Miten hitossa pienen vauvan yh-äiti saa nukkua?
Sukulaiset ja ystävät ei auta, eikä isäkään kovasti apuna ole. Pää räjähtää, olen niin väsynyt ja masennus alkaa nostaa päätään...
Lapsella eroahdistus ja hampaiden tulo. Nukun noin 5 h yössä, sekin pätkissä. Minulta on alkanut lähteä hiuksia ja vatsaani polttaa päivittäin. Hyvät neuvot tarpeen!
Kommentit (25)
nukkua.
Kunpa vaan asuisit jossain lähellä... =(
Nimim. kahden pienen lapsen äiti ja vaikka avioliitossa niin silti unet vähissä - mies päivät töissä ja esikoinen ja kuopus nukkuvat päiväuniaan eri aikoina eli kyllä ihan normaaleissakin perheissä joudutaan vauva-aika pärjäämään vähillä unilla.
Saisit vähän edes omaa aikaa jolloin voisit nukkua.
Ja jos kerran ei oma neuvola ota tosissaan, soita suoraan sossuun!
Helvetti, että ärsyttää tollaset neuvolat sun muut, jossa vähätellään äidin väsymystä!
Miten pieni on sun vauva, ap? Hitto, me asutaan tässä Helsingissä ja omat on jo isompia. Oisi hienoa, jos voisin auttaa...
T: 2
Vierailija:
Nimim. kahden pienen lapsen äiti ja vaikka avioliitossa niin silti unet vähissä - mies päivät töissä ja esikoinen ja kuopus nukkuvat päiväuniaan eri aikoina eli kyllä ihan normaaleissakin perheissä joudutaan vauva-aika pärjäämään vähillä unilla.
toiset kestää valvomista paremmin kun toiset. vattu, että ärsyttää toi asenne.....
Voi v***u! Kylläpä tuli oman lapsen vauva-aika mieleen noista kommenteista...
En ole yh, mutta rankkaa se vauvan huonounisuus on silti! Ja jos vauva nukkuu 15min-½h pätkissä, niin siinä on helvetin vaikea keretä nukahtaa ennen kuin vauva taas tarvitsee äitiä!
Voinen lohduttaa, että meillä tilanne parani tähän puoleen vuoteen mennessä. Ennen huudettiin tunnin välein, nyt saa nukkua jo jopa 5h putkeen :)
Päikkärit mäki otin aina, kun vauvakin: meillä ainakaan vauva ei suostu omassa sängyssä nukkumaan 15min pidempään, vieressä taas saatto nukkua 2 tuntiakin. Edelleen nukun päikkärit sen kanssa, vireystaso nolla. Ja ihmiset ympärillä ihmettelee miksi en käy kaiken maailman perhekerhoissa jne. Sopii koettaa...
Vauvalla oli kolmen kuukauden koliikki, huusi keskimäärin puolet vuorokaudesta ja minä nukuin vartin-puolen tunnin pätkiä.
Neuvolassa sanottiin ' no, vauvat itkee' .
Neuvolapsykologi lähetti minut jonnekin psykiatriseen akuuttitapauksena, siellä kaksi todella ammattitaitoista jakkupukuista naista suosittelivat minulle terapiaa ja lääkkeitä. (Sanoivat toki että ei terapiaan sentään ihan heti kun lapset noin pieniä, mutta lääkkeet olisi pitänyt aloittaa heti). Sanoin erittäin selkästi että tarvitsen unta enkä lääkkeitä mutta eivät ilmeisesti ymmärtäneet.
Kapungilla oli resursseja auttaa vain vanhuksia (ja narkkareita tietenkin). Ainoa apu oli MLL:n hoitajat jokta tietty sai maksaa itse.
Ne ajat oli yhtä HELVETTIÄ , muuta sanaa en keksi kuvailemaan noita aikoja.
Ap:lle ei muuta kuin voimia. Ennaltaehkäisy todellakin on tärkeää. Yritä etsiä joku joka auttaa. Kun masennus ja loppuunpalaminen tulee eteen toipuminen voi kestää kauan, kuukausia tai vuosia.
Vierailija:
no sex, no baby
Kerropa toi sille LUUSERIMIEHELLE, joka on jättänyt ap:n yksin.
Kuulostat just sellaselta, et sulla joko ei ole lapsia tai sitten sellasia, jotka on alusta asti nukkunu pitkiä öitä. Tässä tuskin oli kiinni siitä, etteikö äiti ois ollu " uhrautunu" lapsensa takia. Ärsyttävä...
Nukkuu siinä takuulla paremmin ja pidempiä pätkiä!
joka on vauva, niin VOIT NUKKUA KUN SE NUKKUU!! Niin yksinkertaista se on. Ja niin minä tein, koska heräsin imettämään vauvaa ensimmäisen elivuotensa 2-3 tunnin välein joka yö. Tahti ei harventunut ollenkaan vaikka vauva kasvoi. Lepää silloin kun vauveli nukkuu! Kyllähän sitä väsynyt välillä oli mutta sitten kun toinen lapsi syntyi puolentoistavuoden päästä, niin päiväuniin ei ollut mitään mahdollisuutta. Lapset nukkuivat aina eri aikoihin. Ja taas imetin 2-3 tunnin välein vauvaa.. En ole periaatteessa yksinhuoltaja, käytännössä kyllä, koska mies tekee 12 tuntisia työpäiviä ja kuusi päivää viikossa. Eikä voinut heräillä vauvan kanssa öisin, koska vauva söi vain rintaa..
Jätät kaiken muun tekemättä. Ihan kaiken.
Mulla on kaksi reilun vuoden ikäerolla, ja se se vasta helvettiä olikin.
Lapsella korvatulehduskierre ja paha babu-astma. Kovin hoikkanan sitä pysyi ja pakkohan se oli jaksaa (opiskelin korkeakoulussa samaan aikaan ja valmistuinkin aikataulussa).
Minulle yksinhuoltajuus antoi sisua. Jos ei voimia riitä (se ei ole häpeä!) hae rohkeasti apua kuntasi palveluista joista saat tietoa neuvoloista. Voimia ja aurinkoista kesää!
Ja hyvä neuvo on, että nuku silloin kun vauva nukkuu, mutta kohtuuttoman vaikeaa se on aina toteuttaa.
Meillä tyttö kuitenkin nukkui pidempään ja paremmin kun ensin ulkoilutin, kylvetin ja syötin hänet, sitten nukkumaan.
Voit myös ihan reilusti pyytää joltain ystävältä, että tulisiko olemaan teille vauvan kanss apariksi tunniksi, niin saisit nukuttua. Mä en ainakaan tykkäisi huonoa,jos joku pyytäisi.
Voimahalauksia sulle!
Ja lasten suojelun perhetyöntekijät voivat tulla ulkoiluttamaan vauvaa tai olemaan hänen kanssaa, jotta sinä saat nukuttua tai virkistäydyttyä.
Siitä heille palkka maksetaan, ja veronmaksajana sinäkin olet oikeutettu tähän palveluun.
Ystäväni koki masennuksen, ja hänellä kävi perhetyöntekijä kotona olemassa lasten kanssa muutaman tunnin viikossa. Kummasti se vaan auttoi!
ei vaan valitettavasti toimi kaikilla. Toivottavasti ap saa kuitenkin nukuttua. Itse en ole koskaan nukkunut vauvan ollessa päikkäreillä, koska en osaa nukahtaa päivällä (vaikka olisin kuinka kuolemanväsynyt tahansa). Yritin kyllä monta kertaa maata sängyssä ja nukahtaa mutta kun poika nukkui niin lyhyitä päiväunia niin eihän siitä mitään tullut.
jos yöunta ei saa riittävästi täytyy nukkua päiväunia
niin anna ihmeessä ennen yöunille menoa särkylääkettä. Se helpottaa vauvan kipua. Mutta älä sorru väsyneenä lääkitsemään vauvaa liikaa.
JOs todellakaan kukaan ei kykene sua auttamaan, soita neuvolaan.
Mä sain sitä kautta apua, mm kodinhoitajan. Hän vaunutteli vauvan kanssa, että sain nukkua edes päivisin joskus.
Asutko missä päin Suomea?