Liikaa vastuuta uusioperheen "äitinä"
Olenko ihan hirvittävän huono ihminen, kun mielestäni seuraava asia ei ole ihan oikein. Ensin hieman taustoja. Miehelläni on kaksi alle kouluikäistä lasta. Vuoroviikoin meillä ja äidillään. Mies ja lasten äiti on yrittäjiä ja hyvin kiireisiä tahoillaan. Itse olen opiskelija ja jäljellä olisi pari vuotta opintoja. Miehen kanssa olen seurustellut kohta 2v ja asumme yhdessä. Isäviikolla jos lapset sairastuvat, mieheni odottaa minun jäävän kotiin hoitamaan, koska en käy töissä ja poissaolot ovat siten ns sallitumpia. Nyt tänä syksynä lapset ovat olleet vuoroin paljon kipeänä isäviikollaan ja olen ollut paljon poissa koulusta. Kotona ei opiskelu oikein onnistu samalla, kun kaitsen lapsia. Asia harmittaa minua, enkä haluaisi opintojen venyvän. Olen ottanut asian puheeksi mieheni kanssa. Hänen mielestään minun on velvollisuus hoitaa lapset, koska hän maksaa suurimmaksi osaksi talouden kulut ja olemme riippuvaisia hänen yrityksensä tuloista. Olin myös kesällä lasten kanssa, kun päiväkodit olivat kiinni. Myös pari lasten äidin viikkoa hoidin heitä, kun äiti ei myöskään voi lomia pitää. Toinen lapsista aloittaa koulun ensi syksynä ja mieheni on kaavaillut, että hoidan menoni niin, että olen kotona kun pääsevät koulusta. Millaisia koulupäiviä ekaluokkalaisilla on? Lasten äiti on myös ehdottanut, että hänen viikoillaan lapsi tulisi meille ja hän hakisi, kun pääsee lähtemään kotiin ja myös tuleva kesäloma menisi minun hoivissani. Koulu on lähempänä meidän kotia. Mitä voin tehdä ja sanoa, kun minusta tämä nyt ei oikein ole oikein? Haluan olla avuksi ja lasten kanssa olen mielelläni, mutta tähtään tulevaan ammattiini ja haluan oman uran. Tuolloin voin myös osallistua paremmin talouden kuluihin tasavertaisesti. Miten lasten hoito tuolloin sitten järjestyisi?
Kommentit (539)
Off mut miks kutsua ap:tä vähättelevään sävyyn opiskelijatytöksi? Ei hän ole mikään lukiolainen kuitenkaan. Aivan kuin hän olisi jotenkin hölmön yksinkertainen tytönheitukka. Ihan aikuinen nuori nainen hän jo on. Haluatteko tekin tädittelyä/sedättelyä vierailta ihmisiltä?
Vierailija kirjoitti:
Off mut miks kutsua ap:tä vähättelevään sävyyn opiskelijatytöksi? Ei hän ole mikään lukiolainen kuitenkaan. Aivan kuin hän olisi jotenkin hölmön yksinkertainen tytönheitukka. Ihan aikuinen nuori nainen hän jo on. Haluatteko tekin tädittelyä/sedättelyä vierailta ihmisiltä?
Ei siinä ole mitään vähättelevää. Pikemminkinkin se on myötätuntoa ja jonkinlaista suojelunhalua. Varsinkin jos kommentoijat ovat itse äitejä joilla on ap:n ikäisiä opiskelevia lapsia niin helposti puhutaan tytöistä ja pojista. Kukaan täällä ei ole sanonut ap:ta hölmöksi yksinkertaiseksi tytönheitukaksi vaan fiksuksi, kypsäksi, älykkääksi ja vastuuntuntoiseksi.
On meilläkin opiskelijapoikia, ihan aikuisia ovat jo ja omillaan asuneet jo kauan.
Minua ei haittaa jos joku minua tädittelee, en vedä hernettä nenään noin pienestä asiasta enkä ala etsimään mitään vihjailevia piilomerkityksiä. On täditelty ja eläkeläiset jopa tytöttelevät. Olen noin viidenkymmenen.
Siellä on mies puhunut ap:n ympäri. Koska naiset oppivat, että ne rauhallisesti ja ystävällisesti käyttäytyvät ihanat miehet piilottavat ilkeät motiivinsa tuon käytöksen alle? On vaikeaa nähdä petollisuutta jos sen tekee kauniisti.
Ap:n kannattaa tehdä kylmät laskelmat siitä kuinka paljon menee esim.vuodessa vakuutusten, ruokien ym menojen maksamiseen ja vertailulaskelma siitä paljonko rahaa menisi ja jäisi säästöön yksin asuessa (esim.ruokakulut yksin ovat aivan toista luokkaa, samoin kaikki muu - vessapaperista alkaen). Kun lapset kasvavat, menot kasvavat.
Ehkä tuossa on se etu että ap:n ei ole tarvinnut ottaa opintolainaa jolloin voi katsoa sen olevan säästöä. Lainasummahan on 650 euroa /kk tai mitä sitä sitten nostaa. Mutta jos ap maksaa tuon perheen kuluja omalla opintolainallaan niin silloin kannattaa kyllä viheltää peli poikki saman tien. Ap:lle jää käteen vain iso laina ja mies on maksanut sillä asuntoaan. En tiedä tilannetta, ja oliko lainaa täällä mainittu. Luulen että laina on otettu jos maksaa tuossa määrin perheen menoja, eihän se pelkkä opintoraha riitä oikein edes yhdelle, saati neljälle. Erittäin huolestunut olen tuosta ap:n tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei, ei.
Uusperheet kaatuvat useinmiten siihen, että isä ei kanna vastuuta lapsistaan, vaan sysää vastuun äitipuolelle. Niin kuin nyt. Sitten äitipuoli uupuu eikä jaksa.
Tällä palstalla mies on syyllinen vaikka onkin perheessä se joka tuo leivän pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Ap vaikuttaa todella suurisydämiseltä, sopuisalta ja kärsivälliseltä. Sellainen pieni vilkaisu tulevaisuuteen että jos mies nyt ymmärtää opintojen tärkeyden
Jos mies on yrittäjä niin AP:n tulisi ymmärtää yrittämisen tärkeys.
Jos yrittäjä on poissa muutaman päivän voi yritys kaatua mutta jos koululainen eli opiskelija on poissa muutaman päivän ei tapahdu yhtään mitään.
Up! Ap, tule kertomaan mitä kuuluu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vaikuttaa todella suurisydämiseltä, sopuisalta ja kärsivälliseltä. Sellainen pieni vilkaisu tulevaisuuteen että jos mies nyt ymmärtää opintojen tärkeyden
Jos yrittäjä on poissa muutaman päivän voi yritys kaatua mutta jos koululainen eli opiskelija on poissa muutaman päivän ei tapahdu yhtään mitään.
Ja miehen ymmärtää apn koulunkäynnin tärkeys. Se ei ollut apn valinta, etä miehestä tuli yrittäjä eikä ollut apn valinta, että mies teki väärän naisen kanssa lapsia. Joten mies kantakoot vastuunsa OMISTA lapsistaan oman yrityksensä kustannuksella eikä niin, että ap ottaa vastuun ei biologisista lapsista oman koulunsa kustannuksella.
Ja jos minä olisin pois koulusta sen 3 päivää, niin korvaavien tehtävien määrä olisi niin järkyttävä, että helpompaa olisi vain mennä sinne kouluun.
Ja minä en todellakaan hoitaisi kumppanini lapsia oman kouluni kustannuksella. Koulu on minulle tärkeämpää kuin puolisoni lapset tai yritys. Kyse on kumminkin minun tulevaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhah. Näyttäkää minulle yritys, joka kaatuu siihen, että yrittäjä on poissa pari päivää :D . Ihan höpönlöpöä tuollaiset jutut. Mieheni on yrittäjä, vanhempani ovat yrittäjiä ja moni ystäväni on yrittäjä, kaikki nämä henkilöt siis eri alojen yrittäjiä. Kenenkään yritys ei kaatuisi siihen, että yrittäjä olisi vaikka 2 vk pois.
Mitä kuuluu, ap? Onko miehen lupaus pitänyt?
Ehkä ap ei halua tulla kommentoimaan,kun on havainnut kuinka tyhmästi on itsensä laittanut tähän liekaan,eikä kuitenkaan halua lähteä omilleen.Kuvittelee kaikenlaista .
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis,sanotaan.
Miksi ryhdyit edes koko suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne. Tiedän, että monen on vaikea ymmärtää koko kuviota, ihan omassa lähipiirissäni ei kaikilta löydy ymmärrystä. Rakkaus on vaan niin kummallinen asia ja tosiaan se, että ne lapset merkitsee minulle todella paljon. Haluan osallistua ja alusta asti olin valmistautunut siihen mitä uusioperheen arki olisi tai voisi olla. Ja kyllä, tiesin että saan miehen mukana ne lapset elämääni ja se ei ikinä ole ollut minulle se ongelma. Ne pienet on minulle kovin rakkaita ja olen yrittänyt olla heille mahdollisimman hyvä. Asiat ovat vain pikkuhiljaa kääntyneet hieman toisin mitä alussa oli mieheni kanssa sovittu ja minulla on nyt paljon enemmän vastuuta. Ja mieheni siis maksaa omistusasunnostaan ja isommat hankinnat yms. Minä hoidan kaikki kotityöt, maksan sähkölaskut, osallistun vakuutusmaksuihin ja hoidan kaupassa käynnit ym. Hoidan omat laskuni ja hankintani. Hän ei minua ei siis ihan täysin elätä.
Ei hyvä. Olet orja. Ei pienituloinen voi tehdä kotitöitä kompensaationa siitä, että sattuu olemaan pienituloinen (oletuksena, että käy kokopäivätöissä/opiskelee). Asumisen ja talouden juoksevat kulut tulee jakaa suhteessa tulohin. Jos tulosi ovat 1/10-osa miehen tuloista, maksat 1/10 mukaan. Jos ei kelpaa, voit ehdottaa miehelle että muutatte asuntoon, johon sinulla on varaa, esim. vuokrakaksioon. Suurin virhe on maksella sähköjä ja muuta juoksevaa, kun toinen kartuttaa omaisuutta. Jos miehellä on asuntolainaa, niin hän hoitaa sen yksin (et voi kartuttaa toisen pääomaa). Mies maksaa lasten kulut yhdessä exän kanssa.
Mieti kuitenkin, miten voisit kartuttaa omnaisuuttasi. Voisitko saada pieniä, mutta säännöllisiä lisätuloja esimerkiksi sijoittamalla osakkeisiin?
Jos sinua pyydetään lapsenvahdiksi, koeta sopia siitä palkka, etenkin jos uhraat siihen kesävapaan. Jos sinun "tulee" tehdä kaikki kotityöt (oletus että 50-50 suhde on normaali jako), sovi sille hinta, muu kuin orjuus. Ehkä sitten ukko ja ex huomaavat, että työlläsi on arvo.
Jos ette ole naimisissa, menkää. Tai muuttakaa erilleen (voi silti seurustella). Tekisit vain omat kotityösi...
Kertokaa yksikin mies, joka on suostunut avovaimon lastenkin hoitoon.
Millä perusteella äitin pitäisi sairaat lapset hoitaa?
Äidin ja isän ne kuuluu hoitaa!
quote=Vierailija]Olet hyväksikäytetty heittopussi. Vaikka mies maksaa kuluja, ei sun velvollisuus ole hoitaa lapsia ja ennen kaikkea opintojesi kustannuksella!! Et varmaankaan pysty nyt makselemaan miehelle paljoakaan, koska tulot on pienet, mutta ei tuo ex-vaimon lasten hoitaminenkaan mikään vaihtoehto ole. Ja vielä sairaita lapsia hoidat, kun heidän äitinsä pitäisi olla silloin kotonaan heitä hoitamassa!
Tee jotain muuta, kuten hoida kaikki kotityöt, niin tasaa aika mukavasti. Taidat niin jo varmaan tehdäkin...Mitä vaihtoehtoja sulla oikein on? Tuntuu siltä, että tuo pariskunta tekee päätökset ja sinä vikiset, kun sua viedään.[/quote]
Vierailija kirjoitti:
Ap hyvä. Miehesi haluaa tahallaan pitkittää opintojasi ja estää sinua valmistumasta, koska kun valmistut ja menet töihin, et ole enää käytettävissä lastenhoitajana. Et nimittäin ole lasten virallinen huoltaja niin et saa olla pois töistä lasten sairastuessa.
Kyllä muuten saa. Katso Finlexistä. Ainakin, jos kakarat ovat kirjoilla samassa taloudessa ja olettaisin, että vuoroviikkosysteemissä myös toisessa kodissa. Myös toisella vanhemmalla on oikeus olla pois töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on provo, ei kukaan suostuisi tuollaiseen.
Oma tarina ei ole noin raju, mutta kyllä minäkin taas kerran alistun siihen että kuskaan ja ruokin mieheni lasta kun hän on taas ottanut töitä taamisviikonloppuun. Se on vain pari viikonloppua kuukaudessa ja sen seison vaikka päällääni arjen ollessa hyvää. Tyttö 11v joten kyllä tämä varmaan kohta loppuu kun äidin mielestä lapsi saa vanhempana päättää ja teini-ikä alkaa painaa päälle.
Sulla on sentään auto kuskaamiseen ja jääkaapissa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Äitipuoli ja isäpuoli voi tosiaan auttaa lasten kanssa iltaisin ja viikonloppuisin. Äitipuolella tai isäpuolella ei nimittäin ole oikeutta olla pois töistä bonuslasten sairastumisen vuoksi, ja ei taida olla oikeutta olla pois koulustakaan. Jostain syystä ap ei tätä tiedä?
On oikeus olla poissa. Katso vaikka Finlexistä.
Luulen että ap:lle aukeaa tämä koko kuvio siinä vaiheessa kun opinnot alkavat olla loppusuoralla ja alan töitä alkaa löytymään. Joka penni valuu miehen laariin. Akateemisen maailman mahdollisuudet toisella puolen ja toisella jo arkiseksi käynyt elämä yh-iskän kanssa....kuten tuo kommentoija jo sanoikin, perusstandardielämä. Tavoitteet eivät näköjään alunperinkään ole kovin kummoiset olleet, pari tenavaa parikymppisenä, joku lafka, ero. Pikakelauksella seuraavaan suhteeseen ja sopivasti kohdalle osuu kiltti opiskelijatyttö joka ei itse voi saada lapsia. Lottovoitto miehelle, ei tule lisää lapsia, entisiäkään jaksa hoitaa.
Ap:n lapsiperhe-elämämahdollisuudet eivät tähän ukkoon rajoitu joten lasten takia ei ainakaan kannata jäädä. Rakkauden huumakin haihtuu ja arjeksi vaihtuu. Jos ap jää tuohon 20 vuodeksi niin tulee katumaan sitä että jumittui pelastamaan jotain silppuperhettä. Lopuksi käy niin että ap päätyy elättämään koko porukkaa jos miehen bisnekset eivät pysy hengissä.
Se excel olisi hyvä. Laske ap samalla paljonko tiukemmalla mies olisi jos et olisi siellä avustamassa ja elättämässä häntä.
Oma yliopistossa opiskeleva lapseni ja hänen pitkäaikainen kumppaninsa lähtevät ensi vuonna ulkomaille vaihtoon ja oppimaan uuden kielen. Molemmilla ala joka työllistää ja jolla työllistyy melkein minne tahansa tässä maailmassa.
Mieti sitä ap. Et pääse tuosta minnekään vaan olet päivä päivältä enemmän jumissa ja velvollisuudentunto kasvaa. Mitä pidempään tuossa olet, sitä vaikeampi on lähteä. Etenkin niiden lasten luota. Sinun uramahdollisuutesi rajoittuvat siihen elinympäristöön missä mies ja lapset elävät. Yksin voisit lähteä vaikka maapallon toiselle puolelle.