Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oppilas kuoli sairauskohtaukseen Espoossa – liikuntatunnilla oli suoritettu piip-testiä

Vierailija
16.09.2018 |

Oppilas on joutunut sairaalaan espoolaisen koulun liikuntatunnilta tällä viikolla. Koulun rehtori vahvistaa tapahtuman IS:lle.

– Siellä on ollut sellainen tilanne, että oppilas on saanut liikuntatunnilla sairauskohtauksen ja hänet on viety sairaalaan ambulanssilla.

Rehtori ei kommentoi oppilaan tämänhetkistä terveydentilaa. IS:n tietojen mukaan poika kuoli sairaalassa.

IS:n saamien tietojen mukaan liikuntatunnilla oli suoritettu niin sanottua piip-testiä.

Piip-testillä eli kestävyyssukkulajuoksulla (engl. beep test) mitataan maksimaalista kestävyyttä. Testissä juostaan 20 metrin matkaa edestakaisin yhä nopeammin ja nopeammin niin kauan kuin juoksija jaksaa.

Nimi tulee äänitteestä, joka antaa äänimerkin, kun juoksijan tulee lähteä seuraavalle sukkulalle.

Kommentit (634)

Vierailija
241/634 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa kannattaisi ennen näitä testejä tehdä lääkärintarkastus samalla tavalla kun intissä.

Ennen kun siellä saa rumpasta alokkaita ekaa kertaa, niin on tehty palvelukseenastumistarkastus ja sen mukaan sitten terveiksi katsotuille saa teettää kuormittavaa liikuntaa ja taisteluharjoituksia. Niille joiden terveydentilassa on jotain ongelmia palvelus on kevyempi tai edessä on vapautus palvelusta.

Tää Move on itseasiassa tarkoituksella ajoitettu niille luokille kun koulussa on terveystarkastus. Eihän siellä koululääkäri nyt mitään sydänfilmiä tietty ota, mutta kuuntelee sydämen ja keuhkot jne.

Tokkikaan kaikissa kouluissa se terveystarkastus ei ole ennen testiä, meillä oli.

Vierailija
242/634 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumppatunti on vähän kuin 70-luvun tuhkarokko eli vuodessa kuoli 5 vuodessa muutama ja jälkitauteihin pari lisää. Silti meillä ei kielletä liikuntatunteja, vaikka ne todistettavasti tappavat varmemmin kuin tuhkarokko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/634 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikös opettaja ja rehtori ole vastuussa oppilaan turvallisuudesta koulutuntien ja päivän aikana? Olisi ihan aiheellista nostaa syytä koko asiasta. Vastuulliset ovat osoitettavissa. Aivan kuten tapahtuneessa herttoniemen hyppyrimäen turmassakin, jossa vastuulliset eivät edes olleet paikalla ja turma tapahtui aukioloaikojen ulkopuolella.

Suuret osanottoni vanhemmille, lapsen tutuille ja kavereille. Toivon todella että vanhemmat jaksavat kaiken keskellä tehdä tästä esimerkkitapauksen sillä järjestelmä tarvitsee muutoksen eikä tapahtunut saa olla turha, miksi se jää jos sillä ei pystytä vaikuttamaan.

Ai siellä hyppyrimäessä olis pitänyt vastuullisten notkua yökausia kattomassa kun nuoriso rellestää tuhoamassa paikkoja kielloista huolimatta siellä? Tämä on just seurausta siitä, kun nuorilla ei ole mitään vastuuta tekemisistään ja ne tietävät sen itsekin. Mitä ikinä tapahtuukin, niin vastuu on aina jonkun muun. Vaikka kuinka pelleilisi ja riekkuisi paikoissa joissa ei saa olla. 

Vierailija
244/634 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Move!-testaus on aivan järjetöntä. Mittausta mittauksen perään. Tälläkö saadaan nuorten innostus liikuntaan kasvamaan? Ei todellakaan. Ilmeisesti mikään ei ole koululiikunnassa muuttunut sitten 80-luvun. Samaa vastenmielistä mittaamista edelleen, mistä tuo Move! on hyvä esimerkki.

Itsekin vihasin aina koululiikuntaa ja sain siitä aina huonon numeron, kun numero tuli suoraan joko jostain vatsalihastestistä tai sitten ihan vaan pärstäkertoimen mukaan. Silti olen aina liikkunut vapaa-ajalla ja tykännyt esim. hiihdosta, juoksusta ja uimisesta. Koulussa vain saatiin liikunnasta niin luotaantyöntävää. 

Vierailija
245/634 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luoja kuinka vihasinkaan koululiikuntaa.

Ainaista testaamista, epäonnistumista, pakottamista, nöyryyttämistä ja suoranaista kiusaamista. Joka viikon hirveimmät tunnit. Mukamas riitti että teki parhaansa ja yritti, mutta ei se koskaan riittänyt. Olin se pienin ja lyhyin ja huonoin. Koululiikunta tap-poi kaiken haluni liikuntaan ja urheiluun jo ala-asteella ja lukion viimeisellä pakollisella liikuntatunnilla toistelin vaan mielessäni että ei ikinä enää.

Tämä tulee aina mieleen tällaisista jutuista.

Lapsiparka.

Vierailija
246/634 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollanen testi ei oo suunnattu alottelijoille. 

Vierailija
247/634 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin otsikosta, jotta piip on joku sensuroitu sana. Ei mun aikana onneksi tuollaisia kidutustestejä ollut, olisin varmaan itsekin kuollu. Cooperi oli ainoa testi muistaakseni. Kilpailu ja testaukset ei kuulu koululiikuntaan.

Vierailija
248/634 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan taustalla piilevänä synnynnäinen taipumus rytmihäiriöön?

Hyvin mahdollista. Ei kaikkia sydänvikoja todeta lapsuudessa, jos ne eivät anna mitään oireita. Hyvin usein aivoissakin oleva valtimopullistuma eli aneurysma havaitaan vasta siinä vaiheessa, kun se repeää, vaikka aneurysma on ollut siellä jo vuosikausia. 

Voihan henki mennä pahassa astmakohtauksessakin kun keuhkoputket supistuvat tukkoon.

Vierailija
249/634 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlatkaa tuo koulu. Siellä sattuu ja tapahtuu. Ma mut pahoinpitelevät ja kuvaavat nettiin ja rehtori rankaisee uhria ja uhkailee oppilaita, ettei saa kertoa kenellekään

Mikä on koulun nimi?

Tiistelä. Aika paljon nega juttua netissä

Vierailija
250/634 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keveämpi testi ei mittaa kestävyyskuntoa, oletko ihan idiootti? Ei mikään kävelytesti mittaa aerobista kuntoa, kun se ei rasista tarpeeksi vaikka kävelisi 8 tuntia putkeen. Rasituskuntotestin tavoitteena on juurikin mitata kestävyyskuntoa. Nähdään minkälaisessa kondiksessa sydän ja keuhkot on. Cooperin testi ja PIIP-testi ovat molemmat hyviä sen mittaamiseen.

Höpö höpö, ei pidä paikkaansa. Sydämen ja keuhkojen kuntoa mitataan ihan muilla tavoilla.

http://www.ukkinstituutti.fi/kapy/kavelytesti

Vierailija
251/634 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luoja kuinka vihasinkaan koululiikuntaa.

Ainaista testaamista, epäonnistumista, pakottamista, nöyryyttämistä ja suoranaista kiusaamista. Joka viikon hirveimmät tunnit. Mukamas riitti että teki parhaansa ja yritti, mutta ei se koskaan riittänyt. Olin se pienin ja lyhyin ja huonoin. Koululiikunta tap-poi kaiken haluni liikuntaan ja urheiluun jo ala-asteella ja lukion viimeisellä pakollisella liikuntatunnilla toistelin vaan mielessäni että ei ikinä enää.

Tämä tulee aina mieleen tällaisista jutuista.

Lapsiparka.

Samat muistot. Aina olin viimeinen testissä kuin testissä. Enkä olisi kutosta parempaa numeroa saanut vaikka olisin käsilläni juossut kentän ympäri. Vasta kauppiksessa sain varmaan ekan kerran positiivisen kuvan mitä mukava liikuntatunti voi olla. Siellä kun ei kilpailtu vaan liikuttiin.

Vierailija
252/634 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ei ollut PIIP-Testi vaan PIIP-Peli jossa kilpaillaan toisia vastaan ja peli loppuu kun sanotaan PIIP.

Eli PIIP-Peli, ei PIIP-Testi

Joillain tuo PIIP-Peli on todella pitkä. Minulla se oli jo koulussa onneksi lyhyt.

Vierailija
253/634 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomaa kirjoitti:

Kuinka kävisi, jos me sohvaperunat pistettäisi suorittamaan Cooperintesti? Moniko tulisi hengissä maaliin?

Monikin, mut tulos vois olla paska. Ei Cooperissa tarvii repiä samalla lailla kuin peep testissä, jossa vauhtia pitää lisätä koko ajan. Cooperin voit, vaikka kävellä.

Vierailija
254/634 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.edu.fi/move

Tuolta löytyy infoa siitä, mistä on kyse. Kyseinen mittaus on nimeltään viivajuoksu. Itse olen ollu luokanopena kohta 30 vuotta, enkä ole ikinä juoksuttanut Cooperia tai viivajuoksuja, ennen kuin nyt kun tuli tämä Move. Ja tämä on siis PAKKO pitää kaikille 5.- ja 8.-luokkalaisille. 

Opettajien foorumeilla tätä koko Movea on kritisoitu rankasti -  se on pakko pitää syyskuun loppuun mennessä ja vie leijonanosan 5.-luokan liikuntatunneista parhaaseen ulkoliikunta-aikaan. Lisäksi se teettää mm.liikunnaopettajille lisätyötä, kun tulokset pitää syöttää sähköiseen järjestelmään. En ole tavannut yhtään opea, joka olisi innostunut Movesta, ehkä heitäkin on.

Itse koen, että se ei ole kovinkaan motivoiva huonon tuloksen saavalle oppilaalle ja heitä on paljon. Jos kansanterveyttä haluttaisiin nostaa, olisi järkevämpää vaikka määrätä koulupäivään puolen tunnin kävelylenkki joka päivä.

Vierailija
255/634 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suomaa kirjoitti:

Kuinka kävisi, jos me sohvaperunat pistettäisi suorittamaan Cooperintesti? Moniko tulisi hengissä maaliin?

Monikin, mut tulos vois olla paska. Ei Cooperissa tarvii repiä samalla lailla kuin peep testissä, jossa vauhtia pitää lisätä koko ajan. Cooperin voit, vaikka kävellä.

Kyseessä on kuitenki teinit. On "noloa" jos ei jaksa juosta. 

Vierailija
256/634 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanha koulu <3 oli aika karu meininki jo silloin kun ite olin siellä. Kerrankin joku puukkotappelu kahden eri etnisen ryhmän välillä, muistan vaan verijäljet lumella koulun pihassa. Että Espoossa ei oo muka ghettoja? Niinpä.

En siis syytä koulua tästä casesta, mut en kyllä ole yllättynytkään.

Vierailija
257/634 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni peruskoulun jälkeen noin 10 vuotta, että termeistä "liikunta" tai "urheilu" ei seurannut välittömiä yökötyksenväreitä :D

Piiptesti jo sanana tuo mieleen jonkun koe-eläimen.

Vierailija
258/634 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uupumukseen asti juoksuttaminen kuulostaa jotenkin ihan keskitysleiritouhulta. Onneksi mun aikana ei ollut tällaisia!

Vierailija
259/634 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piip-testi kuulostaa siltä kuin sanan alusta olisi sensuroitu jokin kirosana.

Vierailija
260/634 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testit koululiikunnassa on aivan naurettavia. Olin yläasteella hyvin pienikokoinen tyttö. Liikunnan tunnilla opettaja päätti että nyt mitataan teidän fyysistä voimaa ja kaivoi esiin paperit, josta näkee mikä tulos on hyvä, keskiverto tai huono. Yritin täysiä ja tein parhaani. Tunnin loputtua olin aivan puhki ja tyytyväinen itseeni koska olin ylipäätään jaksanut. Tunnin lopuksi tulokset piti näyttä opettajalle ja hän sitten katsoi lapusta minkä numeron saamme. Sain 6- ja saarnan kuinka pitäisi olla parempi ja kuinka tulen olemaan ihan raihnainen ja liikuntakyvytön jo 50 vuotiaana. 

Ihan älytöntä tunkea kaikki oppilaat samaan muottiin. Nuorena kehityskin on niin eri vaiheessa, että sama lappu ei vaan toimi. Ärsytti todella paljon tuon tunnin jälkeen. 

Move testin tarkoituksena ei ole vertailla esim. jonkun luokan oppilaita keskenään, vaan sen idea on antaa oppilaalle itselleen tietoa OMASTA fyysisestä kunnosta ensin n. 11-vuotiaana ja sitten samalla testillä n. 14-vuotiaana.

Samalla se on kansallinen tutkimus, jolla kartoitetaan ikäluokkien fyysistä kuntoa isona kokonaisuutena ja keskimäärin.

Mun mielestä systeemi on ihan hyvä, toki voidaan keskustella onko piip-juoksu sitten oikeasti vaarallinen. Tietääkseni siihen ei ole aikaisemmin oppilaita kuollut - eikä pidä tietenkään kuollakaan, tämä yksikin oli aivan liikaa. Se on kuitenkin ihan kansainvälinen mittari ja todella, todella paljon käytetty. Mutta jos se on nykykunnossa oleville suomalaisnuorille liian rankka, niin voihan siihen ottaa vaikka ei aktiivisesti liikkuville tarkoitetun UKK-kävelytestin mittariksi.

Piip-testi kuitenkin loppuu kun ei pysy enää piippausten tahdissa tai sen lopettaa itse. Sen voi loppettaa ihan siinä ekan 20 m. osuudella jos ei jaksa.

Muutama vuosi sitten liikuntatunnilla kuoli tyttö kun luitin vilsi hänen kaulansa auki. Pitäiskö luistelukin koulussa siis kieltää kokonaan?