Henkilökohtaisen avustajan työstä tietäville KYSYMYKSIÄ!
-Kuinka vaikeaa työhön on päästä / kuinka paljon hakijoita työhön yleensä on?
-Onko koulutuksella / työkokemuksella mitään väliä?
-Miten haastattelut hoidetaan? Onko mukana joku kunnan sossutantta ym. vai vain työnantaja / tarvittaessa hänen edunvalvojansa?
Kommentit (21)
Voisin itsekin kysyä tähän väliin että luulisi jotta tuollaisessa tehtävässä toimiminen vaatisi hieman enemmän kuin pelkkää hyvää tahtoa?
Jos on kirjoilla avustajia välittävässä paikassa, siellä paikan työntekijät ensin haastattelee. Itse lähihoitajaopiskelijana pääsin helposti työhön, lomittajaksi tosin alkuun. Uskon että kokemus tai koulutus on eduksi. Tietyn tyyppinen ihminen täytyy olla, kärsivällinen, palvelualtis ja usein fyysisesti vahva.
Helppo päästä, koska kukaan ei halua tehdä sitä työtä. Ei ole useimmiten juuri vaatimuksia. Yleensä työnantaja itse haastattelee. P.S. Työ voi olla ok, mutta se voi olla myös helvetillistä piinaa, joten sopii lähinnä henkisesti vahvoille.
-Hakijan persoona vaikuttaa työn saantiin, tai sitten se kuinka kova tarve asiakkaalla on.
-Täällä ainakin työn saa millä vaan koulutuksella.
-Voimaa pitää olla, että jaksaa nostella ja käännellä asiakasta. Kaikkiin paikkoihin ei nostureilla vieläkään mahdu ja joillain asiakkailla on selkeitä negaatioita niitä kohtaan.
-Pitkä pinna on myös hyödyksi. Usein asiakkaat kohtelevat avustajaansa todella todella rumasti.
-Haastattelut hoituvat ihan asiakkaan itsensä toimesta ja jos ei ole puhekykyä, saattaa paikalla olla tulkki tms
-jos samat asiakkaat hakevat avustajaa ns jatkuvalla haulla, on hoitajien vaihtuvuus suuri...
Ei kai sossu ole haastattelussa mukana. Ne haastattelut, joista tiedän ovat hoituneet työnantajan toimesta, työnantaja on ollut joko itse avustettava tai välitysfirman esimies. Tätäkin hommaa organisoidaan nykyään niin monella tavalla, kannattaa lukea niitä työpaikkailmoituksia niin huomaa, miten erilaisia vaatimuksia eri henkilöillä on.
Osa-aikatyötä on aika helppo saada. Kokoaikatyö on vaikeampaa, koska paikkoja on vähemmän ja osa-aikatöiden yhdistely voi olla hankalaa.
Hirveä työ. Jonkun hullun avustajana, et voi sanoutua irti,saat karenssin.Nämä samat hullut hakevat avustajia jatkuvasti mol"in sivuilla.
Mua ei haastateltu ollenkaan, vaan avustettavana pyysi minut töihin ja suostuin.
Et kestä sitä työtä. Etsi jotain muuta.
Kannattaa hoitaa tunnit kirjallisesti, täällä oli joskus pitkä ketju kuinka avustettava oli jostakin suuttunut avustajalle ja ilmoittanut hänen tekemänsä tunnit väärin, avustaja ei saanut palkkaa kun osasta tunneista, eli kirjallisena KAIKKI.
Joillekkin avustaja on "orja" jota hyppyytetään tekemään kaikki kotityöt ym. joillekkin avustaja on lähinnä kaveri (avustaa toki jutuissa jossa tarvitaan!) esim. entinen luokkakaveri oli pyörätuolissa ja hänen avustajansa homma oli aika kevyttä, auttoi kulkemisessa ja wc-käynneissä mutta olivat ns. kavereita vaikka työsuhde olikin.
Vastaan työnantajan näkökulmasta. Olen siis henkilökohtaisten avustajieni työnantaja.
-Hakijoita mol-ilmoituksen kautta saan muutamia kymmeniä kuukauden hakuajan aikana. Hakemus ratkaisee ja se millaisen ensivaikutelman haastettelutilanteessa saan.
-Aiemmalla kokemuksella avustajan työstä ei oo mulle väliä. Joillekin saattaa olla. Riippuu paljon työnkuvasta, että millaista apua tarvitaan.
-Oon hoitanut haastattelut aina yksin ja itse. yleensä kodin ulkopuolella esim. kahvilassa, koska tuntemattomien ihmisten kutsuminen omaan kotiin suoralta kädeltä on riski. Koeaika on 3 kk.
Kaikki te, jotka jo ehditte tähänkin ketjuun tuota työtä sekä avustettavia haukkumaan, lukekaa tämä ketju:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3264777/olen-pyoratuolissa-oleva-nuori-…
Olin todella ylipainoisen henkilön avustajana. Selkäni meni hajalle, jouduin pienikokoisena nostamaan lihavaa naista, joka pystyi liikkumaan, mutta odotti avustajan tekevän kaiken puolestaan. Haukkui muita avustajia minulle, haukkui minua muille avustajille. Asuu vantaalla, tikkurilassa palvelutalossa, hakee jatkuvasti avustajia mol:in sivuilla.
Jossain vaiheessa avustettava alkaa kuitenkin ottaa hermolle ja sun tekee mieli hakata sen naamaa kylpyhuoneen lavuaariin tai pukata se vammatuoleineen alas rappusia. Ne samat hullut oikeasti hakee jatkuvasti uusia uhreja kiusattavakseen mollin sivuilla ja aina joku erehtyy avustajaksi...
Oikeasti ne avustettavat ovat persoonaltaan häiryyntyneitä pomottavia pikku-Aatuja, jotka kuvittelevat olevansa "palvelusväkensä" yläpuolella. Saattavat jopa huoritella ja kouria takapuolesta tai sylkeä naamalle.
Itse jouduin jättämään yhden vanhan alaraajahalvaantunen kurppanan muhimaan omaan ulosteeseensa ja poistumaan asunnosta, kun akka ei antanut tulla liki vaan yritti hakata Iltalehdellä.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan työnantajan näkökulmasta. Olen siis henkilökohtaisten avustajieni työnantaja.
-Hakijoita mol-ilmoituksen kautta saan muutamia kymmeniä kuukauden hakuajan aikana. Hakemus ratkaisee ja se millaisen ensivaikutelman haastettelutilanteessa saan.
-Aiemmalla kokemuksella avustajan työstä ei oo mulle väliä. Joillekin saattaa olla. Riippuu paljon työnkuvasta, että millaista apua tarvitaan.
-Oon hoitanut haastattelut aina yksin ja itse. yleensä kodin ulkopuolella esim. kahvilassa, koska tuntemattomien ihmisten kutsuminen omaan kotiin suoralta kädeltä on riski. Koeaika on 3 kk.
Kiitos vastauksesta! Asutko esim. pk-seudulla, jossa asukkaita (ja luultavasti hakijoitakin) on enemmän vai pienemmässä kaupungissa? Millainen hakemuksen tulee olla, että kiinnostut siitä? Uskotko, että hakijamäärä vaihtelee paljon sen kohdalla, tarvitseeko avustettava hoidollisia toimenpiteitä vai ei? Onko henkilökohtaiseksi avustajaksi pyrkivän iällä sinulle väliä?
Samat hakevat jatkuvasti avustajia. Vaativat puutarhanhoitoa, kampaajan taitoja, meikkitaiteilijan, remontoijan, siivoajan, sairaanhoitajan , psykiatrin, 24/7 valmiustilassa olevaa orjaa. Palkka 10€/tunti. Onko ihme, että samat henkilöt hakevat avustajia jatkuvasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Asutko esim. pk-seudulla, jossa asukkaita (ja luultavasti hakijoitakin) on enemmän vai pienemmässä kaupungissa? Millainen hakemuksen tulee olla, että kiinnostut siitä? Uskotko, että hakijamäärä vaihtelee paljon sen kohdalla, tarvitseeko avustettava hoidollisia toimenpiteitä vai ei? Onko henkilökohtaiseksi avustajaksi pyrkivän iällä sinulle väliä?
Helsingissä asun. Yritän selittää työnkuvan mahdollisimman tarkkaan jo työpaikkailmoituksessa, että avustajaehdokkaat saavat minusta ja työstä mahdollisimman hyvän ja selkeän kuvan. Toivon, että työnhakija kertoisi ainakin jotakin itsestään ja miksi kiinnostui hakemaan juuri tätä paikkaa. Oikeinkirjoitukseen kiinnitän myös hakemuksessa huomiota, koska minusta huolellisesti tehty ja oikeinkirjoitettu hakemus, kertoo ihmisestä ja hänen huolellisuudestaan jotain oleellista, vaikkei tässä nyt äidinkielen opettajaa haetakaan.
No onhan hoidollista työtä sisältävä avustaminen varmasti raskaampaa kuin kotitöissä, harrastuksissa ja vapaa-ajalla avustaminen, että voi sillä olla vaikutusta hakijoiden määrään. Paljon riippuu myös toki ihmisten luonteista ja kemioiden kohtaamisesta jne.
Iällä ja sukupuolellakin on väliä sen takia, että käyn keikoilla, joita usein järjestetään baaritiloissa, joten alaikäiset on poissa laskuista ihan tän takia. Itse olen n. 30. Iällä ei periaatteessa siis väliä noin muuten, mutta en kuitenkaan näe mummoikäistä mulle sopivaksi avustajaksi. Samaa sukupuolta oleva avustaja siksi, että käyn uimahallissa.
Up!