17-vuotias Bea odottaa toista lastaan
Kommentit (396)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kätilön työ on aika kaukana, kun peruskoulu on vielä kesken, tästä nuoresta saa sen kuvan, että ihme jos se peruskoulu edes tulee ikinä käytyä loppuun. Kuin pikku lapsi jolta kysytään "mitä sinusta tulee isona".
Eikös kätilö ole AMK-tason koulutus? Eli perudkoulutodistus ei riitä, vaan tytön pitää käydä lukio tai opiskella esim. lähihoitajaksi ensin? Aikaisintaan kuuden vuoden kuluttua voi alkaa odottelemaan kätilöksi valmistumista, ja tuskin niinkään aikaisin vielä kun on kaksi pientä lasta kuitenkin yksin huolehdittavana. Toivottavasti älyäisi nyt edes olla enempää lapsia tekemättä ennen kuin on ammatti, työ ja kunnollinen mies kuvioissa mukana.
Kätilön koulutus on vielä AMK-tason koulutukseksi pitkä, 4,5 vuotta.
Kaikki amk-tutkinnot kestää vähintään 3,5v. Eli ihan suht. Pitkiä ne on kaikki. 4 vuotta kestää ainakin insinööri, ensihoitaja, terveydenhoitaja- tutkinnot. Kätilön tutkinto 4,5v lienee kyllä tosiaan pisin.
Siinä mielessä hyvä tilanne, että Bea ihan oikeasti pyrkii opiskelemaan. Haki heti toisen asteen tutkintoon ja suunnittelee jo kätilönkin ammattia. Koulusta saa niitä kavereitakin! Ja muutenkin koulutus on tosi tärkeää ja opiskelu tuon ikäiselle erittäin tärkeää. Lisäksi Bean äiti oli todella ihana, isovanhemmat olivat läsnä ja mukana Bean elämässä ja varmasti auttavat todella paljon. Hienoa.
Mutta onhan oikeasti 14v äiti aivan järkyttävää.. siis aivan järkyttävää, mutta enää ei oikein viitsi puhua niin kun hänellä tosiaan oli se hyväntuulisen oloinen Ben- poika... Nyt kun toinen on jo syntynyt niin ei voi enää puhua mitään ilkeää..
Vierailija kirjoitti:
Hurjaa kyllä ajatella 14-vuotiasta äitinä. Minun lapsuudessani (90-luvulla) tuossa iässä moni vielä leikki barbeilla. Saisi leikkiä nykyisinkin eikä yrittää kasvaa aikuiseksi liian pian.
Meidän luokalla 90-luvulla yhdelle tytölle tehtiin abortti 14-vuotiaana eikä KUKAAN taatusti leikkinyt barbeilla. Itse menin ensimmäiseen vakkari työpaikkaan muutamana iltana viikossa tossa iässä.
Meidänkin luokalla 14-vuotiaalle tehtiin abortti, kävin töissä ja siitä huolimatta leikin pikkusisarien kanssa barbeilla. Hmm.
Bean äiti oli järkky. Oikein kannustanut lapsensa tekemään lapsia. Ihan kuin itse olisi ollut saamassa lasta. Ja joo, vauvassa oli ihan turkkilaisia piirteitä. Lomarakkaus poikaan Turkissa ei todellakaan kannata luottaa. Siellä pojilla tulee ja menee tyttöjä varsinkin turistirysissä. Ei kai Bea aatellut lapsen kautta saavansa pojan elämäänsä? Yleensä käy just toisinpäin. Bea vaikutti kyllä erittäin rikkinäiseltä siinä vaiheessa kun lasten iseistä puhuttiin. Vaikka Bea vaikutti fiksulta ja kypsältä ikäisekseen, niin 13v raskaana ja 14-vuotiaana äidiksi on aivan kamalaa. Sen ikäinen ON lapsi. Ja murrosikäinen. Aivot kehittyvät 20-vuotiaaksi asti ja tuossa vaiheessa ovat vielä ihan vaiheessa. Mut joo, onhan lapsilla 2 äitiä...
Vierailija kirjoitti:
Hui. Oon itsekin vasta 17-vuotias enkä vois ees kuvitella olevani jo toista kertaa raskaana! Toivottavasti lapsille tulee sentään hyvä elämä.
Sillä äidilläkin voi olla ihan hyvä elämä. Kaikki eivät elä niin kuin sinä, ja se on ok.
Sääliksi käy tuota tyttöä, eikä kyllä nosta minkäänlaisia aggressioita minussa.
Ainoastaan surettaa tytön puolesta.
Olikohan ensimmäinen lapsi jonkinlaisen hyväksikäytön tulos, ja onkohan molempien lasten isät tyttöä vuosia vanhempia?
Jos on, niin niitä miehiä kohtaan kyllä nousee aggressiot enkä toivo heille mitään hyvää.
Samanikäisten teinipoikien kohdalla tällaiset tapahtumat on enempi inhimillisiä tragedioita ja nuoret tarvitsevat paremman ehkäisyvalistuksen, jos siis on kyse ehkäisyn laiminlyömisestä.
Vanhemmathan noin nuorten jälkikasvun usein hoitavat.
Pitäisi kyllä hoitaa vanhempien yhdessä, pojan vanhempien yhtälailla.
Toivottavasti kaikki menee kuitenkin niin hyvin ja helposti, kuin vain voi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa joku aiemmin kommentoinut sanoi, että 14v ei ole valmis sänkyyn. Kuka sen määrää, sinä vai laki? Ei ainakaan jälkimmäinen. Olen itsekin harrastanut seksiä 13-vuotiaasta lähtien, mutta paksuksi en ole tullut, sillä olen hoitanut ehkäisypuolen. Eli, vanhempien olisi osattava opettaa lapsilleen ehkäisyn merkitys. Muuten lopputulos on tämä.
Surullista on, että alaikäinen tyttö on jo toistamiseen paksuna. Tulevaisuuden eli aikuisiän tasapainoiset kumppanit ovat vähissä, sillä kieltämättä kaksi lasta (joilla on vieläpä eri isät) omaava teiniäiti ei ole houkuttelevimmasta päästä markkinoilla.
No, toivottavasti tyttö kuitenkin saa opiskeltua itselleen ammatin jos toisenkin! Se helpottaa hänen itsensä sekä lastensa elämää kummasti.
Ei se tervettä ole. Itse olin ekalla kerralla 14 ja kadun valtavasti. Oksettaa. Kiim aiset kollit puhuvat kyllä pään pyörälle...
Ja suuttuvat verisesti jos kieltäydyt. Tämäkin on koettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin älytön tapaus. Raskaana oleva 14v pitäisi ottaa kiireellisesti huostaan, sillä hän ei ole kykenevä huolehtimaan lapsesta eivätkä vanhemmat ole osanneet hoitaa vznhemman velvollisuuksia. 14v ei pitäisi mennä sänkyyn vielä kenenkään kanssa, sillä tämä on ihan lapsi vielä. 14v ei voi kehityystasostaan johtuen vielä ymmärtää mihin on ryhtymässä pitäessään lapsen, miten noin nuoren sallitaan pitää lapsi? Ja nyt on toinen tulossa, hyvähän se on lapsia puskea maailmaan kun toiset (veronmaksajat) elättävät hänet ja lapsensa! Aivan järjetöntä.
Juuri näin, 14vuotias on lapsi ja tarvitsee oikeuksia olla lapsi, ei kenenkään näin nuoren kuulu hoitaa toista lasta, omaansa tai kenenkään toisen. Mitä tämän nuoren vanhemmat ajattelevat kun tyttären raskaus on ollut täysin ok ja nuorta tuetaan tekemään lisää "vahinkoja". Todellakin lastensuojelun pitäisi puuttua näihin. Mikä saa edes nuoren haluamaan lasta tässä iässä, tukin mielenterveys on aivan kunnossa, vaan lapsi on todennäköisesti korvike puuttuviin ihmissuhteisiin, rakastetuksi tulemisen tunteen etsimistä yms. Nämä nuoret tarvitsevat apua, eivät vauvaa, jo noissa aiemmissa teiniäidit sarjoissa on näitä esimerkkejä missä mm. sorrutaan huumeisiin, vauva arki on raskasta aikuiselle, saati teinille, jolla ei ole mitään käsitystä elämästä, edes sen vauvan myötä, sillä totuus kuitenkin on että nämä nuoret eivät ole ikinä itsenäistyneet ja joutuneet ottamaan vastuuta täysin mistään!
Vedät aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä toisen ihmisen mielenterveydestä. Minusta hän vaikutti ihan tasapainoiselta. Sitä paitsi moni on tuon ikäisenä hoitanut omaa pikkusisarustaan tai naapurin lapsia ihan vapaaehtoisesti silloin tällöin, ei siinä ole mitään kamalaa. Harva tietenkään äidiksi noin nuorena tulee, mutta Beallahan on oma perheensä tukena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hurjaa kyllä ajatella 14-vuotiasta äitinä. Minun lapsuudessani (90-luvulla) tuossa iässä moni vielä leikki barbeilla. Saisi leikkiä nykyisinkin eikä yrittää kasvaa aikuiseksi liian pian.
Meidän luokalla 90-luvulla yhdelle tytölle tehtiin abortti 14-vuotiaana eikä KUKAAN taatusti leikkinyt barbeilla. Itse menin ensimmäiseen vakkari työpaikkaan muutamana iltana viikossa tossa iässä.
Minä leikin vielä 14-vuotiaana barbeilla.
Yleensä yksin, mutta välillä myös yhden luokkakaverin kanssa.
Olin 14-vuotias vuonna 2006.
Ärsyttää tämä ohjelma monesta syystä. Tälläkin tytöllä oli lehtijutun mukaan ollut raskaudessa vaikeuksia. Vauva oli poikkeuksellisen pieni, ja sen takia synnytyksen käynnistämistä harkittiin. Niin tässä ohjelmassa annetaan tämän, kuten muidenkin teiniäitien kohdalla sellainen mielikuva ilmeisesti, että se vauva vaan sujahtaa yhtäkkiä ulos. Katsoin amerikkalaissarjaa, jossa 15-vuotiaalla synnyttäjällä oli suuria kipuja ja vaikeuksia. Siinä äiti sanoi, ettei tämän ikäisen pitäisi joutua siihen tilanteeseen, koska lantio ei ole riittävän kehittynyt synnyttämiseen. Suomalaissarjassa vaan annetaan sellainen väärä mielikuva, että synnytys on kaikilla teineillä helppo, mitä se ei varmasti ole. Samat riskit ja ongelmat on 15-vuotiaalla kuin 25-vuotiaalla, ja lisäksi kapea lantio voi vaikeuttaa synnytystä.
Ilmeisesti ohjelmassa myös annetaan sellainen kuva, että nämä tytöt kaikesta huolimatta ovat hyviä äitejä (päättelen siitä, kuinka JOKAISEN JAKSON jälkeen tänne tulee kommentteja, että "ikäistään kympsempi ja vaikuttaa hyvältä äidiltä"). Tästä tulee mieleen, että näytetäänkö tässä oikeasti realistisesti näitä ihmisiä, vaan pyritäänkö kaunistelemaan. Jos tällä tytöllä ei ole mitään vaikeuksia ja on oikeasti hyvä äiti, niin miksi on noin nopeasti tullut uudelleen raskaaksi ja miehelle, joka ei halua lasta? Ei sellainen tilanne ole ensimmäiselle lapselle hyväksi.
Kolmanneksi tällaiset ohjelmat antavat vääränlaista kuvaa nuorista. Tosiasiallisesti teiniraskauksien määrä on ollut pitkään laskussa, ja päihteiden käyttö on vähentynyt.
"Suomessa nuorten tyttöjen raskaudet ovat vähentyneet selvästi tällä vuosituhannella, ilmenee Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tilastoista. Vuonna 2000 raskauksia oli 15,9 jokaista tuhatta 15–17-vuotiasta tyttöä kohti. Viime vuonna vastaava luku oli ennakkotietojen mukaan enää 6,3.
Gissler arvelee, että valistuksen lisäksi osuutensa on kulttuurin muutoksella. Hänen mukaansa kouluterveyskyselyissä raportoidaan entistä vähemmän humalassa tapahtuneita yhdyntöjä. Myös tupakointi ja alkoholinkäyttö ovat vähentyneet.
– Nykyajan nuoret käyttäytyvät hyvin, Gissler sanoo." (www.ksml.fi)
Myös huumeiden käyttö on marginaalista.
"Vuonna 2015 tehdyn eurooppalaisten koululaisten päihteiden käyttöä kartoittaneen ESPAD-tutkimuksen tulosten mukaan 15–16-vuotiaista suomalaisista koululaisista 8 % oli kokeillut kannabista ainakin kerran eläessään. Vastaava Euroopan maiden keskiarvo oli 16 %." (www.thl.fi)
Eli ohjelma antaa vääränlaista mielikuvaa, että tällaiset tilanteet olisivat jotenkin yleisempiä, kuin ne oikeasti ovat. En sitten tiedä, mikä on ohjelman tavoite, lisätä teiniraskauksia kaunistelemalla asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näinpä, eihän seksin tai ainakaan vauva-arjen ole hyvä kuulua 14-vuotiaan elämään, mutta jotain rajaa nyt kommentteihinkin.
14-vuotias on teini-ikäinen ja alaikäinen, mutta ei pikkulapsi. Ei aikuinen, mutta ei kyllä leikki-ikäinenkään.
Ei varmasti ole ikänsä puolesta ollut tuolloin valmis äidiksi, mutta kyllä vaan osa 14-vuotiaista harrastaa seksiä ilman että he ovat mitenkään häiriintyneitä tai kehityksestään poikkeavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa joku aiemmin kommentoinut sanoi, että 14v ei ole valmis sänkyyn. Kuka sen määrää, sinä vai laki? Ei ainakaan jälkimmäinen. Olen itsekin harrastanut seksiä 13-vuotiaasta lähtien, mutta paksuksi en ole tullut, sillä olen hoitanut ehkäisypuolen. Eli, vanhempien olisi osattava opettaa lapsilleen ehkäisyn merkitys. Muuten lopputulos on tämä.
Surullista on, että alaikäinen tyttö on jo toistamiseen paksuna. Tulevaisuuden eli aikuisiän tasapainoiset kumppanit ovat vähissä, sillä kieltämättä kaksi lasta (joilla on vieläpä eri isät) omaava teiniäiti ei ole houkuttelevimmasta päästä markkinoilla.
No, toivottavasti tyttö kuitenkin saa opiskeltua itselleen ammatin jos toisenkin! Se helpottaa hänen itsensä sekä lastensa elämää kummasti.
Ei se tervettä ole. Itse olin ekalla kerralla 14 ja kadun valtavasti. Oksettaa. Kiim aiset kollit puhuvat kyllä pään pyörälle...
Ja suuttuvat verisesti jos kieltäydyt. Tämäkin on koettu.
Kävittekö jossain vanhempien nuorten bileissä vai missä niitä yrittäjiä tuli vastaan?
Ihmettelen vaan, kun itse en törmännyt ikinä seksiehdotteluun enkä kuullut muidenkaan törmänneen.
Kävin kyllä 15-vuotiaasta eteenpäin satunnaisesti kotibileissä (joissa osa porukasta oli vahvastikin päihtyneitä), mutta ei siellä seksiä harrastettu eikä kukaan koskaan yrittänytkään mitään tai vihjaillut siihen suuntaan.
Pussailua tapahtui ja seksistä toki yleisellä tasolla puhuttiin aina ja jatkuvasti, mutta ei sitä kukaan harrastanut.
Mitä rumemmin te puhutte Beasta, sen vaikeampaa hänen tai hänen kaltaistensa elämä on. Haasteellisessa elämänvaiheessa.
Vai sekö tässä onkin tarkoituksena? Ei huoli, vaan haukku?
Itse olin 17v kun tulin raskaaksi, mutta pitkässä ja vakaassa parisuhteessa ja täytin 18 muutaman kuukauden kuluttua vauvan syntymästä. Vaikka olen itsekkin teiniäiti ja ehkäisy petti en siltikään ymmärrä näitä lapsia jotka vääntää lapsia. Meidän talous ei oo ikinä saanu mitään tukia normaalien äitiysrahojen ja lapsilisien lisäksi. En vaan voi käsittää miksi on pakko tehdä lapsia tilanteeseen jossa ei lapselle voi tarjota mitään. Tää kyseinen muikeli varsinkin menee jotenkin tunteisiin kun ei kuitenkaan osoita mitään kypsyyttä vanhemmuuteen millään tasolla.
Hatunnosto tytölle, jos oikeasti saa lapsensa hoidettua hyvin ja saa opiskeltua itselleen ammatin. Suoraan sanottuna tuo olisi yksi pahimpia painajaisia itselle, että lapsen isä vaan katoaisi ja lapsi jäisi kokonaan yksin huollettavaksi. Ehkä olen tässä asiassa niin perinteinen, että kyllä lapsella pitäisi ehdottomasti olla kaksi vanhempaa. Äitinikin on ollut yksinhuoltaja aina ja hyvin on meidät kasvattanut, mutta silti siitä on jäänyt pieni "pelko" lasten hankkimiseen ja siihen, että joutuisi yksin kasvattamaan lapsen. Itse en ole kyllä kokenut vielä muutenkaan mitään vauvakuumetta, toisin kuin monet tuttuni ovat jo muksuja hommanneet. Toisaalta en ole varma tulenko koskaan haluamaankaan.
N23
Vierailija kirjoitti:
Mitä rumemmin te puhutte Beasta, sen vaikeampaa hänen tai hänen kaltaistensa elämä on. Haasteellisessa elämänvaiheessa.
Vai sekö tässä onkin tarkoituksena? Ei huoli, vaan haukku?
Eiköhän perimmäinen tarkoitus ole tehdä selväksi ettei moinen meno ole suotavaa, eikä yhtään vastaavaa tarvitsisi enää tulla. Vastuuttomat vanhemmat, ja vastuuton lapsiäiti. Oli Bea hyvä äiti tai ei, niin ainakin antoi kasvot sille mitä se WT oikein tarkoittaa.
Vaikka aluksi järkyttää ajatus teiniraskauksista niin ohjelman katsottuani totesin, että kyllä noilla kahdella pienokaisella on kuitenkin asiat todella hyvin, ympärillä on paljon rakastavia ihmisiä ja Bea saa varmasti täyden tuen ja tulee pärjäämään hyvin lastensa kanssa. Jokainen yh-äiti/isä tarvitsee apua ikään katsomatta, joten ei siinä mitään ihmeellistä. Bealla ei kuitenkaan ole itsellään mitään elämää hankaloittavia henkilökohtaisia ongelmia, ja koulukin on nyt suoritettu loppuun ja Bealla kuitenkin paljon realistisia tulevaisuudensuunnitelmia.
Tuossa kun katsoin Bean instagramia niin selvisi, että hänellä on myös ystävätär, joka on 16-vuotiaana kahden lapsen äiti ja saanut myös 14-vuotiaana ensimmäisen lapsensa ja käsittääkseni turkkilaisen nuoren miehen kanssa. Hän myös kirjoitti blogia ja kaikesta päätellen hyvin pärjää hänkin.
Itse olen poikkeuksellisen vanha ensisynnyttäjä ja olen sitä mieltä, että nuorena lapset pitää hankkia, mutta ei kuitenkaan liian nuorena. Jos vaikka 20-35-vuotiaana.
Ja toinen asia. Tunnen erään teiniäidin, joka sai ekan lapsensa 16-vuotiaana ja toisen 18-vuotiaana. Hän oli lukiossa siihen aikaan ja jatkoi sitten yliopistossa opintojaan. Eli ensin tehdään lapset ja sitten luodana uraa - ja hienon uran tekikin - ja edelleen lastensa isän kanssa naimisissa (tietääkseni).
Kätilön koulutus on vielä AMK-tason koulutukseksi pitkä, 4,5 vuotta.