Oppilas kuoli sairauskohtaukseen Espoossa – liikuntatunnilla oli suoritettu piip-testiä
Oppilas on joutunut sairaalaan espoolaisen koulun liikuntatunnilta tällä viikolla. Koulun rehtori vahvistaa tapahtuman IS:lle.
– Siellä on ollut sellainen tilanne, että oppilas on saanut liikuntatunnilla sairauskohtauksen ja hänet on viety sairaalaan ambulanssilla.
Rehtori ei kommentoi oppilaan tämänhetkistä terveydentilaa. IS:n tietojen mukaan poika kuoli sairaalassa.
IS:n saamien tietojen mukaan liikuntatunnilla oli suoritettu niin sanottua piip-testiä.
Piip-testillä eli kestävyyssukkulajuoksulla (engl. beep test) mitataan maksimaalista kestävyyttä. Testissä juostaan 20 metrin matkaa edestakaisin yhä nopeammin ja nopeammin niin kauan kuin juoksija jaksaa.
Nimi tulee äänitteestä, joka antaa äänimerkin, kun juoksijan tulee lähteä seuraavalle sukkulalle.
Kommentit (634)
Tuossa on myös ongelman näytönhalu, varsinkin pojilla. Jatketaan vaan, vaikka saattaa olla jo huonoa oloa tms.
Iltalehdessä oli nyt ihan videokin tästä ravista. Alkaa leppoisasti mutta tahti kiihtyy. Tiedän OPETTAJIA jotka eivät juokse edes tuota yhtä 20 metrin pätkää. ***tana. Eikö olisi aiheellista että ainakin luokanopettajilla olisi jonkinlainen peruskunto? Jaksaisivat vaikka retkeillä niiden tenavien kanssa.
Video loppuu kesken mutta lähemmäs sataan kertaan tuo poika pääsee tuossakin ajassa. Kaikki eivät pääse. Nyt menetettiin yksi ihmishenki tällaisen testin takia. Kannattiko? Muistavatko merkitä sen niihin kallisarvoisiin tilastoihinsa?
Koulussa suurin osa ”opetuksesta” on ihan hanurista.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201809162201201551_u0.shtml
Niin, kauheasti tännekin kokoontuu koululiikunnasta traumatisoituneita. Oikeasti niitä on tosi vähän. Liikunta on aine, jota fanitetaan todennäköisesti eniten koulussa, ihan kasinkin oppilaat valitsee liikunnan lempiaineekseen tai ainakin top-3 -aineen joukkoon. Olin itse hieman pyöreä lapsena ja kasi oli aina liikunta, vaikka muuten olin kympin oppilas. Joskus tietysti söi, etten ole jokaisessa aineessa luokan priimus, mutta yleisesti ottaen koululiikunta oli kuitenkin ihan hauskaa. Mikäs sen kivampaa oli alaluokilla kuin leikkiä "viimeinen pari uunista ulos" tai hippaa tai polttopalloa. Yläkoulussa ja lukiossa sähly oli erityisen hauskaa ja käsipallo, suunnistuskin oli mukavaa, kun sai käpytellä kaverin kanssa pitkin metsiä... Mitä olen entisten luokkakavereiden kanssa jutellut ja mikä mielikuva on, niin koulutraumat liikunnasta on aika harvainaisia. Olen todellinen sohvaperuna nykyään ja inhoan siitä itseäni. Koululiikuntaa siitä on turha syyttää tai voisihan sellaisen kehittää, kun ei omasta perunoinnista halua ottaa vastuuta ja haluaa siitä syyttää jotain mielessä kehiteltyä traumaa.
Nuo piip-testit olivat kyllä aivan h*lvetistä. Omilta kouluajoiltani (ei kovin monen vuoden takaa sillä olen nyt parikymppinen) muistan kuinka noiden testien yhteydessä AINA joku luokkalainen päätyi oksentamaan/pyörtymään. Cooperin testi ei ole mitään verrattuna tähän paholaiseen, sen sentään pääsi läpi hölkkävauhdillakin.
Surullinen tapaus, osanotot oppilaan läheisille :(
Vierailija kirjoitti:
Niin, kauheasti tännekin kokoontuu koululiikunnasta traumatisoituneita. Oikeasti niitä on tosi vähän. Liikunta on aine, jota fanitetaan todennäköisesti eniten koulussa, ihan kasinkin oppilaat valitsee liikunnan lempiaineekseen tai ainakin top-3 -aineen joukkoon. Olin itse hieman pyöreä lapsena ja kasi oli aina liikunta, vaikka muuten olin kympin oppilas. Joskus tietysti söi, etten ole jokaisessa aineessa luokan priimus, mutta yleisesti ottaen koululiikunta oli kuitenkin ihan hauskaa. Mikäs sen kivampaa oli alaluokilla kuin leikkiä "viimeinen pari uunista ulos" tai hippaa tai polttopalloa. Yläkoulussa ja lukiossa sähly oli erityisen hauskaa ja käsipallo, suunnistuskin oli mukavaa, kun sai käpytellä kaverin kanssa pitkin metsiä... Mitä olen entisten luokkakavereiden kanssa jutellut ja mikä mielikuva on, niin koulutraumat liikunnasta on aika harvainaisia. Olen todellinen sohvaperuna nykyään ja inhoan siitä itseäni. Koululiikuntaa siitä on turha syyttää tai voisihan sellaisen kehittää, kun ei omasta perunoinnista halua ottaa vastuuta ja haluaa siitä syyttää jotain mielessä kehiteltyä traumaa.
No äikkä ei ainakaan ihan kymppi tainnut olla. Lol
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että koulussa pitäisi järjestää ihan oikea älykkyystesti, jonka perusteella voidaan antaa tasoitusta niille, joiden ÄO on esim. alle 100. On täysin kohtuutonta olettaa, että 90 ÄO-pinnan oppilaat kykenisivät suoriutumaan esim. matematiikan tehtävistä samalla tasolla kuin 140 ÄO-pinnan oppilaat.
He saavat tukiopetusta ja tarvittaessa erityisopetusta tai mukautettua opetusta. Ellei pärjää normaaliopetuksessa, harkitaan siirtoa erityisryhmään. Joten ehdotuksesi on aika tyhmä, koska heikoille oppilaille on jo tasoitusta. Sekä on ne lisäajat joillekin jne.
Et vissiin sitten ymmärtänyt tuota kirjoittajaa lainkaan? Eli kirjoittaja haki sitä, että jokaiselle äo-tasolle tehtäisiin oman tasoinen arviointi. Ei meidän koulu lähde siitä kaikesta tuesta huolimatta, että tukemalla saataisiin kaikki samalle tasolle. Nuo mainitsemasi keinot on käytössä siellä alimmissa arvosanoissa pl. joku lukivaikeuden takia annettava helpotus. Ei meillä ole mitään järjestelmää, jossa huono-oppisempaa oppilasta hyvitettäisiin niin, että saa kympin siinä kuin se luokan nerokin.
Mukautettu opetus on nykyään muuten nimitykseltään yksilöllistetty ja silloin ollaan jo todella alhaalla, jos aine on yksilöllistetty. Käytännössä siis ei pysty edes tuettuna (esim. käyttämällä kirjaa kokeessa) saamaan vitosta... Ei sillä seiskan oppilasta tasata saamaan kymppiä.
OAJ:n Oulun paikallisosaston puheenjohtajan mielestä Move-testien ei pitäisi olla opettajien vaan terveydenhuollon vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
OAJ:n Oulun paikallisosaston puheenjohtajan mielestä Move-testien ei pitäisi olla opettajien vaan terveydenhuollon vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
toisaalta useimmat ottavat sählyn ja futiksen enemmän tosissaan. eli kaikille liikuntatunneille ensihoitaja , lääkäri ja kirurgi valvomaan , että saadaan oppilaat kuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikös opettaja ja rehtori ole vastuussa oppilaan turvallisuudesta koulutuntien ja päivän aikana? Olisi ihan aiheellista nostaa syytä koko asiasta. Vastuulliset ovat osoitettavissa. Aivan kuten tapahtuneessa herttoniemen hyppyrimäen turmassakin, jossa vastuulliset eivät edes olleet paikalla ja turma tapahtui aukioloaikojen ulkopuolella.
Suuret osanottoni vanhemmille, lapsen tutuille ja kavereille. Toivon todella että vanhemmat jaksavat kaiken keskellä tehdä tästä esimerkkitapauksen sillä järjestelmä tarvitsee muutoksen eikä tapahtunut saa olla turha, miksi se jää jos sillä ei pystytä vaikuttamaan.Ai siellä hyppyrimäessä olis pitänyt vastuullisten notkua yökausia kattomassa kun nuoriso rellestää tuhoamassa paikkoja kielloista huolimatta siellä? Tämä on just seurausta siitä, kun nuorilla ei ole mitään vastuuta tekemisistään ja ne tietävät sen itsekin. Mitä ikinä tapahtuukin, niin vastuu on aina jonkun muun. Vaikka kuinka pelleilisi ja riekkuisi paikoissa joissa ei saa olla.
Kuule se sanoma oli että kun niinkin epämääräisessä tapauksessa kuin herttoniemen hyppyriturma löydettiin vastuulliset juridisesti, niin vielä selkeämmin ne on nimettävissä tässä tapauksessa! Aikuinen opettaja ja rehtori viime kädessä on vastuussa siitä ettei kukaan helv kuole liikuntatunnin seurauksena! Opettele lukemaan,
Liikunnan ooettaja ei hoitanut tehtäväänsä vaikka oli hänen vastuulla. Voisiko vain myöntää virheensä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylen jutun mukaan testi ei ole osa oppilaan liikunnan arviointiperusteita, joten testi on oppilaille siten käytännössä vapaaehtoinen -- tekee jos haluaa tehdä.
https://yle.fi/uutiset/3-10407378
Opettajille se voi olla velvoittava järjestää, mutta jos se ei kerran ole arvioinnin perusteena oleva suoritus, niin siihen ei saa silloin myös ketään painostaa.
Open on tyydyttävä siihen eikä hän myöskään saa testin perusteella arvioida jotain liikunnallisesti toista paremmaksi joka testiä,ei tehnyt. Kannustaa osallistujia toki voi, mutta vastuunsa riskeistä tuntien ja ymmärtäen olevansa testaaja, ei arvioijan roolissa.
Ei se mittaus ole vapaaehtoinen oppilaalle, eikä tuossa jutussakaan niin sanottu.
Mitä opettaja ja koulu voi käytännössä tehdä jollekin, joka vain sanoo että ei sitä tee?
Tuossa se testi, ei mikään järkyttävä rääkki, vaan jos ei kestä tahdissa niin sit tippuu ns. pois pelistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toisaalta useimmat ottavat sählyn ja futiksen enemmän tosissaan. eli kaikille liikuntatunneille ensihoitaja , lääkäri ja kirurgi valvomaan , että saadaan oppilaat kuntoon?
Näin on tehtävä jos urheilu täyttää semmoiset mittasuhteet. Huomaa että kilpaurheilussa lääkärit ja ensihoitajat on saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylen jutun mukaan testi ei ole osa oppilaan liikunnan arviointiperusteita, joten testi on oppilaille siten käytännössä vapaaehtoinen -- tekee jos haluaa tehdä.
https://yle.fi/uutiset/3-10407378
Opettajille se voi olla velvoittava järjestää, mutta jos se ei kerran ole arvioinnin perusteena oleva suoritus, niin siihen ei saa silloin myös ketään painostaa.
Open on tyydyttävä siihen eikä hän myöskään saa testin perusteella arvioida jotain liikunnallisesti toista paremmaksi joka testiä,ei tehnyt. Kannustaa osallistujia toki voi, mutta vastuunsa riskeistä tuntien ja ymmärtäen olevansa testaaja, ei arvioijan roolissa.
Ei se mittaus ole vapaaehtoinen oppilaalle, eikä tuossa jutussakaan niin sanottu.
Mitä opettaja ja koulu voi käytännössä tehdä jollekin, joka vain sanoo että ei sitä tee?
Ketään ei voi pakottaa yhtään mihinkään!
Minä juuri kirjoitin koulun rehtorille vaatimuksen että saan nähtäväksi liikuntasuunnitelman koko vuodelle ja ilmoitan seb perusteella että lapseni ei tule osallistumaan tietyille tunneille koska hänen turvallista liikkumistaan ei selvästikään ko.koulussa voida turvata. Rehtori on hyvä ja määrittelee korvaavan liikunnan ko.tunneille jo valmiiksi ja lapseni suorittaa sitten ne. Olen valmis viemään jutun ihan miten pitkälle hän sen haluaa viedä jos yhteistyökyvykkyyttä ei helpolla löydy.
5.- ja 8.-luokkalaisten terveydestä taisi juuri selvitä jotakin. Sitähän tällä testillä mitataan. "Koskaan ei ole käynyt mitään vastaavaa aiemmin." No, nyt kävi.
Taitaa liikunnanope hetken miettiä, miten uskaltaa toimia jatkossa. Testi kuulosti karmealta.
Onneksi omat vanhempani olivat normaaleja, eivätkä mitään helikopterivanhempia, kuten tuo yksi😮
Iltasanomissa yksi rehtori on nostanut esiin juuri tämän: Terveydenhoitohenkilöstölle kuuluva asia on sysätty opettajille. Opettajat eivät edes tiedä oppilaiden terveystaustoja. Ne tiedot ovat terveydenhoitohenkilöstöllä. Mitä ihmettä pyörii päättäjien päässä, kun keksivät tällaisia.