Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tässä sukupuolineutraalisuushössötyksessä unohtuu se, että kaikki eivät halua olla sukupuolineutraaleja

Vierailija
15.09.2018 |

Eivät edes lapset. Eivätkä edes trans-miehet tai -naiset. Hyvä, että neutraalius on mahdollista, mutta ei sen tarvitse olla mikään oletus. Kyllä minä haluan olla nainen. Olisi outoa kasvattaa omaa tytärtä niin, ettei sukupuolisuus saisi näkyä. Jos nyt käykin niin, että hän kokee olevansa poika tai sukupuoleton, niin sitten olkoon.

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään sukupuolineutraalius ei tarkoita sukupuolettomuutta. Tyttäresi saa olla juuri niin tyttö kuin haluaa, kunhan se on hänen eikä vanhempiensa valinta. Samoin kuin myös sinä saat olla juuri niin nainen kuin haluat.

Kukaan ei ole kieltämässä sukupuolia, joten rauha vaan :)

En tarkoittanut sukupuolen kieltämistä, mutta välillä tuntuu siltä, että esimerkiksi ei saisi kenenkään olettaa olevan jotain sukupuolta, vaikka se olisi ilmiselvää, tai mitään ei saisi markkinoida erityisesti naisille/miehille/tytöille/pojille, tai joku loukkaantuu.

Ap

Miksi mitään pitäisi markkinoida erityisesti naisille/miehille/tytöille/pojille? Maailmasta löytyy kuitenkin aika vähän sellaista, mitä ainoastaan mies- tai naispuoliset voivat käyttää.

Jos vaikka 99,99% hameiden käyttäjistä on naisia, niin olisi se aika tyhmää jos hamemainoksessa olisi pakko olla puolet miehiä ja puolet naisia.

Tai jos 99% virkkaamisen harrastajista on naisia, niin olisi se vallan outoa jos virkkuutarvikemainokset pitäisi ideologian nimissä täyttää jollain kiintiömiehillä.

Luulisi toisaalta, että jos haluaa myydä tuotetta, tekisi sen houkuttelevaksi uusillekin käyttäjäryhmille. En tiedä, mikä tässä on niin vaikeaa, kun ei kukaan kiellä, etteikö ihmisten välillä olisi eroja. Pointti on vaan se, ettei kenellekään lapselle tai aikuiselle minkään ominaisuuden takia viestitä, että hän ei voi harrastaa jotakin tai kouluttautua jollekin alalle, koska perinteisesti on ollut jokin tietty jako naisten ja miesten ammattien, kotitöiden ja harrastusten välillä. Nykykulttuurissa nämä viestit ja asenteet ovat edelleen liian vahvat.  Vanhempien ja ympäristön pitäisi kuunnella ja tukea lapsen henkilökohtaisia kiinnostuksen kohteita - nämä voivat olla joko perinteisiä tai ei-perinteisiä ja molemmat ovat ok. Parasta on mahdollisuuksien mukaan näyttää lapselleen laajasti, mitä kaikkea on olemassa, mitä kaikkea hän voi oppia ja olla mukana hänelle tärkeiden asioiden parissa.

Vierailija
82/90 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään sukupuolineutraalius ei tarkoita sukupuolettomuutta. Tyttäresi saa olla juuri niin tyttö kuin haluaa, kunhan se on hänen eikä vanhempiensa valinta. Samoin kuin myös sinä saat olla juuri niin nainen kuin haluat.

En tarkoittanut sukupuolen kieltämistä, mutta välillä tuntuu siltä, että esimerkiksi ei saisi kenenkään olettaa olevan jotain sukupuolta, vaikka se olisi ilmiselvää, tai mitään ei saisi markkinoida erityisesti naisille/miehille/tytöille/pojille, tai joku loukkaantuu.

Ap

Näin joskus ehkä esiteineille markkinoituja englanninkielisiä lehtiä, Girl's Life ja Boy's Life. Sama kustantaja ja otsikoissa erona vain sukupuolet. Tyttöjen lehti oli täynnä "näin saat ihanat hiukset, syksyn muoti, wake up pretty"-juttuja, pojille Explore your future, haluatko astronautiksi vai kenties taiteilijaksi. Tällaiset ovat niitä juttuja joihin toivotaan muutosta, ei kieltää tyttöjä käyttämästä mekkoja tai poikia leikkimästä autoilla.

Ite en olis lapsena lukenut kumpaistakaan lehteä. Lähinnä sitten, jos yhdessä lehdessä olis noita molempia aiheita samoissa kansissa. :D En ole aikuisenakaan erityisen naismainen enkä erityisen miesmäinen. Virallisissa papereissa sukupuoleni on nainen.

En ole itsekään perinteisen naismainen mutta en myöskään mikään butch. Ihmettelen lähinnä kun muunsukupuoliset tuntuvat itse näkevän sukupuoliroolit hyvin ahtaina lokeroina. Minun biologinen sukupuoleni on nainen mutta ei se sukupuoli minulle mitenkään muuten kerro miten minun tulee käyttäytyä. Pelaan jalkapalloa, pidän oluesta, kierrän urheilu-tapahtumia, rakastan merkkilaukkuja, pidän kosmetiikasta, käytän nuuskaa, olen koonnut oman tietokoneeni, luen chick-litiä ja rakastan sinkkuelämää sarjaa. Jokainen artikkeli jonka olen muunsukupuolisista lukenut lähtee siitä että henkilöt eivät koe oman käyttäytymisensä ja mielensä assosioituvan kumpaankaan sukupuoleen aivan kuin sillä olisi sukupuolen kannalta väliä.

Näin me ihmiset olemme erilaisia, meillä on ollut erilaisia kokemuksia elämässä, meihin on suhtauduttu elämämme aikana eri tavoin ja meille on sallittu erilaisia asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Näin joskus ehkä esiteineille markkinoituja englanninkielisiä lehtiä, Girl's Life ja Boy's Life. Sama kustantaja ja otsikoissa erona vain sukupuolet. Tyttöjen lehti oli täynnä "näin saat ihanat hiukset, syksyn muoti, wake up pretty"-juttuja, pojille Explore your future, haluatko astronautiksi vai kenties taiteilijaksi. Tällaiset ovat niitä juttuja joihin toivotaan muutosta, ei kieltää tyttöjä käyttämästä mekkoja tai poikia leikkimästä autoilla.

Ite en olis lapsena lukenut kumpaistakaan lehteä. Lähinnä sitten, jos yhdessä lehdessä olis noita molempia aiheita samoissa kansissa. :D En ole aikuisenakaan erityisen naismainen enkä erityisen miesmäinen. Virallisissa papereissa sukupuoleni on nainen.

En ole itsekään perinteisen naismainen mutta en myöskään mikään butch. Ihmettelen lähinnä kun muunsukupuoliset tuntuvat itse näkevän sukupuoliroolit hyvin ahtaina lokeroina. Minun biologinen sukupuoleni on nainen mutta ei se sukupuoli minulle mitenkään muuten kerro miten minun tulee käyttäytyä. Pelaan jalkapalloa, pidän oluesta, kierrän urheilu-tapahtumia, rakastan merkkilaukkuja, pidän kosmetiikasta, käytän nuuskaa, olen koonnut oman tietokoneeni, luen chick-litiä ja rakastan sinkkuelämää sarjaa. Jokainen artikkeli jonka olen muunsukupuolisista lukenut lähtee siitä että henkilöt eivät koe oman käyttäytymisensä ja mielensä assosioituvan kumpaankaan sukupuoleen aivan kuin sillä olisi sukupuolen kannalta väliä.

Näin me ihmiset olemme erilaisia, meillä on ollut erilaisia kokemuksia elämässä, meihin on suhtauduttu elämämme aikana eri tavoin ja meille on sallittu erilaisia asioita.

Eli sinä olet sitä mieltä että muunsukupuolisuuden kokeminen johtuu traumoista? Luuletko että minut on aina hyväksytty? Ollessani koulussa en saanut mennä poikien kanssa puutöihin vaikka halusin sain myös liikunnanopettajalta valituskirjelmän kotiin kun minulla oli hokkarit luistelussa ja tyttönä minulle olisi vaadittu kaunokit. Ei minusta silti tullut muunsukupuolista, olen sukupuoleltani nainen ja teen mitä tykkään. Sukupuoleni ei rajoita miten saan pukeutua, miten käyttäytyä ja mistä tykätä.

Vierailija
84/90 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi mitään pitäisi markkinoida erityisesti naisille/miehille/tytöille/pojille? Maailmasta löytyy kuitenkin aika vähän sellaista, mitä ainoastaan mies- tai naispuoliset voivat käyttää.

Oletko pikkuisen hölmö. Markkinoinnissa tavoitellaan tiettyä kohderyhmää, jolla on tietynlaiset kulutustottumukset. Jos olet facebookissa, niin sinun sivullasi näkyvissä mainoksissa on kohdennettu paljon muutakin kuin sukupuolesi: ammattisi, kiinnostuksen kohteesi, ikäsi jne. jne.

Kun ei missään maailmassa ole rahaa syytää markkinointiin loputtomasti, tavoitellaan mielikuvilla sitä kohdtta joka todennäköisimmin sen ostaa. Traktoria myydään miehille, emätinpuikkoja naisille. Puutarhamessuille houkutellaan ensisijaisesti naisia, Kone-Agriaan miehiä - ihan siksi että näin se tyypillisesti menee. Ei sitä muuta se, että traktoreita ostaa kyllä naisetkin ja myös miehet harrastavat puutarhanhoitoa.

Kuukatissuojien markkinoinnin kohderyhmä ovat nuoret naiset, ei tavoitella 60-vuotiaita. Tämähän on ikäsyrjintää ja sukupuolittunutta mainontaa. Niin väärin!

Markkinoinnin kohdentaminen ei kylläkään ole noin yksinkertaista ja väärällä rajauksella menettää osan asiakkaista. Lapsille markkinointi pitäisi joka tapauksessa kieltää kokonaan.

Joo, esim. jos markkinoi autonrassausta naisille niin asiakkaat saattavat jäädä tulematta kun äärimmäisen harvaa naista kiinnostaa autonrassaus.

Naisetkin joutuvat huollattamaan autoja, kiinnosti tai ei. Naiset eivät sitä paitsi itse tee niitä remontteja, joten joutuvat teettämään enemmän. Taas ennakkoluuloinen autonrassaaja menettämässä rahaa.

Vierailija
85/90 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oletko pikkuisen hölmö. Markkinoinnissa tavoitellaan tiettyä kohderyhmää, jolla on tietynlaiset kulutustottumukset. Jos olet facebookissa, niin sinun sivullasi näkyvissä mainoksissa on kohdennettu paljon muutakin kuin sukupuolesi: ammattisi, kiinnostuksen kohteesi, ikäsi jne. jne.

Kun ei missään maailmassa ole rahaa syytää markkinointiin loputtomasti, tavoitellaan mielikuvilla sitä kohdtta joka todennäköisimmin sen ostaa. Traktoria myydään miehille, emätinpuikkoja naisille. Puutarhamessuille houkutellaan ensisijaisesti naisia, Kone-Agriaan miehiä - ihan siksi että näin se tyypillisesti menee. Ei sitä muuta se, että traktoreita ostaa kyllä naisetkin ja myös miehet harrastavat puutarhanhoitoa.

Kuukatissuojien markkinoinnin kohderyhmä ovat nuoret naiset, ei tavoitella 60-vuotiaita. Tämähän on ikäsyrjintää ja sukupuolittunutta mainontaa. Niin väärin!

Markkinoinnin kohdentaminen ei kylläkään ole noin yksinkertaista ja väärällä rajauksella menettää osan asiakkaista. Lapsille markkinointi pitäisi joka tapauksessa kieltää kokonaan.

Joo, esim. jos markkinoi autonrassausta naisille niin asiakkaat saattavat jäädä tulematta kun äärimmäisen harvaa naista kiinnostaa autonrassaus.

Naisetkin joutuvat huollattamaan autoja, kiinnosti tai ei. Naiset eivät sitä paitsi itse tee niitä remontteja, joten joutuvat teettämään enemmän. Taas ennakkoluuloinen autonrassaaja menettämässä rahaa.

Eihän tässä tarkoitettu että mainostetaan naisille autonrassaus-PALVELUA vaan sitä autonrassausta esim. Varaosien muodossa. Mene motonettiin ihan minä vuorokauden aikana tahansa ja 90% asiakkaista on miehiä. Ei tamponeja kannata miehille mainostaa ja samalla tavalla motonetin kannattaa suunnata pennosensa kohdennettuun mainontaan lähinnä miehille. Näin se vain on, ei se ole mitään sukupuolisyrjintää vaan matematiikkaa ja talousoppia.

Vierailija
86/90 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli sinä olet sitä mieltä että muunsukupuolisuuden kokeminen johtuu traumoista? Luuletko että minut on aina hyväksytty? Ollessani koulussa en saanut mennä poikien kanssa puutöihin vaikka halusin sain myös liikunnanopettajalta valituskirjelmän kotiin kun minulla oli hokkarit luistelussa ja tyttönä minulle olisi vaadittu kaunokit. Ei minusta silti tullut muunsukupuolista, olen sukupuoleltani nainen ja teen mitä tykkään. Sukupuoleni ei rajoita miten saan pukeutua, miten käyttäytyä ja mistä tykätä.

En sanonut muuta kuin, että meillä ihmisillä on erilaisia kokemuksia ja siksi joskus on vaikea ymmärtää, miksi toisen kokemus on erilainen. Sinä ihmettelit, miksi joku kokee asiat eri tavalla kuin sinä. Älä viitsi aikuinen ihminen väännellä toisten sanoja. En väittänyt mitään sinun kokemuksestasi, enkä tiedä, mistä keksit sen, että minun mielestäni muunsukupuolisuus johtuisi traumoista :D

Vierailija
87/90 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En sanonut muuta kuin, että meillä ihmisillä on erilaisia kokemuksia ja siksi joskus on vaikea ymmärtää, miksi toisen kokemus on erilainen. Sinä ihmettelit, miksi joku kokee asiat eri tavalla kuin sinä. Älä viitsi aikuinen ihminen väännellä toisten sanoja. En väittänyt mitään sinun kokemuksestasi, enkä tiedä, mistä keksit sen, että minun mielestäni muunsukupuolisuus johtuisi traumoista :D

Koska sinä yhdistit hyväksymättömyyden ja sen mitä on jossain aiemmin sallittu siihen että joku kokee ettei hän ole kumpaakaan sukupuolta koska ei istu ahtaaseen sukupuoliroolin, jota itsekin toitottaa. Olen lukenut niin monta haastattelua jossa muunsukupuolinen kertoo jotain niinkin mielipuolista kuin ”en pidä hameista”. Näiden ihmisten ongelma ei ole sukupuolettomuus vaan se että he itse näkevät ja toteuttavat ahtaita sukupuolirooleja.

Vierailija
88/90 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi tälläisiin vaaditaan muutosta? Miksi nämä muutoksia haluavat eivät tee näitä erilaisia lehtiä? Miksi joidenkin muiden pitää ottaa se riski, ettei lehdet myy ja tulee konkurssi muiden mielipiteiden takia? Miksi se ei kuulu näille muutosta haluaville?

Entäs jos nuo lehdet vain nimettäisiin eri tavalla, onko liian radikaali ratkaisu?

MIKSI ne pitäisi nimetä uudelleen? An vaan tajua?

Missään ei kielletä poikia ostamasta Girl's life lehteä jos ne asiat kiinnostaa. Suurimmaksi osaksi ne kuitenkin kiinnostavat enemmän tyttöjä. Näin se vaan on ollut ja tulee aina olemaan, vaikka joukkoon mahtuu joukko niitäkin joilla näin ei ole.

Samalla logiikalla pitäisi nimetä uudelleen mm. naistenlehdet Eeva, Anna ja Me Naiset. Ei saisi olla Prinsessa -lehteä eikä vaikkapa Spiderman -lehteä (en tiedä onko sellaista, mutta nimessä mainitaan MIES)

Miten ehdottaisit nuo nimettäviksi? Me henkilöt?

Lehden voi nimetä myös sisältöön viittaavaksi, esimerkiksi Kodin kuvalehti, Kotiliesi ja Tekniikan Maailma. En halua lasten aivopesua, että nämä asiat kiinnostavat kaikkia tyttöjä ja nämä asiat kaikkia poikia.

Omien kouluvuosien ajan joka paikassa, myös opolta, kuului, että tytöt ovat parempia kielissä kuin pojat ja pojat ovat parempia matematiikassa. Tyhmänä uskoin ja valitsin kieliä, jotka teettivät minulle kovasti töitä arvosanojen eteen. Olin hyvä matematiikassa ja nyt harmittaa, että en ottanut pitkää matematiikkaa - koska tytöt ei siinä pärjää.

Miten nimeäisit esim. Prinsessa -lehden, joka kertoo prinsessoista?

tai jos ton Girl's life lehden sisältö on meikkausta ja hiusten kiharrusta, niin mikä sen nimi pitäisi olla? Lehti kiharruksesta pitäville.

Maailma menee aivan kummalliseksi jos lähdetään kieltämään jo sukupuolen mukaan lehtien nimeäminen. Se on businestä ja sitä lehden kustantajaa kiinnostaa tasan se, että se lehti myy. Ei se, että sinä haluat kasvattaa poikasi sukupuolettomana. Se on sun tehtävä selittää että hei sinä voits ostaa aivan hyvin tuon Prinsessa -lehden tai Me Naiset -lehden vaikka et olekaan Prinsessa etkä naisoletettu. tai vaikka Glorian vaikka nimesi ei ole Gloria.

Prinsessoista kertovan lehden nimi voi olla Prinsessa, prinsessoistahan lehti kertoo. Jos lapsena olisin saanut lehden Tyttöjen maailma ja siinä olisi ollut vain juttuja hiusten kihartamisesta ja meikkaamisesta, olisi ollut pettynyt. En myöskään olisi tykännyt Poikien maailma -lehdestä, jos siinä olisi ollut poikien hiusmalleja ja vinkkejä siihen, kun partakarvat alkavat kasvaa. Aivan varmasti olisin saanut pilkkaa Poikien maailma -lehden ostamisesta vaikka siellä olisikin ollut minua kiinnostavia aiheita tekniikasta.

Nyt pitää muistaa, mitä eroa on lapsilla ja aikuisilla. Aikuinen tajuaa, miksi jollain lehdellä on naisen nimi. Minun lapsuudessa suosittu lehti oli Koululainen, se ei erotellut ketään sukupuolen perusteella ja sitä lukivat suunnilleen kaikki.

Totta tuokin. Tosin en muista oikein kenenkään lukeneen Koululaista saati tilanneen sitä. Ainakaan ala-aste iän jälkeen.  En vaan tajua että miksi noita ns. sukupuolittuneita lehtiä ei saisi olla tuolla satojen lehtien joukossa? Kun siellä on sitten ne Tekniikan Maailmat ja Aku Ankat (joka sekin taitaa olla sukupuolineutraaleille liikaa)

Jos sukupuolineutraaleille lehdille olisi mieletön tilaus, niitä varmasti olisi. Girl's Life lehden inhoaja voi perustaa Koululaisen uudestaan. Vai olisiko sille syy ettei sitä enää ole? Mitään lehteä kun ei oikein voi tehdä hyväntekeväisyydestä.

Perimmäinen syy sukupuolinetraaliutta ajavien mielestä kai kuitenkin on se sisältö. Siitä ei saisi olla kiinnostunut. Ihan sama vaikka sen lehden nimi sitten olisi Lehti. Cosmopolitan on hyvin sukupuolineutraali nimi, silti sillä on niin päivänselvä kohderyhmä ihan maailmanlaajuisesti ja sisältö sen mukaan. 

Jos nyt mietitään pientä lasta, alle kouluikäistä, niin sen ikäiset nyt eivät osta omatoimisesti yhtään mitään. Siinä vanhempien pitää olla tarkka, että ei liikaa tuputa omia asenteitaan lapselle "hahhah, sinä mikään poika ole, kun haluat tyttöjen lehden, pitäisikö sinulle ostaa hamekin?".

No tossa tietenkin vanhemmat tekee sen päätöksen ja ohjaa oman ideologiansa mukaan jos sellaista tarvitaan.

Mun kolmas lapsi on poika ja hän syntyi keskelle pinkkiä hörsömaailmaa: helmiä, poneja, prinsessahameita. Taloudessa oli kyllä autoja, brion junarataa, jne. jne. mutta jostain syystä tytöt vain valitsivat tuon pinkin tien.

Jostain ihmeellisestä syystä poika halusi jo tosi pienenä pysähtyä katselemaan työkoneita, alkoi kuljettaa vaikka niitä tyttöjen poneja ja pärisyttää suullaan ja ne pikkuautot olivat sitten ihan taivas.

Olisko siis tuossa vaiheessa pitänyt ehdottomasti kieltää kaikki tuo ja kannustaa vaikka prinsessaleikkeihin? Jos poika olisi halunnut leikkiä prinsessaleikkejä toki olisi saanut? Mutta olisiko pitänyt pakottaa?

ja ostaa Autot -lehden sijaan Prinsessa? Vaikka se lapsi halusi sen Autot -lehden.

Tosi pienet lapset jo ilmaisevat mitä haluavat. On paljon poikia jotka jossain iässä haluavat pukeutua hameeseen ja tyttöjä jotka inhoavat vaikkapa pinkkiä. Pidettäisiin hulluna jos näitä lähtisi nykyään kieltämään. Mutta jos niiden perinteisten "roolien" mukaan haluavaa poikaa/tyttöä ei kielletä ja ohjata johonkin ihmeelliseen sukupuolineutraaliin maailmaan niin se on väärin.

Minä nyt en ymmärrä, miten vaikea tuo sukupuolineutraalius on joillekin käsittää. Kun se juttu on juuri se, että lasta ei pakoteta kiinnostumaan asiasta x vaan hän saa itse valita. Niin pojat kuin tytötkin saavat ihan rauhassa leikkiä sekä nukeilla että autoilla eikä niin, että sinä tyttö leikit nyt tällä ja sinä poika tuolla ettekä saa vaihtaa leluja.

89/90 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teistä ei kyllä tosissaan puoletkaan varmaan ymmärrä mitä sukupuolineutraalius on. Se ei todellakaan ole sitä, että poikia ja tyttöjä ei olisi, vaan esimerkiksi lapsen leikki-iässä annetaan vaikka tyttölapsen leikkiä autoilla ja poikien nukeilla jos lapsi niin haluaa. Ketään ei pakoteta mihinkään. Lapsi saa valita itse millä leikkii, sukupuolesta riippumatta.

Vierailija
90/90 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksoset, tyttö ja poika. Meillä on ollut sekä nukkeja että autoja, eikä nukeilla leikkinyt kukaan mutta poika rakasti autoja ja koneita. Tyttö rakasti pinkkiä ja röyhelöitä ne tyttö,äitiä juttuja. Kumpaakaan ei ohjattu mitenkään valitsemaan leluja, vaan tekivät sen vapaaehtoisesti. Olisko pitänyt riistää autot ja kruunut niiltä ja äkkiä pistää toisinpäin?