Onko kukaan vapaaehtoisesti lapseton katunut myöhemmin päätöstään olla hankkimatta lapsia?
Juuri nyt lapsettomuus tuntuu itselle sopivalta vaihtoehdolta, mutta mistäs tuota tietää, jos alkaakin siinä iässä kaduttaa, kun ei voi enää lapsia saada. "Varmuuden varalta" en aio hankkia, mutta mielenkiinnosta kysyn, onko täällä ketään tai tunnetko ketään, jota vapaaehtoinen lapsettomuus olisi alkanut kaduttaa?
Kommentit (7)
Minä ajattelen niin, että sen tehdyn päätöksen kanssa, oli se sitten nyt vaikka vapaaehtoinen lapsettomuus, eletään se loppuelämä ja hyväksytään se, vaikka sitten joskus ehkä kaduttaisikin - tai ei. Se on sitä todellista aikuiseksi kasvamista, eli eletään niiden päätösten kanssa sovussa.
Minä olen kuuskymppinen enkä ole kertaakaan katunut! Siskoni ovat isoäitejä mutta minulla ei pienintäkään
kateuden tai katumuksen tunnetta ole ilmaantunut. Pikemminkin olen edelleenkin tyytyväinen ettei minun
tarvinnut lisääntyä. Onneksi miehenikin on vela.
Olin vapaaehtoisesti lapseton. Sitten avioliitto kariutui ja muutaman vuoden päästä löysin miehen, joka tartutti minuun hirveän vauvakuumeen. Onneksi ei ollut liian myöhäistä tulla raskaaksi.
Olen vakuuttunut siitä, että aiempi vela-päätös johtui siitä, etten pystynyt näkemään itseäni ja exää pienen lapsen vanhempina. Vaikka meillä oli hauskaa niin suhteemme perusta ei ollut tarpeeksi vakaa, jotta olisin edes harkinnut perheen perustamista hänen kanssaan.
Kaikkea voi katua jälkeenpäin, jos on sellaiseen taipuvainen. Katuva harvoin muistaa kaikkia niitä tekijöitä ja elämässä vallinneita asioita, jotka vaikuttivat päätökseen. Se että olemme tiettyihin valintatilanteisiin ylipäätään päätyneet, saattaa olla sattumaa enemmän kuin arvaammekaan. Kaikki olisi voinut mennä aivan toisin. Jos isäni olisi saanut orgasmin sekunnin myöhemmin, joku toinen siittiö olisi todennäköisesti hedelmöittänyt äitini munasolun eikä minua olisi olemassakaan.