Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tietää olevansa aikuinen? Mikä on aikuisuuden määritelmä? Onko se oma tunne vai konkreettiset asiat?

Vierailija
18.09.2018 |

Minä olen sitä mieltä että 18v. on aikuinen koska on aikuinen juridisesti, yleensä siihen ikään mennessä on myös murrosikä ohitettu, eli myös ruumiillisesti on aikuinen. Jos on saanut hyvän kasvatuksen ja elämä mennyt ns. normaalisti, on myös henkisesti jo tarpeeksi kypsä aikuiseksi, osaa hoitaa kaikki aikuisuuteen liittyvät asiat siihen mennessä kun niihin saa luvan kun täyttää 18v. Käytännössä täysi-ikäisenä pitää olla aikuinen, halusit tai et.
Ennenvanhaan ihmisen elinikä oli paljon lyhempi, kuoltiin yleisesti jo nelikymmpisenä, mutta murrosikä ja sukukypsyys tuli myöhemmin kuin nyt, ja silloin alettiin perustaa perhettä suurinpiirtein heti kun tultiin sukukypsäksi n. 15-16v. Äiti-ja lapsikuolleisuus oli suurta, joten kiirettä piti jos aikoi saada sukua jatkettua ja talolle työntekijöitä tai edes perillisen.
Nykyään tuntuu olevan vallalla ajattelu että lapsuutta ja nuoruutta voi venyttää halutessaan miten pitkälle vaan, vaikka elettäisiinkin kuin aikuiset toisaalta, niin toisaalta sanotaan että en tunne itseäni aikuiseksi, ikäänkuin se aikuisuus tarkoittaisi ikivanhaa pökkelöä.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisuuden lyhyt määritelmä, voi ostaa itse kaljansa.

Vierailija
2/49 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisuus tarkoittaa vapautta tehdä mitä haluaa, ja kantaa täysi vastuu päätöksistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 24-vuotias nainen ja en tunne itseäni aikuiseksi vaikka en edes tiedä miten oikean aikuisen pitäisi käyttäytyä. Opiskelen, käyn töissä ja maksan laskuni. Toisaalta saatan syödä lounaaksi sipsejä tai pelata videopelejä koko illan tiskaamisen sijaan. En halua (vielä) lapsia tai häitä, enkä varsinkaan omistusasuntoa ja autoa. 

Vierailija
4/49 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäinen ja aikuinen on kaksi eri asiaa. Omat lapset tulivat täysi-ikäisiksi 18 vuotta täytettyään, mutta ei he vuorokaudessa muuttuneet teineistä itsenäisesti asioita hoitaviksi. Aikuisia heistä tuli sitten, kun olivat muuttaneet pois kotoa parikymppisinä. Täysi-ikäinen saa paljon oikeuksia ja vapautta, mutta se vastuu saattaa unohtua.

Vierailija
5/49 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisuus on illuusio.

Vierailija
6/49 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 24-vuotias nainen ja en tunne itseäni aikuiseksi vaikka en edes tiedä miten oikean aikuisen pitäisi käyttäytyä. Opiskelen, käyn töissä ja maksan laskuni. Toisaalta saatan syödä lounaaksi sipsejä tai pelata videopelejä koko illan tiskaamisen sijaan. En halua (vielä) lapsia tai häitä, enkä varsinkaan omistusasuntoa ja autoa. 

Oon 45 ja kahden aikuisen lapsen äiti ja saatan myös syödä sipsejä lounaaksi ja katella viikon salkkarit yhteen putkeen, vaikka ois paljon tärkeämpääkin tekemistä.Töissä käyn ja maksan laskuni ja olen mielestäni aikuinen.

Vierailija
7/49 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuun tunteminen omista teoistaan jamuista ympärillä. Niiden muiden ei tarvitse olla omia biologisia lapsia.

Vierailija
8/49 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ap vaan mene niin että jos esim vanhemmista tai olosuhteista johtuen on kaikki aikuisuuteen vaadittavat kehitysvaiheet jääneet, että sitten 18 v vaan ryhtyisi tasapainoiseksi aikuiseksi vaikka siihen asti olisi tullut hakatuksi, rais katuksi tai ollut sodassa. Vaikka sinä vaadit tätä ihmisiltä, niin se on yhtä turha vaatimus kuin että sinun pitäisi muuttua huomiseen mennessä kiinalaiseksi mieheksi.

Vierailija
9/49 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen on sitten kun on omia lapsia.

Siihen asti on itse lapsi.

Vierailija
10/49 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisuus tarkoittaa vapautta tehdä mitä haluaa, ja kantaa täysi vastuu päätöksistään.

Suomessa saat kyllä vastuuden mutta et saa tehdä mitä haluat. Jopa itseesi kohdistuva teko voi johtaa oikeuteen syytettynä.

Vierailija
11/49 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivot kehittyvät 25-vuotiaaksi asti, että murrosiän päättyminen ei ihan riitä tekemään ihmisestä aikuista. Yksilöstä riippuu kuinka varhain on vastuuntuntoinen ja kypsä kutsuakseen itseään aikuiseksi. Mielestäni 18-25-vuotiaat suunnilleen ovat korkeintaan nuoria aikuisia, olen itsekin 24 enkä kehtaa pitää itseäni tosi aikuisena vaikka lapsikin on ja oma perhe, työ ja koti.

Toivon kuitenkin säilyttäväni jonkinlaisen osan nuoruuden seikkailunhalusta ja optimismista vanhanakin vaikka iän myötä sitä kypsyy. Edes kypsimmät kaverini eivät olleet kovin aikuismaisia 18-vuotiaana nyt kun miettii ja osa on ihan lapsia edelleen. Vaihtelee siis paljon milloin ihminen on oikeasti aikuinen, juridisesti ehkä tarpeeksi vanha päättämään omista asioistaan, ei kuitenkaan osuvin aikuisuuden määritelmä.

Vierailija
12/49 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tylsä ja ajattelen että aikuinen tarkoittaa täysikasvuista ihmisyksilöä.

Vierailija
13/49 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo juuri ole sitä aikuisena olemista, saa syödä sipsejä lounaaksi jos huvittaa tai olla tiskaamatta, ei tule äiti valittamaan eikä kukaan muukaan voi pakottaa koska olet aikuinen ja vastaat itse likaisista astioistasi ja syömisistäsi?

Miksi aikuisen pitäisi haluta lapsia, häitä, omistusautoa tai autoa? On aikuisia jotka eivät ole noita mitään hommanneet vaikka ovat eläneet sata vuotiaaksi. Tulisiko lapsesta aikuinen jos hän ostaisi auton? 

Vierailija
14/49 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 38-vuotias, kaksi lasta, tutkinto, vakityö, kakkostyönä olen freelancer, asuntolaina. En tunne itseäni aikuiseksi.

Vierailija
15/49 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivot kehittyvät 25-vuotiaaksi asti, että murrosiän päättyminen ei ihan riitä tekemään ihmisestä aikuista. Yksilöstä riippuu kuinka varhain on vastuuntuntoinen ja kypsä kutsuakseen itseään aikuiseksi. Mielestäni 18-25-vuotiaat suunnilleen ovat korkeintaan nuoria aikuisia, olen itsekin 24 enkä kehtaa pitää itseäni tosi aikuisena vaikka lapsikin on ja oma perhe, työ ja koti.

Toivon kuitenkin säilyttäväni jonkinlaisen osan nuoruuden seikkailunhalusta ja optimismista vanhanakin vaikka iän myötä sitä kypsyy. Edes kypsimmät kaverini eivät olleet kovin aikuismaisia 18-vuotiaana nyt kun miettii ja osa on ihan lapsia edelleen. Vaihtelee siis paljon milloin ihminen on oikeasti aikuinen, juridisesti ehkä tarpeeksi vanha päättämään omista asioistaan, ei kuitenkaan osuvin aikuisuuden määritelmä.

Sinäkin siis liität aikuisuuden vanhuuteen. Miksi? Ihmisen aivot kehittyvät joo 25v. asti, mutta se on vaan se piikki ja siitä alkaa pikkuhiljaa rappeutuminen, eli ihminen on fyysisesti parhaimmassa terässä 25-vuotiaana, mutta ei se tarkoita sitä että se olisi pysyvä tila. Myös hedelmällisyys alkaa laskea tuossa iässä, ihan kaikki ihmisen solut alkaa uusiutua hitaammin tuossa iässä. Se että aivot ovat kehittyneet täyteen kapasiteettiinsa ei taas merkitse mitään siinä mielessä että minkälainen luonne ihmisellä on tai minkälainen elämänkokemus, moni nuori ihminen on voinut kokea elämässään paljon enemmän kuin kuusikymppinen.

Miksi aikuisen pitäisi jättää seikkailunhalu ja optimistisuus pois? Jos huolehdit itsenäisesti itsestäsi, kenties jopa lapsistakin, niin miten ihmeessä voit olla olematta aikuinen? Ei lapsi voi huolehtia lapsista ja talosta jne.

Vierailija
16/49 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 38-vuotias, kaksi lasta, tutkinto, vakityö, kakkostyönä olen freelancer, asuntolaina. En tunne itseäni aikuiseksi.

Et tunne, mutta selvästi olet aikuinen. Miksi aikuisuus olisi tunne? Eihän lapsuuskaan ole, se loppuu tiettyyn aikaan ja sillä siisti. Jos et ole lapsi, olet aikuinen, ei siitä mihinkään pääse.

Vierailija
17/49 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kasvatusalan asiantuntija sanoi, että ihminen on aikuinen silloin, kun hän käydessään ravintolassa vanhempiensa kanssa maksaa laskun. Ihan hyvä määritelmä minusta.

Vierailija
18/49 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ap vaan mene niin että jos esim vanhemmista tai olosuhteista johtuen on kaikki aikuisuuteen vaadittavat kehitysvaiheet jääneet, että sitten 18 v vaan ryhtyisi tasapainoiseksi aikuiseksi vaikka siihen asti olisi tullut hakatuksi, rais katuksi tai ollut sodassa. Vaikka sinä vaadit tätä ihmisiltä, niin se on yhtä turha vaatimus kuin että sinun pitäisi muuttua huomiseen mennessä kiinalaiseksi mieheksi.

Tämä. Itse olen 3-kymppinen. Monet asiat hoituvat, mutta joiltain osin mieli on yhä uhmaikäisen tasolla. Sellaiset asiat tulevat nyt esiin, joita ei aikanaan saanut normaalisti käsitellä.

Vierailija
19/49 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos on saanut hyvän kasvatuksen ja elämä mennyt ns. normaalisti, on myös henkisesti jo tarpeeksi kypsä aikuiseksi, osaa hoitaa kaikki aikuisuuteen liittyvät asiat siihen mennessä kun niihin saa luvan kun täyttää 18v" Minä sanoin näin. Eli ymmärrän kyllä poikkeustilanteet joissa ihmisen normaali kehitys on jostain syystä keskeytynyt. Olenko vaatinut jossain että pitäisi ryhtyä tasapainoiseksi aikuiseksi? Kyllä aika suuri osa aikuisista on epätasapainoisia, aikuisia hekin silti ovat eikä lapsia. Tasapainoisuus ei tarkoita aikuisuutta.

Vierailija
20/49 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tunne, mutta selvästi olet aikuinen. Miksi aikuisuus olisi tunne? Eihän lapsuuskaan ole, se loppuu tiettyyn aikaan ja sillä siisti. Jos et ole lapsi, olet aikuinen, ei siitä mihinkään pääse.

Totta. Tämä on silti jännä ilmiö, jota olen paljon miettinyt. Olen paperilla hyvinkin pärjäävä ja porskuttava aikuinen, mutta silti en tavoita sisäistä, henkistä aikuisuuttani, ja usein olo on aikuisporukoissa jotenkin lapsekas. Ehkä se on vain ulkopuolisuutta, jonka kytken tähän asiaan, en tiedä.