Kyllästynyt nykymaailman pinnallisuuteen
Tein tästä oman aloituksen, vaikka kirjoitin tän kommentiksi tuonne yhteen toiseen ketjuun. Olisiko halukkaita keskustelemaan tästä? Nyt sairaslomalla olisi kiva pohtia vähän näitä asioita.
Mä olen itse nainen ja väsynyt tähän pinnalliseen Ig- aikakauteen ja sen tuomiin ilmiöihin kuten itsekkyys. Uudet kännykätkin tuodaan markkinoille periaatteella, että "tällä otat parhaat selfiet".
Mikään Instagramissa ei ole sitä miltä näyttää, naisten profiileissa etenkään.
Miljonääriäideistä tutun Maria Alasen Instagram:
https://www.instagram.com/p/Bjr6C5vBIdd/?hl=fi&taken-by=maria__montecar…
Todellisuus:
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/582427d1-394a-42c6-bbc7-722cc6b2…
Susanna Penttilä ilman meikkiä luonnollisessa tilassa:
https://www.seiska.fi/Uutiset/Harvinainen-naky-talta-nayttaa-Susanna-Pe…
Instagramissa:
https://www.instagram.com/p/BlSSL0Ml88m/?hl=fi&taken-by=susanna_penttila
Martina Aitolehdellä taas on velkaa niin ettei veri kierrä, mutta somessa esitellään uutta Mersua. Samana päivänä kun hän sai käräjäoikeudesta tuomion pahoinpitelystä, Instagramissa oli "happy day" ja "love my life".
On abusrdia, että somessa ei ole mitään aitoa tai samaistuttavaa, on vain pilvilinnoja joita ei ole olemassa.
Esimerkkejä on tuhansia, suomalaisittainkin. Kaunottaret Rosa-Maria Ryyti, Sara Sieppi ja Sabina Särkkä näyttävät erilaisilta luonnossa ja videokuvassa kuin Instassa. Kaikilla on somessa täydelliset kodit ja virheettömät ihot.
Silti esimerkiksi Siepin auringonottamisen tavoilla hänen ihonsa täyttää 45 vuotta kun Sieppi itse puhaltaa kakustaan 30 kynttilää. Mutta ei hätää, onneksi on filtterit ja hyaluroonihappo, botox ja kollageeniruiskeet, kaupallisella yhteistyöllä nekin shotit saa ilmaiseksi.
Todellisuus on siellä taustalla, se tiedetään ja siksi se ärsyttää ihmisiä. Kyseessä on keisarin uudet vaatteet -ilmiö, jossa yhä useammat alkavat heräillä todellisuuteen. Toistaiseksi vielä heidät leimataan kateellisiksi, mutta minkäs teet, enemmistön mielestä feikkaaminen on edelleen ok.
Miten kauan tämä aikakausi kestää, jossa luodaan illuusio nuken kasvoista, virheettömästä ihosta ja täydellisyydestä?
Miesystävätkin mokaavat kun postaavat inhorealistisia kuvia someen kysymättä tyttöystäviltä.
Sabina Särkän poikaystävä ei meinannut ymmärtää, että someen ei saa laittaa mustelmia:
https://www.is.fi/viihde/art-2000005293907.html
Jokaisella sometähdellä on tavoite olla ympäri vuoden ruskettunut ja ulkomaille matkustetaan usein, että saadaan sitä rusketusta ja materiaalia Instagramiin.
Heillä on kuvia mättöruuasta ja laiskottelusta, somesta ei juurikaan näy todellisuus.
Sitä he puolustelevat sillä, että Instagram on heidän työpaikkaansa, ja siellä ei esitellä pieruverkkareita vaan unelmia.
Ketkä näitä heidän palvelujaan ostavat tai käyttävät koodeja, joiden avulla firmat markkinoivat tuotteitaan? Sara Sieppi piilomarkkinoi somessa useita majoituskohteita, mutta kuvissa ei lue, että kaupallinen yhteistyö.
Ja KAIKKI jotka tätä tapaa tehdä bisnestä kritisoivat tai kyseenalaistavat (Veitola esimerkiksi) ovat "kateellisia ja katkeria".
Itse valmistun kohta yliopistosta ja olen työelämässä, onnellisessa parisuhteessa ja elämässä, johon kuuluu normaalia stressiä ja hyviä arjen hetkiä. En tunne kateutta, vaan ärsyyntymistä siitä, että tämä on se nykytodellisuus johon luonnollisten, aitojen ihmisten täytyy sopeutua.
Minä en laita yhteisiä kuvia matkoista, kahdenkeskisistä hetkistä tai romanttisista illallisista, koska elämäni ei ole myynnissä. Instan käytön olen lopettanut oikeastaan kokonaan, sillä siitä on tullut ahdistava itsensä esittelemisen paikka.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina sanonut lyhyesti ja ytimekkäästi näin tästä aiheesta:
Ihmiset on aina olleet tuollaisia ainakin pinnan alla. Someteknologia on vain antanut heille täydellisen alustan ja työkalut tuon itsensä esittelemisen viemiseksi uudelle tasolle. Siksi tuntuu siltä että kaikki on pinnallisempaa.
Ei se kyllä ihan niinkään ole. Joskus vielä 90-luvulla esim jatkuva itsensä kuvaaminen olisi ollut monen mielestä noloa, ylipäätään nykyisenlaista itsensäkorostamista ja pinnallisuutta olisi ihmetelty joukolla. Uudet sukupolvet ovat nyt kasvaneet tähän maailmaan ja ilmapiiriin, jossa some ja näkyvyys ja tykkäykset ja pinnallisuus on kaikkialla. Tottakai se muokkaa ihmisiä ja heidän arvojaan. Vanhemmat ikäluokat, jotka ovat vielä kokeneet ja muistavat maailman ilman somea, voivat helpommin valita haluavatko olla osa sitä vai ei, nuoremmilla se on hankalampaa.
Olen itse 34-vuotias mies, enkä ole somessa ollenkaan, ei siis ole Facebook, insta-, tai twitter-tilejä. Siitä huolimatta olen huolestunut somen pinnallisuuden vaikutuksesta ihmisiin, erityisesti nuoriin, sekä myös somen ja älylaitteiden aiheuttamasta riippuvuudesta, johon älypuhelimien osalta syyllistyn itsekin. Kaikki lyhytkin luppoaika käytetään puhelimen pläräämiseen, ihmiset eivät osaa enää olla ilman.
Minua ihmetyttää tämän ketjun ilkeä asenne ap:ta kohtaan, yritetään suolata ap syyttelemällä häntä ihan samanlaiseksi ja tekopyhäksi kun kehtaa ottaa asian edes esille. Tässä ei nähdä metsää puilta. Ei ap yritä olla muita parempi, vaan hän on selvästi nyt herännyt tähän todellisuuteen ja haluaa keskustelua. Joku kysyi mitä tälle asialle sitten pitäisi tehdä? No keskustelu aiheesta on hyvä alku, ehkä se joskus nousee ihan yhteiskunnalliseksi aiheeksi. Se ei yksin riitä että jokainen voi lähteä somesta jos haluaa, itse en ole siellä koskaan ollut ja olen silti huolissani tästä kehityksestä.Hyvin sanottu. Kehitys on huolestuttava ja siksi mm. vihapuhe netissä pitäisi kriminalisoida. Pitäisi myös herättää keskustelua siitä millaista maailmankuvaa somen pinnallisuus välittää lapsille ja nuorille. Mainosteollisuus sekoittuu siellä pinnallisiin arvoihin ja muovaa vääristynyttä ihmiskuvaa. Moni aikuinenkin on hukassa ja koukussa tähän maailmaan. Kuinka he voivat toimia esimerkkeinä lapsilleen kun ovat itsekin vailla kestäviä arvoja ja moraalia. Tämä on suurin ongelma.
Tv:ssä pohdittiin vastikään ketkä ovat aikamme ja yhteiskuntamme suurimpia ajattelijoita. Silti kukaan näistä ohjelmassa mainituista henkilöistä ei ole ottanut kantaa näin merkittävään asiaan kuin mitä somemaailman vaikutus lapsiimme ja nuoriimme on. Tai että ottaisivat kantaa netissä vellovaan vihapuheeseen. Tarvitaan yhteiskunnallista keskustelua aiheesta.
Minäkin näkisin että aiheesta olisi käytävä yhteiskunnallista arvokeskustelua. Medialla on myös joku vastuu asiassa. Yhä enemmän näyttää siltä, että uskottavammissakin medioissa viitataan someilmiöihin. Iltapäivälehdistä puhumattakaan. Turhien juttujen hypettämisen sijaan voisi yrittää löytää ihan oikeita aiheita ja herätä keskustelemaan siitä mitä some tekee ihmisille ja sitä kautta yhteiskunnalle.
Olen kaikkia tavallisempi. Olen se joka sulautuu juhlissa tapettiin, olen se jonka puhelinnumeroa emme muista; olen se jonka ajatuksia emme yhdistä kasvoihin. Nimeni on aina kielemme päällä mutta se pakenee kun olemme saamassa sen takaisin. Olen tuuli joka pyyhkii rantakallioita ja heiluttaa käkkärämäntyjä. Kuten kaikki, olen vain käymässä täällä. Lyhyt säännönmukaisuus satunnaisgeneraattorissa.
Niinpä! Itse olen ollut alusta lähtien tätä instakulttuuria vastaan ja näkenyt sen teennäisyyden läpi. Siksi en siis omista instatiliä enkä facebookia. Ja aina jos saan mielipiteeni tästä itsekkäästä pinnallisesta nykymeiningistä sanoa, sanon sen häpeilemättä. Ihan sama, mitä muut ajattelee...mua voi haukkua katkeraksi, kateelliseksi tai tylsimykseksi. Pahinta instassa on ehkä se, että se esineellistää ja alistaa naisia...ja mitä tekee naiset? Menee siihen oikein kilpaa mukaan! Ulkonäköpaineet kasvavat, nuorten naisten ahdistuneisuus ja masennus kasvavat...plastiikkakirurgit ja kosmetologit ym keräävät voitot...
Huhhuh... Suurin osa ihmisistä elää pinnallisessa, itserakkaassa kuplassaan eikä muuta kaipaakaan. Ehkä he jonain päivänä heräävät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina sanonut lyhyesti ja ytimekkäästi näin tästä aiheesta:
Ihmiset on aina olleet tuollaisia ainakin pinnan alla. Someteknologia on vain antanut heille täydellisen alustan ja työkalut tuon itsensä esittelemisen viemiseksi uudelle tasolle. Siksi tuntuu siltä että kaikki on pinnallisempaa.
Ei se kyllä ihan niinkään ole. Joskus vielä 90-luvulla esim jatkuva itsensä kuvaaminen olisi ollut monen mielestä noloa, ylipäätään nykyisenlaista itsensäkorostamista ja pinnallisuutta olisi ihmetelty joukolla. Uudet sukupolvet ovat nyt kasvaneet tähän maailmaan ja ilmapiiriin, jossa some ja näkyvyys ja tykkäykset ja pinnallisuus on kaikkialla. Tottakai se muokkaa ihmisiä ja heidän arvojaan. Vanhemmat ikäluokat, jotka ovat vielä kokeneet ja muistavat maailman ilman somea, voivat helpommin valita haluavatko olla osa sitä vai ei, nuoremmilla se on hankalampaa.
Olen itse 34-vuotias mies, enkä ole somessa ollenkaan, ei siis ole Facebook, insta-, tai twitter-tilejä. Siitä huolimatta olen huolestunut somen pinnallisuuden vaikutuksesta ihmisiin, erityisesti nuoriin, sekä myös somen ja älylaitteiden aiheuttamasta riippuvuudesta, johon älypuhelimien osalta syyllistyn itsekin. Kaikki lyhytkin luppoaika käytetään puhelimen pläräämiseen, ihmiset eivät osaa enää olla ilman.
Minua ihmetyttää tämän ketjun ilkeä asenne ap:ta kohtaan, yritetään suolata ap syyttelemällä häntä ihan samanlaiseksi ja tekopyhäksi kun kehtaa ottaa asian edes esille. Tässä ei nähdä metsää puilta. Ei ap yritä olla muita parempi, vaan hän on selvästi nyt herännyt tähän todellisuuteen ja haluaa keskustelua. Joku kysyi mitä tälle asialle sitten pitäisi tehdä? No keskustelu aiheesta on hyvä alku, ehkä se joskus nousee ihan yhteiskunnalliseksi aiheeksi. Se ei yksin riitä että jokainen voi lähteä somesta jos haluaa, itse en ole siellä koskaan ollut ja olen silti huolissani tästä kehityksestä.Hyvin sanottu. Kehitys on huolestuttava ja siksi mm. vihapuhe netissä pitäisi kriminalisoida. Pitäisi myös herättää keskustelua siitä millaista maailmankuvaa somen pinnallisuus välittää lapsille ja nuorille. Mainosteollisuus sekoittuu siellä pinnallisiin arvoihin ja muovaa vääristynyttä ihmiskuvaa. Moni aikuinenkin on hukassa ja koukussa tähän maailmaan. Kuinka he voivat toimia esimerkkeinä lapsilleen kun ovat itsekin vailla kestäviä arvoja ja moraalia. Tämä on suurin ongelma.
Tv:ssä pohdittiin vastikään ketkä ovat aikamme ja yhteiskuntamme suurimpia ajattelijoita. Silti kukaan näistä ohjelmassa mainituista henkilöistä ei ole ottanut kantaa näin merkittävään asiaan kuin mitä somemaailman vaikutus lapsiimme ja nuoriimme on. Tai että ottaisivat kantaa netissä vellovaan vihapuheeseen. Tarvitaan yhteiskunnallista keskustelua aiheesta.Minäkin näkisin että aiheesta olisi käytävä yhteiskunnallista arvokeskustelua. Medialla on myös joku vastuu asiassa. Yhä enemmän näyttää siltä, että uskottavammissakin medioissa viitataan someilmiöihin. Iltapäivälehdistä puhumattakaan. Turhien juttujen hypettämisen sijaan voisi yrittää löytää ihan oikeita aiheita ja herätä keskustelemaan siitä mitä some tekee ihmisille ja sitä kautta yhteiskunnalle.
Olisi kysyntää ihan uudelle uutissivustolle, siis sellaiselle mistä puuttuu nämä "Sara Sieppi hätkähdytti anteliaalla kuvallaan" jne. Mtv taitaa olla asiallisin, mutta jostain syystä sekin on lähtenyt viikottain kertomaan jonkin uuden näkökulman aiheeseen "katso vinkit parempaan seksiin". Olen totaalisen kyllästynyt.
Vierailija kirjoitti:
Sä samalla itse teet tuota ongelmaa, kun seuraat näitä ihmisiä. Mulla ei ole instagrammia, enkä tiedä keitä noi puhumasi ihmiset ovat. Joo nykymaailma on pinnallinen, mutta se ei ahdista mua koska en jatkuvasti ole kosketuksissa siihen pinnalliseen puoleen. Toi eka nainen näyttää kyllä ihan samalta kummassakin kuvassa = leikelty ja feikki.
Noh, tuota mun on vaikeaa uskoa, että joku ei mukamas tietäisi aloituksessa mainittuja henkilöitä, edes jollain tasolla. Täytyisi jossain tynnyrissä elellä, ettei koskaan osuisi silmiin nuo mainitut.
Ei minullakaan ole Instagramia, mutta noiden ihmisten naamoja näkee ihan vaan vaikkapa kun kaupassa vilkaisee iltapäivälehtien/Seiskan kansia tai jossain odotustilassa selailee naistenlehtiä/Seiskaa. Tai netissä katsoo Iltiksien otsikoita ja kuvia.
Ja jos et ole ihka ensimmäistä kertaa aihe vapaalla, niin täällähän monista noista on ollut ketjuja, joten olet taatusti avannut niitä ja lukenut.
Minä yritin joskus lähteä mukaan somemaailmaan, blogien aikakautena. Yritin brändätä itseni, olla niin kuin muut mutta kuitenkin vähän kiinnostavampi ja erikoisempi, yritin saada elämäni kuulostamaan muiden mielestä jännittävältä, koska omasta mielestäni se olisi voinut olla sitä. Halusin huomiota ja ihailua. Ajattelin, että jos itseäni selvästi tyhmemmät (...) ja huonosti kirjoittavat bimbot pystyivät siihen, niin kai minä nyt vähän fiksumpana ja lahjakkaampana pystyisin siihen myös!
Blogini ei kiinnostanut ketään. Ei minulla ollut pokkaa sitä mainostaakaan, mutta eipä lukijoita mistään ilmestynyt itsestäänkään. Lopputuloksena ajattelin entistä enemmän olevani ruma ja tylsä, koska niitä ajatuksia vastaan olin yrittänyt taistella.
Voisin kuvitella, että nykypäivän some tekee todella hallaa niille, joilla syystä tai toisesta on jo valmiiksi huono itsetunto. Ei sitä itsetuntoa todellakaan ole helppo kehittää, ja uskoisin että monelle käy kuten minulle: yrittää kehittää sitä hakemalla huomiota, ei onnistu, ja lopulta on vain entistä pahempi olla. Pahimmillaan luo itsestään somessa kuvan, jota ei itsekään tunnista itsekseen.
En nyt somea kuitenkaan demonisoi, käytin aikanaan paljon myös IRC-Galleriaa ja sain mm. hyviä ystäviä ja jopa seurustelukumppanin sitä kautta. Nykyisenkin kumppanini olen tavannut Tinderissä. Minua nuoremmat tutustuvat uusiin ihmisiin mm. juuri Instassa. Mutta varsinkin nuorena somessa voi olla paineita pysyä mukana ja vaikeampaa muutenkin erottaa todellisuus unelmista, ja erityisesti vaikeaa erottaa omat unelmat niistä unelmista, joita somen kautta tyrkytetään.
En käy netissä missään sivuilla, mitkä keskittyisivät vain oman egon pönkittämiseen esittämällä muokattuja kuvia omasta kropasta ja kodista. Luulin otsikosta, että viesti käsittelisi tavaran haalimista, enkä suoraan sanoen ollut ajatellut, että aikuiset ihmiset käyttävät aikaansa toisten nenien analysoimiseen ja toisten elämän kateelliseen seuraamiseen netissä. Se on ihan valinta, mitä tekee. Vähän sama kuin jotkut lopettavat uutisten seuraamisen lähes kokonaan ja sanovat, ettei mistään jää paitsi. Jos jotain tosi järkyttävää tapahtuu, siitä saa väkisinkin kuulla, mutta aikaa säästyy, kun ei yritä "pysyä ajan hermolla". Sama se on netissä. Suuri osa julkkiksista on varmaan sellaisia, etten ole ikinä heistä kuullutkaan, mutta mitäpä se haittaisi.
Vierailija kirjoitti:
En käy netissä missään sivuilla, mitkä keskittyisivät vain oman egon pönkittämiseen esittämällä muokattuja kuvia omasta kropasta ja kodista. Luulin otsikosta, että viesti käsittelisi tavaran haalimista, enkä suoraan sanoen ollut ajatellut, että aikuiset ihmiset käyttävät aikaansa toisten nenien analysoimiseen ja toisten elämän kateelliseen seuraamiseen netissä. Se on ihan valinta, mitä tekee. Vähän sama kuin jotkut lopettavat uutisten seuraamisen lähes kokonaan ja sanovat, ettei mistään jää paitsi. Jos jotain tosi järkyttävää tapahtuu, siitä saa väkisinkin kuulla, mutta aikaa säästyy, kun ei yritä "pysyä ajan hermolla". Sama se on netissä. Suuri osa julkkiksista on varmaan sellaisia, etten ole ikinä heistä kuullutkaan, mutta mitäpä se haittaisi.
Ja silti sinä tulit tänne Vauvalle omaa egoasi pönkittämään muita parempana ihmisenä.
Mistähän sitä löytäisi 25-35v naisen, joka suhtautuisi sopivan negatiivisesti someen ja somettamiseen? Yleensä tulee vain vastaan naisia, jotka eivät ymmärrä sitä miksi en pidä somesta, vaan pikemminkin tuomitsevat minut siitä. Ja tämä ei ole sitten mikään vitsi tai random hajatus. Se, että nainen ei pidä somettamisesta eikä yleensäkään somemaailmasta, on minulle yksi isoimpia turn oneja mitä naisessa voi olla.
t. mies
Vierailija kirjoitti:
Mistähän sitä löytäisi 25-35v naisen, joka suhtautuisi sopivan negatiivisesti someen ja somettamiseen? Yleensä tulee vain vastaan naisia, jotka eivät ymmärrä sitä miksi en pidä somesta, vaan pikemminkin tuomitsevat minut siitä. Ja tämä ei ole sitten mikään vitsi tai random hajatus. Se, että nainen ei pidä somettamisesta eikä yleensäkään somemaailmasta, on minulle yksi isoimpia turn oneja mitä naisessa voi olla.
t. mies
Minulla sama juttu.
- toinen mies
Hyvin sanottu. Kehitys on huolestuttava ja siksi mm. vihapuhe netissä pitäisi kriminalisoida. Pitäisi myös herättää keskustelua siitä millaista maailmankuvaa somen pinnallisuus välittää lapsille ja nuorille. Mainosteollisuus sekoittuu siellä pinnallisiin arvoihin ja muovaa vääristynyttä ihmiskuvaa. Moni aikuinenkin on hukassa ja koukussa tähän maailmaan. Kuinka he voivat toimia esimerkkeinä lapsilleen kun ovat itsekin vailla kestäviä arvoja ja moraalia. Tämä on suurin ongelma.
Tv:ssä pohdittiin vastikään ketkä ovat aikamme ja yhteiskuntamme suurimpia ajattelijoita. Silti kukaan näistä ohjelmassa mainituista henkilöistä ei ole ottanut kantaa näin merkittävään asiaan kuin mitä somemaailman vaikutus lapsiimme ja nuoriimme on. Tai että ottaisivat kantaa netissä vellovaan vihapuheeseen. Tarvitaan yhteiskunnallista keskustelua aiheesta.