Suomen kielen sanat, jonka merkitystä et tiedä?
Minulle esimerkiksi sana ”salo” on tuiki tuntematon. En osaa kuvailla millainen paikka tai alue salo on. Sana on kuitenkin selvää suomen kieltä.
Kommentit (135)
En tiennyt mikä on edeskäypä (tarjoilija).
Lappo nkin sanakirjan mukaan putki, jolla voi imeä eim vettä, bensaa.
Lippo on kalastusväline. Mutta mikäs toi retkeilijän luonnontarveista tehty vesikauha on.
Vierailija kirjoitti:
Lappo on vaikka tuohesta tehty pieni " astia"' jolla voi ottaa vettä vaikka joesta, tai lähteestä. Yleensä olen vain taittanut sen tuohen hiukan kartioksi, ja kepin nokkqan.
Ja se tuohiastia on nimeltään kyllä lippi! Lappo on toinen asia. Lapolla voidaan nestettä siirtää alempana olevaan astiaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä, tai mitä on auno?
Hmm. Soini on Suomen kunta, joka sijaitsee muitsaakseni Etelä-Pohjanmaalla, mutta on varmaan muutakin...
Asemesta.
Mesta jossa on aseita?
Jobinposti.
Liittyyks tää jotenkin raamattuun?
Soini on ratsumies. (Hepparaasu 😔.)
Vierailija kirjoitti:
Millä lapataan eli kauhotaan?
Jonkin asian lappeella, eli sivulla/kyljellä. Oli se sitten kämmensivu tai joku kauhan reuna..
Lappeellaan, kyljellään.
Vierailija kirjoitti:
Lappo nkin sanakirjan mukaan putki, jolla voi imeä eim vettä, bensaa.
Lippo on kalastusväline. Mutta mikäs toi retkeilijän luonnontarveista tehty vesikauha on.
Tuokkonen.
Luhta ja huhta? Usein nimissä, mutta oliko luhta jotenkin jokeen liittyvä nimitys?
Entä yllä mainittu soini, mitä se tarkoitti?
Kunmastelija kirjoitti:
Asemesta.
Mesta jossa on aseita?Jobinposti.
Liittyyks tää jotenkin raamattuun?
Vastaan jälkimmäiseen, koska tiedän (tai olen ymmärtänyt), että jobinposti tarkoittaa arkikielessä huonoa uutista, joskus myös surusanomaa.
Tuokkonen.[/quote]
Tuokkonen on esim. tuohesta muotoiltu (marja-)astia.
Vierailija kirjoitti:
Lappo on vaikka tuohesta tehty pieni " astia"' jolla voi ottaa vettä vaikka joesta, tai lähteestä. Yleensä olen vain taittanut sen tuohen hiukan kartioksi, ja kepin nokkqan.
Se on lippo. Lappo on vesiletku, jolla tyhjennetään vesiastiaa tai vaikka mäellä olevaa kaivoa painovoimaa hyväksi käyttäen. Jos ilmatiiviin letkun vapaa pää on alempana kuin vesiastian pinta, sillä voi tyhjentää astian sen lälkeen kun letku on täytetty vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Heitteillepano. Heitteille jätetään eikä panna.
No jos panet lapsen mierontielle yksinään, niin se on heitteillepano.
Verbi panna on aktiivisempi kuin jättää, ehkä siksi laissakin sitä käytetään kun jonkun syyllisyydestä päätetään.
Juuri vähän aikaa sitten tsekkasin netistä, mitä tarkoittaa sana soini. Eli nyt tiedän, mutta tiedättekö te?