Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

17-vuotias Bea odottaa toista lastaan

Vierailija
17.09.2018 |

Sai esikoisensa 14-vuotiaana.

Kommentit (396)

Vierailija
241/396 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasten isät asuu Turkissa niin eivät ehkä edes tiedä lapsistaan ja tietääkö äitikään ketkä ovat edes lastensa isiä?

En ymmärrä, mua ainakin hävettäis.

Vierailija
242/396 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kätilön työ on aika kaukana, kun peruskoulu on vielä kesken, tästä nuoresta saa sen kuvan, että ihme jos se peruskoulu edes tulee ikinä käytyä loppuun. Kuin pikku lapsi jolta kysytään "mitä sinusta tulee isona".

Eikös kätilö ole AMK-tason koulutus? Eli perudkoulutodistus ei riitä, vaan tytön pitää käydä lukio tai opiskella esim. lähihoitajaksi ensin? Aikaisintaan kuuden vuoden kuluttua voi alkaa odottelemaan kätilöksi valmistumista, ja tuskin niinkään aikaisin vielä kun on kaksi pientä lasta kuitenkin yksin huolehdittavana. Toivottavasti älyäisi nyt edes olla enempää lapsia tekemättä ennen kuin on ammatti, työ ja kunnollinen mies kuvioissa mukana.

Kätilön koulutus on vielä AMK-tason koulutukseksi pitkä, 4,5 vuotta.

Kaikki amk-tutkinnot kestää vähintään 3,5v. Eli ihan suht. Pitkiä ne on kaikki. 4 vuotta kestää ainakin insinööri, ensihoitaja, terveydenhoitaja- tutkinnot. Kätilön tutkinto 4,5v lienee kyllä tosiaan pisin.

Mutta jos nyt aloittaa lh-koulun niin kuuden vuoden päästä ei vielä kätilöksi valmistu. Ei vaikka pääsisi suoraan lähihoitajakoulusta sisään kätilölinjalle, mikä ei sekään ole ihan helppo juttu, koska se on suosittu linja ja sinne on paljon hakijoita. Jos kaikki sujuu hyvin, hän voisi olla noin 8 vuoden päästä kätilö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/396 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Bea on saanut alkunsa myös niin että äitinsä käynyt ahkerasti Turkissa? Ja äitinsä ollut siis yh. Instassaan äitinsä kirjoittaa Turkiksi. Käsittämätöntä että sama linja jatkuu sukupolvelta toiselle!

Vierailija
244/396 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluavatko kaikki teiniäidit kätilöiksi? Meille kyllä kerrottiin opintojen alussa että kätilöillä on itselläänkin usein lapsia enemmän kuin keskimäärin, mutta onko myös niin että aloitetaan keskimääräistä aikaisemmin?

Olen itsekin tullut äidiksi aikoinaan ihan suunnitellusti ensimmäisen kerran 18-vuotiaana ja kätilöopinnot siis pian kasassa itselläni. Luokastamme yli puolet on tehnyt lapsia opintojen aikana, ja iso osa huomattavasti nuorempina kuin se keskimääräinen 29v.

Vierailija
245/396 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suloinen tuo vanhempi poika. Toivon kaikkea hyvää perheelle.

Vierailija
246/396 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset vaikuttivat jaksossa hyvinkin hyvinvoivilta ja Bea sai peruskoulun käytyä loppuun ja pääsi vielä sisäänkin lähihoitajakouluun. Oli ihana huomata, miten hyvin Bean äiti tuki Beaa ja asennoituminen oli mun mielestä juuri oikea, mitä se vvanhempien ihastuminen auttaa Beaa, kun on jo raskaana. Nyt tuki ja suhtautui kaikkiin kolmeen lapsinaan, joita vielä hoisi, mutta kutsui Beaa äidiksi ja itseään mummiksi Bean lapsilleen. Vähän vaan jännittää, mitenköhän Bean ja lasten elämä muuttuu sitten kun hän omilleen muuttaa, sillä aika isossa roolissa Bean äiti kyllä oli.

Vierailija
247/396 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kolme näistä teiniäideistä haluaa tulla kätilöksi. Erikoista...

Vierailija
248/396 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lasten isät asuu Turkissa niin eivät ehkä edes tiedä lapsistaan ja tietääkö äitikään ketkä ovat edes lastensa isiä?

Toisen lapsen isä on ihan tavallinen suomalainen poika. Oli mukana alkuun lapsen elämässä, sitten ei kai enää kiinnostanut.

Vierailija
249/396 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon ihmeellisempää olisi jos isät olisivat kuvioissa...

Meinasin aluksi vastata, että tuo pätee vain ensimmäisen lapsen isään. Mutta sitten tajusin ajatella asiaa siltä kannalta, kuinka vaikeaa 16-17-vuotiaan yh-äidin on löytää kunnollinen seurustelukumppani. Samanikäiset pojat ei taatusti halua isäpuoleksi, ja aikuiset miehet jotka kiinnostuu nuoresta teiniäidistä muukin kuin yksi asia mielessään on kauniisti sanotuna poikkeavia yksilöitä.

Eri asia olisi, jos tyttö odottaisi ensimmäistä lastaan. Silloin luulisi lapsen isän olevan edes jotenkin mukana kuvioissa, ainakin siihen asti kunnes lapsi syntyy ja isän rooli paljastuu liian epämukavaksi.

Vierailija
250/396 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Bea on saanut alkunsa myös niin että äitinsä käynyt ahkerasti Turkissa? Ja äitinsä ollut siis yh. Instassaan äitinsä kirjoittaa Turkiksi. Käsittämätöntä että sama linja jatkuu sukupolvelta toiselle!

Varmaan Bea on puoliksi turkkilainen, Bean äiti tässä on idiootti kun ataa lapsensa pilata nuoruutensa.

Vierailija
251/396 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin tuollaista tyttöä olisi pidetty yksinkertaisena.

Nyt hän on "sankariäiti" joka varmaan saa kutsun linnanjuhliin.

Haluaa vielä opiskella kätilöksi.

Irvokasta.

Millaistahan elämänviisautta hän lapsilleen opettaa? Millaisen kotikasvatuksen on saanut?

Sääliksi käy lapsia.

En kyllä millään ymmärrä, mitä "irvokasta" siinä on, että nuori haluaa opiskella itselleen hyvän (ja luultavasti mieluisankin) ammatin, eikä esim. vain elellä muiden rahoilla. Juuri siihen opiskeluun pitäisi ihan kaikkia nuoria kannustaa, jopa niitä, jotka ovat lapsensa saaneet nuorena.

Kätilön työ on käytännössä aika haastava useamman lapsen yh:lle. Moni yksinhuoltaja joutuu luopumaan vuorotyöstä viimeistään kun lasten kouluikä koittaa. Päiväkoti-ikäisille on vuorohoito, mutta koululaisia ei voi jättää öiksi yksin. Bean esikoinen on jo kouluiässä sitten kun Bea kätilöksi valmistuisi. Tosin, mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, Bea on siihen mennessä ehtinyt jo tehdä kolmannen isättömän lapsen näiden kahden jatkoksi ja voi mukavasti aloittaa "työuransa" kotiäitinä.

Ehkä vanhemmat auttavat siinäkin vaiheessa, jos on tarvetta. Ainakin olisi typerää jättää kouluttautumatta siksi, ettei ehkä joskus tulevaisuudessa pysty tekemään vuorotyötä.

....itse olen elättänyt tyttäreni aikuiseksi tekemällä vuorotyötä hoitoalalla.  Mun kohdalla vanhempani auttoivat, asumme lähekkäin.  Tytär on nyt 18-vuotias opiskelija, jonka jo uskaltaa yksin kotiin jättää, itse olen 38-vuotias, eli silkkaa pohjasakkaa aavee raadin mielestä, kun lapsikin on tehty reilusti alta nelikymppisenä.

Vierailija
252/396 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisen lapsen isä on ihan tavallinen suomalainen poika. Oli mukana alkuun lapsen elämässä, sitten ei kai enää kiinnostanut.

Juuri näin. 

Toinen lapsi on ilmeisesti lomaromanssin tulos ja isälle on ymmärtääkseni käyty paikanpäällä kertomassa raskaudesta. 

253/396 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset vaikuttivat jaksossa hyvinkin hyvinvoivilta ja Bea sai peruskoulun käytyä loppuun ja pääsi vielä sisäänkin lähihoitajakouluun. Oli ihana huomata, miten hyvin Bean äiti tuki Beaa ja asennoituminen oli mun mielestä juuri oikea, mitä se vvanhempien ihastuminen auttaa Beaa, kun on jo raskaana. Nyt tuki ja suhtautui kaikkiin kolmeen lapsinaan, joita vielä hoisi, mutta kutsui Beaa äidiksi ja itseään mummiksi Bean lapsilleen. Vähän vaan jännittää, mitenköhän Bean ja lasten elämä muuttuu sitten kun hän omilleen muuttaa, sillä aika isossa roolissa Bean äiti kyllä oli.

Kaikki pääsevät lähihoitaja koulutukseen, ketkä vaan haluavat. Soveltuvuutta alalle ei tutkita.

Vierailija
254/396 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liittynee siihen, miten Bea meni ja petti tätä jonkun turkkilaisen kanssa. Että sellainen kypsä ja fiksu nuori teiniäiti.

Vierailija
255/396 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on varmasti mielipiteitä jakava asia.

Kyllä, minun mielestäni 14-vuotias ei ole valmis äidiksi. Osittain tapahtunut VOI OLLA kasvatuksen tulosta, mutta ikävää on yleistää asia niin, että teiniäiti-on-aina-huolimaton-ehkäisyn-kanssa-koska-vanhempi. Jos näen 14-15-vuotiaan työntelemässä vauvanvaunuja, kyllä mulle ekana ainakin tulee mieleen, onko tämä nuori äiti joutunut kokemaan esimerkiksi raiskauksen. Ei se ole aina ihan oma valinta tai kasvatuksen tulosta.

Muistan kun oma äitini raahasi minut 13-vuotiaana perheneuvolaan hakemaan ehkäisypillereitä. 13-VUOTIAANA! Olin ihan että öö, mihin näitä käytetään? Äiti sanoi silloin, että ne on hyvä olla valmiina, sitten kun sen aika tulee. Ja koen kyllä, että äitini toimi hyvin ja oikein. Olin silloin seurustellut poikaystäväni kanssa jo puolivuotta. Äidin ennakointi oli mielestäni järkevä päätös. Tätä ennen toki kattavat seksivalistukset ja sopimus siitä, että seksiä ei harrasteta ennen kuin suhde on kestänyt määrän x kuukautta. Olisiko ollut 6kk, eli puolivuotta. Odotin siitä vielä muutamia kuukausia pidempäänkin.

Meidän suvussa lapset on tehty aina nuorina. Siskoni, äitini, mummoni... Mutta en näe, että olisi jotenkin "huonon vanhemmuuden" tulosta. Kyllä isovanhempani oli ihan armeijanväkeä, äitini hoitoalalla töissä, samoin kuin siskoni. Joka omistaa jopa oman firman. Hän synnytti ensimmäisen lapsensa 17-vuotiaana. Ensimmäinen lapsi on täysi-ikäinen ja muuttanut jo pois kotoa ja hänen toinen lapsensa on 15-vuotias.

Minulla on kolme lasta. Ensimmäisen sain 18-vuotiaana. Kaikki olettavat sen olleen vahinko, kunnes kerron, että lopetin ehkäisyn ihan tarkoituksella 3kk aiemmin, kuin tulin raskaaksi. Tein heti perään toisen. Ja myöhemmin kolmannen. Vanhin lapseni on nyt 6-vuotias. En todellakaan kadu nuorena äidiksi tuloa. Unelmani oli perustaa iso perhe. Olla hyvä äiti. Kotiäiti. Ei teidän verorahoillanne, vaan mieheni tuloilla, niin kauan kuin nuorinkin aloittaa koulun. 

Onhan tilanteeni erilainen, kuin esimerkiksi serkullani. Pian nelikymppinen nainen, korkeasti koulutettu, asuu yksin koiransa kanssa kerrostalo kaksiossa. Erosi vastikää ja myi yhteisen omistusasunnon. Hyvän työn lisäksi, sisältöä elämään tuo alkoholinhuuruiset viikonloput ystäväporukan kanssa.

Minä 25-vuotias nainen, joka opiskelee tällähetkellä korkeasti koulutettuun ammattiin, asun 300-neliöisessä ok-talossa lasteni, mieheni ja eläinteni kanssa, enkä käytä minkäänlaisia päihteitä (ei, en edes tupakkaa, alkoholia, kahvia, ENKÄ OLE USKOVAINENKAAN...) ja nautin oikeasti elämästäni perheeni kanssa. Valitsen aina ja joka kerta tämän elämän. Vaikka saisin tehdä kaiken toisin, en tekisi. Kun minä olen sen 40-vuotta, on mulla aikaa luoda uraa, matkustella jne. Ja minulla on jo ne rakkaat lapset. Jos olisin odottanut, olisin jäänyt lapsettomaksi. Sillä vaikka minulla on kolme lasta ja olen vasta 25-vuotias, en voi enää saada lapsia. Eikä se todellakaan ole omasta tahdosta, vaan tulos vuosien yritykselle. ONNEKSI TAHDOIN LAPSIA JO NUORENA.

En silti sano, että niin täytyy tehdä, tai että katson hyvällä siskon tyttöni seksielämää, juuri riparin käyneenä. Mutta koska en voi estää sitä, voin olla se täti, joka antaa tietoa esimerkiksi juuri siitä ehkäisystä. Ilman, että lapsosen tarvitsee punastella äitinsä edessä. Tämä on minun elämäni ja minun valintani.

Vierailija
256/396 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli paha maku suuhun siitä , että 14 v tyttö on tullut raskaaksi ilm. Lomaromanssin seurauksena ulkomaalaiselle pojalle ( joka voi olla hyvinkin paljon tyttöä vanhempi ) .

Vierailija
257/396 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liittynee siihen, miten Bea meni ja petti tätä jonkun turkkilaisen kanssa. Että sellainen kypsä ja fiksu nuori teiniäiti.

Onko näin? Miksihän kaikki olettavat että mies on se joka pettää ja jättää, vaikka puoliksihan se menee! Kuvottava tyttö tämä Bea! Ja varsinkin hänen äitinsä on järkyttävä.

Vierailija
258/396 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko näin? Miksihän kaikki olettavat että mies on se joka pettää ja jättää, vaikka puoliksihan se menee! Kuvottava tyttö tämä Bea! Ja varsinkin hänen äitinsä on järkyttävä.

On se näin.

Vierailija
259/396 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli paha maku suuhun siitä , että 14 v tyttö on tullut raskaaksi ilm. Lomaromanssin seurauksena ulkomaalaiselle pojalle ( joka voi olla hyvinkin paljon tyttöä vanhempi ) .

Esikoisen isä on Bean ikäinen poika ja ihan suomesta. Seurustelivat ja odottivat lasta yhdessä, isä oli alkuun mukana lapsen elämässä. Sen jälkeen kun erosivat, myös isä katosi lapsen elämästä. Isän äiti eli lapsen mummo ainakin piti yhteyttä Beaan ja lapseen, isä ilmeisesti ei. 

Vierailija
260/396 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se poika pettänyt Beaa jo ennen mitään lomamatkoja. Tästä oli aikoinaan kauheat avautumiset puolin ja toisin askissa.