa paino lähti laskemaan. Olokin on virkeä. Ehkä sain jopa liikaa rautaa ja elimistö meni siitä jumiin?

Vierailija
46/56 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, kokemusta löytyy.

Vierailija
47/56 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
48/56 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Minulla on ferritiini aina alhainen. Painoa on pudonnut kymmeniä kiloja. Viimeksi ferritiini oli muistaakseni 5 tai 6. Sain kyllä sitten rautatiputuksen.

Vierailija
49/56 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin diabetes aikana, kun kärsin runsaista kuukautisista ja ferritiinit oli aika matalat. Sisätautilääkäri sanoi, että nyt lähdetään siitä, että pitää hoitaa runsaat vuodot pois ja oli kirjannut tämän myös terveystietoihini. Erinäisten mutkien kautta sitten sairaalaan gynelle, alettiin hoitamaan kuukautisiani, sieltä sitten löytyikin hoidettavaa ja syy runsaille vuodoille. Kun ne saatiin hoidettua, niin kummallisesti alkoi sitten veriarvotkin parantua. Tänä päivänä en käytä diabeteslääkitystäArvojani toki seurataan säännööllisesti, koska diagnoosi oli jo ehditty tehdä ja minulla sukurasitus ko. tautiin... joku päivä saatan päästä eroon koko diagnoosista, mutta ilmeisesti pitää olla vuosia hyvät arvot ennenkuin se tehdään. 

Eli jotain yhteyttä alhaisilla rauta-arvoilla on verensokeriarvoihin. Olin tuolloin niin väsynyt etten jaksanut alkaa kysellä, että miksi ja miten  ja nyt tällä hetkellä en jaksa kiinnostua.

Vierailija
50/56 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskeille on aina painonpudotus mahdotonta. 1001 syytä löytyy aina.

Vierailija
51/56 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa kun ruokahalu katosi raudanpuutteen takia täysin. Eli laihduin haluamatta. 

Vierailija
52/56 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tekosyyltä

Vierailija
53/56 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On

Vierailija
54/56 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut anoreksian. Hymyilyttää ketjun höpönlöpöselittelyt ja tekosyyt. Raudanpuute tai mitkään muutkaan vitamiininpuutteet eivät ole omaan painonpudotukseen vaikuttaneet mitenkään. 

Vierailija
55/56 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
56/56 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa ainakin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi