Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Venlafaxin lopetus

Vierailija
19.09.2018 |

Elikkäs kertoisitteko että millaisia lopetus oireita teillä on tullut kyseisestä lääkkeestä.
Haluaisin tietää jotta tietäisin mitä saattaa olla itsellä edessä kun lopetan.

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin 150mg syömistä n.7kk. Avatusta kapselista yksi pilleri kerrallaan pudottaen. "Sähköshokkeja" tuli jo silmien liikuttamisesta jos ei joka toinen päivä ottanut lääkettä.

Muutaman viikon välein aina vähensin yhden pillerin. Viimeisen lopetus oli kai pisin. Hirvittävää hikoilua, ja sitä hien hajua ei peittänyt mikään deodorantti, vaan haisin kuin rankkitynnyri.

Nyt n.2kk viimeisen pillerin jälkeen kaikki on jo tasaantunut. Noi "sähköshokit" oli pahimpia

Vierailija
2/101 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu siis pitkään asteittaiseen lopettamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolittamalla lääkkeet ajan kanssa se onnistuu. Päähän tulee todellakin sähköshokkeja jonkun aikaa. Muuta ns vierotusta mulla ei ollut

Vierailija
4/101 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee noita sähköiskuja jo nyt vaikka en oo lopettanu ko. lääkettä vielä.:-( T: M24

Vierailija
5/101 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi tutkimus SNRI - lääkkeisiin liittyen:

https://medicalxpress.com/news/2018-09-commonly-snris.html

https://www.karger.com/Article/Abstract/491524

"The prevalence of withdrawal symptoms varied across reports and appeared to be higher with venlafaxine. Symptoms typically ensued within a few days from discontinuation and lasted a few weeks, also with gradual tapering. Late onset and/or a longer persistence of disturbances occurred as well."

"Conclusions: Clinicians need to add SNRI to the list of drugs potentially inducing withdrawal symptoms upon discontinuation, together with other types of psychotropic drugs. The results of this study challenge the use of SNRI as first-line treatment for mood and anxiety disorders."

Vierailija
6/101 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni käyttää tällä hetkellä 75 mg annosta paniikkihäiriön hoitoon, joka on todennäköisesti seurausta nuoruuden päihdekokeiluista. Vähensi asteittain noin vuosi sitten. Ei ole aivan yhtä zombi (en yleistä tätä, mutta hän oli siis aivan tunnekuollut), annosta laskiessa oli joka kerta aika herkkä muutaman päivän, eli itkuinen tai ärtyisä ilman syytä, myös epätoivoisen oloinen hetkittäin.

Hänellä tulee lääkkeen unohtamisestakin "sähköiskuja", huonovointisuutta ja ärtyisyyttä. Toivon mukaan hän voi lähiaikoina luopua lääkkeestä lopullisesti koska ainoa sivuoire hänellä tietenkin on haluttomuus. Toisaalta toiminut muuten paremmin kuin mikään aikaisempi lääkitys. Sen avulla hän on saanut elämänhallinnan takaisin ja tilanteen paremmaksi ja voisi tulevaisuudessa pärjätä ihan elintapojen voimin.

Vierailija
7/101 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin 150mg itsenäisesti vähitellen. Päätin, että lääkkeissä en elä. 

Muistaakseni oli juurikin noita "sähköshokkeja", taisin käydä muutenkin ylikierroksilla; itkuisuutta ja ahdistusta. (Tiedä sitten mikä oli ihan muun stressin aiheuttamaa)

Vierailija
8/101 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin aikanaan vähitellen  todella hitaasti, usean kuukauden aikana, vähensin aina vähän siitä sisällöstä. Msennus palasi puolen vuoden jälkeen ja aloitin uudelleen. Mitään vieroitusoireita ei tullut kun vähensin niin loivasti sitä.

Vierailija
9/101 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa rankalta lopetukselta ainakin osalla :(

Ap

Vierailija
10/101 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Masennuslääkkeiden lopettamiseen liittyviä ohimeneviä lopetusoireita ovat pahoinvointi, vatsavaivat, ripuli, unettomuus ja painajaiset, hikoilu, päänsärky, väsymys, masentuneisuus, ahdistuneisuus, ärtyisyys, huimaus, joskus harhatuntemukset ja puutuminen. Oireiden voimakkuus vaihtelee yksilökohtaisesti ja lääkekohtaisesti."

"Näiden oireiden tunnistaminen lääkkeen lopetusoireiksi on tärkeää, koska ne voidaan sekoittaa uusiutuvan masennusjakson tai ahdistuneisuushäiriön oireisiin. Lopetus- ja vieroitusoireet menevät ohi muutamassa päivässä tai 2–3 viikossa."

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00…

Tätä kohtaa tuossa artikkelissa kritisoisin todella: "Yleensä lopettamiseen liittyvät oireet kestävät vain muutaman päivän."

Minulla sähköiskutuntemuksia oli hyvin pitkään lääkityksen lopettamisen jälkeen. Muutenkin kun olin käyttänyt lääkettä vuosia, voisin sanoa että kaikenkaikkiaan vieroituksen jälkeen meni kuukausia että olo oli lähellekään normaali. Hankalimpia vieroitusoireita oli unettomuus ja katkonainen uni, kaikenlainen herkkyys asioille, heikko stressinsietokyky, ahdistus, sisäisen levottomuuden tunne ja vuoristoratamaisesti sahaavat tunteet. Saatoin yhtäkkiä esimerkiksi kassajonossa olla raivon partaalla kun jono eteni hitaasti ja yhtäkkiä säikähdin tunteitani, kun ne tuntui niin voimakkailta.

Vierailija
11/101 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan söit?

Vierailija
12/101 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen lääke on tarkoitettu käytettäväksi loppuelämän.

Vierailija
13/101 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni käyttää tällä hetkellä 75 mg annosta paniikkihäiriön hoitoon, joka on todennäköisesti seurausta nuoruuden päihdekokeiluista. Vähensi asteittain noin vuosi sitten. Ei ole aivan yhtä zombi (en yleistä tätä, mutta hän oli siis aivan tunnekuollut), annosta laskiessa oli joka kerta aika herkkä muutaman päivän, eli itkuinen tai ärtyisä ilman syytä, myös epätoivoisen oloinen hetkittäin.

Hänellä tulee lääkkeen unohtamisestakin "sähköiskuja", huonovointisuutta ja ärtyisyyttä. Toivon mukaan hän voi lähiaikoina luopua lääkkeestä lopullisesti koska ainoa sivuoire hänellä tietenkin on haluttomuus. Toisaalta toiminut muuten paremmin kuin mikään aikaisempi lääkitys. Sen avulla hän on saanut elämänhallinnan takaisin ja tilanteen paremmaksi ja voisi tulevaisuudessa pärjätä ihan elintapojen voimin.

Joskus nämä sivuoireet kuten haluttomuus ja kykenemttömyys orgasmiin jää pysyväksi.

Vierailija
14/101 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeen sähköiskuista oikein puhutte? Kyseisen lääkkeen pakkausselosteessa sanotaan, että yksi haittavaikutus voi olla "tahattomat nykivät lihasliikkeet", mutta sekin on listattu kohtaan "Melko harvinainen (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 100:sta)", eli ei luulisi että kovin monella tuollaisia olisi. Tarkoitatteko niillä sähköiskuilla noita tahattomia nykiviä lihasliikkeitä?

Itselläni ei mielestäni mitään tuollaisia "sähköiskuja" aloitusvaiheessa ollut, joten voisiko joku kuvailla hieman tarkemmin että millaisia ne oikein ovat?

Vierailija
15/101 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä aina kerrotaan kauhutarinoita näistä niin annetaan nyt vähän toistakin näkökantaa: olen kahteen kertaan lopettanut, ekalla kertaa taisin olla vähän aikaa pienemmällä annoksella ensin, toisella kertaa lopetin ihan seinään. Ei mitään vakavia oireita, noita "sähköiskuja" koin jokusen mutten mitenkään häiritsevässä määrin. Eli hyvin yksilöllistä on tämä.

Vierailija
16/101 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ollut kyseinen lääke parhaimmillaan annoksella 400 mg (joo, tiedän, kuulostaa hurjalta). Lopettelin pikkuhiljaa ja tosiaan tuli noita sähköiskuja tai hallitsemattomia lihasnykäyksiä, ärtymystä, migreenikohtauksia.

Lopeta EHDOTTOMASTI pikkuhiljaa! Ja ajoita lopullinen lopetus jos mahdollista viikonlopulle tai lomalle.

Vierailija
17/101 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon syöny ko. lääkettä 75mg x 1 paniikkihäiriöön 11 vuoden ajan ja hyvin tyytyväinen oon ollu sen tuomaan apuun. Huomasin vast’ikään kasvattaneeni toleranssin eli vaikka lääkkeen olinkin ottanut, sain noita ”sykäyksiä” päässä. Omasta päätöksestä halusin lopettaa lääkityksen kokonaan. Ennen lääkityksen täydellistä lopetusta puolitin annoksen, sitten otin viikon verran joka toinen pv 37,5mg ja sitten lopetin.

Vieroitusoireet on ollu kamalia:

*Sykäykset/sähköiskut päässä pelkästä silmänliikkeestä, kovasta äänestä, lähes kaikista aistinärsykkeistä. Ne on pahimpia!! (Ja ei, eivät ole mitään lihaskramppeja.)

*Olen ollut itkuinen ilman mitään syytä. *Todentuntuiset valveunet ovat painajaisia. *Vatsaoireitakin oon kokenu, turvotus ja ripuli.

*Kipeä olo, lämmönnousu. En tiedä johtuuko tosin lääkkeestä.

Toivon vain, että selviän näistä viekkareista mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
18/101 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin mun vanhat essit samalla, sillä tavalla ei tullut niin paljoa oireita, mm. niitä säväreitä.

Enkä syö enää koskaan Venlaa.

Vierailija
19/101 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin lopettaa omin päin liian nopeasti, yliampuva tunneherkkyys ja märisin vähän joka asialle, silmissä pyöri ja korvissa suhisi aina välillä.

Vierailija
20/101 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin Venlat kertaheitolla ihan omista syistäni - kaksi viikkoa kesti krapulaa vastaava olo ja käsien tärinä, mutta kyllä kannatti.