Työttömät töihin! Nyt on HUUTAVA TYÖVOIMAPULA!!!!!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005834288.html
Työttömät töihin nyt heti! HOPI HOPI!! Noh, miksei ole jo töissä?
Kommentit (125)
Olen sairaanhoitaja ja muutin tämän kuun alussa Kuopioon. Kuopion yliopistollisella sairaalalla oli avoin työpaikkailmoitus, että etsitään sairaanhoitajia sijaisuuksiin, te-palveluiden sivuilla jo elokuussa, laitoin silloin hakemuksen. En ole tähän päivään mennessä saanut mitään yhteydenottoa, ja silti sama työnantaja laittou uudestaan samanlaisen työpaikkailmoituksen. Lisäksi kävin viime viikolla Kuopion kaupungin rekrytoinitiyksikössä ja hakemuksrni laitertiin kolmelle vanhustenpalveluyksikölle, mutta en ole vieläkään saanut yhteydenottoa.
Niin eytä aika erikoista, kun puhutaan että on sairaanhoitajapula
Kyllä se työvoimapula on ihan oikea, mutta kun meillä ei ole oikeaa koulutusta tai olemme laiskoja, sairaita.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005834288.html
Työttömät töihin nyt heti! HOPI HOPI!! Noh, miksei ole jo töissä?
Voi kuule, meillä on pula osaavista henkilöistä joilla on asenne kohdallaan.
Kortiston elämäntapatyöttömät ovat ihan ros kasakkia, heillä ei ole toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se työvoimapula on ihan oikea, mutta kun meillä ei ole oikeaa koulutusta tai olemme laiskoja, sairaita.
Niin ja ei näille laiskoille ja sairaille ole olemassa töitä missään tilanteessa
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja ja muutin tämän kuun alussa Kuopioon. Kuopion yliopistollisella sairaalalla oli avoin työpaikkailmoitus, että etsitään sairaanhoitajia sijaisuuksiin, te-palveluiden sivuilla jo elokuussa, laitoin silloin hakemuksen. En ole tähän päivään mennessä saanut mitään yhteydenottoa, ja silti sama työnantaja laittou uudestaan samanlaisen työpaikkailmoituksen. Lisäksi kävin viime viikolla Kuopion kaupungin rekrytoinitiyksikössä ja hakemuksrni laitertiin kolmelle vanhustenpalveluyksikölle, mutta en ole vieläkään saanut yhteydenottoa.
Jos CV:ssäsi on aukkokohta jossain niin se selittää tuon. Silloin et kelpaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri olin palkattomassa työssä. Mieluusti olisin vain "mennyt töihin" samaan paikkaan ilmaistyön loputtuakin, mutta valitettavasti jouduin luopumaan avaimista viimeisenä päivänä.
Palkaton työ ei ole oikeasti työtä, se on jotain ihan muuta vaikka sitä tuolla nimityksellä yritetään työksi kutsuakin.
Minä kahdella maisterintutkinnollani tein ihan samaa asiantuntijatyötä kuin muut graduaan ja dippatyötään vasta viimeistelevät palkkatyöläiset. Erona toki oli se, että tein työt kokemuksestani johtuen usein nopeammin ja paremmin.
Töitä ei vaan aina tahtonut riittää, koska kukaan palkattuna työskentelevä ei tietenkään halunnut asettaa asemaansa vaaraan ja ohjata minulle "liikaa" hommia. Apuni kyllä kelpasi totta kai, mutta glooria kaikenlaisista saavutuksista meni yllätys yllätys useimmiten palkkatyöläisten nimiin.
Juu, minäkin maisterinplanttu olin kaupungilla puoli vuotta hommassa, ”johon kyllä tarvitaan joku”. Kun määräaika tuli täyteen, niin eipä palkattu. Vaikka kuinka tykkäsivät ja innovoin ja kehitin uutta. Silti olin puheissa aina ”se Työllistetty”.
Kuukauden jälkeen otettiin toinen samanlainen taas puoleksi vuodeksi. Halvaksi tulee.
Ei sitä mihinkään haalarihommiin enää viitsi kouluttautua maisterin papereilla. Ainakin minä koen itseni liian korkeasti koulutetuksi alkamaan miksikään hitsaajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Samoja kokemuksia lähihoitajana. Hakemuksia laittanut lukemattomiin paikkoihin, mistään ei saa töitä. En usko työvoimapulaan, se on hallituksen masinoimaa. Työttömiä hoitajia on pilvin pimein ja esim. vanhukset kärsivät hoidon puutteesta. Kyllä on suomessa asiat hoidettu hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä mihinkään haalarihommiin enää viitsi kouluttautua maisterin papereilla. Ainakin minä koen itseni liian korkeasti koulutetuksi alkamaan miksikään hitsaajaksi.
Ala konepuusepäksi
Vierailija kirjoitti:
Näinhän sitä mediassa aivopestään. Aina kuvataan sitä lihavaa, epädynaamista puolipultsaria, kun on puhe työttömästä.
Todellisuudessa Suomessa on erittäin hyvin koulutettua väkeä työttömänä. Kyse ei ole laiskuudesta, sairauksista tai elämänhallintaongelmista, vaikka media näin haluaakin aina antaa ymmärtää. (Outoa, sillä korkeakoulututkinnon viestinnästä tehneitä toimittajiakin kulkee työttöminä ja pakko-freelancereinä pilvin pimein.)
Mitenkähän kunnat reagoivat, kun 9€/päivä, kuntouttavaan työtoimintaan ei enää voidakaan tuupata kaikkia pitkään työttöminä olleita, kuntien sakkomaksujen uhalla? Taitaa käydä melkoinen kuhina, että mitä nyt tehdään? Ei saadakaan enää orjia? Täytyykö ruveta ihan palkkaakin maksamaan?
Kyse on tekemällä tehdystä kuplasta.
Hallitus haluaa ääniä ensi vaaleissa, koska muka hoiti työttömyysongelman.
Oikeasti ongelmaa ei ole hoidettu, vaan ihmiset on työnnetty kaikenlaisille TE:n (ja päättäjien hyväveliporukoiden omistamien koulutusfirmojen) surkeille kursseille, jolloin tilastoista häipyy väkeä. Tilanne itsessään ei ole muuttunut.
Lisäksi työntekijöille tarvitaan pelote, jolla voi pakottaa heidät pysymään ruodussa palkkatoiveiden suhteen. ”Tuolla on ovi, jos on liian pieni palkka/ei ylityöt kiinnosta.”
Yhteiskunnassa tarvitaan myös se toinen porukka, johon kukaan normaali ei halua kuulua, eli NE toiset. Ne ”laiskat, syrjäytyneet, elämänhallintaongelmaiset ja köyhät luuseri-työttömät, joilla olisi ollut mahdollisuus käydä kouluja mutta koska ne eivät niin tee, ovat omasta halustaan työttömiä.”
Koskaan ei uutisissa mainita, että moni työtön Suomessa on oikeasti jonkun koulutuksen tai korkeakoulututkinnon tehnyt ja fiksu, itseään jatkuvasti kehittävä henkilö, jolla ei ole elämänhallinnassaan ongelmaa, ainoastaan vakituinen työpaikka puuttuu. Ja yhä kauemmas se siirtyy tällaisella yleisellä asenteella, jota mediassakin ruokitaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän kunnat reagoivat, kun 9€/päivä, kuntouttavaan työtoimintaan ei enää voidakaan tuupata kaikkia pitkään työttöminä olleita, kuntien sakkomaksujen uhalla? Taitaa käydä melkoinen kuhina, että mitä nyt tehdään? Ei saadakaan enää orjia? Täytyykö ruveta ihan palkkaakin maksamaan?
Kunnat ja kaupungit on tosiaan hyödyntäneet 9 e orjia ihan huolella.
Vierailija kirjoitti:
No onneksi tulee se SOTE ja maakuntauudistus, niin työttömistä ja mamuista saadaan niihin halpatyövoimaa pyörittämään koko himmeliä. Oikeaa, palkkataulukon mukaista (tai jopa hienosti paikallisesti sovittua!) palkkaa maksetaan sitten vain systeemin ylimmillä portailla oleville. Orjat hoitaa muun.
Ja näin kehittämällä Suomi kilpailee Kiinan tehdastyöläisten kanssa jopa hinnoilla. Jeeee!
Ei me tulla töihin. Anna koulutuksenmukainen palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän sitä mediassa aivopestään. Aina kuvataan sitä lihavaa, epädynaamista puolipultsaria, kun on puhe työttömästä.
Todellisuudessa Suomessa on erittäin hyvin koulutettua väkeä työttömänä. Kyse ei ole laiskuudesta, sairauksista tai elämänhallintaongelmista, vaikka media näin haluaakin aina antaa ymmärtää. (Outoa, sillä korkeakoulututkinnon viestinnästä tehneitä toimittajiakin kulkee työttöminä ja pakko-freelancereinä pilvin pimein.)
Korkeasti koulutetut työttömät, Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot
Korkeakoulutetut yhteensä:
52 493 (2017/7)
46 219 (2018/7)
Huh-huijaa! Eikö tästä korkeastikoulutettujen työttömien määrästä löydy osaajia joka pulaan? Syy, miksi korkeakoulutetut eivät esiinny lehtijutuissa, johtuu siitä että silloin katoaa se pienikin mahdollisuus päästä töihin. Kuka haluaa brändätä itsensä työttömäksi korkeakoulutetuksi?
https://www.akava.fi/file/1251/01_Tilastoja_korkeasti_koulutettujen_tyo…
mut otettiin myyjän työhön kauppaan mut heitti kuukauden koeajalla ulos koska en ollut tarpeeksi nopea työssä vaikka hikiotsalla siellä pingoin XD Oli aika paska työ muutenkin kun aina häpäistiin julkisilla tuloksilla kuka työntekijä oli nopein ja sai eniten tehdyksi haha
Ottaisivat mut johonkin luovaan työhön mut pitää aina olla niin nopea, itse olen pitkäntähtäimen tekijä joka miettii ennen kuin tekee. EI mua missään vissiin kuitenkaan tarvita kun oman alan töitäkään ei löydy. Ihan mukavaa on ollut elää Kelan tuilla, oleskelen vaan ja pelaan videopelejä hehe
En halua elää ikuisesti näin mut nautin nyt ennen kuin joudun taas tuonne ryöpytykseen hohhoijaa
t.24
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos CV:ssäsi on aukkokohta jossain niin se selittää tuon. Silloin et kelpaa...
2016 olin 5kk työttömänä, koska en määräaikaisen sopparun päättymisen jälkeen löytänyt töitä kuin vasta kesäkuun alusta alkaen, mutta olen kolme kertaa sen jälkeen saanut töitä eikä kukaan ole sitä minulle ihmetellyt. Ja muutenkin luulisi, että jos työnantajilla on pulaa työntekijöistä, niin he eivät asettaisi kohtuuttomia vaatimuksia
Olin.Ruotsissa sairaanhoitajana kesätöissä ja siellä siis on katastrofaalinen pula hoitajista, ei siellä oltu moksiskaan siitä kun minulla on lyhyitä aukkoja cv:ssä, olivat vaan tyytyväisiä kun kuka vaan tuli kesäsijaiseksi
Toivoisin todella, että ymmärretään kaikenlaisten ihmisten olevan työttöminä.
Työnantaja lukiessaan CV:tä näkee viimeisen työpaikan päättymisajankohdan ja luokittelee hakijan kelpaamattomaksi työttömäksi.
Työnantaja ei papereista näe, että työtön työnhakija voi olla varakkaan miehen puoliso, asuu hulppeassa omakotitalossa ja ajaa Audilla työhaastatteluun.
Juuri noin tehtiin ennen vanhaan. Mentiin tehtaan portille aamulla ja päästiin töihin.