Työttömät töihin! Nyt on HUUTAVA TYÖVOIMAPULA!!!!!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005834288.html
Työttömät töihin nyt heti! HOPI HOPI!! Noh, miksei ole jo töissä?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Se on käynyt työvoimapula huutelulle niin ettei sitä enää usko kukaan. Sitä on ainakin 20 vuotta huudettu ja työttömyys on samaan aikaan ollut satoja tuhansia.
Jo 40v sitten kouhotettiin tulevasta työvoimapulasta. Silloin oli kyllä työtä tarjolla. T. Täti60v
Vierailija kirjoitti:
Mun 23 vuotta täyttävä serkku, joka opiskelee isossa kaupungissa yliopistossa, ei ole koskaan ollut missään töissä. Hän on yrittänyt saada kesätöitä viitenä kesänä tuloksetta.
Jännä kun puhutaan, että on työvoimapula ja noususuhdanne, ja silti hän ei saa kesätöitä. Mitäs sitten kun tulee taas taantuma?
Minä: 90-luvun lamaa pääsin pakoon opiskelemaan yliopistoon v. 1995. En saanut oman alan kesätöitä, vaikka hain, koska lama. Siispä yhtenä kesänä aspana ravintolassa ja joitain satunnaisia hanttihommia sijaisena.
Valmistuin 2003 enkä saanut sittenkään lyhyttä oman alani määräaikaisuutta lukuunottamatta mitään vakityötä. Uusi lama 2008 iski. Sen jälkeen olen tehnyt lähinnä satunnaiskeikkoja. Eli olen valmistunut työttömäksi työnhakijaksi paskojen tähtien alle.
Aina lama on pilannut työllistymiseni. Arvatkaa, vttaako?
Niin ja esim. Siivoojaksi ei pääse, jos on liikaa koulutusta, koska silloin pitää maksaa parempaa palkkaa ja ikälisät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä vakituinen, mutta olemme huomanneet, että vaikka pomot hakee tekijöitä, eine löydä sopivaa. Saattavat haastatella monia, muttei palkkaa. Ollaan tätä ihmetelty. Pari paikkaa koko ajan avoinna niissä ei sijaista. Määräaikaisia on.
Kyse varmaankin palkasta. Kyllä aina löytyy tekijä, kunhan palkkaus on kohdillaan.
Näinpä. Ei olisi pulaa puhelinmyyjistä, siivoojista eikä chat-aspoista, mikäli niille maksettaisiin tylsän työn lisää. Jostakin syystä työnantajat eivät tajua tätä, että surkat työolot, ikävät asiakkaat, omituiset työajat, henkisesti/fyysisesti raskaathommat jne. vaativat parempaa korvausta, vaikkei itse tehtävään tarvita Einsteinia.
Näistä ammateista on nyt eniten pulaa koko Suomessa
Puheterapeutit (2.)
Rakennusalan työnjohtajat (1.)
Rakennusinsinööri (4.)
Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja (9.)
Sosiaalityön erityisasiantuntijat (6.)
Lastentarhanopettajat (11.)
Ylilääkärit ja erikoislääkärit (3.)
Myyntiedustajat (7.)
Yleislääkärit (5.)
Hammaslääkärit (10.)
Hitsaajat ja kaasuleikkaajat (uusi)
Betonirakentajat ja raudoittajat (uusi)
Puhelin- ja asiakaspalvelukeskusten myyjät (8.)
Muut rakennustyöntekijät (15.)
Toimisto- ja laitossiivoojat ym. (14.)
Vierailija kirjoitti:
Olen jo töissä, teen pitkää päivää "työkokeilussa", palkkaa en vaan saa. Tiedän, että sekin on väärin, mutta köyhän yh:n on pakko vältellä aktivoinnit ja tienata ylläpitokorvaukset, kun hakemallakaan ei saa palkkatöitä. Olen hakenut satoihin paikkoihin, tehtaaseen, toimistoon, puutarhaan, kauppaan...
Tätä jatkuu siihen asti, että pääsen palkkatukitöihin. Sitten on jopa palkka, huimat 1300 e/kk. Sillä jo pärjää, vaan ei taas sen jälkeen. Töitä haen jatkuvasti, mutta kelpaan vain ilmaiseksi tai tukitöihin. Niihin kyllä kysellään, mutta muuta ei makseta. Kokemusta ja koulutusta löytyy.
Sama, olen FM ja olisin kelvannut ilmaiseksi työntekijäksi Työnantajien etujärjestöön Etelärantaan. Eipä yllättänyt.
Täällä palstalla kun on kaikkien alojen asiantuntijoita, niin selittäkää minulle, tyhmälle työttömälle lähihoitajalle; miksi vanhukset kituvat huonolla hoidolla, kun samaan aikaan on työttömiä hoitajia? Lähihoitajia koulutetaan vuosittain liikaa, te-toimisto työntää työttömät/ulkomaalaiset lähihoitajaopintoihin, karenssin uhalla. Pääsykokeista on luovuttu, kaikki otetaan sisälle. Työttömiä hoitajia on tuhansia, silti vanhukset kituvat kotona, ns. kotihoidon pikakäyntien turvin. Pelkkää voitontavoittelua. Miksi hoitajia koulutetaan työttömiksi?
Suomessa aina kouhotetaan, että on pulaa tekijöistä X. Sitten niiden koulutusmääriä lisätään urakalla ja yllätys: heistä on ylitarjontaa, mutta nytpä sitten onkin pulaa tekijöistä Y.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä vakituinen, mutta olemme huomanneet, että vaikka pomot hakee tekijöitä, eine löydä sopivaa. Saattavat haastatella monia, muttei palkkaa. Ollaan tätä ihmetelty. Pari paikkaa koko ajan avoinna niissä ei sijaista. Määräaikaisia on.
Kyse varmaankin palkasta. Kyllä aina löytyy tekijä, kunhan palkkaus on kohdillaan.
Näinpä. Ei olisi pulaa puhelinmyyjistä, siivoojista eikä chat-aspoista, mikäli niille maksettaisiin tylsän työn lisää. Jostakin syystä työnantajat eivät tajua tätä, että surkat työolot, ikävät asiakkaat, omituiset työajat, henkisesti/fyysisesti raskaathommat jne. vaativat parempaa korvausta, vaikkei itse tehtävään tarvita Einsteinia.
Kohta on pulaa lastentarhanopettajien lisäksi tavallisista opettajista. Työolot kouluissa ovat mahdottomat. Liian isot luokkakoot, sisäilmaongelmat, liikaa töitä suhteessa aikaan, hankalat oppilaat... kukaan ei halua enää opettajaksi.
Rakennuksilla otetaan virolaiset ja romanialaiset esim. Apumiehiksi. Halvempia.
Kjeh räh röh ansiosidonnaisesta mennyt 64/400.
Treeniä treeniä!!
Kiitos tästä!! =) Love you!!
Kotimaansa hanttihomma työntekijöistä pitää vain kipeästi tehdä joitakin koodareita kun oikeitakin töitä olisi?
Se on kuulkaa aivan sama, minkä alan työttömiksi opiskelee.
Minä en voisi tehdä mitään noista ammateista, jotka löytyvät tuolta pula-listalta. Minun ammattitaitoni löytyy juuri siltä toiselta listalta. Onneksi nyt on töitä, mutta olin aiemmin 2 vuotta työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä palstalla kun on kaikkien alojen asiantuntijoita, niin selittäkää minulle, tyhmälle työttömälle lähihoitajalle; miksi vanhukset kituvat huonolla hoidolla, kun samaan aikaan on työttömiä hoitajia? Lähihoitajia koulutetaan vuosittain liikaa, te-toimisto työntää työttömät/ulkomaalaiset lähihoitajaopintoihin, karenssin uhalla. Pääsykokeista on luovuttu, kaikki otetaan sisälle. Työttömiä hoitajia on tuhansia, silti vanhukset kituvat kotona, ns. kotihoidon pikakäyntien turvin. Pelkkää voitontavoittelua. Miksi hoitajia koulutetaan työttömiksi?
Tarvetta olisi hoitaji'll e, mutta kunnilla ei ole rahaa palkata työntekijõitä. Jännä, kun Tehyn pj Millariikka Rytkönen sanoi kesällä Mtv:n Huomenta Suomen haaststtelussa, että hoitoalalla on pulaa työntekijöistä, ei taida olla ihan relevanttia tietoa.
Kun Kela ilmoitti tarvitsevansa lisää etuuskäsittelijöitä aktiivimallin aiheuttaman lisätään takia, laitoin hakemuksen. Mitään erityisiä koulutus- tai osaamisvaatimuksia ei ollut. Minulla on yliopistotutkintoa ja monenlaista työkokemusta, myös asiakaspalvelusta, ja olen ihan näppärä kirjoittamaan jne.
Arvata toki voi, etten päässyt edes haastatteluun.
Olisihan se edes Kela voinut mallia näyttää pitkäaikaistyöttömien palkkaamisessa, mutta ei. Kela onkin kuuluisa siitä, että paikat menee suhteilla tiskin alta.
Luokanopettajista ja erityisluokanopettajista ei näkøjään ole kova pula, kun ei ole tuolla top 10 listalla? Ennettäin niistä oli kova pula.
Pääasiassa näytti olevan julkisen sektorin hommia (maksamme palkat) tai provisiopohjaista pakkotyrkytystä. Jälkimmäisessä tittelit ovat vain muotoiltu vähemmän karuiksi.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005834288.html
Työttömät töihin nyt heti! HOPI HOPI!! Noh, miksei ole jo töissä?
En oo työtön, mutta voisin voisin kyllä "mennä töihin" rakennusinsinööriksi tai rakennusalan työnjohtajaksi, mutta ei mulla oo kyllä koulutusta siihen. No, otakko mut jo töihin, häh?!
Meidän pitäisi päättää, ettemme tee puuttuvien töitä. Sairaalassa se vain on vaikeaa.