Kasvisten kalleudesta valittajat
Ostin tänään 6 tomaattia, kurkun, sipulin, 2 persikkaa, 4 luumua ja ne maksoi 2,60 euroa yhteensä.
(en käynyt lidlissä)
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin tänään 6 tomaattia, kurkun, sipulin, 2 persikkaa, 4 luumua ja ne maksoi 2,60 euroa yhteensä.
(en käynyt lidlissä)Kuten voit huomata, on kallista, jos kerran on vitonen käytettävissä päivän ruokiin. Noista ei saa edes kunnon perussalaattia.
Kasviksia voi syödä tekemättä niistä "perussalaattia"
Sipuli menee varmaan ruuan laittoon, kun vain yksi sellainen, eli vähän. Hedelmät menee jälkkärinä, välipaloina yms, ok. Sitten siihen ongelmaan, eli on kuusi tomaattia ja kurkku. Eikä muuta, ja rahaa meni mielestäni kyllä paljon. Köyhää on, jos päivän kasvikset ovat tomaattia ja kurkkua.
Minä en kyllä ymmärrä tätä tomaatin ja kurkun väheksyntää. Syön niitä koko pitkän kesän, talvella kyllä jää syömättä, silloin on muiden kasviksien ja juuresten aika.
Nyt ymmärrät väärin, en todellakaan väheksy, ainahan niitä on, mutta on se ns köyhää, jos ei muuta ole.
En itse näe sitä mitenkään "köyhänä" Ei kasviksia tarvitse olla hirveästi erilaisia joka päivä tai vuodenaika. Syödään satokauden mukaan, ei kaikki kasvikset kasva samaan aikaan. Kyllähän ulkomailtakin tuodut kasvikset ja hedelmät ovat satokaudella edullisimmillaan. Ei se ruokalautanen ole yhtään sen terveellisempi, jos siinä on sen seitsemän eri laatua muutaman sijaan. Ihan puppua sellaiset sanonnat, että pitää olla viittä eri väriä joka aterialla.
Mun mielestä se ruokalautanen on terveellisempi, jos siinä on muutakin kuin tomaattia ja kurkkua. Värikästä tai ei. Ja kun on muutakin, on se jo heittämällä kalliimpaa, ja siitähän aloituksessa oli kyse, kasvisten edullisuudesta.
Millä tavalla se on terveellisempi, jos siinä on kuitenkin kaikki tarpeellinen?
Kurkussa ei kait nyt liikoja mitään hyvää ole, tomaateissa kylläkin. Kuten vaan kirjoitin, että mun mielestä on terveellisempää, jos sen ruuan lisäksi on enemmän kasviksia ja monipuolisemmin kuin vaan tomaattia ja kurkkua. Mielelläni syön edes perussalaattia, parsa- ja kukkakaalta, porkkanaa, papuja jne sen ruuan kanssa. Mutta ehkä se on sitten ihan ok, että ruuan kanssa on kaksi tomaattia ja pätkä kurkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(en käynyt lidlissä)Kuten voit huomata, on kallista, jos kerran on vitonen käytettävissä päivän ruokiin. Noista ei saa edes kunnon perussalaattia.
Sipuli menee varmaan ruuan laittoon, kun vain yksi sellainen, eli vähän. Hedelmät menee jälkkärinä, välipaloina yms, ok. Sitten siihen ongelmaan, eli on kuusi tomaattia ja kurkku. Eikä muuta, ja rahaa meni mielestäni kyllä paljon. Köyhää on, jos päivän kasvikset ovat tomaattia ja kurkkua.
Minä en kyllä ymmärrä tätä tomaatin ja kurkun väheksyntää. Syön niitä koko pitkän kesän, talvella kyllä jää syömättä, silloin on muiden kasviksien ja juuresten aika.
Nyt ymmärrät väärin, en todellakaan väheksy, ainahan niitä on, mutta on se ns köyhää, jos ei muuta ole.
En itse näe sitä mitenkään "köyhänä" Ei kasviksia tarvitse olla hirveästi erilaisia joka päivä tai vuodenaika. Syödään satokauden mukaan, ei kaikki kasvikset kasva samaan aikaan. Kyllähän ulkomailtakin tuodut kasvikset ja hedelmät ovat satokaudella edullisimmillaan. Ei se ruokalautanen ole yhtään sen terveellisempi, jos siinä on sen seitsemän eri laatua muutaman sijaan. Ihan puppua sellaiset sanonnat, että pitää olla viittä eri väriä joka aterialla.
Mun mielestä se ruokalautanen on terveellisempi, jos siinä on muutakin kuin tomaattia ja kurkkua. Värikästä tai ei. Ja kun on muutakin, on se jo heittämällä kalliimpaa, ja siitähän aloituksessa oli kyse, kasvisten edullisuudesta.
Kurkussa ei kait nyt liikoja mitään hyvää ole, tomaateissa kylläkin. Kuten vaan kirjoitin, että mun mielestä on terveellisempää, jos sen ruuan lisäksi on enemmän kasviksia ja monipuolisemmin kuin vaan tomaattia ja kurkkua. Mielelläni syön edes perussalaattia, parsa- ja kukkakaalta, porkkanaa, papuja jne sen ruuan kanssa. Mutta ehkä se on sitten ihan ok, että ruuan kanssa on kaksi tomaattia ja pätkä kurkkua.
Siis se on vain sun mielikuvitusta, että kasviksia pitää olla montaa lajia yhdellä aterialla. Kasviksia voi syödä erilaisia eri aikoina, mutta ei niitä kaikkia tarvii joka aterialla joka päivä olla. Syön minäkin kukkakaalta, porkkanaa sun muuta, mutta silloin kun niiden aika on. Tomaatit ja kurkut jätän talvella syömättä, kesä on niiden aika.
hollannikas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika halpaa varsinkin jos vertaa kukkaan, 15-20 euroa gramma.
Oho, onpa kallista! Täältä saa parasta laatua jo n. 10e/g.
Mutta on toi silti halvempaa kuin alkoholi ;)
Kun sai hyvää kukkaa hintaan 15 e/g niin se tuntui tosi halvalta. Päivää kohden tuli maksamaan 7,50. Sillä hinnalla ei saa kaupasta edes sixpäkkiä. Kun päihteen saa halvalla jää ruokaan enemmän rahaa.
Suomeen toivon lisää kilpailua kun ruuasta suomalaiset kaupat ottaa euroopassa isoimman siivun.
Mites sitten talvella, kun pelkästään 6 tomaattia maksaa 3€.
Kappalehinta muutenkin vähän epäonnistunut valinta tässä, kun painohan se ratkaisee.
Yksi pihvitomaatti voi maksaa tuon verran.
Kotimainen tomaatti Tokmannilla 3,5 €/ kg. Todella kallista kun kiloon ei montaa tomaattia mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Kappalehinta muutenkin vähän epäonnistunut valinta tässä, kun painohan se ratkaisee.
Yksi pihvitomaatti voi maksaa tuon verran.
Talvella ei tomaattia kannatakaan syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi pihvitomaatti voi maksaa tuon verran.Talvella ei tomaattia kannatakaan syödä.
Kerropas sitten mitä kannattaa?
Tomaatin ja kurkun sesonki kestää vain joitakin viikkoja.
Mitä kannattaa syödä mihinkin aikaan vuodesta?
Vierailija kirjoitti:
Kotimainen tomaatti Tokmannilla 3,5 €/ kg. Todella kallista kun kiloon ei montaa tomaattia mahdu.
Ei mahdu, eikä edes kannata tuolla hinnalla ostaa. Tomaatin aika alkaa olla ohi. Nyt voi syödä sitä, mikä on nyt juuri edullista. Jatketaan tomaatin syömistä taas ens kesänä.
Kuis ois vaikka toi porkkana? Lanttu? Peruna? Sipuli? Onko nääkin kalleudesta itkijöiden mielestä luksusruokaa johon ei ole köyhällä varaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis se on vain sun mielikuvitusta, että kasviksia pitää olla montaa lajia yhdellä aterialla. Kasviksia voi syödä erilaisia eri aikoina, mutta ei niitä kaikkia tarvii joka aterialla joka päivä olla. Syön minäkin kukkakaalta, porkkanaa sun muuta, mutta silloin kun niiden aika on. Tomaatit ja kurkut jätän talvella syömättä, kesä on niiden aika.
Varmaan olen erittäin mielikuvitusköyhä, ihan sama. Syökää halvalla tomaattia ja kurkkua, kun se teille riittää. Mä haluaisin syödä enemmän kasviksia, mutta mun mielestä se on kallista, kun vertaa perussapuskaan, jota saa halvalla.
Kysyn vielä huvikseni sulta, että milloin on sitten porkkanan ja kukkakaalen aika? Jos nyt on tomaatin ja kurkun aika )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi pihvitomaatti voi maksaa tuon verran.Talvella ei tomaattia kannatakaan syödä.
Tomaatin ja kurkun sesonki kestää vain joitakin viikkoja.Mitä kannattaa syödä mihinkin aikaan vuodesta?
Netistä löytyy satokausikalenteri, josta näkyy kuukausittain eri kasvisten kasvukaudet Suomessa ja muualla.
Kotimaisen kurkun ja tomaatin sesonki on muuten ihan koko kesän ja hinta on hurjat euron molemmin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurkku nyt on ravintosisällöltään aivan turha kasvis.
Vierailija kirjoitti:
Kuis ois vaikka toi porkkana? Lanttu? Peruna? Sipuli? Onko nääkin kalleudesta itkijöiden mielestä luksusruokaa johon ei ole köyhällä varaa?
Ei näille vinkujille kelpaa hyvät ja halvat kasvikset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurkku nyt on ravintosisällöltään aivan turha kasvis.
Aivan, mutta esim. kesäkuumalla raikas ja vesipitoinen, ei lainkaan turha. Ja miten hyviä onkaan hölskykurkut ja maustekurkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tomaatin ja kurkun sesonki kestää vain joitakin viikkoja.Mitä kannattaa syödä mihinkin aikaan vuodesta?
Tällä ja ensi viikolla viikolla mun kannattaa syödä paljon paprikoita, satsumia, päärynöitä ja banaaneja, koska ne kaikki maksaa nyt Sittarissa euron kilo. Jonkun muun, joka tekee ruokaostoksensa vaikka S-marketista, kannattaa syödä sitä mikä siellä on nyt halpaa.
Selkiskö yhtään, mikä on homman juju? Ei pidä tuijottaa valmiita listoja vaan katsoa kaupassa kilohintoja ja käyttää sitä kuuluisaa maalaishärkeä.
Aika heikosti kaloreita hintaan nähden.
Itse olisin ostanut samalla rahalla paketin meetwurstia ja ottanut vitamiinipillerin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä vain on se käsitys, että vitamiineja ja hivenaineita saa vain kasviksista. Liha ja muut eläintuotteet on jopa tärkeämpiä ravinnonsaannissa kuin kasvikset. Esim. kananmunassa on kaikki paitsi C-vitamiini. Sen C-vitamiinin saa siitä tomaatista.
C vitamiinia saa maksasta. Ja kun ei mässäile turhaan hiilareilla, c vitamiinia ei tarvita ravinnosta niin paljon kuin runsashiilarisella ruokavaliolla.
Maksaa, munia, luulientä ja voita, sillä pääsee jo varsin pitkälle, ilman kasviksia.
Hinta per kilogramma vs. hinta per kilokalori (tai -joule)? Tämä unohdetaan niin kovin usein, kun vertaillaan ravinnon hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaista kannattaa suosia jos siihen on varaa, mutta miksei ulkomaiset tomaatit kelpaisi köyhälle? Tai tomaatteja halvemmat kasvikset.
Tomaattimuskaa ja muita tomaattisäilykkeitä saa suht halvalla vuoden ympäri.
Ei millään tavalla, pelkkää kuvitelmaa.