Julia Thuren säästänyt vuodessa kymppitonnin. Yksi syy että rahaa jää säästöön on se että hänellä on vain yksi lapsi.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005827570.html
– Ei myöskään ole itsestäänselvyys, että olen terve, en tarvitse autoa, minulla on vain yksi lapsi, ja ennen kaikkea, minulla on aikaa ja energiaa suunnitella talouttani, hän huomauttaa
Kommentit (101)
Ajattelin sitä lukiessani, että noita ohjeita nytkin noudatan, että jos tienaisi paremmin, niin jo jäisi säästöjä.
Melko provo otsikko. Rahaa jää säästöön koska tienaa hyvin. Sen lisäksi hankkii tekee kahta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin sitä lukiessani, että noita ohjeita nytkin noudatan, että jos tienaisi paremmin, niin jo jäisi säästöjä.
No jos velkamääräsi ei kasva joka kk...niin positiivista sekin kai on.
Hassu tuo "ei ole itsestään selvää että on vain 1 lapsi". No okei, olishan sitä voinut tulla kaksoset, mutta valintahan se muuten on.
Nettotulot 1380€/kk. Mitenkähän siitä sais 10000€ säästöön vuodessa?
Vielä enemmän jää rahaa, jos on 0 lasta
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lähtee liikkeelle halvasta asumisesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lähtee liikkeelle halvasta asumisesta
Ja asuminen taas on suurimpia elämän laatuun vaikuttavia tekijöitä ja myös yhteiskunnan tukema keino kerätä varallisuutta. Joten se on vähän kaksipiippuinen asia, haluaako säästää vai maksaa omaa asuntoa/sijoitusasuntoa.
En haluaisi elää tuollaista elämää, jossa jokainen sentti pitää laskea.
Käytän vuodessa noin 10 000 e matkoihin eli jättämällä matkat väliin säästäisin 10 000 e vuodessa. Mitä saavuttaisin sillä? Elämättömän elämän? Ei kiitos.
Mullakaan ei ole autoa ja on vain yksi lapsi. Säästöön ei jää yhtään rahaa. Haen koko ajan töitä ja teen myös, mutta työkokeilussa ilmaiseksi. Käteen jää noin 900 e/kk ennen laskuja, kuten vuokra... En käy kampaajalla, kosmetologilla tmv., en tilaa lehtiä, en matkusta, en osta juuri koskaan uusia vaatteita - koska millä muka ostaisin.
Noilla tuloilla saakin säästöön eikä tarvitse ihmeemmin edes pihistellä. Minua jaksaa naurattaa säästövinkit "keitä aamukahvi kotona äläkä osta viiden euron lattea", "tee itse ruokaa äläkä tilaa valmista kotiin, säästät kuukaudessa satasia" ja "ota välillä eväät töihin". Minun säästövinkit ovat "keitä kahvia vain sen verran kun juot ja koeta vähentää siitäkin", "pidä puuropäiviä" ja "käytä eväisiin max euron verran päivässä".
Nämä on taas näitä... ”10000 säästäminen on niin helppoa kun vaan keittää oman kahvin”. Jutussa ei kerrottu että rouvan nettotulot ovat varmasti tuhansia euroja.
11 jatkaa: Nyt luin myös tuon lehtijutun: en syö ulkona, en todellakaan tilaa foodoralta mitään, en juo latteja tai kahvilassa juuri mitään. Töissä on eväät aina, halvat. En kulje bussilla, kävelen tai pyöräilen matkat koko vuoden. En kysy kivijalkaliikkeen designmekon hintaa enkä ravintolassa viinilasillisen, koska en käy niissä. Ero jutun naisiin on mm. se, että toiset saavat palkkaa ja toisilla on mies!
Muutenhan säästöön jäisi mulla varmaan 20 000 vuodessa! No kyllä ostaisin jotain, jos saisin palkkaa. Olen mm. vuosia lahjoittanut punaiselle ristille kuukausittain, vaikka en ole saanutkaan palkkaa. Lopetin sen silloin, kun asumistuki laski n. 20 e. Se oli se summa, jonka nipistin ennen elämisestäni punaiselle ristille.
Vierailija kirjoitti:
Käytän vuodessa noin 10 000 e matkoihin eli jättämällä matkat väliin säästäisin 10 000 e vuodessa. Mitä saavuttaisin sillä? Elämättömän elämän? Ei kiitos.
Miksi elämän täytyy olla aina jossain muualla? Miksei elämää voi rakentaa sinne missä asuu?
Normaali elämä on säästämistä?
En osata kahvia aamulla. Keitän ihan itse. Syön eväitä töissä.
Taas yksi pilvilinnoissa elävä. Voisi kokeilla elää pienemmillä tuloilla.
Dorka provo. Kyllä sitä voi vaikka 10 lapsen äidiltä jäädä säästöön 10 ke vuodessa mikäli on tarpeeksi iso palkka. Multakin jää, vaikka on neljä lasta.
Silmät muljahtaa takaraivoon, kun säästövinkit on tyyliä ”älä osta kahvilassa käydessä pullaa”. Kun miettii, kuinka paljon lähes missä tahansa Helsingin kahvilassa se pulla maksaa, niin ei näin pienituloisena käy mielessäkään ostaa sellaista kuin max. 1-2 kertaa vuodessa. Tässähän tulee Susanna Koski mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi elämän täytyy olla aina jossain muualla? Miksei elämää voi rakentaa sinne missä asuu?
Koska wanderlust-geeni.
En juo koskaan mitään latteja ja kahvit keitän aina itse. Silti en saa jäämään 10 000 € vuodessa tilille. Myönnän kyllä että kaikenlaista turhaa tulee joskus ostettua ja ruokalasku on se suurin menoerä.
Se on turkulainen ja sillä on varakkaat vanhemmat joilla kontakteja...