Onko laihdutus mahdotonta, silloin kun on raudanpuute eli varastorauta on alhainen? Kokemuksia?
Mikä oli varastorautanne eli ferritiini, kun se todettiin ja oliko ylipainoa silloin?
Olitko yrittänyt laihduttaa tuloksetta sitä ennen?
Lähtikö paino alas rautakuurin myötä?
Kommentit (56)
Jollekkin lääkäri oli todennut, kun ferritiini oli 5, että painonpudotus tuossa tilassa on käytännössä mahdotonta.
Matala ferritiini vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan ja se ylipäänsä hidastaa aineenvaihduntaa, joten usein paino nousee, vaikka söisi samalla tavalla. Et aika kitukuuria pitäis jaksaa vetää, että paino putoais.
Aina keksitään jokin uusi aine jonka väitetään auttavan laihtumista. Syö monipuolisesti kohtuullisen kokoisia annoksia ja liiku niin laihdut varmasti.
Mulla oli ferritiini 13, kun olin siinä kunnossa että paino nousi 15kg joissakin viikoissa. Ei lähtenyt laskemaan kunnes arvo korjaantui.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ferritiini 13, kun olin siinä kunnossa että paino nousi 15kg joissakin viikoissa. Ei lähtenyt laskemaan kunnes arvo korjaantui.
Ja tämäkö ei millään tavalla liittynyt siihen mitä söit?
Vierailija kirjoitti:
Mitä lääkäri kommentoi lihomisesta entä sitten laihtumisesta?
Miten suuri päivitttäinen rauta-annos oli ja kuinka monta kuukautta meni, ennenkuin paino lähti laskuun?
Itselläni tuli pikkuhiljaa puolen vuoden aikana 20kiloa. Sen jälkeen alkoivat muut moninaiset oireet, joiden syyksi löytyikin raudanpuute. Ferritiinit olivat ihan nollissa. Itselläni taustalla suolistosairaus joka aiheuttaa itsessään jo tuota raudanpuutetta, mutta nyt pääsi äitymään noinkin pahaksi. Lääkäri sanoi heti, että siinä myös lihomisen syy. Raudanpuute tosiaan vaikuttaa aineenvaihduntaan todella paljon. Nyt useamman kuukauden syönyt rautaa..saa nähdä milloin pääsee takaisin omiin mittoihin..
ja tosiaan, ruokavaliossa tai liikunnassa ei tapahtunut mitään muutoksia, mitkä selittäisivät lihomisen.
Itselläni hävisi aiemmin etenkin pms- aikaan mahdottomat ruokahimot, kun söin puoli vuotta rautaa ja Hb nousi normaalialueelle. Että ainakin omalla kohdallani tuntuisi vaikutusta olevan.
Vierailija kirjoitti:
Katsoppa finelistä rautaa sisältävät elintarvikkeet ja ala käyttää niitä.
Liha on hyvä, verilettuja ja palttua jne.Sun elintavat on pielessä jos ferritiini menee noin alas, esim onko veganismivaivaa?
Sitten hyvä syytellä muita ja järjestelmää vaikka itse aiheutettua.
Käsi sydämelle, onko nukkuminen, alkoholin käyttö, ruokavalion monipuolisuus, liikunta, ulkoilu, stressin torjunta yms suositusten mukaisia? Tupakoida voi mutta jonku muun vika jos keho ei pelitä?
En ole ap mutta käsi sydämellä vastaan kuitenkin: kun ferritiini oli 2 ja levottomat jalat valvotti joka yö niin en kyllä siinä uupumuksessa torjunut stressiä suositusten mukaisesti (mitä se edes on?) Olen sekaravinnon syöjä, en polta, liikun säännöllisesti.
Raudanpuutteen syynä oli synnytykset, imetykset, runsaat kuukautiset ja gynekologisen leikkauksen jälkivuoto. Onko niin vaikea ymmärtää, että elämässä ei ole takuita? Vaikka eläisit kuinka ns oikein voit silti saada vaivoja.
Mulla on loppunut jatkuva näläntunne rautakuurilla, joten painokin on pudonnut hieman.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/24770833/
Treatment of iron deficiency anemia induces weight loss and improves metabolic parameters.
Tutkimustietoakin aiheesta on.
Mulla ferritiini 13. Painoa 65kg joten ylimääräistä on. Olen aika lyhytkin. Kokoajan olen treenannut monta kertaa viikossa ja silti paino noussut. Koska vuosia sitten sairastin syömishäiriön niin lasken vieläkin kaloreita. Normaalisti syön 1800-2100 joten ei johdu lihoaminen ruokavaliosta. Muutenkaan ei meinaa putoa vaikka mitä tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Selityksiä löytyy näköjään loputtomiin näillä epätoivoisilla pullukoilla.
Mikä estää syömästä päivittäin lisärautaa pilleripurkista samalla kun laihduttaa? Jos oikeasti on joku sairaus, ettei se imeydy tavalliseen tapaan.
Jos rauta ei imeydy niin ei se purkkirautakaan imeydy, hassu. Pitää hoitaa se imeytymishäiriö ensin. Ja antaa rautaa infuusiona. T. Rautahäiriöinen
Vierailija kirjoitti:
Kaikki selitykset pitää hakea ja ne kelpaa ,kunhan syynä ei ole se hillitön mässäily.
No, sinulla on oikeus omiin vääriin käsityksiisi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää syömästä päivittäin lisärautaa pilleripurkista samalla kun laihduttaa? Jos oikeasti on joku sairaus, ettei se imeydy tavalliseen tapaan.
Ai että aaveelääkäri taas tietää kaiken :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rauta ei imeydy niin ei se purkkirautakaan imeydy, hassu. Pitää hoitaa se imeytymishäiriö ensin. Ja antaa rautaa infuusiona. T. Rautahäiriöinen
Oli tapauskohtaisesti hoito mikä hyvänsä niin mikä estää laihduttamasta samaan aikaan? Ja vaikka jättäisi laihduttamatta niin ihan yhtäläiseen se rautahäiriö täytyy hoitaa. Ei se ole mikään joko-tai, että joko hoitaa rautahäiriötä tai laihduttaa. Laihdutus onnistuu vallan mainiosti samaan aikaan.
Mulla korjataan nyt raudanpuutetta rautapillereillä. Ferritiiniä ei ole vielä mitattu. Se mitataan parin kk:n päästä. Aina menkkojen puolivälin jälkeen ja vielä muutaman päivän ajan niiden jälkeen olen aivan mielettömän väsynyt. Silloin ei jaksa hirveästi miettiä laihduttamista. Yritän laihduttaa 15 kg raskauden ja imetykseen jäljiltä. Olen niitä ihmisiä jotka lihoaa imetysaikana. Lapsi on jo 2 v joten ei hyvältä näytä. Esikoisen kanssa laihduin helposti silloin kun hän oli vuoden vanha. Nyt tuntuu että joutuu tekemään hirveästi työtä painon pudottamiseksi. Pari kiloa lähtenyt 1.5 kk:ssa eli siinä ajassa jolloin olen syönyt rautaa.
Mikä on teoriasi siitä miten raudanpuute ja laihduttaminen liittyvät toisiinsa?