Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ambulanssilla päivystykseen, missä hoitohenkilökunta heitti läppää keskenään

Vierailija
18.09.2018 |

Tässä taannoin mieheni sai kotona äkillisen kipukohtauksen ja pyörtyi. Tällaista ei ole koskaan ennen tapahtunut. Kauhistuin tietysti ja soitin heti ambulanssin ja meidät kiidätettiinkin sairaalaan. Ambulanssimatkan aikana mies tokeni sen verran, että oli taas tajuissaan, joskin aika tokkurainen.

Sairaalassa ensihoitaja käski meidät penkeille istumaan ja kävi ilmoittamassa meidät vastaanottoon. Ajattelin, että no pian varmaan alkaa tapahtua, vaan ei. Kukaan ei osoittanut meitä kohtaan minkäänlaista mielenkiintoa, ei käynyt kyselemässä mitään, nada. Aika senkun kului ja jossain vaiheessa aloin miettimään, että onko tässä käynyt joku informaatiokatkos ja kysyin kysymässä ystävällisesti, että kai meidät on rekisteröity saapuneiksi ja yritin selittää tilannetta. Joojoo on, odottakaa siinä vaan, oli vastaus. Ok. Odotellaan. Odottelun aikana ohi kulkee keskenään läppää heittäviä hoitajia. Minkäänlaisesta kiireestä ei ole nähtävissä merkkiäkään. Erään huoneen ovi avautuu, ja tyhjästä huoneesta tulee ulos lääkäri, koputtaa viereisen huoneen oveen, jonka avaa toinen lääkäri (myös tämä huone oli tyhjä, eivätkä olleet mitään toimistotiloja vaan vastaanottohuoneita). Lääkärit 1 ja 2 alkavat keskustelemaan keskenään siitä, milloin pitäisivät lounastaukonsa. Eivät siis olleet tauollakaan vaan ihan työajalla.

Miehen tila alkaa heikentyä, alkaa taas hikoilla, kouristella kivuissaan ja putoaakin lopulta lattiaan. Huudan, että auttakaa nyt joku, jolloin toinen lounaslääkäreistä suvaitseekin vihdoin ottaa meidät vastaan. Ukko kammetaan lattialta paareille ja vihdoin hoito voi alkaa. Tässä vaiheessa täytyy sanoa, että hoitajat tekivät todella hyvää hoitotyötä, olivat ystävällisiä ja kävivät ripeästi toimeen. Lääkäri piipahti huoneessa lähinnä tuhahtelemassa ja palasi parin tunnin päästä diagnoosinsa kanssa - miehelläni on kuulemma NESTEHUKKA! Olin että siis mitä, näetkö sen jostain arvoista vai? Ei ollut kuulemma tarpeen, hän näki ihan naamasta vaan, että mies oli kuivunut. Sanoin, että kyllä kuulostaa omituiselta, hän nimittäin juo päivittäin vettä tosikin paljon. Että oletko ihan varma? Tähän lääkärillä ei löytynyt juuri lisättävää.

Mies on nyt kunnossa eikä mitään selkeää syytä tälle tapahtumalle löytynyt. Jotenkin tää koko tapaus jäi todella ikävänä mieleen. Olen aina ennen ollut ensimmäisenä hoitsujen ja lääkäreiden puolella, mutta nyt pisti miettimään. Se mieletön kiire, josta aina puhutaan, ei kyllä välittynyt meille millään tavalla. Lounassuunnitelmista jutustellaan kun ambulanssilla tuotu potilas huohottaa naama valkoisena toista tuntia päivystyshuoneessa.

Teen itsekin kiireistä työtä, sellaista, missä harvoin on aikaa lärpätellä mukavia työkaverin kanssa.

Mainittakoon muuten vielä, että päivystyksessä oli koko tämän ajan melko rauhallista, ei suuria määriä sisään vyöryäviä verenvuotopotilaita tai mitään sellaista.

En tiedä. Olen aika hämmentynyt. Mahtaako paikalla olla hoitajia tai lääkäreitä? Menikö nyt ihan oikein? Tunnustatteko, että työyhteisöön kuuluu myös vähän niitä veltompia tapauksia? Ymmärrän, että kaikkiin töihin kuuluu ns. "näkymäntöntä kiirettä" jota työnkuvaa tuntematon ei välttämättä osaa ajatellakaan. Niin kuuluu omaankin työhöni. Noihin hommiin kuitenkin viiletän itse juoksujalkaa, en jää asiakkaiden eteen rupattelemaan lomamatkoistani (ei muuten tulis mieleenkään).

Kommentit (469)

Vierailija
421/469 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea ketjua, mutta nyt kun viime vuo8sina on ollut näitä poliisit-sarjoja sun muita realityohjelmia, ja netistäkin näkee materiaalia onnettomuuksista, kyllä ihmetyttää miten laiskasti ambulanssihenkilökunta liikkuu. Henkilöllä on taju kankaalla eikä kukaan tiedä mikä on, mutta ensihoitajilla ei tunnu ikinä. olevan mitään kiirettä. Suorastaan löntystelevät ympäriinsä.

Ne on niin huonokuntoisia ja läskejä, etteivät jaksa juosta

Ne vain kävelee kymmeniä kilometrejä työpäivän aikana.

Vierailija
422/469 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheet seis ja hiljaisuus, kun potilaasta otetaan kuvia. Rtg.ssä ei saa jutella, kun potilasta kuvataan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/469 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme niin erilaisia. Minusta on ollut kiva kuunnella henkilökunnan juttuja, kun olen ollut esim.luomenpoistossa. Samoin kun kyhmyä rinnassa tutkityiin, tuntui rauhoittavalta kuunnella niitä juttuja. Olisin vain hermostunut hiljaisuudesta tai surkuttelusta

Vierailija
424/469 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi soten myötä tulee lisää yksityistämistä. Sairaalatkin ja päivystykset. Alkaa ihmiset saamaan parempaa ja laadukkaampaa hoitoa, kun kuntien suojatyöpaikat loppuu.

Tämä on vitsi jota hoitajat kertovat, kerron, vaikka vitsejä ei saisi selittää.

Vierailija
425/469 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi soten myötä tulee lisää yksityistämistä. Sairaalatkin ja päivystykset. Alkaa ihmiset saamaan parempaa ja laadukkaampaa hoitoa, kun kuntien suojatyöpaikat loppuu.

Kivahan se on poistaa luomi tai määrätä antibiootit, kuvata nyrjähtynyt nilkka sitähän yksityiset lääkäriasemat tekevät. Sitten kun on isohätä niin laitetaan yliopistolliseen sairaalaan. Ei se sote muuta sitä asiaa kun yksityisillä ei ole mahdollisuutta hoitaa.

Vierailija
426/469 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se toki kurjaa, että meidän lääkäreidenkin pitää syödä. Aloittaja ei taida tietää, että siellä päivystäjällä voi olla työlistallaan myös pari kolme vuodeosastoa ja niiden potilaat. Eli niitäkin asioita pitää hoitaa. SAmalla vastataan puhelimeen kun ensivaste soittaa ja kysyy neuvoa tai lääkemääräystä... Ja kaikki nämä se lääkäri polo kirjaa koneelle potilaan tietoihin. Hups. Istutaan siis koneella tekemättä mitään. Ja jos meitä päivystäjiä on kaksi niin silloin päästään lakisääteiselle tauolle jos on hiljaista. Usein se tauko on juoksu kahvit ja se siitä. 

Käytävillä ei hoitsut tai ketään muukaan puhu potilaiden asioista joten on täysin luonnollista, että hoitajat keskustelee jostain muusta. Ja sinne odotus aulaan on muuten aina kameranäkyvä triangehoitajalta joten teitä on seurattu sieltä. 

Ja mitä siihen kuivumiseen/nestehukkaan tulee, se aiheuttaa usein kovaakin kipua, varsin laajaa sellaista, myös verenpaineesta voi päätellä kuivumisen tilaa samoin kasvojen muodosta.... 

Vierailija
427/469 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri kirjoitti:

No on se toki kurjaa, että meidän lääkäreidenkin pitää syödä. Aloittaja ei taida tietää, että siellä päivystäjällä voi olla työlistallaan myös pari kolme vuodeosastoa ja niiden potilaat. Eli niitäkin asioita pitää hoitaa. SAmalla vastataan puhelimeen kun ensivaste soittaa ja kysyy neuvoa tai lääkemääräystä... Ja kaikki nämä se lääkäri polo kirjaa koneelle potilaan tietoihin. Hups. Istutaan siis koneella tekemättä mitään. Ja jos meitä päivystäjiä on kaksi niin silloin päästään lakisääteiselle tauolle jos on hiljaista. Usein se tauko on juoksu kahvit ja se siitä. 

Käytävillä ei hoitsut tai ketään muukaan puhu potilaiden asioista joten on täysin luonnollista, että hoitajat keskustelee jostain muusta. Ja sinne odotus aulaan on muuten aina kameranäkyvä triangehoitajalta joten teitä on seurattu sieltä. 

Ja mitä siihen kuivumiseen/nestehukkaan tulee, se aiheuttaa usein kovaakin kipua, varsin laajaa sellaista, myös verenpaineesta voi päätellä kuivumisen tilaa samoin kasvojen muodosta.... 

Ei ei teidän tarvitse syödä vaan kun minä siis minä tulen sinne niin minä siis minä mainitsinko jo minuuteni? Haluan hoitoa ja heti haluan kaikki kokeet ja sitten täyden huomion kun minä olen minä ja ainoa joka merkitsee jotain olen minä. Ymmärrätkö minä siis minä maksan sun palkkasi ja vaikka minulla siis minulla on korvat tukossa kuumetta niin silti minua siis minua pitää palvella ei ketään muuta. 

Vierailija
428/469 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nestehukan näkee naamasta. Mutta jännä ettei mitään tutkimuksia tehty. Katsotiin vain päältä.

Ehkä niillä oli kiire aika juuri takana. Kauanko odotitte?

Luultavasti lääkäreiden pitää sumplia ruokailut, ettei mene päällekkäin.

Siis oli kyllä kalpean ja kurjan näköinen koko äijä, eli varmaan näyttikin kärsivän vaikka mistä. Kukaan ei kuitenkaan kysynyt meiltä yhtään mitään. Olisin voinut heti kertoa, että mies juo tunnollisesti vähintään pari kolme litraa vettä joka päivä eli tuskin nestehukka oli tässä takana.

Lopulta jotain testejä kyllä siis tehtiin, veriarvot sun muut tarkistettiin, mutta ei niistäkään löytynyt mitään.

Oltaisiinkohan me puolitoista tuntia kokonaisuudessaan odotettu. Sinänsä lyhyt aika päivystyksessä, mutta jos joku on tuotu ambulanssilla sen takia, että on kotona saanut kipukohtauksen ja tippunut tantereeseen...

Nestehukka voi tulla jos neste ei imeydy. Elimistö yrittää kaikin keinoin ylläpitää elimistön neste-suola (natrium, kalium, magnesium) tasapainoa. Jos jostain edellä mainitusta on puutetta, niin vesi (tai muu juotu neste) ei imeydy, vaan elimistö pitää pienempänä pahana kuivumista, kuin tuota suolojen epätasapainoa ja poistaa nesteen kehosta. Toisakseen, jos jotain edellä mainittu imeytyy liikaa, niin elimistö poistaa ylimäärän munuaistan kautta ja samalla poistuu nestettä ja taas kuivuu, vaikka joisi kohtuullisen paljonkin. Liika saannin tai puutteen syynä voi olla ruokavalio, josta saa liika/olematton vähän edellä mainittuja tai joku sairaus tai "synnynnäinen ominaisuus" joka heikentää näiden imeytymistä tai aiheuttaa liika imeytymisen. Myös lievä myrkytystila (esim. krapula) aiheuttaa nestehukkaa (enemmän tai vähemmän), kun munuaiset priorisoi alkoholin ja sen palamistuotteiden poiskäsittelyn elimistöstä nestehuollon edelle. 

Eli kyllä mies olisi pitänyt ohjata jatkotutkimuksiin, jos nestehukan syy ei ollut mikään itsestään selvä (esim. monta tuntia kovaa työtä helteessä, huomattava krapula tai vatsatauti)

Vierailija
429/469 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotimme kerran lapsen kanssa 5h päivystyksen tyhjässä odotushuoneessa, pari hoitajaa naureskeli siinä lasikopissa mutta muuten oli ihan autiota ja ihmettelin ketä lääkäri hoitaa kun olemme ainoat asiakkaat?

Nuhakuumeko oli tulosyy?

Vähän samanlainen kokemus. Hoitaja pahoitteli, että lääkäri oli lähtenyt toisella puolella kaupunkia olevaan hoivakotiin lääkärinkiertoa tekemään. En tiedä mikä aivopieru työvuorolistan tekijällä oli ollut, kun oli määritellyt, että päivystyksen ainoan perusterveydenhuollon puolen lääkärin työtehtäväksi oli määrätty lääkärinkierron teko ko. hoivakodissa. Onneksi hoitaja tajusi, että lapsen perussairauden ja tämän hetkisen kunnon vuoksi ei ole järkevää odottaa, että lääkäri palaa, vaan hän soitti erikoissairaanhoidon puolelle päivystävälle lastenlääkärille, joka otti lapsen hoitoonsa ja hän sai apua nopeasti.  (kyseessä oli keskisuuri kaupunki, jonka aluesairaalan päivystys vastasi useamman kymmenen tuhannen ihmisen päivystyksen tarpeesta ko. juhlapyhänä). Eli aina kyse ei ole hoitajasta tai lääkäristä, vaan todella huonosta työvuorosuunnittelusta.

Vierailija
430/469 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On myös asioita, jotka eivät ole 25 vuoden aikana muuttuneet. Yksi niistä on alkoholi. Vaikka mediassa kohistaan uusista muotihuumeista, ensihoidon näkökulmasta ongelmista ”ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina”.

”Jos alkoholia ei olisi, puolet potilaista häviäisi”, Määttä sanoo."

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005832818.html

Vierailija
431/469 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin vielä, että hoitajat eivät saisi nauraa työaikana! Muistan kun oli aikoinaan puhetta siitä, ettei hoitajien alushousut saa hahmottua työasun alta. Ilmanko olisi pitänyt olla?

Vierailija
432/469 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut päivystyksessä sekä ensiavussa hyvää palvelua. Lasta vienyt pari kertaa hengenahdistuksen takia ja kerran murtuneen käden takia ja heti on päästy sisään. Itse olen myös käynyt päivystyksen puolella ajanvarauksella ei niin kiireisellä, mutta pakollisella asialla, ja muistaakseni tunnin odottelin ajan varaukseni yli ja sit pääsin. Ja mulle kyllä ilmoitettiin heti että ajanvarauksen aika on vain viitteellinen, akuutit tapaukset menee aina ohi.

Vierailija
433/469 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri kirjoitti:

Jos tämä henkilö harjoittaa Suomessa lääkärintointa, asiat ovat aika surkeasti. Miten voi lääkikseen päästä osaamatta yhdyssanoja? Juoksu kahvit triangehoitajalta tosiaan...

Vierailija
434/469 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikku maalaiskunnasta päivystyksessä ainoa lääkäri käveli odotushuoneen läpi ja huikkasi, että hän menee nyt syömään. Rentoutumaan puoleksi tunniksi 😀

Ihan oikein, ei lääkärikään syömättä jaksa töitään tehdä. 

Vierailija
435/469 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut pari kertaa aivoleikkauksen jälkeen teho-osastolla. Oli ihan kiva kuunnella hoitajien juoruamista, kun ei itse voinu tehdä muuta, kun maata sen yön sängyssä. Kyllä ne sitte hommiinkin joutui äkkiä, kun viereinen nuorimies veti melkein viimeiset henkäykset, mutta selvisi kuitenkin.

Vierailija
436/469 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse istuin munuaistulehduksessa JA keuhkokuumeessa 6t päivystyksessä. Pyysin päästä makuulle, mutta petipaikat oli kuulemma täynnä. 40 asteen kuumeeni kyllä lääkittiin puolessa välissä odotusta, jonka seurauksena hikoilin itseni läpimäräksi. Muut potilaat katsoi kuin spitaalista mutten jaksanut välittää. Lopulta mut kärrättiin osastolle ja siihen mennessä tulehdusarvoni oli kasvanut satasella ja etsivät seuraavat 2t suonta, johon saisi tipan. Elimistöni oli mennyt johonkin hälytystilaan ja suonet vetäytyneet. Leikkaussalista hälytetty henkilö sai lopulta kanyylin laitettua loputtoman kidutuksen jälkeen. Tämä Jorvissa.

Vai että oikein kidutettuna? Vai olisiko kuitenkin hoidettuna?

Vierailija
437/469 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkinen sairaanhoito on juuri kuvailemaasi. Potilaana nöyryytystä ja väheksymistä. Tämän takia kannattaa aina mennä yksityiselle!

Juu, yksityisellä pannaan röntgeniin ja otetaan kaikki verikokeet, vaikka olisi nuhakuumeesta kyse. Etenkin silloin, jos työnantaja maksaa koko lystin.

Just tässä kävi potilas, jolla oireet jatkuivat, vaikka sieltä yksityiseltä oli saanut antibioottikuurin poskiontelotulehdukseen. No, kävi ilmi, että kyseessä oli antibiootti, jota poskiontelotulehdukseen ei määrätä. Mutta saipahan kuurin. Yksityiseltä. 

Vierailija
438/469 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Istun juuri terveystalolla ja hoitajia vain kävelee huoneeseen ja joku kysyi toiselta, että meetkö kahville. Törkeää

Ja nyt tuolla huoneessa joku nauraa, vaikka odotan tässä

Milloin sun aikasi on? Älä itke.

Oli 10 minuuttia sitten, mutta kukaan hoitaja ei tuu kysymään mitään. Kävelevät vain huoneesta toiseen

Hah hah. 

Vierailija
439/469 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselta murtui kädestä joku pikkuluu. Jouduttiin odottamaan kipsausta kauan, kun jotain äijää kipsattiin niin kauan aikaa. Miksi ihmeessä niitä kipsaajia ei voi olla enempää. Silloinkin käytävillä käveli porukkaa vaikka kuinka, niin miksi joku niistä ei olisi voinut kipsata tytön kättä. 

Tsiisus tämäkin! Tyttähän olisi voinut kuolla, kun joutui jonkun käden pikkuluun kipsausta odottelemaan NIIN KAUAN AIKAA!!! Kyllähän sinne yhteen kipsaushuoneeseeen olisi montakin potilasta samaan aikaan mahtunut kipsattavaksi. 

Vierailija
440/469 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselta murtui kädestä joku pikkuluu. Jouduttiin odottamaan kipsausta kauan, kun jotain äijää kipsattiin niin kauan aikaa. Miksi ihmeessä niitä kipsaajia ei voi olla enempää. Silloinkin käytävillä käveli porukkaa vaikka kuinka, niin miksi joku niistä ei olisi voinut kipsata tytön kättä. 

JONKUN ÄIJÄN isompi kipsaus olisi tietysti pitänyt keskeyttää, että teidän neiti olisi päässyt kipsauttamaan käden pikkuluunsa! Törkeetä!