No huh on av:lla mielipiteet: "14-vuotias ei voi todellakaan harrastaa seksiä!!". Ai miksei?
Ite harrastin ekan kerran seksiä juurikin 14-vuotiaana, nyt oon 23-vuotias, enkä edelleenkään koe että olisin ollut tuolloin enää liian nuori. Se milloin kukakin on mihinkin valmis on hvin yksilöllistä, eikä ikä sitä määritä. Joku 14-vuotias on yhtä valmis seksiin kuin toinen 16-vuotias, ja kolmas ei ole valmis vielä 18-vuotiaanakaan ja sekin on ok. Tärkeintä seksissä on musta se että siihen molemmat osapuolet ovat aidosti halukkaita ja kykeneväisiä kantamaan siitä seuraavan vastuun. En ymmärrä millä perusteilla niin moni av-mamma huutelee kuinka varmasti ei yksikään 14-vuotias ole siihen valmis ja aivan liian aikaista. Miksi? Miten esimerkiksi mulle (joka menetin neitsyyteni juurikin 14v) se oli liian aikaista? Ehkäisystä huolehdittiin hakemalla kaupasta kondomeja ja seksiä harrastettiin molempien tahdosta. En näe tossa mitään negatiivista tai huonoa vieläkään, kivaa se oli.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä näe, että kaks 14-vuotiasta olis mitenkään valmiita kantamaan sen vastuun vahingon sattuessa. Käsittääkseni mikään ehkäisy ei ole 100% varma. Toisaalta itse olen 28 ja täysin kokematon, joten mielipiteeni kannattaa ottaa tietyin varauksin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä siis ajattelet, että se vastuu sisältää? Oletko tosiaan mielestäsi valmis äidiksi tai hoidattamaan mahdolliset sukupuolitaudit.
Niin ihmiset on yksilöitä ja eri ihmiset kokee eri asiat monin eri tavoin. Musta tässä asiassa yleistäminen on jotenkin aika ajattelematonta.
ap
Juuri tässä asiassa yleistäminen on erittäin perusteltua. Suurin osa lapsista ei ole yhtä varhaiskypsiä kuin sinä, eikä todellakaan ole valmis 14-vuotiaana seksielämään kaikkine vastuineen. Noin fiksun naisen luulisi tietävän lapsipsykologiasta tuon verran. Vaikka sinä itse olet ollut valmis, näet varmasti ympärilläsi esimerkkejä lapsista, jotka eivät ole. Ei missään nimessä pidä mennä toitottamaan hyväksyttävänä totuutena asiaa, jonka sadat ammattimaiset lääkärit ja muut ammattilaiset ovat todenneet olevan vahingollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät sitten kun sinulla on omia lapsia.
Joo ymmärrän että monista vanhemmista tuntuu varmasti pelottavalta kun lapset kasvaa ja kehittyy niin hurjan nopeaa tahtia. En silti ymmärrä miten jollekin omat tunteet ja subjektiiviset fiilikset voi vaikuttaa niin paljon kykyyn arvioida yleisesti 14-vuotiaiden valmiutta tai epävalmiutta harrastaa seksiä?
Mulla on 15-vuotias pikkusisko enkä olisi lainkaan kauhuissani siitä vaikka olisi harrastanut seksiä, niinhän tein itsekin ja pidän sitä ihan hyväksyttävänä ja normaalina, kunhan tosiaan ei ketään siihen manipuloida eikä painosteta.
ap
:D Ei tuossa nyt tarkoitettu sitä, että vanhemmat olisivat kauhuissaa omien lasten seksin harrastamisesta, vaan sitä, että pystytkö hoitamaan ja kasvattamaan lapsen.
Jos kykenevyys hoitaa ja kasvattaa lapsia antaa "luvan" harrastaa seksiä, aika moni aikuinenkin joutuisi elää selibaatissa.
Tämäpä tämä. Samoin mietin sitäkin että entäs 16-vuotiaat? He jo lain mukaankin saavat päättää aivan vapaasti kenenkä kanssa seksiä haluavat harrastaa. Harva varmaan silti on sitä mieltä että 16-vuotias olisi hyvä ikä tulla äidiksi? Tai entä sitten ne ihmiset jotka eivät halua tai muusta syystä kykene hoitamaan lapsia koskaan? Koko elämä selibaatissa? Oli siis erittäin hyvä pointti!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä näe, että kaks 14-vuotiasta olis mitenkään valmiita kantamaan sen vastuun vahingon sattuessa. Käsittääkseni mikään ehkäisy ei ole 100% varma. Toisaalta itse olen 28 ja täysin kokematon, joten mielipiteeni kannattaa ottaa tietyin varauksin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä siis ajattelet, että se vastuu sisältää? Oletko tosiaan mielestäsi valmis äidiksi tai hoidattamaan mahdolliset sukupuolitaudit.
Niin ihmiset on yksilöitä ja eri ihmiset kokee eri asiat monin eri tavoin. Musta tässä asiassa yleistäminen on jotenkin aika ajattelematonta.
Vastuuseen katson kuuluvaksi ainakin ensisijaisesti ehkäisyn, sehän asianmukaisesti käytettynä kuitenkin ehkäisee vähintään 98% raskauksista ja kondomi myös monet sukupuolitaudit. Toissijaisesti vastuuseen luen kyvyn tehdä päätöksiä jatkosta mikäli ehkäisy pettää (esim. jälkiehkäisyn hakeminen, sukupuolitautitesteihin meneminen, sukupuolitaudista hoitoon hakeutuminen, kyky tehdä mahdollisen raskauden yllättäessä päätös lapsen pitämisen ja abortin välillä). 14-vuotias voi oikein hyvin olla pystyvä näihin. Itse silloin olin.
ap
Jos olisit tullut raskaaksi ja tajunnut sen liian myöhään abortin kannalta, niin olisitko todella ollut valmis niin taloudellisesti kuin henkisesti lapsesta huolehtimiseen, vai olisitko vain sysännyt sen omien vanhempiesi huoleksi tai valtion kasvatettavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuuseen katson kuuluvaksi ainakin ensisijaisesti ehkäisyn, sehän asianmukaisesti käytettynä kuitenkin ehkäisee vähintään 98% raskauksista ja kondomi myös monet sukupuolitaudit. Toissijaisesti vastuuseen luen kyvyn tehdä päätöksiä jatkosta mikäli ehkäisy pettää (esim. jälkiehkäisyn hakeminen, sukupuolitautitesteihin meneminen, sukupuolitaudista hoitoon hakeutuminen, kyky tehdä mahdollisen raskauden yllättäessä päätös lapsen pitämisen ja abortin välillä). 14-vuotias voi oikein hyvin olla pystyvä näihin. Itse silloin olin.
ap
Eli sinulla oli joku sukupuolitauti ja hait siihen ihan oma-aloitteisesti hoidon? Itsenäisesti hankit ehkäisyvälineesi, kävit testeissä jne? Olisitko pystynyt hoitamaan lapsenkin ilman vanhempiesi apua?
Fyysisesti voi, psyykkisesti ei likimainkaan kypsä.
14-vuotiaana seksin harrastaminen liittyy hyvin vahvasti wt- perheisiin joissa se on ainut perintö. Tähän liittyy usein tupakointi ja muut päihteet, köyhyys ja vähäisaisuus.
En keksi miten näitä saataisiin autettua- rahan lisääminen sos. tukiin ei lisää kuin ripsipidennyksiin ja rakennekynsiin mittaa...
Kunnolliset koulutetut perheet pysyvät näistä ympyröistä kaukana joten nämä lisääntyvät keskenään- aiheuttaen heikomman aineksen degeneraation kiihtymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ymmärrän että monista vanhemmista tuntuu varmasti pelottavalta kun lapset kasvaa ja kehittyy niin hurjan nopeaa tahtia. En silti ymmärrä miten jollekin omat tunteet ja subjektiiviset fiilikset voi vaikuttaa niin paljon kykyyn arvioida yleisesti 14-vuotiaiden valmiutta tai epävalmiutta harrastaa seksiä?
Mulla on 15-vuotias pikkusisko enkä olisi lainkaan kauhuissani siitä vaikka olisi harrastanut seksiä, niinhän tein itsekin ja pidän sitä ihan hyväksyttävänä ja normaalina, kunhan tosiaan ei ketään siihen manipuloida eikä painosteta.
ap
:D Ei tuossa nyt tarkoitettu sitä, että vanhemmat olisivat kauhuissaa omien lasten seksin harrastamisesta, vaan sitä, että pystytkö hoitamaan ja kasvattamaan lapsen.
Jos kykenevyys hoitaa ja kasvattaa lapsia antaa "luvan" harrastaa seksiä, aika moni aikuinenkin joutuisi elää selibaatissa.
Tämäpä tämä. Samoin mietin sitäkin että entäs 16-vuotiaat? He jo lain mukaankin saavat päättää aivan vapaasti kenenkä kanssa seksiä haluavat harrastaa. Harva varmaan silti on sitä mieltä että 16-vuotias olisi hyvä ikä tulla äidiksi? Tai entä sitten ne ihmiset jotka eivät halua tai muusta syystä kykene hoitamaan lapsia koskaan? Koko elämä selibaatissa? Oli siis erittäin hyvä pointti!
ap
14-vuotiaasta 16-vuotiaaksi on pitkä matka. Jos tuolle linjalle lähdettäisiin (johon ei siis lähdetä) niin mielestäsi ehkä sitten 12-vuottakin riittää. Eihän se kaksi vuotta nyt niin paljon eikä osa aikuisistakaan ole hyviä vanhempia?
Olen kyllä sitä mieltä, ettei ap ole ollut valmis 14-vuotiaana. 16-vuotias on jo eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Juuri tässä asiassa yleistäminen on erittäin perusteltua. Suurin osa lapsista ei ole yhtä varhaiskypsiä kuin sinä, eikä todellakaan ole valmis 14-vuotiaana seksielämään kaikkine vastuineen. Noin fiksun naisen luulisi tietävän lapsipsykologiasta tuon verran. Vaikka sinä itse olet ollut valmis, näet varmasti ympärilläsi esimerkkejä lapsista, jotka eivät ole. Ei missään nimessä pidä mennä toitottamaan hyväksyttävänä totuutena asiaa, jonka sadat ammattimaiset lääkärit ja muut ammattilaiset ovat todenneet olevan vahingollista.
Mähän jo ensimmäisestä viestistä asti korostin ihmisten yksilöllisyyttä tässä. Joku voi olla valmis 14-vuotiaana ja toinen ei ole valmis vielä täysikäsenäkään (jolloin varmaan kenenkään ulkopuolisen mielestä ei olisi "liian nuori"). Tottakai on paljon ihmisiä joille 14-vuoden ikä ei ole sopiva ikä aloittaa seksielämää. Ei tämä fakta tietenkään silti sitä tarkoita ettäkö 14-vuoden ikä olisi kaikille liian aikainen ajankohta harrastaa seksiä. On siis tämän vuoksi edelleen väärin yleistää että 14-vuotias olisi liian nuori harrastamaan seksiä. Ei se ikä sitä määritä vaan henkilö itse. Ei seksille voi sanoa mitään kaikille ihmisille sopivaa ikärajaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Tuossa iässä se parikin vuotta tekee ison muutoksen. 16-vuotias kuitenkin on jo suorittanut peruskoulun ja tuon ikäiset voivat jo muuttaa opiskelun takia omilleen.
Voi tietäisittepä kuinka yleistä se nykypäivänä on. Aina on ihmisiä joita ei kiinnosta kouluttautua ja haluavat muutenkin viettää elämänsä miten sattuu, mutta eiköhän se johdu ihan muista syistä kuin seksin aloittamisesta nuorella iällä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos olisit tullut raskaaksi ja tajunnut sen liian myöhään abortin kannalta, niin olisitko todella ollut valmis niin taloudellisesti kuin henkisesti lapsesta huolehtimiseen, vai olisitko vain sysännyt sen omien vanhempiesi huoleksi tai valtion kasvatettavaksi?
Ei noin olisi voinut päästä edes käymään ellei raskaustestit olis näyttäneet virheellisesti negatiivista raskausviikolle 20 asti, mikä lienee erittäin harvinaista, mikäli on edes mahdollista.
ap
Juuri sen takia että omia toilailujaan ei pysty katsomaan kriittisesti, niitä toimintamalleja siirtää omille lapsilleenkin. Tästä syystä teiniäitien lapsista tulee usein myös teiniäitejä.
14v on aivan lapsi. Se, että on karvainen alapää ei tarkoita valmiutta seksiin. 14v on psyykkisesti todella todella kehittymätön ja lapsenkengissä, oikeasti! Aivot kehittyvät 25v ikään saakka kunnes ovat ns valmiit ja aikuiset joten 14v on ihan rääpäle vielä.
Tuntisin itseni todella epäonnistuneeksi vanhempana ja kasvattajana, jos omat teinini olisivat aloittaneet seksielämän niin nuorena, hirveä ajatuskin. Mutta ovat nyt 15v ja 17v eivätkä ole sitä vielä tehneet, kuulema ehtii myöhemminkin, kunhan on valmiimpi aikuisten touhuihin ja vastuuseen. Ja kyllä, tämä vain yksi asia josta olen heidän suhteensa erityisen ylpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei noin olisi voinut päästä edes käymään ellei raskaustestit olis näyttäneet virheellisesti negatiivista raskausviikolle 20 asti, mikä lienee erittäin harvinaista, mikäli on edes mahdollista.
ap
Teit siis joka kuukausi raskaustestejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa ap, mitä teet nykyään?
Nykyään opiskelen kolmatta vuotta yliopistossa. Miksi kysyt? Tulkitsemiani halveksuttavia ennakkoluulojanne hälventääkseni voin myös mainita että vanhempani myös korkeakoulutettuja. Ei se seksuaalinen halu sosioekonomisesta taustasta kumpua.
ap
Väitän, että sinulla olisi ollut onnellisempi lapsuus jos olisit aloittanut seksin myöhemmin. Ei liian nuorena aloitteita seksielämä kaikkien tulevaisuutta suista raiteiltaan, mutta ei myöskään paranna elämää. Et ehkä voi kuvitella toisenlaista elämää, mutta kyllä siinä tietty turvattomuus on ollut mukana, kun noin nuorena on seksi aloitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eli sinulla oli joku sukupuolitauti ja hait siihen ihan oma-aloitteisesti hoidon? Itsenäisesti hankit ehkäisyvälineesi, kävit testeissä jne? Olisitko pystynyt hoitamaan lapsenkin ilman vanhempiesi apua?
Mä olin neitsyt ja niin oli tämä saman ikäinen poikakin neitsyt, eli sukupuolitauteja tuskin kummallakaan oli. Lisäksi kondomi kun oli käytössä niin se toimia ja ehkäisi aivan toivotusti. Ja itsenäisesti haettiin läheisestä k-marketista kondomit. Ihanko oikeasti on sinusta outoa jos tuohon 14-vuotias on kykeneväinen?
Jos olisin tullut kaikesta huolimatta raskaaksi, olisin tehnyt silloin abortin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa ap, mitä teet nykyään?
Nykyään opiskelen kolmatta vuotta yliopistossa. Miksi kysyt? Tulkitsemiani halveksuttavia ennakkoluulojanne hälventääkseni voin myös mainita että vanhempani myös korkeakoulutettuja. Ei se seksuaalinen halu sosioekonomisesta taustasta kumpua.
ap
Väitän, että sinulla olisi ollut onnellisempi lapsuus jos olisit aloittanut seksin myöhemmin. Ei liian nuorena aloitteita seksielämä kaikkien tulevaisuutta suista raiteiltaan, mutta ei myöskään paranna elämää. Et ehkä voi kuvitella toisenlaista elämää, mutta kyllä siinä tietty turvattomuus on ollut mukana, kun noin nuorena on seksi aloitettu.
Jep, todennäköisesti aika rajaton lapsuus.
Itse olin 15-vuotias kun olimme "ekaa kertaa" silloisen poikaystäväni kanssa. Ennen tätä olin aloittanut e-pillerit kouluterveydenhoitajan kautta äidin kanssa ensin asiasta jutellen ja poikakaveri oli hankkinut kortsut. Kun on kyse ensimmäisestä kerrasta niin ei voi olettaa että kukaan olisi sen ammattimaisemmin valmistautunut oli kyse sitten mopolla ajamisesta tai seksistä - molemmissa piilee vaaransa ja hommaan hyvin usein lähdetään ne vaarat tiedostaen.
Tietysti kaikki parhaat seksikokemukset ovat tulleet myöhemmissä parisuhteissa, mutta en edelleenkään olisi valmis saamaan/haluaisi lasta. Tai jos sukupuolitauti sattuisi kohdalle niin tuskin sekään kovin miellyttävää olisi, mutta näistä kahdesta asiasta riippuen en silti haluaisi jättää seksiä pois elämästäni. Jos vahinkoraskaus sattuisi nyt 25-vuotiaana olisin aivan yhtä hädissäni tässä opintojen keskellä yksin ollessani kuin tuolloin 15-vuotiaana..
Pane senkun ehdit mitä sitä täällä valitat.Oma on reppusi.