Onko laihdutus mahdotonta, silloin kun on raudanpuute eli varastorauta on alhainen? Kokemuksia?
Mikä oli varastorautanne eli ferritiini, kun se todettiin ja oliko ylipainoa silloin?
Olitko yrittänyt laihduttaa tuloksetta sitä ennen?
Lähtikö paino alas rautakuurin myötä?
Kommentit (56)
Minulla hb 83 ja ferritiini 5. Paino pysynyt entisellään normaalipainon ja alipainon rajalla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki selitykset pitää hakea ja ne kelpaa ,kunhan syynä ei ole se hillitön mässäily.
Sinun kannattaisi lukea enemmän ja muutakin kuin iltapäivä- eli roskalehtiä.
Harvalla syynä on hillitön mässäily. Paino voi kertyä yhdestä ylimääräisestä leivästä päivässä.
Miehillä, joista ylipainoisia on melkein 72 prosenttia, syynä on yleensä alkoholi.
Nostan aihetta.
Olen syönyt rautaa itse nyt 5 kk. Ferritiini noussut n. 40 asti. Eihän tämä hyvä ole vieläkään, mutta nyt kuitenkin selkeästi noususuunnassa. Hemoglobiini on ollut koko ajan ihan ”Ok”. Matalimmillaan 125 ja nyt jotain 139.
Painoa mulla on ihan riittävästi. Vatsa pömpöttää koko ajan. Rautavalmisteet ei tietenkään auta mahan pömpötystä vähentävästi. Painoa on kertynyt 5 kiloa lisää raudansyönnin aikana vaikka en mielestäni ole muuttanut elintapojani mitenkään.
Onko oletettavissa, että paino lähtisi putoamaan? Koskaankaan?
On, alkoi putoomaan vssta rautaa syödessä.
Itellä ferritiini 10 ja painoa lähti puolessa vuodessa 16 kg ja ihan normaalisti syömällä, ei mitään kitukuuria.
Millä aikataululla paino alkaa putoamaan? Eli kun ferritiini ns. ”Kuinka paljon”?
Alan olla todella ärsyyntynyt tähän turvonneeseen pöhöttyneeseen oloon! Pitääkö erikseen laihduttaa vai putoaako se paino helpohkosti itsellään?
Vierailija kirjoitti:
Millä aikataululla paino alkaa putoamaan? Eli kun ferritiini ns. ”Kuinka paljon”?
Alan olla todella ärsyyntynyt tähän turvonneeseen pöhöttyneeseen oloon! Pitääkö erikseen laihduttaa vai putoaako se paino helpohkosti itsellään?
Tämä siis kirjoittajalta, jonka ferritiinit nyt 40 ja joka syönyt 5 kk rautaa.
Joko kaikki amalgaamipaikat on poistettu hampaista? Vielä parikymmentä vuotta sitten niistä puhuttiin kuten tästä ferritiini-jutusta nyt. Kansanradio, ai että.
Mulla rauta muuttui 10 -> 60, paino +-0. Normaali painoinen kaveri laihdutti melkein 10 kg vaikka rauta oli mitattaessa 1 ja joutui suoraan infuusioon. En ole ikinä kuulluut että rauta vaikuttaisi painoon.
Olen laihduttanut lähes 20 kiloa ferritiiniarvon ollessa 7. Ei se ferritiinin nousu laihduta mutta energiataso nousee.
Minä söin kortisonia suht isolla annoksella, hemppa 97 ja kilpirauhasen vajaatoiminta ja silti onnistuin laihtumaan. Söin vähemmän kuin kulutin.
Siis toki varmasti on mahdoolista laihtua vaikka olisi huonokin ferritiini, mutta esim. Esa Sopen kirjassa yleisimpiä raudanpuutteen oireita on painonnousu. Väsymyksen, sydämentykytysten ym. lisäksi. Eli kyllä se vaan voi olla.. koska rautaa kai tarvitaan kilpirauhashormonien tuottamiseen.. ja jos ei kilpirauhanen saa mitä tarvitsee, niin onhan se loogista, ettei se toimi niin hyvin, vaikka ei olisikaan virallisesti mitään vajaatoimintaa. Elimistö on aika moninainen kompleksi. Ei kaikki mene niin, että syö vähemmän.
Rauta-arvot VOI vaikuttaa painoon ja sen kertymiseen. Riippuen siitä miten oma elimistö reagoi raudan puutteeseen, kaikille ei tule kaikkia vaikutuksia.
Mutta ei voi vetää suoraa johtopäätöstä anemia= lihoaminen. Osa voi myös laihtua anemian seurauksena, osalla ei vaikuta painoon mitenkään.
Mua kiinnostaa miten paino käyttäytyy kun arvot matalat/paremmat.
Kokemuksia tästä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ferritiini 13. Painoa 65kg joten ylimääräistä on. Olen aika lyhytkin. Kokoajan olen treenannut monta kertaa viikossa ja silti paino noussut. Koska vuosia sitten sairastin syömishäiriön niin lasken vieläkin kaloreita. Normaalisti syön 1800-2100 joten ei johdu lihoaminen ruokavaliosta. Muutenkaan ei meinaa putoa vaikka mitä tekisi.
Tuo 2000 kcal on kyllä liikaa. Ei ihme, ettei putoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla rauta muuttui 10 -> 60, paino +-0. Normaali painoinen kaveri laihdutti melkein 10 kg vaikka rauta oli mitattaessa 1 ja joutui suoraan infuusioon. En ole ikinä kuulluut että rauta vaikuttaisi painoon.
Kilpirauhanen tarvii rautaa hormonimuuntoon eli jos tuo prosessi ei toimi niin mm aineenvaihdunta hidastuu ja ainakin itsellä hormonitoiminnan sekaisin meno joko poistaa menkat kuukausiksi tai pidentää vuotojen kestoa 60-69 vuorokauteen. Myös migreenit villiintyvät, kuukaudessa voi olla 15-20 särkypäivää ja ne vaativat sairaalahoitoa.
Kilpirauhasen vajaatoiminta voi laskea aineenvaihdunnan niin matalalle, että ravinnosta ei enää saa tarpeeksi valkuaisaineita tms ravinteita.
Mulla leikkauksen jälkeen ferritiini alle 30. Olin tappoväsynyt, ahdistunut ja söin liikaa, tuli oikein ahmimiskohtauksia. Kynnet ja hiukset kärsineet, iho kamalassa kunnossa.
Nyt oon 6 viikkoa syönyt rautaa, kuukauden kohdalla päiväunet jäi pois ja kävely alkoi tuntumaan kevyemmältä. Nykyään jopa hölkkään. Enää ei tee koko ajan mieli syödä. Oon laskeskellut kaloreita ja liikkunut ja oon laihtunut.
Raudanpuute sotkee elimistön toiminnan sen verran hyvin että kannattavampaa on kyllä hoitaa se raudanpuute ensin ja sitten vasta alkaa laihduttamalla laihduttaa. Noin niinkuin terveyden kannalta. Ja siis tarkoitan raudanpuutteella sitä tilannetta, kun ferritiini on alle 20/15, en näitä "yhyy kaikki ongelmani johtuvat ihan varmasti raudanpuutteesta vaikka ferritiini on 90".
Paino tosin lähti ainakin itsellä ihan omia aikojaan laskemaan sitä mukaa kun ferritiiniarvo nousi, ei ole juuri tarvinnut laihdutella. Aiemmin raudanpuutteisena paino nousi tappavan tasaiseen tahtiin 0,5kg kuukaudessa, teki mitä tahansa...