Liikaa vastuuta uusioperheen "äitinä"
Olenko ihan hirvittävän huono ihminen, kun mielestäni seuraava asia ei ole ihan oikein. Ensin hieman taustoja. Miehelläni on kaksi alle kouluikäistä lasta. Vuoroviikoin meillä ja äidillään. Mies ja lasten äiti on yrittäjiä ja hyvin kiireisiä tahoillaan. Itse olen opiskelija ja jäljellä olisi pari vuotta opintoja. Miehen kanssa olen seurustellut kohta 2v ja asumme yhdessä. Isäviikolla jos lapset sairastuvat, mieheni odottaa minun jäävän kotiin hoitamaan, koska en käy töissä ja poissaolot ovat siten ns sallitumpia. Nyt tänä syksynä lapset ovat olleet vuoroin paljon kipeänä isäviikollaan ja olen ollut paljon poissa koulusta. Kotona ei opiskelu oikein onnistu samalla, kun kaitsen lapsia. Asia harmittaa minua, enkä haluaisi opintojen venyvän. Olen ottanut asian puheeksi mieheni kanssa. Hänen mielestään minun on velvollisuus hoitaa lapset, koska hän maksaa suurimmaksi osaksi talouden kulut ja olemme riippuvaisia hänen yrityksensä tuloista. Olin myös kesällä lasten kanssa, kun päiväkodit olivat kiinni. Myös pari lasten äidin viikkoa hoidin heitä, kun äiti ei myöskään voi lomia pitää. Toinen lapsista aloittaa koulun ensi syksynä ja mieheni on kaavaillut, että hoidan menoni niin, että olen kotona kun pääsevät koulusta. Millaisia koulupäiviä ekaluokkalaisilla on? Lasten äiti on myös ehdottanut, että hänen viikoillaan lapsi tulisi meille ja hän hakisi, kun pääsee lähtemään kotiin ja myös tuleva kesäloma menisi minun hoivissani. Koulu on lähempänä meidän kotia. Mitä voin tehdä ja sanoa, kun minusta tämä nyt ei oikein ole oikein? Haluan olla avuksi ja lasten kanssa olen mielelläni, mutta tähtään tulevaan ammattiini ja haluan oman uran. Tuolloin voin myös osallistua paremmin talouden kuluihin tasavertaisesti. Miten lasten hoito tuolloin sitten järjestyisi?
Kommentit (539)
Ennenvanhaan yksinhuoltaja palkkasi kotiapulaisen jolle maksettiin palkkaa. Nykyään otetaan avokki nurkkiin.
Kiireisille yrittäjille lasku lastenhoidosta. Katso käypä tuntihinta+ilta ja vkonloppulisät ja 14 päivää maksuaikaa. Mies vähentäköön kirjanpitäjällään asumiskustannuksista mutta biojäteäiti saa maksaa pennilleen. Lähtiessäni tekisin vielä lasun että lapset heitteillä.
Vi*un "kiireiset"....
Vierailija kirjoitti:
Lopultahan tuo päätyy siihen että opinnot kärsii ja pitkittyy, sitten olet viittävaille valmis mutta kun niitä omia muksujakin pitäis pyöräyttää muutama ja se valmistuminen vaan lykkääntyy ja jossain vaiheessa alkaa se narina ja piikittely siitä kun et tuo rahaa taloon etkä edes saanut opintoja suoritettua loppuun ja valivali...
Kannattais ainakin äijältä ja sen exältä vaatia työsopimus ja sovelias palkka lastenhoidosta, saisit edes eläkettä kartutettua kun ne kerran on päättäneet sut lastenhoitajana pitää.
Vastaavasti ap:lle voi esittää esim. 700 e/kk vuokrasopimuksen, ei omakotitalossa (tämä oletuksena) asuminen ilmaista ole muille kuin ap:n kaltaisille.
Ei voi seurustella ’vain isän’ kanssa, vaan siinä on se koko paketti.
Eli kun lapSet on hänellä, ovat ne teillä.
Jos mies on yrittäjä (alasta riippuen suurikin työaikajousto saattaa onnistua, tai sitten ei todellakaan) on teillä parisuhteessa aina myös mukana se yritys.
Jos sinä opiskelet on se sinun työsi. Totta kai opiskelija saattaa voida joustaa helpommin sen suhteen, tekeekö jotain projektia juurikin keskellä päivää vaiko illalla kun isä on tullut myös kotiin - tai sitten ei (saattaa todellakin olla osallistumispakko)
Lasten hoidosta tulisi keskustella, ja sinun kyllä kannattaa pitää kiinni siitä, ettet uhraa opintojesi etenemistä ’vieraiden ihmisten’ elämän helpotukseksi.
Sii lasten hoidosta miehen viikolla tulee keskustella. Äidin vuoroviikolla voit varmaan hoitaa jos sinulle sopii, kunhan äiti maksaa sinulle asiallisen korvauksen (vrt esim mll) - jos hän on niin kiireinen yrittäjä niin sitten vaan täytyy maksamalla mahdollistaa se, että pystyy töitä tekemään vaikka kuuluisi olla lastensa kanssa.
Miksei ne palkkaa au pairia? Sehän sä olet
Minä ajattelen itse hyvin vahvasti, että bonusäiti on lähtökohtaisesti äiti siinä missä biologinenkin (toki tilanteet vaihtelevat, mutta lähtökohtaisesti näin), ja ymmärrän hyvin, että aloittaja haluaa toimia perheessä tasaveroisena vanhempana. Tuossa aloituksessahan on kuitenkin kyse siitä, että nimenomaan tasavertainen vanhemmuus tuossa ei toteudu millään tavoin. Oli uusperhe tai ydinperhe, tuossa on kyse ihan vain aloittajan hyväksikäytöstä ja pöydän pyyhkimisestä hänellä.
Aloittajan on aika ilmoittaa, että parisuhteessa tuetaan molempien uraa, ja jos miehellä on kiireitä, hän voi maksaa lastenhoidosta. Perheen on panostettava myös aloittajan opintoihin ja uraan. Ja lasten toisen kodin kiireet nyt eivät todellakaan ole teidän ongelmanne. Lapsille täytyy järjestyä jokin leirikuvio tms., tai sitten aloittajalle voidaan kunnolla maksaa lastenhoidosta.
Älä nyt ainakaan mieti et sun pitää maksaa puolia kaikesta! Sun miehen ne muksut on ja varmaan isompi asunto tämän vuoksi ja muutkin kulut.
Kyllä vanhempien pitää pystyä itse järjestämään lastensa hoitaminen. Kuullostaa siltä, että käyttävät sinua hyväksi. Sinä hoidat omat lapsesi sitten joskus jos sellaisia teet, mutta sinun velvollisuutesi ei ole hoitaa miehesi ja hänen ex-vaimonsa lapsia. Tietenkin äitipuolena olet osa lasten elämää, mutta ei sinun mikään ilmainen lapsenvahti tarvitse olla.
Monesti äiti ,-ja isäpuolilta vaaditaan vielä enemmän kuin lapsen biologisilta vanhemmilta. Sinulla ei ole lapsiin mitään oikeuksia, vain pelkkiä velvolisuuksia. Äitipuoli järjestää oman elämänsä ja kantaa vastuuta toisten lapsista ja äitienpäivä tai muinakaan merkkipäivinä sinua lasten taholta tuskin mitenkään muistetaan.
Lapset muistavat sinut ja hyvyytesi lopun ikäänsä. No, tiedän ettei se edistä opintojasi mutta ei kaikesta saa palkintoa heti.
Kiitos vastauksistanne. Tiedän, että monen on vaikea ymmärtää koko kuviota, ihan omassa lähipiirissäni ei kaikilta löydy ymmärrystä. Rakkaus on vaan niin kummallinen asia ja tosiaan se, että ne lapset merkitsee minulle todella paljon. Haluan osallistua ja alusta asti olin valmistautunut siihen mitä uusioperheen arki olisi tai voisi olla. Ja kyllä, tiesin että saan miehen mukana ne lapset elämääni ja se ei ikinä ole ollut minulle se ongelma. Ne pienet on minulle kovin rakkaita ja olen yrittänyt olla heille mahdollisimman hyvä. Asiat ovat vain pikkuhiljaa kääntyneet hieman toisin mitä alussa oli mieheni kanssa sovittu ja minulla on nyt paljon enemmän vastuuta. Ja mieheni siis maksaa omistusasunnostaan ja isommat hankinnat yms. Minä hoidan kaikki kotityöt, maksan sähkölaskut, osallistun vakuutusmaksuihin ja hoidan kaupassa käynnit ym. Hoidan omat laskuni ja hankintani. Hän ei minua ei siis ihan täysin elätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopultahan tuo päätyy siihen että opinnot kärsii ja pitkittyy, sitten olet viittävaille valmis mutta kun niitä omia muksujakin pitäis pyöräyttää muutama ja se valmistuminen vaan lykkääntyy ja jossain vaiheessa alkaa se narina ja piikittely siitä kun et tuo rahaa taloon etkä edes saanut opintoja suoritettua loppuun ja valivali...
Kannattais ainakin äijältä ja sen exältä vaatia työsopimus ja sovelias palkka lastenhoidosta, saisit edes eläkettä kartutettua kun ne kerran on päättäneet sut lastenhoitajana pitää.
Vastaavasti ap:lle voi esittää esim. 700 e/kk vuokrasopimuksen, ei omakotitalossa (tämä oletuksena) asuminen ilmaista ole muille kuin ap:n kaltaisille.
Kyllä. Ap tekee alivuokralaissopimuksen ja saa opiskelijana asumistuen. Kiireinen maksaa vuokratuotostaan 30% veroa ja aapeelle palkan lastenhoidosta.
Kuulostat itsestäänselvyydeltä. Jos mahdollista, tee pikku reissu jonnekin (vaikka kaverille viikonloppukylään jos ei muuta voi) ja katso kuinka pärjäävät. Millaisiin järjestelyihin päätyvätkään, soisivat olevan jatkossakin käytössä. Älä tingi liikaa opinnoistasi, ero voi tulla koska tahansa (ihan totta, kaikkea sattuu) ja sitten oletkin tyhjän päällä.
Eksän kanssa kun erottiin, kuulin myöhemmin että oli ollut aika ihmeissään ajan-ja rahankäytön kanssa, olinhan hoitanut, vienyt harrastuksiin, syöttänyt, vaatettanut ja tehnyt läksyt lastensa kanssa. Tämän tein koska halusin, mutta eksä ei tajunnut arvostaa tätä ennen kuin joutui ITSE huolehtimaan OMISTA lapsistaan. Älä suostu kotiorjaksi, heillä ei ole minkään valtakunnan oineutta kitistä että sinä käytät OMAA aikaasi ITSEESI etkä HEIDÄN lapsiinsa.
Sinua käytetään hyväksi aika rankasti. Kannattaa pitää puolensa, ettei sitten jälkeenpäin kaduta. Itse kierrän nämä uusperheviritelmät kaukaa. Niitä lapsettomiakin on vapaana ihan riittämiin, joiden kanssa voi perustaa oman perheen, eikä tarvitse alkaa ”bonuksena” toisten jälkikasvua hoitamaan omalla kustannuksella. Itse kuitenkin valitset.
Vierailija kirjoitti:
Sano miehelle, että maksat 50 % asumismenoista ja ns. yhteisistä kuluista, esim. 800 e/kk ja mies sitten sillä summalla hankkii lapsille hoitajan.
Vai oikeastiko oletit, että mies maksaa kulusi, mutta sinulle jää yhä vapaus? perheessä kun on tapana, että kaikki osallistuvat yhteiseksi hyväksi ja nyt vaikuttaa vahvasti siltä, että miehen tarjoama elintaso kyllä kelpaa, mutta ei mitkään velvollisuudet.
Muuttakaa asumaan erikseen. Silloin sinä olet omillasi ja mies on omillaan, kumpikaan ei joudu joustamaan toisen takia.
Anteeks mut missä todellisuudessa sä elät? Opiskelija maksaisi aumiskulut puoliksi + 800e miehelle elämiseen? Ei mulla ois edes palkasta varaa maksaa tollasta. Ja miks helvetissä sä kuvittelet että apn pitäisi kustantaa miehen lasten kustannuksia? Niillä lapsilla on sitä varten omat vanhemmat!
Ei ne nyt niin paljon voi olla sairaana, että opinnot venyisivät sen takia..? Provo!
Ap hyvä. Miehesi haluaa tahallaan pitkittää opintojasi ja estää sinua valmistumasta, koska kun valmistut ja menet töihin, et ole enää käytettävissä lastenhoitajana. Et nimittäin ole lasten virallinen huoltaja niin et saa olla pois töistä lasten sairastuessa. Mies tietää tämän ja pelkää, että joutuu itse olemaan pois. Siksi miestä ei haittaa, että olet pois koulusta etkä valmistu. Olet nyt halvempi kuin ulkopuolinen lastenhoitaja, ja aina käytettävissä. Toivottavasti ymmärrät, että jos koulu alkaa kyselemään poissaolojesi perään, niin toisten ihmisten lasten hoitaminen ei luultavasti koulunkaan mielestä ole hyväksyttävä syy poissaoloille. Ainakaan työelämässä se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on provo, ei kukaan suostuisi tuollaiseen.
Oma tarina ei ole noin raju, mutta kyllä minäkin taas kerran alistun siihen että kuskaan ja ruokin mieheni lasta kun hän on taas ottanut töitä taamisviikonloppuun. Se on vain pari viikonloppua kuukaudessa ja sen seison vaikka päällääni arjen ollessa hyvää. Tyttö 11v joten kyllä tämä varmaan kohta loppuu kun äidin mielestä lapsi saa vanhempana päättää ja teini-ikä alkaa painaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne nyt niin paljon voi olla sairaana, että opinnot venyisivät sen takia..? Provo!
Provo tai ei niin päiväkoti-ikäiset lapset saattaa olla useita kertoja kuukaudessa kipeänä siten, että he eivät voi mennä päiväkotiin.
Sähän osallistut hyvin jo talouden kuluihin noin. Käsitin ettet voi osallistua juuri lainkaan. Mitä se miehes itkee? Ihan oikein toi menee, kun äijä makselee omistuskämppää jota sä et omista. Kyllä tolla porukalla ne kauppalaskutkin on jo suuria, ei tollaisia vaan moni tajuu. Säästä ne kuitit ja näytä äijälles jos vinkuu jotain. Jos sä et maksais mistään, niin sit ehkä toi kuvio olis ihan ok.
Sano miehelle, että maksat 50 % asumismenoista ja ns. yhteisistä kuluista, esim. 800 e/kk ja mies sitten sillä summalla hankkii lapsille hoitajan.
Vai oikeastiko oletit, että mies maksaa kulusi, mutta sinulle jää yhä vapaus? perheessä kun on tapana, että kaikki osallistuvat yhteiseksi hyväksi ja nyt vaikuttaa vahvasti siltä, että miehen tarjoama elintaso kyllä kelpaa, mutta ei mitkään velvollisuudet.
Muuttakaa asumaan erikseen. Silloin sinä olet omillasi ja mies on omillaan, kumpikaan ei joudu joustamaan toisen takia.