Minne opiskelemaan näillä mielenkiinnon kohteilla?
Kiinnostaa siis terveystieteet sekä yhteiskuntatieteet. Olen miettinyt monia vaihtoehtoja noin yleisesti ajatellen myös vähän sitäkin missä olisi töitä. Lääkäri ja DI eivät ole papereiden ja älykkyyden puolesta vaihtoehtoja vaikkakin lääkäri oli aina yksi unelma-ammateista. Olen miettinyt sen tilalle, jos ryhtyisin kätilöksi tai terveydenhoitajaksi. Eivät toki oli lähelläkään lääkärin ammattia ja työtä, ainoa yhteys on terveydenhuolto.
Yhteiskuntatieteet kiinnostavat myös, yhteiskuntaoppi on mielestäni ollut aina mielenkiintoinen aine ihan yhdeksänneltä luokalta asti. Minua kiinnostaa politiikka, yhteiskunnan asiat, lakitieto jne. Oikeustieteellinen ei vaatisi samanlaista matemaattista älykkyyttä kuin lääkäriksi tai DI:ksi, joten sen puolesta se olisi realistinen vaihtoehto. Sinne on vain muuten erittäin vaikea päästä, olen jutellut kahden sieltä valmistuneen kanssa, jotka sanoivat että sinne pääsyn ei riitä aina edes kunnon pänttäys ja taidot vaan tarvitaan puhdasta säkääkin kolmanneksi osaksi. Kävin viime keväänä kokeilemassa ja kysymykset olivat hyvin ympäripyöreitä ja kieroja. Veikkasin 10 kohtaa ja kaikki väärin. Kaverini luki pääsykoekirjat neljä kertaa ja kävi myös valmennuskurssin eikä päässyt siltikään edes ensimmäisestä vaiheesta (monivalinnat) läpi.
Oikeustieteelliseen pääsy tuntuu siis lähinnä yhtä haastavalta kuin moneen muuhun paikkaan pääseminen. Yritän ajatella käytännön ja realistisuuden kannalta. Jos haen aivan täysillä oikeustieteelliseen, siinä ei samalla lueta muihin pääsykokeisiin. Isona vaarana on silti etten pääse sisään ja olen äkkiä jälleen välivuotta pitämässä. Sitä en halua.
Olen jotenkin hukassa sen suhteen mihin voisin hakea ja minne on realistista sekä päästä että työllistyä. Mahtavaa olisi jos nuo mielenkiinnon kohteet saisi yhdistettyä. En halua sosionomiksi enkä kentälle muutenkaan sosiaalityöhön (päihdetyöhön, koulukuraattoriksi, lastensuojeluun tms.)
Onko haaveeni ihan utopiaa vai onko jotain mitä voisi tehdä?
Kommentit (134)
Lue virossa lääkäriksi! Moni korkeintaan keskivertoälykäs soomalaane on siellä lukenut unelma-ammattiinsa. Varsinkin yleistä vanhemmiten, kun lukiofysiikat ja kemiat unohtuneet aikaa sitten.
Huonot paperit- vaikea pästä jatkoon. Noilla paperrëilla ei yliopiston ovet avaudu, joten laske tasoa toiveissasi. Joku ei-akateeminen ammatti.
Kyllä noillakin papereilla voi mennä yliopistoon jos oikeasti haluaa ja motivaatiota ! Osa menee sinne ilman koko yo-tutkintoa . Tiedän useamman tällaisen .
Jos ottaa asenteen ettei kuitenkaan pärjää niin sit ei . Usko itseesi niin pärjäät :) !
On aika kornia, miten ap:lle ehdotetaan mm. sairaanhoitajan, terkkarin ja sosionomin opintoja.
Noihin kun nimittäin vaaditaan hyvä keskiarvo pohjalle, jotta pääset edes pääsykokeisiin. Eikä niihin vain kävellä sisään edes hyvänkåån todistuksen kanssa, eräskin tyyppi haki viidesti sosionomikoulutukseen, ennenkuin pääsi sisään.
Vierailija kirjoitti:
On aika kornia, miten ap:lle ehdotetaan mm. sairaanhoitajan, terkkarin ja sosionomin opintoja.
Noihin kun nimittäin vaaditaan hyvä keskiarvo pohjalle, jotta pääset edes pääsykokeisiin. Eikä niihin vain kävellä sisään edes hyvänkåån todistuksen kanssa, eräskin tyyppi haki viidesti sosionomikoulutukseen, ennenkuin pääsi sisään.
Kuitenkin lastenleikkiä päästä noita lukemaan verrattuna vaikka ehdotettuihin psykologiaan tai oikikseen. Kaverini on psykologi ja on kertonut, että joka ikinen opiskelukaverinsa oli joko kirjoittanut rivin älliä ja eximioita tai vaihtoehtoisesti päässyt erittäin kovalla lukemisella ehkä viidennellä yrittämällä. Oikiksessa vähän sama juttu. Lääkikseenkin on tilastollisesti helpompi päästä kuin noihin.
Hei, suosittelen kovasti kääntymään yksityisen opinto-ohjauksen puoleen. Esim. Suunta-palvelut Savon suunnalla ja varmasti etelässä on omat vaihtoehtonsa. Olen kuullut erittäin positiivisia kokemuksia ja mielestäni pari satkua on aika pieni satsaus, kun kyse on loppuelämästä.
Ei noilla pääse vättämättä ees amk. Ainakaa hesass .Mä kirjotin
Pitkä saksa m
Lyhyt saksa m
Pitkä enku c
Kpitkä ruotsi c
Pitkä matematiikka b
Äikkä b
Reaali a
Ja pääsin siis inssilinjalle tää siis 20 v sitten. Nykysi tiukempaa.Yliopistoon pääsin vasta neljä vuotta sitten maisteriin mutta oli muutto 400km päähä.
Nykysi kaikki haluu yo:hon
Tsemppiä
Opiskele Virossa oikeustieteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei
Kiitos vastauksista! Minulla on kirjoitettuna 7 ainetta ja kaikki keskinkertaisesti. Ylppärit menivät aikalailla penkin alle. Enkkua suorastaan häpeän. Olen pe menossa korottamaan terveystietoa, kirjoitin sen viime syksynä.
Äikkä C
Lyhyt matikka C
Pitkä enkku A
Keskipitkä ruotsi B
Terveystieto C
Yhteiskuntaoppi C
Psykologia COlen miettinyt tuota opettajaa, mutta haluaisin ehkä enemmän olla vaikuttamassa asioihin ja tutkimassa sekä viedä asioita eteenpäin. Olen kiinnostunut jopa ihan poliitikon urastakin. Haaveet on siis suuret...
Joskus mietin tuota sosiologiaa, mutta jostain ymmärsin että sieltä valmistuu paljon kortistoon. Tietysti sitä ei saisi pelkästään ajatella että työllistyykö, pitää hakea sinne mikä kiinnostaa tai saattaisi kiinnostaa. Tuntuu että tavallaan vaihtoehtoja on paljon mutta mikään ei osu kunnolla, ääähh :/
Vaikea kuvailla sitä mitä haluaisi tehdä työkseen. Jotain sellaista missä voin ohjata ihmisiä tai jopa yhteiskuntaa itsessään. Tuoda esiin omia näkemyksiä ja ajaa niitä. Perehtyä ongelmiin ja ratkaista niitä. Parantaa asioita yleisesti.
Ap
Tällaisilla arvosanoilla ei kannata pyrkiä yliopistoon.
No huh mitä lannistamista! Itsekin pyrin ja pääsin vastaavilla papereilla. Vain pääsykoepisteet otettiin huomioon valinnassa. Enkä ollut edes enaikertalainen, vaan taustalla oli jo amk-tutkinto. Toki vaatii pitkää valmistautumista, mutta on ihan täysin mahdollista.
Miksi pitää väkisin ängetä sinne yliopistoon, jos kerran älynlahjat ovat juuri siinä rajoilla? Työelämässäkään ei sitten pärjää, kun muut ovat parempia. Ammattikorkeakoulusta voisi löytyä jotain kiinnostavaa.
Vierailija kirjoitti:
Et selvästi ole hakenut lähiaikoina sotealoille opiskelemaan, nimittäin nykyään sinne ei ole mitään väliä millään arvosanoilla. Kaikki menevät pääsykokeisiin valtakunnallisen, netissä tehtävän ennakkomateriaalit sisältävän esivalintakokeen kautta. Siinä vaiheessa ei siis edes kysytä mitään arvosanoja. Tämä on ollut voimassa jo useamman vuoden.
Kevään -18 abi kirjoitti:
Kiinnostaa siis terveystieteet sekä yhteiskuntatieteet. Olen miettinyt monia vaihtoehtoja noin yleisesti ajatellen myös vähän sitäkin missä olisi töitä. Lääkäri ja DI eivät ole papereiden ja älykkyyden puolesta vaihtoehtoja vaikkakin lääkäri oli aina yksi unelma-ammateista. Olen miettinyt sen tilalle, jos ryhtyisin kätilöksi tai terveydenhoitajaksi. Eivät toki oli lähelläkään lääkärin ammattia ja työtä, ainoa yhteys on terveydenhuolto.
En jaksanut koko keskustelua lukea, mutta mikäli politiikka kiinnostaa niin valtiotieteellinen on hieman käytännönläheisempi kuin ehkä oikis. Valtsikkaan ei välttämättä ole niin vaikea päästäkään. Yliopistoon kannattaa tutustua avoimen yliopiston kurssien kautta, sillä tavoin sitä löytää omimman alansa ja saa myös hyvät pohjat myöhemmille opiskeluille.
Yliopistosta esim. sosiaalipsykologiaa pystyy hyödyntämään työelämässä esimerkiksi HR-puolella eli henkilöstöjohtamisessa. Työllistymisen kannalta on hyvä valita sellainen pääaine, jota voi soveltaa ja täydentää erilaisilla opinnoilla ja joka toimii oikeasti valttikorttina työmarkkinoilla.
Opiskelen itse sh/th- tutkinnossa ja olen jo melko lähellä valmistumista. Ei tähän tutkintoon kyllä todellakaan helppoa ollut päästä! Hakijoita on todella paljon ja terkkariksi otetaan sisään aika vähän. Pisterajat on korkeat. En edes muista montako kertaa hain, mutta useita kertoja tuli haettua ennen sisään pääsemistä.
Mutta yleisesti.. olen viihtynyt tällä alalla ihmeen hyvin. Harkkapaikat olleet hyviä ja lähes jokaisen harkan jälkeen on töitä tarjottu! Eli työtilanne on kyllä hyvä ja paljon on tällaisia ns. "Näkymättömiä" työpaikkoja. Minullekin yhdestä harkkapaikasta vaan todettiin "soittele jos töitä tarviit" :D. Eli työnsaanti tuntuu kyllä todella helpolta, täytyy myöntää. Siinä mielessä olen erittäin onnekkaassa asemassa.
Kaikille tämä ala ei kuitenkaan sovi. Se on todellakin niin.
Olen itse kuitenkin todennut, ettei sairaanhoitaja ole itselleni se ykkösjuttu. Viihdyin sairaanhoitajan harjoitteluissa hyvin ja sain paljon hyvää palautetta niin ohjaajilta kuin potilailtakin, että ei sen puoleen. Koen kuitenkin terveydenhoitajan paljon enemmän omana juttunani! Erityisesti kiinnostaa työterveyshoitajan työt, mutta myös esim. Ehkäisyneuvola olisi kiva.
Olen miettinyt tulevaisuudessa hakevani yliopistoon hoitotieteitä lukemaan. Olen myös ajatellut kätilön ja lentoemännän ammatteja. Että kyllähän tässä onneksi on aikaa opiskella ja tehdä töitä useammissakin hommissa. :)
Tsemppiä alavalintaan!