Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette A1 kielen alkamisesta jo ekalla luokalla?

Vierailija
20.09.2018 |

Mielipiteitä?

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvä. Tokalla ok.

Vierailija
2/70 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiset hyvä kun osaavat lukea, joten perus kirjapänttääminen ei onnistu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä homma. Omani aloitti kiinan ekalla.

Vierailija
4/70 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkoi ekalla luokalla englanti.

Oli jokin kokeilu, että kannattaako sen ikäisille opettaa vierasta kieltä.

Kannatti.

Mitä aiemmin aloittaa, sen parempi.

Vierailija
5/70 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset oppivat herkästi tuossa iässä. Mahdollisimman aikaisin kannattaa aloittaa. Suomessa on vähän liian pehmeä ja myöhäinen koulunalku.

Vierailija
6/70 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä asia. Varsinkin kun se aloitetaan leikillä, laululla yms. Eikä niin että kirja nenän eteen ja kielioppia opiskelemaan.

Vierailija
7/70 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok, mutta toivottavasti ruotsin kieli laitettaisiin myös alkamaan jo ekalla luokalla. Suomalaisten ruotsin kielen taidot ovat nykyään käsittämättömän heikot! Näkyy mm. ylioppilaskirjoituksissa ruotsin kielen kokeessa koko ajan putoavina pisterajoina kaikkien arvosanojen osalta, niin L:n kuin A:nkin osalta. Lisäksi on ollut tapauksia, joissa yliopistoissa ovat ruotsia vaille valmiit maisterit joutuneet menemään iltalukioon ruotsin kielen preppauskurssille, jotta ovat pääseet oman alansa pakollisista ruotsin kielen opinnoista läpi ja valmistuneet! Pitäisi tuollaisissa tapauksissa hälytyskellojen soida jo todella kovaa!!!!!

Vierailija
8/70 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oikein hyvä, opetus on varmasti huomioitu lasten tason mukaisesti :)

Itse olen syntynyt -96 ja pikkukaupungissa Keski-Suomessa meilläkin alkoi englannin opiskelu jo ekaluokasta, mutta mitään vaihtoehtoisia kieliä sille ei ollut. Mä ihmettelinkin, kun luin tästä, että A1-kieli aloitetaan nyt jo ekaluokalla, että eikö sitten kaikilla ennen olekaan alkanut, vaan oltiin joku erikoistapaus vai olisko silloinkin sitten ollut joku testaus tuosta, kun itse aloitin koulun?

Vierailija
9/70 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen syntynyt -96 ja pikkukaupungissa Keski-Suomessa meilläkin alkoi englannin opiskelu jo ekaluokasta, mutta mitään vaihtoehtoisia kieliä sille ei ollut. Mä ihmettelinkin, kun luin tästä, että A1-kieli aloitetaan nyt jo ekaluokalla, että eikö sitten kaikilla ennen olekaan alkanut, vaan oltiin joku erikoistapaus vai olisko silloinkin sitten ollut joku testaus tuosta, kun itse aloitin koulun?

Tai sitten koko typerän ruotsin pakkosyöttäminen kaikille tulisi lopettaa ja tehdä suomen kielestä ainoa virallinen kieli.

Vierailija
10/70 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset oppivat todella helposti tuossa iässä leikkien ja laulaen vieraita kieliä. Ei missään olla varmaan opettamassakaan kieliopin koukeroita, ääntäminen ja kielen rakenteiden omaksuminen uppoavat tuon ikäisiin ihan automaattisesti. Voisi aloittaa aiemminkin. Omat lapseni ääntävät ranskaa ihanasti aloitettuaan opinnot varhain, itse aikuisopiskelijana en ikinä pääse samalle tasolle.

Vierailija
11/70 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

oho nyt lainasin väärän viestin...

Vierailija
12/70 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä kielikylpypäiväkotejakin. Joten en näe ongelmaa.

Vierailija
13/70 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ehkä parempi ensin oppia kirjoittamaan ja lukemaan äidinkielellään.

Eka vieras kieli vasta kolmannella.

Vierailija
14/70 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidinkieli on yleensä vakiintunut viisivuotiaalla.

Vierailija
15/70 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa. Kieliä ehtii opetella myöhemminkin ihan riittävästi. Ennemmin lisäisin matematiikan ja liikunnan tunteja ja toisin peruskouluun filosofian.

Vierailija
16/70 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäiset hyvä kun osaavat lukea, joten perus kirjapänttääminen ei onnistu

Wt-perheiden lapset ei osaa lukea. Mutta sivistyneiden vanhempien lapset kyllä osaa jo ennen kouluun menoa lukea ja kirjoittaa.

Hyvä juttu pelkästään, kuukaudet ja viikonpäivät osataan jo englanniksi vaikka ekalla ollaankin.

Vierailija
17/70 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin alkoi englanti kolmosluokalla ja ruotsi seiskaluokalla. T: Vähän vanhempi.

Vierailija
18/70 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kielen oppiminen vaadi luku- ja kirjoitustaitoa. 😂

Vierailija
19/70 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaa. Kieliä ehtii opetella myöhemminkin ihan riittävästi. Ennemmin lisäisin matematiikan ja liikunnan tunteja ja toisin peruskouluun filosofian.

Kielikysymykseen en ota kantaa, mutta uskonnon opetus pois ja tilalle elämänkatsomusoppi sekä filosofia. Kirkko/kirkot hoitakoot omat oppinsa ja opetuksensa itse, mitä siihen koulua sotkemaan. Suomi kun ei enää ole 100% luterilainen enää.

Vierailija
20/70 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidinkieli on yleensä vakiintunut viisivuotiaalla.

Kirjoittaminen ja lukeminen myös?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän