Miksi huono itsetunto tekee ihmisestä sitten niin hirveän?
Mikä siinä on, kun aina puhutaan niin törkeällä tavalla siitä, jos joku ajautuu esimerkiksi kauneusleikkauskierteeseen tai meikkaa pakkomielteisesti päivittäin eikä kykene astumaan ulos talostaan ilman meikkiä, ja oikein leijutaan sillä, kun itse ei olla samanlaisia. Ymmärrän sen, että on varmasti ihanaa olla psyykkisesti terve ja omistaa hyvä itsetunto, mutta ei se tee sinusta parempaa ihmistä. Jos ette tiedä miltä tuntuu vihata itseänne niin paljon, että mieluummin roikkuisit köyden jatkeena kuin astuisit meikittä ulos talostasi niin voisitko edes leikkiä empaattista ja olla puhumatta meistä huonompi itsetuntoisista niin pirun ilkeästi?
Kommentit (21)
Huonoitsetuntoinen ihminen on kehujen kerjääjä, joka vaatii loputtomasti vakuutteluja olevansa kelvollinen ihminen. Se on varsinainen energiasyöppö lähimmäisilleen.
Mulla huono itsetunto, enkä todellakaan halua kenenkään vakuutteluja tekemisistäni tai olemisistani
Huono itsetunto tekee minusta aivan kaamean ainakin mitä vastakkaiseen sukupuoleen tulee. Jos vaikkapa ihastun niin tulee aivan ällöttäviä ominaisuuksia pintaan, sairaalloista mustasukkaisuutta ja stalkkauspakkomiellettä yms. enkä uskalla tehdä juuri muuta ihastuksen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Huonoitsetuntoinen ihminen on kehujen kerjääjä, joka vaatii loputtomasti vakuutteluja olevansa kelvollinen ihminen. Se on varsinainen energiasyöppö lähimmäisilleen.
Yleistä luuloa vastaan, totuus kertoo toisin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole tällainen, koitan lähinnä vain omissa oloissani surra hirveyttäni ja muiden edessä esiintyä vain "korjattuna" versiona itsestäni. En kerää vakuutteluja.
Ihan sama miten kiva tai kamala se itsetunnoton ihminen on, niin ei se ole hänen vikansa. Olosuhteet muokkaavat itsetunnon. Säälittää nämä raasut.
Vierailija kirjoitti:
Ei kerjää. Monesti huonosta itsetunnosta kärsivä eristäytyy muista.
Varmaan siksi, että ne huonoitsetuntoiset ovat todella taitavia sosiaalisesti esittämään ihan muuta. Kiusaaminen, esitetty ylemmyydentunto ja muiden ihmisten alaspainaminen itsensä tasolle (haukutaan jos jollain on vähän enemmän painoa, vähemmän meikkiä tai omaisuutta) ja yritetään saada muut ihmiset voimaan yhtä huonosti kuin itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole tällainen, koitan lähinnä vain omissa oloissani surra hirveyttäni ja muiden edessä esiintyä vain "korjattuna" versiona itsestäni. En kerää vakuutteluja.
Minäkään en koskaan valittele ahdistuksiani läheisilleni. Olen vain todella sulkeutunut ja vetäytyvä koska oletan ettei minusta pidetä ja seuraani mieluummin vältetään.
Olenko hirveä? Ehkä. Olenhan aika ahdistunut.
En ilkeile toisille, vaikka minulla onkin huono itsetunto.
Olen miettinyt paljon hyvää ja huonoa itsetuntoa. Kai minulla sitten on huono itsetunto, koska se on aika hauras. Olen joutunut vähentämään toisten kanssa tekemisissä oloa, koska tuntuu siltä, etten jaksa ottaa vastaan niin paljon kuin kuuluisi.
Huonoitsetuntoinen on parisuhteessa usein huono kumppani: mustasukkainen, epävarma ja kumppaniaan rajoittava. Huono itsetunto on toisinaan (ei toki aina) taustalla kiusaamisessa ja muiden lyttäämisessä, kun omaa itseä pyritään ylentämään toisia alentamalla. Huonon itsetunnon omaavan henkilön kanssa on usein myös raskasta olla, kun he mm. pingoittavat pikkuasioista, eivät voi esim edes puoli-spontaanisti lähteä mihinkään jos ulkonäkö ei omasta mielestä riitä ilman suurta muokkaamista ja puhuvat koko ajan itsestään negatiivissävytteisesti (usein osana ihan muuta keskustelua tyyliin "Löysin ihanan mekon," "Onpa kaunis, voisinpa minäkin käyttää tuollaista mutta kun nämä minun reiteni ovat niin rumat.").
Olin yhdessä ihmisen kanssa, jolla oli todella huono itsetunto. Hän koki minut täydellisenä ja itsensä täysin huonona. Eivät kehut häneen tuntuneet vaikuttavan mitenkään. Suhde oli hyvin raskas.
Huonon itsetunnon omaava ihminen todella haluaa arvostella ja lytätä muita nostaakseen omaa arvoaan. Tällainen vähättelevä ja kateellinen ihminen on todellinen energiasyöppö.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Ruma tai sellaiseksi itsensä kokeva ei edes uskalla ottaa puheeksi omia vajavuuksiaan, vaan yrittää piilotella niitä kaikin keinoin ja esittää normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Huonon itsetunnon omaava ihminen todella haluaa arvostella ja lytätä muita nostaakseen omaa arvoaan. Tällainen vähättelevä ja kateellinen ihminen on todellinen energiasyöppö.
Kyllä se lyttääminen yleesä kohdistuu huonoitsetuntoisilla enimmäkseen omaan itseen. Kuvailemasi tyypit ovat vain kusipäitä.
Hupaisaa. Täällä taas huonoitsetuntoiset kyselevät miksi heistä ei pidetä ja kun saavat vastauksia niin alapeukutetaan ja selitetään miten itse ollaan vaan uhreja eikä ainakaan tuollaisia ja miten ne on muut jotka tekevät noin. Ehkä kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä miten vaikuttaa ympäristönsä elämään eikä vain piehtaroida marttyyrina siinä omassa kurjuudessa. Voisi ehkä tulla joku muutoskin tilanteeseen, kun ymmärtäisi oman osallisuutensa koko ihmissuhdedynamiikkaan ja sen ongelmiin. Mutta onhan se itsesääli toki helpompaa.
Sehän riippuu hyvin paljon myös persoonallisuudesta miten huono itsetunto ihmisellä ilmenee.
up