Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minne opiskelemaan näillä mielenkiinnon kohteilla?

Kevään -18 abi
17.09.2018 |

Kiinnostaa siis terveystieteet sekä yhteiskuntatieteet. Olen miettinyt monia vaihtoehtoja noin yleisesti ajatellen myös vähän sitäkin missä olisi töitä. Lääkäri ja DI eivät ole papereiden ja älykkyyden puolesta vaihtoehtoja vaikkakin lääkäri oli aina yksi unelma-ammateista. Olen miettinyt sen tilalle, jos ryhtyisin kätilöksi tai terveydenhoitajaksi. Eivät toki oli lähelläkään lääkärin ammattia ja työtä, ainoa yhteys on terveydenhuolto.

Yhteiskuntatieteet kiinnostavat myös, yhteiskuntaoppi on mielestäni ollut aina mielenkiintoinen aine ihan yhdeksänneltä luokalta asti. Minua kiinnostaa politiikka, yhteiskunnan asiat, lakitieto jne. Oikeustieteellinen ei vaatisi samanlaista matemaattista älykkyyttä kuin lääkäriksi tai DI:ksi, joten sen puolesta se olisi realistinen vaihtoehto. Sinne on vain muuten erittäin vaikea päästä, olen jutellut kahden sieltä valmistuneen kanssa, jotka sanoivat että sinne pääsyn ei riitä aina edes kunnon pänttäys ja taidot vaan tarvitaan puhdasta säkääkin kolmanneksi osaksi. Kävin viime keväänä kokeilemassa ja kysymykset olivat hyvin ympäripyöreitä ja kieroja. Veikkasin 10 kohtaa ja kaikki väärin. Kaverini luki pääsykoekirjat neljä kertaa ja kävi myös valmennuskurssin eikä päässyt siltikään edes ensimmäisestä vaiheesta (monivalinnat) läpi.

Oikeustieteelliseen pääsy tuntuu siis lähinnä yhtä haastavalta kuin moneen muuhun paikkaan pääseminen. Yritän ajatella käytännön ja realistisuuden kannalta. Jos haen aivan täysillä oikeustieteelliseen, siinä ei samalla lueta muihin pääsykokeisiin. Isona vaarana on silti etten pääse sisään ja olen äkkiä jälleen välivuotta pitämässä. Sitä en halua.

Olen jotenkin hukassa sen suhteen mihin voisin hakea ja minne on realistista sekä päästä että työllistyä. Mahtavaa olisi jos nuo mielenkiinnon kohteet saisi yhdistettyä. En halua sosionomiksi enkä kentälle muutenkaan sosiaalityöhön (päihdetyöhön, koulukuraattoriksi, lastensuojeluun tms.)

Onko haaveeni ihan utopiaa vai onko jotain mitä voisi tehdä?

Kommentit (134)

Vierailija
41/134 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteeni voi olla nyt vähän erilainen kuin monella tässä ketjussa, mutta jos sanot, että unelma-ammattisi on lääkäri, niin sanoisin että mene täysillä sitä kohti. Jos se todella on se mikä on UNELMASI jollain tasolla, niin älä tyydy kakkosvaihtoehtoihin. Kokeile nyt ainakin kerran kunnolla ja katso miltä tuntuu. Siinä sivussa voi hyvin hakea ammattikorkeaan vaikka sosionomiaa tai muuta jos haluaa. 

Toinen tärkeä asia mitä minusta kannattaa näissä työvalinnoissa ottaa huomioon on yksinkertaisesti se, että millainen ihminen olet persoonallisuudeltasi ja millaisesta arjesta pidät - nämä ovat sellaisia asioita, joita moni 20-vuotiaskin tietää suunnilleen itsestään koulun ja muun elämän perusteella. Pidätkö kiireisestä työstä, siedätkö painetta? Haluatko tehdä asioita hitaasti, omassa rauhassa, vai pidätkö muutoksista ja siitä, että työpäivässä on "sykettä" ja kiirettä? Oletko tarkka ja yksityiskohtainen vai kiinnostaako yleiset suuremmat linjat enemmän? Onko sinun helppo jättää stressaavat asiat kotioven ulkopuolelle vai jäävätkö hautomaan mieleen esimerkiksi illaksi/yöksi/moneksi päiväksi? Haluatko työskennellä yksin vai tiimissä? Haluatko tehdä päätöksiä vai haluatko mielummin tehdä omaa työtäsi hyvin ja rauhassa hieman sivussa? Koetko olevasi sosiaalisesti taitava? Millaisten ihmisten kanssa haluat tehdä töitä ja viettää aikaa? Elämästä tulee aika erilaista jos on sosionomi vr. lääkäri, vaikka periaatteessa kummassakin ammatissa voi auttaa ihmisiä. Mikä sinua kiehtoo politiikassa? Onko sinulle tärkeää se, että koet, että työlläsi on suuri vaikutus ihmisen/ihmisten elämään? Pidätkö siitä, että näet tuloksia heti vai siedätkö sitä, että tuloksia joutuu odottamaan? Millaiset arvot ovat sinulle tärkeimpiä, esim. turvallisuus, vakaus, muutos, kehitys, eteenpäin meneminen, jännitys, vapaus, itsenäisyys, luovuus...?

T. opinnoissa ohjaava psykologi

Vierailija
42/134 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Kysymyksiä: päivätyö vai vuorotyö? Yksin vai ryhmässä työskentely, tutkimustyö vai vastaanottotyö?

Mieti mitä haluat tulevalta työltä. Kätilön työ on vuorotyötä, terveydenhoitaja pitää vastaanottoa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/134 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bloggari. Itsenäinen työ ja voi vaikuttaa ihmisiin. 😀

Vierailija
44/134 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helkkari. Sosionomiksi moni opiskelee ylevin tavoittein. Työ väkivaltaisten laitosnuorten tai alkoholistien parissa on raskasta kolmivuorotyötä. Väkivallan uhka on todellinen. Tiedän monta alaa vaihtanutta.

Vierailija
45/134 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso kiitos kaikille kattavista ja kannustavista vastauksista!!! Neuvoa ja apua sekä varmuutta sain enemmän tästä kuin yhdestäkään opokeskustelusta tai yksinäni netin selaamisesta.

Vastailen kohta joihinkin viesteihin vielä

Ap

Vierailija
46/134 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei

Kiitos vastauksista! Minulla on kirjoitettuna 7 ainetta ja kaikki keskinkertaisesti. Ylppärit menivät aikalailla penkin alle. Enkkua suorastaan häpeän. Olen pe menossa korottamaan terveystietoa, kirjoitin sen viime syksynä.

Äikkä C

Lyhyt matikka C

Pitkä enkku A

Keskipitkä ruotsi B

Terveystieto C

Yhteiskuntaoppi C

Psykologia C

Olen miettinyt tuota opettajaa, mutta haluaisin ehkä enemmän olla vaikuttamassa asioihin ja tutkimassa sekä viedä asioita eteenpäin. Olen kiinnostunut jopa ihan poliitikon urastakin. Haaveet on siis suuret...

Joskus mietin tuota sosiologiaa, mutta jostain ymmärsin että sieltä valmistuu paljon kortistoon. Tietysti sitä ei saisi pelkästään ajatella että työllistyykö, pitää hakea sinne mikä kiinnostaa tai saattaisi kiinnostaa. Tuntuu että tavallaan vaihtoehtoja on paljon mutta mikään ei osu kunnolla, ääähh :/

Vaikea kuvailla sitä mitä haluaisi tehdä työkseen. Jotain sellaista missä voin ohjata ihmisiä tai jopa yhteiskuntaa itsessään. Tuoda esiin omia näkemyksiä ja ajaa niitä. Perehtyä ongelmiin ja ratkaista niitä. Parantaa asioita yleisesti.

Ap

Miksi sinulla meni ylppärit noin penkin alle? Meinaan vaan, että antaako tuo kuitenkin viitteitä siitä mihin kannattaa keskittyä? En itse hakisi tuolla menestyksellä esim oikikseen. Jaksatko istua ja lukea jotain hyvinkin "tylsää" materiaalia"?

Vierailija
47/134 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei

Kiitos vastauksista! Minulla on kirjoitettuna 7 ainetta ja kaikki keskinkertaisesti. Ylppärit menivät aikalailla penkin alle. Enkkua suorastaan häpeän. Olen pe menossa korottamaan terveystietoa, kirjoitin sen viime syksynä.

Äikkä C

Lyhyt matikka C

Pitkä enkku A

Keskipitkä ruotsi B

Terveystieto C

Yhteiskuntaoppi C

Psykologia C

Olen miettinyt tuota opettajaa, mutta haluaisin ehkä enemmän olla vaikuttamassa asioihin ja tutkimassa sekä viedä asioita eteenpäin. Olen kiinnostunut jopa ihan poliitikon urastakin. Haaveet on siis suuret...

Joskus mietin tuota sosiologiaa, mutta jostain ymmärsin että sieltä valmistuu paljon kortistoon. Tietysti sitä ei saisi pelkästään ajatella että työllistyykö, pitää hakea sinne mikä kiinnostaa tai saattaisi kiinnostaa. Tuntuu että tavallaan vaihtoehtoja on paljon mutta mikään ei osu kunnolla, ääähh :/

Vaikea kuvailla sitä mitä haluaisi tehdä työkseen. Jotain sellaista missä voin ohjata ihmisiä tai jopa yhteiskuntaa itsessään. Tuoda esiin omia näkemyksiä ja ajaa niitä. Perehtyä ongelmiin ja ratkaista niitä. Parantaa asioita yleisesti.

Ap

Miksi sinulla meni ylppärit noin penkin alle? Meinaan vaan, että antaako tuo kuitenkin viitteitä siitä mihin kannattaa keskittyä? En itse hakisi tuolla menestyksellä esim oikikseen. Jaksatko istua ja lukea jotain hyvinkin "tylsää" materiaalia"?

https://www.iltalehti.fi/uutiset/2012060215660347_uu.shtml

mites esim Sauli Niinistön ylppärit, ihan hyvin suoriutunut oikiksesta ja muista velvollisuuksistaan yo papereiden oltua mitä ovat

Vierailija
48/134 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehotan miettimään tarkkaan, jos pidät hoitoalaa yhtenä vaihtoehtona. Valmistun itse tänä vuonna terkkariksi ja näin jälkiviisaana voin sanoa, että olisi sittenkin pitänyt hakea yliopistoon. Melko varmasti vielä haenkin.

Hoitoalan opinnot sisältävät aika paljon harjoittelujaksoja ja käytäntöä. Perushoidosta lähdetään liikkeelle alussa. Toki toeriapuoltakin tulee paljon ja kaikkea todella kiinnostavaa, mutta myös sitä vähemmän kiinnostavaa. Omalla kohdallani en kokenut alkupään opintoja kovin miellyttävinä, vaikka tietenkin siellä oli tärkeää pohjustusta ja perustietoa. Kolmannen vuoden opinnoissa vasta päästiin kunnolla niihin terveydenhoidon opintoihin, siihen asti käytiin tasan samoja opintoja kuin sairaanhoitajat (th on myös sh). Harjoittelujaksoista osa on ollut täyttä painajaista, osa antoisia.

Ala on naisvaltainen ja monissa työpaikoissa on huono ilmapiiri sekä resurssit vedetty tiukoille, mikä kiristää ihmisten pinnaa entisestään.

Vierailija
49/134 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei helkkari. Sosionomiksi moni opiskelee ylevin tavoittein. Työ väkivaltaisten laitosnuorten tai alkoholistien parissa on raskasta kolmivuorotyötä. Väkivallan uhka on todellinen. Tiedän monta alaa vaihtanutta.

Työkenttää on muuallakin kuin laitoksissa, mutta tosiaan puhdasta kenttätyötä. Joskus miettinyt, että esim. sosiaalihoitaja -nimike voisi antaa realistisemman kuvan työstä kuin sosionomi/sosiaaliohjaaja.

Muutenkin ap:n kuvailut haaveammatistaan ei osu laisinkaan sosionomin työkenttään.

Tuli mieleen yhteisöpedagogi

https://opintopolku.fi/app/#!/korkeakoulu/1.2.246.562.17.45103213687

Tiedä sitten, mikä on heidän työllistyvyytensä.

Vierailija
50/134 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö nyt oikein että olet siis nyt ensimmäisellä välivuodella?

Kyllä, ensimmäinen välivuosi ja toista en halua. Pelkään että syrjäydyn tai jään jostain jälkeen jos ei opiskelupaikka irtoa ensi vuonna. Kaikki kaverit ovat muuttaneet muualle ja olen ihan yksin omassa kotikaupungissa ja tuntuu että olen ikään kuin jumissa. Suoritan nyt avoimessa yhtä kurssia kasvatustieteiden perusopinnoista, mutta tämä ei tunnu olevan oma juttu ollenkaan. Stressaa sietämättömästi.

AP

Älä pelkää välivuotta. Tee syksy töitä, keväällä keikkaa + pänttäystä.

Jokunen vuosi sitten lääkikseen päästiin keskimäärin 4 yrityskerran jälkeen. Älä luovu unelmistasi! Minä luovuin ja tie on ollut sen jälkeen PITKÄ eikä loppua näy.

Vierailija
51/134 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta uskoisin että oikikseen on mahdollisuus päästä keskinkertaisenkin yksilön jos vain istumalihakset on ylivertaiset ja kiinnostusta aihepiiriin riittää (eikä ole nirso asuinpaikan suhteen). Siis verraten esim. lääkikseen, jossa vaaditaan osaamista kemia-matematiikka-bilsa - akselilla, joista aiempien ymmärtäminen vaatii jo vähän spesifimpää lahjakkuutta. Onhan sinne hakijoita älyttömästi, mutta ei niistä läheskään kaikki ole superlahjakkuuksia.

Vierailija
52/134 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se mitä sanot edellisessä viestissäsi: ihmisten ohjaaminen, asioiden parantaminen on juuri sitä mitä sosiaaliohjaajan työ on parhaimmillaan. Tuossa jo joku mainitsi aikaisemmin, että hakuaikaa on vielä huomiseen, joten hae ihmeessä sosionomiksi, et menetä siinä mitään. Minulla oli sinua paljon huonommat lukion paperit, joten turhaa niistä nyt ainakaan huonommuutta tunnet. Ne meni miten meni ja ei muuta kun seuraavia haasteita kohti. 

Kiitos kannustuksesta!

Okei, itsellä on vissiin aika mustavalkoinen käsitys sosionomin työstä. Tiesin kyllä että se on laaja nimike, mutta itsellä on tullut lähinnä mieleen päihdetyöntekijä, lastensuojelu, koulukuraattori jne.

Ap

Koulukuraattoriksi ei pääse sosionomin papereilla . Pitää lukea sosiaalityöntekijäksi . Osa opiskelee toimessa myös esimerkiksi kasvatustieteet tai psykologia pääaineena ja sosiaalityön aineopinnot (sivuaine ) lisänä .

Lastensuojeluun pääsee ohjaajaksi myös sosionomit. Itse en oikein ymmärrä miksi lukea sosionomiksi jos voi mennä yliopistoon lukemaan sosiaalityöntekijäksi . Parempi työtilanne ja palkka monta sataa enemmän .

T. Sosiaalityön opiskelija

Vierailija
53/134 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö nyt oikein että olet siis nyt ensimmäisellä välivuodella?

Kyllä, ensimmäinen välivuosi ja toista en halua. Pelkään että syrjäydyn tai jään jostain jälkeen jos ei opiskelupaikka irtoa ensi vuonna. Kaikki kaverit ovat muuttaneet muualle ja olen ihan yksin omassa kotikaupungissa ja tuntuu että olen ikään kuin jumissa. Suoritan nyt avoimessa yhtä kurssia kasvatustieteiden perusopinnoista, mutta tämä ei tunnu olevan oma juttu ollenkaan. Stressaa sietämättömästi.

AP

Älä pelkää välivuotta. Tee syksy töitä, keväällä keikkaa + pänttäystä.

Jokunen vuosi sitten lääkikseen päästiin keskimäärin 4 yrityskerran jälkeen. Älä luovu unelmistasi! Minä luovuin ja tie on ollut sen jälkeen PITKÄ eikä loppua näy.

Tämä on ihan hyvä neuvo, mutta tuota pänttäyksen tärkeyttä korostaisin. Käy töissä jotta saat maksettua itsellesi kaikki mahdolliset preppauskurssit ja tutorit sekä käy lisäksi vaikka tekemässä uudelleen lukion kursseja tärkeistä aineista. Jos on mahdollisuus, että homma meneekin hanttitöissä haahuiluksi, hukkaat vain aikaasi. Eli välivuodet on ok, jos muistaa pitää katseen pallossa ja jaksaa olla ahkera.

Vierailija
54/134 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se mitä sanot edellisessä viestissäsi: ihmisten ohjaaminen, asioiden parantaminen on juuri sitä mitä sosiaaliohjaajan työ on parhaimmillaan. Tuossa jo joku mainitsi aikaisemmin, että hakuaikaa on vielä huomiseen, joten hae ihmeessä sosionomiksi, et menetä siinä mitään. Minulla oli sinua paljon huonommat lukion paperit, joten turhaa niistä nyt ainakaan huonommuutta tunnet. Ne meni miten meni ja ei muuta kun seuraavia haasteita kohti. 

Kiitos kannustuksesta!

Okei, itsellä on vissiin aika mustavalkoinen käsitys sosionomin työstä. Tiesin kyllä että se on laaja nimike, mutta itsellä on tullut lähinnä mieleen päihdetyöntekijä, lastensuojelu, koulukuraattori jne.

Ap

Koulukuraattoriksi ei pääse sosionomin papereilla . Pitää lukea sosiaalityöntekijäksi . Osa opiskelee toimessa myös esimerkiksi kasvatustieteet tai psykologia pääaineena ja sosiaalityön aineopinnot (sivuaine ) lisänä .

Lastensuojeluun pääsee ohjaajaksi myös sosionomit. Itse en oikein ymmärrä miksi lukea sosionomiksi jos voi mennä yliopistoon lukemaan sosiaalityöntekijäksi . Parempi työtilanne ja palkka monta sataa enemmän .

Tämä kertoo vähän muuta:

"Koulutus

Yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto, johon sisältyy tai jonka lisäksi on suoritettu sosiaalityön pääaineopinnot. Ylempi korkeakoulututkinto on yliopistosta ja tiedekunnasta riippuen valtiotieteiden maisteri tai yhteiskuntatieteiden maisteri.

Nimikettä vastaava kuraattori käytetään, kun tehtävää hoidetaan sosiaalityöntekijän koulutuksella.

Ammattikorkeakouluissa voi suorittaa sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon sosionomi (AMK).

Kuraattori-nimikettä käytetään, kun tehtävää hoidetaan sosionomi (AMK) -koulutuksella."

http://www.ammattinetti.fi/ammatit/detail/12/2/287_ammatti

Vierailija
55/134 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkikseen pääsee helposti

Vierailija
56/134 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa aiemmin tulikin jo kysymyksiä mietittäväksi liittyen siihen, millaista työtä haluaa tehdä. Moni parikymppinen ei mieti sitä lainkaan, vaan ajattelee vain sitä, minkä asioiden opiskeleminen on kiinnostavaa. Kannattaisi kuitenkin miettiä myös sitä, millaisia asioita milläkin koulutuksella käytännössä päätyy tekemään työkseen, ja miten ne itselle soveltuisivat tai miellyttäisivät. Haluatko tehdä ihmisläheistä työtä vai pääosin puuhailla itseksesi? Innostaako laaja-alainen ja itsenäinen toimenkuva, vai haluatko tarkemman ohjeistuksen ja rajatummat tehtävät? Haluatko istua koko päivän tietokoneella vai viettää työpäivän jalkojen päällä? Tykkäätkö esiintyä? Tykkäätkö auttaa ihmisiä konkreettisesti? Meneekö hermot, jos pitää selittää jotain itsestäänselvää asiaa ihmiselle, joka ei vaan tajua? Olisiko runsas matkustelu työssä ihanaa vai kamalaa? Entä työajat, onko sinulla hyvin säännöllinen vuorokausirytmi vai voisitko kuvitella saavasi aikaan jotain hyödyllistä kolmelta aamuyöllä? Tällaisia kysymyksiä ei opinnonohjauksessa juuri pohdita, mutta oikeasti ne ovat tosi tärkeitä ammatinvalinnassa.

Vierailija
57/134 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kannustuksesta!

Ap

Työn vastuullisuuteen nähden sos.tt:llä pieni palkka. Sosiaalityöntekijän työ enemmän sitä päätöksentekoa ja muuta paperityötä, sosiaaliohjaaja taas työskentelee näiden ihmisten parissa auttaen heitä löytämään omia voimavarojaan.

Vierailija
58/134 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antropologia? Sinnekin saattaa olla vaikea päästä, mutta varmasti helpompi kun oikikseen. Kaveri on antropologi ja tutkii nimenomaan yhteiskunnallisia ja poliittisia käytänteitä ja niiden vaikutuksia ja erilaisia ihmisryhmiä.

En ole tästä kuullutkaan. Lukiossa opot eivät oikeastaan auttaneet ollenkaan ja sanoivat että hae vaikka sairaanhoitajaksi niin kuin muutkin -tyyppisesti

Osaatko kertoa tästä tarkemmin, toki itsekin tästä alan tutkimaan mikä tämä on :D kuulostaa mielenkiintoiselta!

Ap

Valitse mielummin joku sellainen pääaine, jolla saat varmasti töitä!

Vierailija
59/134 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllä siis puhuttiin antropologiasta...

Vierailija
60/134 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kannustuksesta!

Ap

Olen koulukuraattori ja koulutukseltani olen sosionomi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi