Pikkuveli teki itse*u*han, ja joku kuvasi sen - Jannica, 30, kertoo surusta, jota videon riepottelu somessa syvensi: ”Mitä jos siinä olisi joku sulle rakas?”
Syyskuun neljäntenä päivänä Lahdessa paloi asunto. Asuntopalon yhteydessä 26-vuotias mies hyppäsi kuolemaansa kuudennen kerroksen parvekkeelta. Videot tapahtumista levisivät nopeasti internetin vääräleukojen kommentoitaviksi.
Mies oli Jannican 26-vuotias pikkuveli Jim. Joku oli kuvannut tapahtumat, ja video lähti leviämään verkossa.
Video keräsi runsaasti pilkkaa, ja sitä näytettiin muun muassa Jannican kuudesluokkalaiselle pikkusiskolle.
Jannica, 30, haluaa muistuttaa internetin irvailijoita, että jokainen ihminen on jollekin rakas.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyskuun neljäntenä päivänä Lahdessa paloi asunto. Asuntopalon yhteydessä 26-vuotias mies hyppäsi kuolemaansa kuudennen kerroksen parvekkeelta. Videot tapahtumista levisivät nopeasti internetin vääräleukojen kommentoitaviksi.
Mies oli Jannican 26-vuotias pikkuveli Jim. Joku oli kuvannut tapahtumat, ja video lähti leviämään verkossa.
Video keräsi runsaasti pilkkaa, ja sitä näytettiin muun muassa Jannican kuudesluokkalaiselle pikkusiskolle.
Jannica, 30, haluaa muistuttaa internetin irvailijoita, että jokainen ihminen on jollekin rakas.
No eipä tämäkään "rakas" tehnyt veljensä eteen mitään. Itsemurha tehdään kun katsotaan että ei ole enää mitään tai ketään joka välittää tai josta välittää.
Siinä taas yksi besserwisser, joka ei tajua oikeasta maailmasta yhtään mitään. Ota nyt vaikka ihan google käteen ja perehdy masennukseen ja itsetuhoisuuteen ennen kuin lauot näitä typeryyksiäsi.
Tiedän todellakin mitä on masennus. Enemmän kuin voit ikinä tajutakkaan.
On tekopyhää valittaa siitä että joku perheenjäsen tekee itsemurhan. Se johtuu lähes aina siitä että ne samat ihmiset jotka esittävät surevia ei ole tehneet mitään auttaakseen toista.
Olen nähnyt asian läheltä monta kertaa ja ollut myös itse tilanteessa.
Sukulaisten lisäksi kuuluu nämä niin sanotut kaverit tuohon porukkaan. Selitetään miten hyvä tyyppi oli ja miten on ikävä. Kun ihminen oli elossa niin ei oltu yhteydessä oikeastaan koskaan.
Sinä varmaan osaat kertoa kuinka se "auttaminen" käytännössä tapahtuu.
Pitääkö aikuiselle ihmiselle kertoa miten toisesta välitetään, autetaan ja tuetaan?
Jos pitää niin siihen ei enää auta mitkään neuvot vaan sitten sitä pitää mennä opettelemaan perusteellisesti jonnekkin muualle.
Osaat siis vain vittuilla ja syyllistää muita.
Jospa vielä kohtaat ihan itse jonkun masentuneen, niin pääset yrittämään käytännössä sitä välittämistä, auttamista ja tukemista.
Olen kuule kohdannut niitä masentuneita. Olen itse ollutkin se masentunut.
Tiedän mistä puhun.
Ammattiauttajat ei toimi. Ne jotka sinne joutuu ei ikinä sitä lopeta ellei sitten lopeta koko elämää.
Kyllä lähimmäisten pitäisi puuttua asiaan jo paljon ennen tuollaista. Varsinkin jos ihmisellä on vanhemmat ja sisaruksia. Missä ne on?
Ei voi odottaa että masentunut pyytää apua. Kyllä sen lähimmäisen pitää se asia huomata ihan itse. Jos ei lähimmäisestä kykene huomaamaan että onko se masentunut niin ei hyvin mene.
Olet marttyyri. Voin niin hyvin kuvitella miten uhkailet itsemurhalla ja vaadit itsellesi apua, palvelua ja palveluksia, kun niiiiiin masentaa. Se ei toimi niin. Masentunut ei toimi niin. Masentunut voi peittää ihan äärimmäisen taitavasti omat tunteensa. Kukaan ei voi odottaa että sisarukset tai ystävät alkavat pyhittää oman elämänsä masentuneelle. Tukeminen ja rakkaus on paljon muuta kuin omaishoitajuus, jossa joudut olemaan koko ajan saatavilla. Siihen väsyy omaisetkin. Kukaan ei voi pelastaa toista, vain itsensä voi pelastaa. Jokaisella on velvollisuus hakea ammattiapua eikä odottaa että omaiset hoitavat vuodesta toiseen. Hyviä ja välittäviä terapeutteja on olemassa.
Olihan niistä WTC iskuistakin videoita missä ihmiset hyppii sauhuavasta tornista alas. Taitaa olla YouTubessa edelleen. Nousiko siitä tallainen kohu?
On ikävää jos joku video leviää, mutta tosiasia on että kun nostaa tällaisen kohun niin se video kiinnostaa ihmisiä vain enemmän ja voi olla varma että yhä enemmän ihmiset etsivät ja katso vat sen.
Minäkään en olisi huomannut koko tulipalo uutista ilman tätä tolkutonta kohinaa.
Vierailija kirjoitti:
Olihan niistä WTC iskuistakin videoita missä ihmiset hyppii sauhuavasta tornista alas. Taitaa olla YouTubessa edelleen. Nousiko siitä tallainen kohu?
On ikävää jos joku video leviää, mutta tosiasia on että kun nostaa tällaisen kohun niin se video kiinnostaa ihmisiä vain enemmän ja voi olla varma että yhä enemmän ihmiset etsivät ja katso vat sen.
Minäkään en olisi huomannut koko tulipalo uutista ilman tätä tolkutonta kohinaa.
Mielestäni tuon WTC:n kuvaaminen yleisellä oli ihan asiallista. Videoilla hyppääjät olivat melko tunnistamattomia, mutta joissain lehdissä oli aika zoomattua kuvaa esim. siitä tunnetuimmasta hyppääjästä, joka meni alas pää edellä ja lehtien mukaan näytti olevan jossain zen-tilassa. Kyllähän sen jo zoomaamatta ja mässäilemättä yksittäisillä kohtaloilla näkee että siellä on hyppääjiä. Myös ihan kuvahaussa näkyy asiattomia kuvia jo maahan iskeytyneiden ruumiista, ne voivat toki olla feikkejäkin. Google saisi kyllä reagoida noihin, koska ne tulevat jo wtc jumpers hakusanalla, eli mitään corpsea tai dead bodya ei tarvitse edes kirjoittaa.
tapa jolla asiaa riepoteltiin yl*l*udalla oli aivan järkyttävä.
Osalla nuorisosta ei ole mitään kykyä samaistua kuvaamiensa ihmisten tuntemuksiin. Kaikesta tehdään pilkkaa mitään ajattelematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä tämäkään "rakas" tehnyt veljensä eteen mitään. Itsemurha tehdään kun katsotaan että ei ole enää mitään tai ketään joka välittää tai josta välittää.
Siinä taas yksi besserwisser, joka ei tajua oikeasta maailmasta yhtään mitään. Ota nyt vaikka ihan google käteen ja perehdy masennukseen ja itsetuhoisuuteen ennen kuin lauot näitä typeryyksiäsi.
Tiedän todellakin mitä on masennus. Enemmän kuin voit ikinä tajutakkaan.
On tekopyhää valittaa siitä että joku perheenjäsen tekee itsemurhan. Se johtuu lähes aina siitä että ne samat ihmiset jotka esittävät surevia ei ole tehneet mitään auttaakseen toista.
Olen nähnyt asian läheltä monta kertaa ja ollut myös itse tilanteessa.
Sukulaisten lisäksi kuuluu nämä niin sanotut kaverit tuohon porukkaan. Selitetään miten hyvä tyyppi oli ja miten on ikävä. Kun ihminen oli elossa niin ei oltu yhteydessä oikeastaan koskaan.
Alapeukuttajat ei tykkää totuudesta.
Jos ei ole itse tehnyt aivan kaikkea mitä ihminen voi tehdä niin ei ole oikeutta valittaa toisen kuolemasta koska silloin ei ole koskaan toisesta välittänytkään.
Se on joka kerta sama asia. Kun joku suvusta on masentunut niin niitä sukulaisia ei näy lähimaillakaan. Mutta tullaan kuitenkin itkemään haudalle. Jos toinen ihminen ei eläessä kiinnostanut niin on tekopyhää itkeä.
Voitko millään ymmärtää, että kaikki tarinat eivät mene siten, kun sinä pienessä päässäsi kuvittelet? Esimerkiksi oma isäpuoleni oli alkoholisti. Kävi kyllä töissä, mutta tissutteli kotona. Ulospäin kukaan ei nähnyt, miten sekaisin hän oli. Itsemurha tuli työkavereille ja sukulaisille täysin yllätyksenä. Miten ihmeessä autat ihmistä, josta et edes päälle päin näe, että häntä pitäisi auttaa?
Äitini yritti todellakin parhaansa, mutta se ei riittänyt. Kun ihmismieli on sairas ja esimerkiksi kehittelee mitä omituisempia mustasukkaisia ajatusrakenteita, ei siinä ole mitään taikatemppuja. Mustakin muuttuu valkoiseksi tällaisen ihmisen päässä, vaikka faktat lyödään tiskiin. Miten ihmeessä autat, kun ihminen ei kuuntele järkipuhetta?
Äitini yritti myös saada isäpuolta hoitoon, kävikin hakemassa jotkut masennuslääkkeet. Terapiassa kävi, mutta vastahakoisesti. Ja vannotti äitini, ettei hän menisi kertomaan muille läheisille mitään. Miten ihmeessä saat apuja siihen toisen auttamiseen, kun toinen sen nimenomaan kieltää? Teet niin tai näin, niin teet väärin.
Tässä sinulle muutama ajatus. Toivottavasti vaivaudut lukemaan ja uskot, että kertomastani oli jokainen sana totta.
Etkö ymmärrä, että tuolla kaikkitietävyydelläsi olet itse edesauttamassa joidenkin ahdistuksen ja masennuksen syvenemistä? Mieti nyt, että tälläkin hetkellä maailmassa on vaikka miten monta surevaa läheistä, jotka ovat oikeasti yrittäneet kaikkensa ja syyttävät itseään ja ovat itsekin ihan lopussa. Sitten tulet sinä vielä potkimaan maassa makaavaa ja voit tällä kommentoinnillasi ajaa myös heidät epätoivoisiin tekoihin. Voisit vähän miettiä, mitä sanot! Jos joku täällä on tekopyhä, niin sinä.
Australiasta tuli juuri uutinen. En muista nyt oliko iltalehdessä tai sanomissa. Sielä nuori mies oli lahjoittamassa koko omaisuuttaan, ehtona vain, että saaja tappaa hänet. Mitä tapahtui? Valtava väkijoukko alkoi auttamaan tätä nuorta miestä. Sai lahjoituksia, tohtorit, professorit, lääkärit, kaikki lupasi apua, naapurit vei ruokaa.
Ensimmäinen ajatus mitä itselleni tuli. Mitä jos tämä olisi tapahtunut Suomessa? Noh ei kovin kivoja ajatuksia kyllä tullut. Olisi varmaan naapurit tullu hoitamaan sen tappamisen? Netissä olisi kannustettu, että tapa itsesi. Puolen ilkeää kansaa olisi käynyt kimppuun ja vain yksi olisi ehkä voinut olla vähän huolissaan. Nämä tämän artikkelin kaltaiset kokemukset, todistaa pointtia.
Tämä maa on sairas, ja tämä kansa on vakavasti päästään vialla. Ei voi muuta sanoa. Onneksi tällä kansalla ei ole tulevaisuutta. Vihainen katkera kansa. Sietää hävitä. Australialaiset valloittakoot maapallon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuon WTC:n kuvaaminen yleisellä oli ihan asiallista. Videoilla hyppääjät olivat melko tunnistamattomia, mutta joissain lehdissä oli aika zoomattua kuvaa esim. siitä tunnetuimmasta hyppääjästä, joka meni alas pää edellä ja lehtien mukaan näytti olevan jossain zen-tilassa. Kyllähän sen jo zoomaamatta ja mässäilemättä yksittäisillä kohtaloilla näkee että siellä on hyppääjiä. Myös ihan kuvahaussa näkyy asiattomia kuvia jo maahan iskeytyneiden ruumiista, ne voivat toki olla feikkejäkin. Google saisi kyllä reagoida noihin, koska ne tulevat jo wtc jumpers hakusanalla, eli mitään corpsea tai dead bodya ei tarvitse edes kirjoittaa.
Nuo ihmiset eivät tahtoneet kuolla vaan tulipalon kuumuus pakotti ratkaisuun. Turha kenenkään uskotella itselleen että olisi valinnut elävältä palamisen hirvittävän tuskan vaan liehit olisivat kyllä pakottaneet ulos.
Vierailija kirjoitti:
Surullinen tapaus :(
Oletko vähän herkkä. Jengiä kuolee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jannica, Jim... 😂
Tuosta iltapäivälehden uutisesta selviää, että sisko Mariga on myös.
Minun nimeni on Iida niin minun läheiseni varmasti rakastava minua enemmän kuin Jimin. Vai miten tuo nimiasia nyt liittyi tähän?
No etkö ymmärrä sarkasmin puolta. Toi nimi kikkailu kertoo osansa
Selitä nyt toki tuota mielenkiintoista ajatuksen juoksuasi ja miten se liittyy siihen että joku levittää ja irvailee toisen kuolemalla? Oliko nimi syy mennä näyttämään video kuolemasta pikkusiskolle joka on vielä lapsi?
Nyt ei kyse ollu siitä, vaan tämä nimi pelleily
Mikä pelleily? Miksi pitäisi kaikkien olla (tylsästi) ja turvallisesti totutuilla nimillä ettei vaan kukaan kiusaisi ja pilkkaisi?
Mitä hienoa on olla Aino tai Minna tai vaikka Marika koolla jos onkin muiden surulle naurava/muiden nimiä pilkkaava typerys?
Nimi on ihan yhdnetekevä, se merkitsee kuinka kohtelee muita elollisia olentoja.
Ja kuulehan, nyt ei ollut kyse nimistä vaikka jotkut ääliöt sen ottivatkin esiin vaan paljon vakavammasta asiasta.
Nimi on oiva osoitus ihmisen taustoista ja sosioekonomisesta asemasta. Tämä on monen huonotaustaisemman ihmisen vaikea niellä.
Miksi sinun paha olla itsesi kanssa? Mikä saa sinut solvaamaan ja arvostelemaan ihmisiä joita et tunne?
Minusta yllä on oiva osoitus miksi ihmisten pitäisi uskaltaa pyytää apua lähimmäisiltään kun voi pahoin itsensä kanssa.
Arvostaisit tämän naisen aloittamaa keskustelua. Se saattaa jonain päivänä koskea juuri sinua.
Ei kiinnosta. Mulla on pää päin h*lvettiä yksinolosta johtuen eikä normaalielämästä tietoakaan. Suurin osa ihmisistä ei merkitse minulle mitään kuten en minäkään merkinnyt vanhemmilleni. Miksi surisin jotain v*tun luuseria, kun se on jo kuollut? Ei se siitä eläväksi muutu.
Palstamammat taas empatiasta villiintyneinä kommentoineet tapausta? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sytyttikö henkilö siis asuntonsa itse tuleen? Vai hyppäsikö liekehtivästä asunnosta kun ei muuta voinut, vai siis mistä tässä tiedetään että kyseessä on itsemurha (eikä valinta paistumisen ja putoamiskuoleman väliltä)
Minustakin on hätiköityä puhua itsemurhasta kun tilanne ollut tuo. Jokatapauksessa tämä on taas yksi osoitus mielenterveys palveluiden surkeasta tilasta. Hyvä että sisko jaksaa nostaa asiaa esille. rip :(
Ei syy ole mielenterveyspalveluissa! Poika narkkasi, syy oli siinä
Ja mikähän oli syynä huumeidenkäyttöön? Mielenterveysongelmat kenties?
Jos käyttää päihteitä olkoon alkoholi tai huumeet tai niiden sekakäyttö niin ei saa mitään apua. Itse vuosia sitten sairastuin psyykkisesti ja jouduin eläkkeelle. Kului vuosia ja jouduin isoon leikkaukseen, jonka jälkeen puolisoni jätti minut. Yksinäisyyteen sekä pelkoihin rupesin juomaan alkoholia johon kehitin psyykkisen sekä fyysisen riippuvuuden. Olen viiltänyt ranteeni, polttanut, ottanut lääkkeitä ja mitään ei voida tehdä kukaan ei ota mitään kantaa minun hätääni. Kyllä minut aina paikataan mutta en kuulu päihdepuolelle koska minulla on aiempia psykiatrian historia ja sitten en kuulu psykiatrianpuolelle koska minulla on päihdeongelma! Siis mitä ihmettä ihmisen pitää tehdä apua saadakseen kun huomaa, ettei yksin enään pärjää!
Joo tuosta saa lukea tämän tästä ettei mt-apua saa päihdeongelman takia, ja sama toisinpäin! Sanoisin että naurettavaa jollei olisi näin vakavasta asiasta kyse. Nämä kaksi kulkevat yleensä käsikädessä niin että on mahdotonta sanoa kumpi oli ensin ja laukaisi toisen, joten maalaisjärkikin sanoo että yksilöä on autettava kokonaisvaltaisesti molemmilla osa-alueilla samanaikaisesti. Yritä taistella!
Koskakohan tajutaan, että voi olla ja hyvin usein onkin mielenterveysongelmia ilman että olisi mitään päihdeongelmaa.
Markus kirjoitti:
Australiasta tuli juuri uutinen. En muista nyt oliko iltalehdessä tai sanomissa. Sielä nuori mies oli lahjoittamassa koko omaisuuttaan, ehtona vain, että saaja tappaa hänet. Mitä tapahtui? Valtava väkijoukko alkoi auttamaan tätä nuorta miestä. Sai lahjoituksia, tohtorit, professorit, lääkärit, kaikki lupasi apua, naapurit vei ruokaa.
Ensimmäinen ajatus mitä itselleni tuli. Mitä jos tämä olisi tapahtunut Suomessa? Noh ei kovin kivoja ajatuksia kyllä tullut. Olisi varmaan naapurit tullu hoitamaan sen tappamisen? Netissä olisi kannustettu, että tapa itsesi. Puolen ilkeää kansaa olisi käynyt kimppuun ja vain yksi olisi ehkä voinut olla vähän huolissaan. Nämä tämän artikkelin kaltaiset kokemukset, todistaa pointtia.
Tämä maa on sairas, ja tämä kansa on vakavasti päästään vialla. Ei voi muuta sanoa. Onneksi tällä kansalla ei ole tulevaisuutta. Vihainen katkera kansa. Sietää hävitä. Australialaiset valloittakoot maapallon.
Minä olen sairas, mutta en niin sairas kuin maamme johtavat mediatalot.
Vierailija kirjoitti:
Taas omaisuusvahingot kiinnostavat enemmän kuin ihmishenki. Ei sillä, etteikö naapurien tilanne vesi/savuvahinkoineen olisi ihan perseestä, mutta kyllä minä arvotan ihmishengen menetyksen korkeammalle kuin vahingoista aiheutuneet kulut. Materiaa saa lisää ja sitä voi korjata, kuollutta ei.
Mun faijan mielestä koiraa pienemmän eläimen päältä saa ajaa, ettei tule äkkijarrutuksen tullessa peltivaurioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jannica, Jim... 😂
Minun nimeni on Iida niin minun läheiseni varmasti rakastava minua enemmän kuin Jimin. Vai miten tuo nimiasia nyt liittyi tähän?
Selitä nyt toki tuota mielenkiintoista ajatuksen juoksuasi ja miten se liittyy siihen että joku levittää ja irvailee toisen kuolemalla? Oliko nimi syy mennä näyttämään video kuolemasta pikkusiskolle joka on vielä lapsi?
Mikä pelleily? Miksi pitäisi kaikkien olla (tylsästi) ja turvallisesti totutuilla nimillä ettei vaan kukaan kiusaisi ja pilkkaisi?
Mitä hienoa on olla Aino tai Minna tai vaikka Marika koolla jos onkin muiden surulle naurava/muiden nimiä pilkkaava typerys?
Nimi on ihan yhdnetekevä, se merkitsee kuinka kohtelee muita elollisia olentoja.
Ja kuulehan, nyt ei ollut kyse nimistä vaikka jotkut ääliöt sen ottivatkin esiin vaan paljon vakavammasta asiasta.
Nimi on oiva osoitus ihmisen taustoista ja sosioekonomisesta asemasta. Tämä on monen huonotaustaisemman ihmisen vaikea niellä.
Miksi sinun paha olla itsesi kanssa? Mikä saa sinut solvaamaan ja arvostelemaan ihmisiä joita et tunne?
Minusta yllä on oiva osoitus miksi ihmisten pitäisi uskaltaa pyytää apua lähimmäisiltään kun voi pahoin itsensä kanssa.
Arvostaisit tämän naisen aloittamaa keskustelua. Se saattaa jonain päivänä koskea juuri sinua.Ei kiinnosta. Mulla on pää päin h*lvettiä yksinolosta johtuen eikä normaalielämästä tietoakaan. Suurin osa ihmisistä ei merkitse minulle mitään kuten en minäkään merkinnyt vanhemmilleni. Miksi surisin jotain v*tun luuseria, kun se on jo kuollut? Ei se siitä eläväksi muutu.
No minäpä kerron: kuolleelle rageeminen ei muuta sinua onnelliseksi
Mulla ei ole ketään rakasta, joten en osaa samaistua. Siellä kuoli joku, Intiassa kuolee koko ajan joku jne. Ketä kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jannica, Jim... 😂
Arvostaisit tämän naisen aloittamaa keskustelua. Se saattaa jonain päivänä koskea juuri sinua.Ei kiinnosta. Mulla on pää päin h*lvettiä yksinolosta johtuen eikä normaalielämästä tietoakaan. Suurin osa ihmisistä ei merkitse minulle mitään kuten en minäkään merkinnyt vanhemmilleni. Miksi surisin jotain v*tun luuseria, kun se on jo kuollut? Ei se siitä eläväksi muutu.
Sen vuoksi, että opit sitä kautta arvostamaan myös itseäsi. Olet jäänyt tuohon traumaan, ettet merkinnyt mitään vanhemmillesi ja oppinut sitä kautta, että sinulla ei ole mitään arvoa. Vanhempasi tekivät sinua kohtaan väärin, mutta taikasauvoja ei ole, joilla voisimme kirjoittaa lapsuutesi uudelleen. Et surullista kyllä ole ainoa väärinkohdeltu, mutta osa silti on oppinut arvostamaan sekä itseään, että muita. Ehdottaisin, että alat tekemään hiljalleen sellaista muutostyötä itsessäsi, että opit arvostamaan itseäsi aidosti sekä sanoissa, että teoissa. Sen toteutumisessa auttaa myös se, että opettelee arvostamaan muita. Ei, ei tarvitse arvostaa pshoja ihmisiä ja heidän pahuuttaan, vaikka usein myös pahoista ihmisistä löytyy muutama hyvä piirre. Ihmisiä voi arvostaa ihan elämän kunnioittamisen kautta, itseisarvon kautta jne. Ja sitten tietysti niitä pieniä hyviä asioita ihan arjessa, joita me suomalaiset emme ole tottuneet arvostamaan. Oven auki pitäminen, naapurin tervehtiminen, pienet, "kontaktittomat" eleet, joilla tehdään toiselle tilaa jne. Kyllä niitä asioita aina löytyy, mutta suomalaiset ovat mynkeröitä ja sosiaalisesti rampoja. Sitten kun parin vuoden kuluttua olet oppinut arvostamaan itseäsi aidosti ja olet onnellinen, vaikka elämässä olisikin muita haasteita niin on itsestäänselvää arvostaa myös muiden elämää. Vaikka oma elämä on ollut vaikea niin ei se siitä paremmaksi sillä muutu, että levittää vihaa ympärilleen ja elää kuolioituneena. Opettele nauttimaan elämästä, sillä sinun elämäsi on sinun aikaasi. Tee siitä laatuaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ketään rakasta, joten en osaa samaistua. Siellä kuoli joku, Intiassa kuolee koko ajan joku jne. Ketä kiinnostaa?
Etkö rakasta edes itseäsi? Oletko mies vai nainen? Jos mies niin etkö edes penistäsi? Mitä jos peniksesi alkaisi kuolioitumaan ja ihmiset vain kuvaisivat sitä, jakaisivat somessa ja nauraisivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sytyttikö henkilö siis asuntonsa itse tuleen? Vai hyppäsikö liekehtivästä asunnosta kun ei muuta voinut, vai siis mistä tässä tiedetään että kyseessä on itsemurha (eikä valinta paistumisen ja putoamiskuoleman väliltä)
Minustakin on hätiköityä puhua itsemurhasta kun tilanne ollut tuo. Jokatapauksessa tämä on taas yksi osoitus mielenterveys palveluiden surkeasta tilasta. Hyvä että sisko jaksaa nostaa asiaa esille. rip :(
Ei syy ole mielenterveyspalveluissa! Poika narkkasi, syy oli siinä
Ja mikähän oli syynä huumeidenkäyttöön? Mielenterveysongelmat kenties?
Jos käyttää päihteitä olkoon alkoholi tai huumeet tai niiden sekakäyttö niin ei saa mitään apua. Itse vuosia sitten sairastuin psyykkisesti ja jouduin eläkkeelle. Kului vuosia ja jouduin isoon leikkaukseen, jonka jälkeen puolisoni jätti minut. Yksinäisyyteen sekä pelkoihin rupesin juomaan alkoholia johon kehitin psyykkisen sekä fyysisen riippuvuuden. Olen viiltänyt ranteeni, polttanut, ottanut lääkkeitä ja mitään ei voida tehdä kukaan ei ota mitään kantaa minun hätääni. Kyllä minut aina paikataan mutta en kuulu päihdepuolelle koska minulla on aiempia psykiatrian historia ja sitten en kuulu psykiatrianpuolelle koska minulla on päihdeongelma! Siis mitä ihmettä ihmisen pitää tehdä apua saadakseen kun huomaa, ettei yksin enään pärjää!
Joo tuosta saa lukea tämän tästä ettei mt-apua saa päihdeongelman takia, ja sama toisinpäin! Sanoisin että naurettavaa jollei olisi näin vakavasta asiasta kyse. Nämä kaksi kulkevat yleensä käsikädessä niin että on mahdotonta sanoa kumpi oli ensin ja laukaisi toisen, joten maalaisjärkikin sanoo että yksilöä on autettava kokonaisvaltaisesti molemmilla osa-alueilla samanaikaisesti. Yritä taistella!
Koskakohan tajutaan, että voi olla ja hyvin usein onkin mielenterveysongelmia ilman että olisi mitään päihdeongelmaa.
Onko se nyt kumma tajuta, etta jos nisti usein tappaa itsensa, ja jos hullu usein tappaa itsensa, niin jos on seka nisti, etta hullu, niin ei ole mikaan suuri ihme etta tallaista tapahtuu!
Tuikkasi huoneen palamaan ja sitten joutui hyppaamaan. Halusi pakotta itsensa ja onnistuikin viela!
Mutta Coolia.
Kusipäät hyvin harvoin tajuavat olevansa kusipäitä. JOonkuliasesta empatiavajeesta kyse varmaankin. TOoisella palstalla oltiin sitä mieltä että on ihan ok haukkua siskoakin (ikään kuin jonkilaisena rangaistuksena), koska veli sytytti asunnon tahaallaan. Meillä on eduskunnassakin puolue joka ratsastaa tällä empatian puutteella, joten mistään pikku ongelmasta ei ole kyse.