IL selvitti: Kansanedustaja Jani Toivola on ajanut taksilla yli tuhat kertaa veronmaksajien piikkiin - lasku 22 000 euroa: ”Se on totta kai ...
Iltalehden tekemän selvityksen mukaan vihreiden kansanedustaja Jani Toivola, 40, on käyttänyt eduskunnan taksikorttia tällä vaalikaudella jo hämmästyttävät 1 039 kertaa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/201809152201200619_pi.shtml
Kommentit (633)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankkis auton, tai edes pyörän.
On sillä pyörä. Oon nähnyt naistenlehtien haastatteluissa.
Osaakohan se ajaa pyörällä?
Ei osaa. Kuvattu fillaroimassa jalkakäytävällä.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. On aivan oma ongelmanne, jos teille tulee yllätyksenä:
- monet vihreät yksityisautoilevat (itse en, mutta käytän satunnaisesti taksia tai kimppakyytejä)
- monet vihreät syövät lihaa (itse en) Vegetaristeja ja vegaanejakin toki on paljon.
- jotkut vihreät jopa lentävät (itse en)
- jotkut vihreät jopa metsästävät (itse en)
Vihreät arvot ohjaavat toimintaamme, mutta emme ole mikään yhtenäinen porukka, jossa jokaisen olisi pakko toimia samalla tavalla. Vähän sama juttu kuin että kristilliset eivät koko ajan vain lue Raamattua ja veisaa virsiä, luulisin.
Se on ihan ok, mutta älkää saarnatko muille miten täytyy elää.
m85 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jani on juossut kieli vyön alla tekemässä työtään ja hoitanut niitä vielä sairaslomallaankin. Taksinkäyttö on sallittua ja monesti ainoa mahdollisuus.
Mutta heitetään kuraa vaan kun ollaan niin kateellisia kun joku saa käyttää taksia ja minä en.
Oman auton omistaminenhan eiole mahdollisuus? Voisi esimerkiksi ostaa vaikka teslan niin täyttyy vihreiden imago... eikunniin, joka paikassa täytyy vetää kännit jotta ei voi ajaa, no tietysti voi aktiivimallin varjolla palkata ilmaiskuskeja?
Mitä selität? Mistä toi kännijuttu oikein tuli? Ja Toivola ei omista sen enempää autoa kuin ajokorttiakaan. Se on esteenä ajamiselle, ei mikään kännääminen. Ja aktiivimallin kanssa vihreillä ei ole mitään tekemistä.
Täältä on poistunut kommentti siitä että Toivolan instasta poistuu negatiivisia kommentteja.
"Tällainen voi olla huomisen taksi – kaikki pyörät ilmassa"
"Yhdysvaltalainen startup-yritys testaa sähköllä toimivaa... no, lentävää laitetta."
"Oklahoma Cityn ja Tulsan välimaastosta kuuluu kummia. Vertical Aerospace on esitellyt lentävän taksin. Oheiset kuvat ovat peräisin Cotswoldin lentokentältä Britanniasta, jossa lentävää laitetta on testattu."
"Yritys toivoo aloittavansa kaupunkien välisen liikennöinnin neljän vuoden sisällä. Laitteeseen mahtuu kaksi ihmistä pilotin lisäksi. Suunnitelmia neljä matkustajaa kuljettavista koneistakin on jo tehty."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- monet vihreät yksityisautoilevat (itse en, mutta käytän satunnaisesti taksia tai kimppakyytejä)
- monet vihreät syövät lihaa (itse en) Vegetaristeja ja vegaanejakin toki on paljon.
Vihreät arvot ohjaavat toimintaamme, mutta emme ole mikään yhtenäinen porukka, jossa jokaisen olisi pakko toimia samalla tavalla. Vähän sama juttu kuin että kristilliset eivät koko ajan vain lue Raamattua ja veisaa virsiä, luulisin.
Se on ihan ok, mutta älkää saarnatko muille miten täytyy elää.
Höpö höpö, se on politiikkaa. Jos joku kokee sen saarnaamisena, kokee todennäköisesti itse huonoa omaatuntoa. Minä en ainakaan koe huonoa omaatuntoa esim taksin käytöstäni. Jos joku sitä paheksuu, on se aivan hänen oma ongelmansa. En koe sitä saarnaamisena, koska itse tiedän, että käytän taksia hyvästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Oppilaitokset ovat eri puolella kaupunkia - Jani on käynyt paljon mm niissä työtehtävissä.
Luuleeko joku oikeasti että kansanedustaja on helppo ja kiva duuni josta saa työmäärään nähden sikahyvää liksaa ja voi vaan elellä leveästi veronmaksajien rahoilla mitään tekemättä? Kannattaa kokeilla.
Kansanedustajan alkupalkka on 6000 e lisäksi heillä on vuodessa NELJÄ kk lomaa ( jolloin ei ole pakko tejdä yhtään mitään ) ja ilmaiset kotimaan bussi / juna/ taksi / lentokonematkat
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten kouluvierailut ja esiintymiset kuuluvat varsinaisesti kansanedustajan työhön. Eikö ensisijainen työ ole tehdä lakeja yms.? Esiintyminen on sitten juontajan ja viihdetaiteilijan työtä.
Joo mutta kun Jani itse asiassa haluaa tehdä niitä esiintyjän / viihdetaiiteilija töitä eikä kansanedustajan....
Jani Toivolan taksikuluista nousi kohu, mutta hän ei ole eduskunnan viime vuosien taksikunkku
Ilta-Sanomat kertoi tammikuussa 2014, että edellisen kauden perussuomalaisten kansanedustaja Pertti "Veltto" Virtanen käytti syksyn 2013 aikana taksikorttia peräti 4 000 euron edestä. Tarkka summa neljältä kuukaudelta oli 3 983 euroa.
Toivolan ajoihin suhteutettuna lempääläläisen Virtasen taksikyydit tulivat veronmaksajille tuplasti kalliimmiksi.
Vuonna 2012 eduskunnan taksikunkkuja olivat Iltalehden mukaan "Muhoksen mimmi" Pirkko Mattila (ps.) ja "stadin kundi" Mikael Jungner (sd.). Edellinen käytti ajoihin vuoden aikana runsaat 9 500 euroa ja jälkimmäinen noin 8 700 euroa.
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/jani-toivolan-taksikuluista-nousi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilaitokset ovat eri puolella kaupunkia - Jani on käynyt paljon mm niissä työtehtävissä.
Luuleeko joku oikeasti että kansanedustaja on helppo ja kiva duuni josta saa työmäärään nähden sikahyvää liksaa ja voi vaan elellä leveästi veronmaksajien rahoilla mitään tekemättä? Kannattaa kokeilla.
Kansanedustajan alkupalkka on 6000 e lisäksi heillä on vuodessa NELJÄ kk lomaa ( jolloin ei ole pakko tejdä yhtään mitään ) ja ilmaiset kotimaan bussi / juna/ taksi / lentokonematkat
Kansanedustajien niinsanottu lomaa ei todellakaan ole pelkkää lomaa vaan esimerkiksi kesällä aika kuluu siihen kun kierretään oman vaalipiirin kesätapahtumia puhujana ja äänestäjien kuuntelijana. Se jos mikä on työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansanedustajien niinsanottu lomaa ei todellakaan ole pelkkää lomaa vaan esimerkiksi kesällä aika kuluu siihen kun kierretään oman vaalipiirin kesätapahtumia puhujana ja äänestäjien kuuntelijana. Se jos mikä on työtä.
Höpö, höpö!
halooooo! Osaako joku tehdä adressin/kansalaisaloitteen "kansanedustajien taksimatkat pois"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten se on itsensä mainostamista jotta pääsee seuraavallekin kaudelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki olisi ekologisempaa vaikka fillaroida. Jos se ei jostain syystä onnistu, on taksi kuitenkin omaa autoa parempi valinta. Ja jos kaikkia sääntöjä on noudatettu, en näe tässä isoa ongelmaa. t. vihreä
Härskiä mutta totta niin Toivolalta kuin keneltä tahansa muultakin Vihreältä väittää, että kilometrin matkailu taksiauton takapenkillä kuljettajan kyydissä istuessa on luontoa säästävä ympäristöteko.
Niin, tämä kommentti ei ollut Toivolan ;)
Ainakin uudesta autosta puhuttaessa taksi on tottakai ekologisempi.
Toivola itsekin IL haastattelussa väittää suojelevansa taksiautoilullaan ympäristöä:
"Olet vihreiden kansanedustaja. Onko taksin käyttö mielestäsi ympäristöteko?
- Kyllä."
Kyllähän taksia yleensä pidetään omaa autoa ekologisempana. Sen käyttöastehan on aivan toista kuin henkilöauton keskimäärin. Jos päivässä taksia käyttää vaikka 10 ei autoa omistavaa, on se ekologisempaa kuin jokainen ostaisi heistä oman auton (jonka valmistukseen siis kuluu luonnonvaroja). Mutta toki olisi ollut ympäristöystävällisempää esim. fillaroida nuo matkat.
Eihän tässä missään nimessä verrata omaan autoon kun Toivola on ottanut auton kulkuneuvokseen sadoille lyhyillekin matkoille jotka olisi voinut vaivattomasti kulkea ratikalla, bussilla, fillarilla tai jopa kävellen.
Valehtelua niin itselleen kuin äänestäjille väittää autoilleensa ympäristön hyväksi.
Siis Toivola ei saa käyttää autoa laisinkaan, kun on vihreä :D Voi luoja.
Mites muut puolueet sitten? Kokoomuslainen ei voi tulla julkisia teitä pitkin koska kapitalismi; kristillisten tulee kävellä vetten päällä töihin ja sinisten vain Suomessa valmistettuja ajoneuvoja käyttäen.
Eihän kukaan ole väittänyt, ettei Toivola saa käyttää autoa laisinkaan.
Vihreä puolue ajaa yksityisautoilun vähentämistä ja rajoittamista sekä julkisen joukkoliikenteen käytön lisäämistä.
Toivola on kuitenkin Vihreän puolueen edustajana käyttänyt taksia yli 1000 kertaa ja 22000 euron edestä vaikka olisi hyvin voinut autoilun sijaan valita muita vaihtoehtoja liikkumiseensa.
Se, että tuota määrää autoilua kehtaa väittää luontoa suojelevaksi ympäristöteoksi kertookin jo paljon Vihreän puolueen todellisista arvoista.
Toivola ei päätä "puolueen todellisista arvoista". Sitä paitsi taksi on ympäristöteko yksityisautoiluun verrattuna.
Jos halutaan puhua työmatkaliikenteestä yleisesti, pitäisi verrata kaikkien puolueiden kaikkien jäsenten tapaa tulla töihin. Tässä oli kyse taksin käytöstä ja siinä Toivola oli sijalla 3.
Emme puhu työmatkaliikenteestä emmekä vertaa yksityisautoiluun vaan keskustelemme julkista joukkoliikennettä suosivan Vihreän puolueen edustajan valinnasta "suojella ympäristöä" autoilemalla lyhyetkin henkilökohtaiset matkansa taksilla.
Toivola edustaa Vihreää puoluetta ja sen arvoja ja jopa härskisti väittää nimenomaan noudattavansa Vihreän puolueen arvoja autoilullaan.
Kun lisäksi vihreiden kannattajat tässäkin ketjussa innokkaasti puolustavat Toivolan henkilökohtaisiin matkoihin käyttämää käsittämättömiin määriin paisunutta autoilua ympäristötekona kertoo se erittäin paljon koko puolueesta.
Mielestäni pitäisi puhua edustajien taksimatkoista yleisemminkin. Jos yhdeltä tulee 22 000 niin mitä se tekee vuodessa yhteensä? Ja saavat kulukorvaustakin.
Ozan Yanar ei ole kommentoinut asiaa eikä myöskään juoppo Paula Risikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkki seminaareista.
30.1. Peltolan koulu, Vantaa/ Jani Toivola
30.1. Sotungin koulu, Vantaa/ Jani Toivola
31.1. Kalasataman peruskoulu, Helsinki/ Jani Toivola
31.1. Arabian peruskoulu, Helsinki/ Jani Toivola
31.1. Yhtenäiskoulu, Helsinki/ Jani ToivolaEn epäile etteikö tilaisuuksia olisi ollut, mutta miten ne liittyvät kansanedustajan toimeen? Em. tilaisuuksissahan matkakulut olisivat kuuluneet järjestäjälle eikä eduskunnalle.
Ohiksena: kansanedustajat eivät peri mitään palkkioita esiintymisistään, vaan kaikki on maksutonta tilaisuuden järjestäjälle.
Käsittääkseni kansanedustajan ensisijainen työ on säätää lakeja. Tämän tehtävän myötä tulee tarve vaikuttaa politiikkaan, käydä kokouksissa ja erilaisissa tilaisuuksissa jne.
Jos edustaja on poissa täysistunnoista, eikä muutenkaan tee oikein mitään, mistä hänelle oikein maksetaan? Se, että käy kouluissa puhumassa, on ylimääräistä puuhastelua eikä edistä kansanedustajan tehtävää eli lakien säätämistä ja muiden aloitteiden tekemistä.
Eduskunnan pitäisi koostua asiantuntijoista, joilla olisi oikeasti osaamista ja kyky hahmottaa esimerkiksi talousasioita kokonaisuutena. Nyt siellä on mutuilemassa kaikenmaailman Jani Toivolat ja putkimies-reiskat.