Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarvitsen lääkitystä herkkyyteen

Vierailija
20.09.2018 |

Onkohan herkkyyteen olemassa mitään toimivaa lääkitystä? Tuntuu että en pärjää yhteiskunnassa ja elämässä herkkyyden vuoksi. Tähän ei tehoa mitkään "Opettele arvostamaan herkkyyttä ja itseäsi", "Ole ylpeästi sellainen kuin olet"... Kyse on siitä, että jokapäiväinen elämä saati sitten odotusten mukainen elämä on minulle liikaa. Ei, minun ei tarvitse täyttää kaikkia muiden tai yhteiskunnan odotuksia ja kokemiani paineita, mutta toisilta ei voi välttyä, kuten esimerkiksi työnteolta.

Tässä ei ole kyse epävarmuudesta tai epäkypsyydestä, joka helpottaisi positiivisten kokemusten ja iän myötä, vaan kyse on yliherkästä hermostosta ja mielestä. Olin jo lapsena hyvin ujo ja herkkä. En kestä paljoa melua, hajuja, sosiaalista kanssakäymistä tuntemattomien ihmisten kanssa, ihmismassoja, jännittäviä tilanteita, stressiä, kofeiinia, alkoholia, kipua, psyykkistä tai fyysistä rasitusta, julmuutta, huonoja käytöstapoja, ikäviä ihmisiä, yli kaksi ihmistä sisältäviä keskustelutilanteita, elämää... Reagoin näihin tuskaisuudella, masentuneisuudella, lamaantuneisuudella, vihalla, fyysisillä kivuilla ja tuntemuksilla, hermostuneisuudella, äänen värinällä, hengen ahdistuksella, poissaolevalla mielentilalla...

Kaipaan vertaistukea.

Kommentit (103)

Vierailija
101/103 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en ole koskaan tullut ajatelleeksi, että välillä kehiin iskevä alakulo voi johtua herkkyydestä?!

Se ei välttämättä kestä kauaa, mutta saattaa iskeä nopeastikin ja ilman varsinaista syytä (tai jota en ainakaan tunnista). Tosin päivän mittaan havainnoin ja pohdin paljon, ehkä siksi. Esimerkiksi tien reunassa makaava kuollut eläin tai sitten rumasti läheiselleen puhuva ihminen voi laukaista ahdistuneen olon joksikin aikaa.

Olen automaattisesti ajattelut olevani osittain/lievästi masentunut.

Vierailija
102/103 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi en ole koskaan tullut ajatelleeksi, että välillä kehiin iskevä alakulo voi johtua herkkyydestä?!

Se ei välttämättä kestä kauaa, mutta saattaa iskeä nopeastikin ja ilman varsinaista syytä (tai jota en ainakaan tunnista). Tosin päivän mittaan havainnoin ja pohdin paljon, ehkä siksi. Esimerkiksi tien reunassa makaava kuollut eläin tai sitten rumasti läheiselleen puhuva ihminen voi laukaista ahdistuneen olon joksikin aikaa.

Olen automaattisesti ajattelut olevani osittain/lievästi masentunut.

Minusta tuntuu että olen ollut koko elämäni lievästi masentunut, ehkä juuri herkkyyden vuoksi. Silti tuntuu että osaan käsitellä tätä herkkyyttä kohtuu hyvin, sillä sanoin vain lievästi masentunut. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/103 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju, sillä minulla on sama ongelma. Te jotka käytätte lääkitystä: Miten niitä saa? En ole koskaan asioinut mielenterveyden puolella. Voinko vain varata ajan lääkärille, selittää asian ja pyytää lääkitystä? Vai pitääkö pyytää päästä psykologille? Saako lääkkeitä helposti? Diagnosoidaanko minulle sitten jokin psyykkinen häiriö ennen kun resepti kirjoitetaan?