Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005833563.html
Mitä mieltä? Saitteko täydet pisteet?
Kommentit (35)
Luulin että ymmärrän suomeksi kirjoitettua tekstiä. Sitten luin virkamies munkkilatinaa. Yksittäiset sanat kyllä tajusin mutta kokonaisuus meni yli hilseen.
Onhan toi jo huomattu heti ku tuli netti ja keskustelupalstat ja nykyään kun voi uutisartikkeleita kommentoida.
Usein jengi kommentoi sillä tavalla, että he eivät ole sisäistäneet artikkelia tai jotain yksittäistä asiaa siitä. Sama asia jaksaa yhä hämmästyttää.
10/10.
Piti kyllä tavata muutama kohta huolellisesti pariinkin kertaan. 😆
Ihan outoa ketä muka käyttää tollasta kieltä mitä nuo esimerkit oli? :D
Kyllähän tuo suomeksi sujui.
.
Luulisin, mikäli olisi ollut englanniksi kirjoitettu, olisi tullut useampi moka.
Olen kyllä vankasti eri mieltä tuosta Kelan ohjeesta.
Se siis kuului näin: Jos ruokakunnan kanssa samassa asunnossa asuu henkilöitä, jotka eivät kuulu ruokakuntaan, asumismenot jaetaan ruokakuntaan kuuluvien ja muiden asunnossa asuvien henkilöiden kesken, yleensä asukasluvun mukaan.
Tuossa EI kyllä - toisin kuin testi väittää - painoteta erikseen ruokakuntaa. Vaan sanotaan kapulakielisesti, että hell ya, me jaamme kulut asukkaisen kesken, ihan vi..u sama, kuulutko ruokakuntaan vai luuhaatko kämpässä muuten vaan!
"Asumismenot jaetaan ruokakuntaan kuuluvien ja muiden asunnossa asuvien kesken".
Eli testi on minusta tuossa kohtaa väärässä. Sori, HS!
Mites palstapersut, joko on testi tehty :-D. Miten meni? Vai onko tuommoset Suvangimedian testit törkeetä vääristelyä?
Vierailija kirjoitti:
Se siis kuului näin: Jos ruokakunnan kanssa samassa asunnossa asuu henkilöitä, jotka eivät kuulu ruokakuntaan, asumismenot jaetaan ruokakuntaan kuuluvien ja muiden asunnossa asuvien henkilöiden kesken, yleensä asukasluvun mukaan.
Tuossa EI kyllä - toisin kuin testi väittää - painoteta erikseen ruokakuntaa. Vaan sanotaan kapulakielisesti, että hell ya, me jaamme kulut asukkaisen kesken, ihan vi..u sama, kuulutko ruokakuntaan vai luuhaatko kämpässä muuten vaan!
"Asumismenot jaetaan ruokakuntaan kuuluvien ja muiden asunnossa asuvien kesken".
Olisi kyllä hienoa jos KELA tuottaisi tuollaista tekstiä. Esim. haettaessa toimeentulotukea " Laita nyt stana jotain todisteita niistä sun stanan kuluista ja sitten se tiliote mukaan myös! Eihän se nyt voi olla niin vaikeaa!? "
9/10
En sitten ymmärtänyt, mitä kela oli selittänyt. Ei kyllä yllättänyt yhtään, etten sitä kohtaa ymmärtänyt.
10/10 ja näin pitäisi olla kaikilla jotka on vähintään yläkoulussa.
Surullinen totuus vain taitaa olla ettei näin ole.
Vierailija kirjoitti:
9/10. Kelan teksti meni pieleen.
Tai sitten sä ja mä ollaan oikeassa ja testi väärässä. Kela kyllä sanoi tuossa koukeroiseen tyyliinsä, että asumiskulut jaetaan kaikkien asujien kesken riippumatta siitä, kuuluuko ruokakuntaan vai ei. "Oikea" vaihtoehto on vaan toisinto kapulakielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä hienoa jos KELA tuottaisi tuollaista tekstiä. Esim. haettaessa toimeentulotukea " Laita nyt stana jotain todisteita niistä sun stanan kuluista ja sitten se tiliote mukaan myös! Eihän se nyt voi olla niin vaikeaa!? "
Haha joo. Ainakin popula ymmärtäisi, mitä pitää tehdä. Toisin kuin nyt.
10 oikein. Olen äikän opettaja, joten olisin huolestunut huonommasta tuloksesta.
Vierailija kirjoitti:
Erehdyt kylläkin. Oikea vastaus sekä hesarin mukaan että oikeasti on viimeinen, eli "kimppakämpässä asuvien asumismenojen jakamisessa otetaan huomioon ruokakunnan jäsenmäärä sekä koko asunnon asukasmäärä."
Nuo muut höpinä asumismenojen tasan jakamisesta tai jakamisesta asukkaiden kesken on ihan höpöä.
Eikös tuossa Kela-kysymyksessä ole pointti tuo "tasan" sana. Tekstissä ei sanota, että jaettaisiin täsmälleen tasan asukasluvun mukaan, vaan voidaan jakaa myös jossain muusssa suhteessa.
Minulla meni väärin tuo kohutwiitti. Eihän tuossa sanottu, että virhe olisi ollut tämän kirjoittajan tekemä, joten siinä minä menin kyllä lankaan ja ajattelin, että pyytää vain kohua anteeksi ja virhe saattoi tulla jostain muualta ja vain sattui siihen samaan tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha joo. Ainakin popula ymmärtäisi, mitä pitää tehdä. Toisin kuin nyt.
:D " No vttu sulle on maksettu siihen sun tilille viikko sitten xxx.xx euroa ja älä nyt stana juo kaikkea kerralla koska enempää fyffee et saa nyt! Ystävällisin terveisin KELA. "
9/10 Tuon twiitin lukaisin huolimattomasti ja klikkasin viimeisen vaihtoehdon vaikka keskimmäinen oli oikein.
Jep, täydet pisteet. En kyllä ihmettele jos joku menee harhaan ihan vain epämääräisten vastausvaihtoehtojen takia.