Tässä sukupuolineutraalisuushössötyksessä unohtuu se, että kaikki eivät halua olla sukupuolineutraaleja
Eivät edes lapset. Eivätkä edes trans-miehet tai -naiset. Hyvä, että neutraalius on mahdollista, mutta ei sen tarvitse olla mikään oletus. Kyllä minä haluan olla nainen. Olisi outoa kasvattaa omaa tytärtä niin, ettei sukupuolisuus saisi näkyä. Jos nyt käykin niin, että hän kokee olevansa poika tai sukupuoleton, niin sitten olkoon.
Kommentit (90)
Jos joku tulee nimittämään henkilöksi, niin loukkaannun. Olen elävä olento, ja mielestäni on keinotekoista erotella ihmisiä ja eläimiä. Syömme, juomme ja lisäännymme. Nimittäkää eläimeksi mieluummin, koska sellaisia me ainakin kaikki olemme.
Vegaaneillekin tiedoksi. Älkää käyttäkö hyväksenne.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen transsukupuolinen ja todellakin haluan olla sitä sukupuolta, mitä olen.
Trans- ja LGBT-piireissä ainakin sukupuoli on joskus niin häivytetty, että se ahdistaa välillä.
Musta myös on oletettu, että haluan olla sukupuolineutraali. Aika virallisiltakin tahoilta on yhtäkkiä tullut anteeksipyyntöjä, kun mut on sukupuolitettu (ihan oikein). Myöskin lääkärit ja kirurgit, jotka on paljon tekemisissä meikäläisten kanssa on olleet välillä aika outoja ja olettaneet, että vihaan kaikkea sukupuoliin viittaavaa. Kun olen ilmaissut kantani, asiat on sitten luistaneet paremmin kun lopulta esim. nainen liian miehisessä kehossa tai päinvastoin on suht helppo asia ymmärtää.
Uskon, että media on viime aikoina sotkenut asiat aika pahasti.
Ja ihan oikeasti jonkun yksilön kohteleminen sukupuolettomana ei olisi mulle ongelma ja tulee tosi luonnollisesti. Olen tutustunut tällaisiin ihmisiin ja se on ihan ok. Lopulta, jos kaikki olisi neutraalia, heistäkin ehkä tuntuisi pahalta kun kyllä hekin tietävät, että on naisia ja miehiä, ja he vain eivät tunne olevansa kumpaakaan. En ole koskaan kuullut kenenkään muunsukupuolisen oikeasti toivovan, että koko maailma olisi sukupuolineutraali. Kunhan yksilöiden toiveita vain kunnioitetaan, niin kaikki on ok.
Se johtuu varmaan toisenlaisten trans-ihmisten kohtaamisesta. Olen kohdannut sellaisen sekopään, joka pimahti ihan täysin kun erehdyin häntä ulkonäön perusteella sanomaan vääräksi sukupuoleksi. Jos monillakin trans-ihmisillä on tuollainen suhtautuminen ja tarve loukkaantua sydänjuuria myöten, niin en ihmettele ihmisten kyllästymistä ja hoitohenkilökunnan outoutta. Pari sekopäätä pilaa teidän kaikkien maineen...
Vierailija kirjoitti:
Kuka hössöttää, paitsi iltapäivälehdet?
Vihervasurit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään sukupuolineutraalius ei tarkoita sukupuolettomuutta. Tyttäresi saa olla juuri niin tyttö kuin haluaa, kunhan se on hänen eikä vanhempiensa valinta. Samoin kuin myös sinä saat olla juuri niin nainen kuin haluat.
Kukaan ei ole kieltämässä sukupuolia, joten rauha vaan :)
En tarkoittanut sukupuolen kieltämistä, mutta välillä tuntuu siltä, että esimerkiksi ei saisi kenenkään olettaa olevan jotain sukupuolta, vaikka se olisi ilmiselvää, tai mitään ei saisi markkinoida erityisesti naisille/miehille/tytöille/pojille, tai joku loukkaantuu.
ApNäin joskus ehkä esiteineille markkinoituja englanninkielisiä lehtiä, Girl's Life ja Boy's Life. Sama kustantaja ja otsikoissa erona vain sukupuolet. Tyttöjen lehti oli täynnä "näin saat ihanat hiukset, syksyn muoti, wake up pretty"-juttuja, pojille Explore your future, haluatko astronautiksi vai kenties taiteilijaksi. Tällaiset ovat niitä juttuja joihin toivotaan muutosta, ei kieltää tyttöjä käyttämästä mekkoja tai poikia leikkimästä autoilla.
Miksi tälläisiin vaaditaan muutosta? Miksi nämä muutoksia haluavat eivät tee näitä erilaisia lehtiä? Miksi joidenkin muiden pitää ottaa se riski, ettei lehdet myy ja tulee konkurssi muiden mielipiteiden takia? Miksi se ei kuulu näille muutosta haluaville?
Entäs jos nuo lehdet vain nimettäisiin eri tavalla, onko liian radikaali ratkaisu?
MIKSI ne pitäisi nimetä uudelleen? An vaan tajua?
Missään ei kielletä poikia ostamasta Girl's life lehteä jos ne asiat kiinnostaa. Suurimmaksi osaksi ne kuitenkin kiinnostavat enemmän tyttöjä. Näin se vaan on ollut ja tulee aina olemaan, vaikka joukkoon mahtuu joukko niitäkin joilla näin ei ole.
Samalla logiikalla pitäisi nimetä uudelleen mm. naistenlehdet Eeva, Anna ja Me Naiset. Ei saisi olla Prinsessa -lehteä eikä vaikkapa Spiderman -lehteä (en tiedä onko sellaista, mutta nimessä mainitaan MIES)
Miten ehdottaisit nuo nimettäviksi? Me henkilöt?
Lehden voi nimetä myös sisältöön viittaavaksi, esimerkiksi Kodin kuvalehti, Kotiliesi ja Tekniikan Maailma. En halua lasten aivopesua, että nämä asiat kiinnostavat kaikkia tyttöjä ja nämä asiat kaikkia poikia.
Omien kouluvuosien ajan joka paikassa, myös opolta, kuului, että tytöt ovat parempia kielissä kuin pojat ja pojat ovat parempia matematiikassa. Tyhmänä uskoin ja valitsin kieliä, jotka teettivät minulle kovasti töitä arvosanojen eteen. Olin hyvä matematiikassa ja nyt harmittaa, että en ottanut pitkää matematiikkaa - koska tytöt ei siinä pärjää.
Miksi sinulle on ongelma ostaa pojalle lehti, jossa kerrotaan tyttöjen elämästä ja jonka nimi on siksi juuri Girl's life?
Aivopeseytyykö lapsesi kuvittelemaan, että kaikkia kiinnostaa tekniikka, koska on olemassa Tekniikan maailma lehti?
En ymmärrä miksi nuo lehdet ovat ongelma? Ostat molemmat ja toteat yhdessä lapsesi kanssa, että monet tykkäävät tällaisesta. Sitten ostat lisää erikoislehtiä ja näytäyt mistä kaikesta maailmalla ollaankin kiinnostuneita. Ja sitten vedät esiin tilastoja kuinka suuret prosenttimäärät eri sukupuolta harrastaa mitäkin. Ja lopulta otat esiin lakikirjan, jossa tulee esille, että sukupuoleen katsomatta voi ihan vapaasti valita kiinnostuksen kohteet, vaikka tilastot sanovat mitä.
Ja lopulta opetat lapsellesi, ettei kaikki mikä ääneen sanota ole totta eikä sitä kuulu uskoa. Omiakin aivoja saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään sukupuolineutraalius ei tarkoita sukupuolettomuutta. Tyttäresi saa olla juuri niin tyttö kuin haluaa, kunhan se on hänen eikä vanhempiensa valinta. Samoin kuin myös sinä saat olla juuri niin nainen kuin haluat.
En tarkoittanut sukupuolen kieltämistä, mutta välillä tuntuu siltä, että esimerkiksi ei saisi kenenkään olettaa olevan jotain sukupuolta, vaikka se olisi ilmiselvää, tai mitään ei saisi markkinoida erityisesti naisille/miehille/tytöille/pojille, tai joku loukkaantuu.
ApNäin joskus ehkä esiteineille markkinoituja englanninkielisiä lehtiä, Girl's Life ja Boy's Life. Sama kustantaja ja otsikoissa erona vain sukupuolet. Tyttöjen lehti oli täynnä "näin saat ihanat hiukset, syksyn muoti, wake up pretty"-juttuja, pojille Explore your future, haluatko astronautiksi vai kenties taiteilijaksi. Tällaiset ovat niitä juttuja joihin toivotaan muutosta, ei kieltää tyttöjä käyttämästä mekkoja tai poikia leikkimästä autoilla.
Miksi tälläisiin vaaditaan muutosta? Miksi nämä muutoksia haluavat eivät tee näitä erilaisia lehtiä? Miksi joidenkin muiden pitää ottaa se riski, ettei lehdet myy ja tulee konkurssi muiden mielipiteiden takia? Miksi se ei kuulu näille muutosta haluaville?
Entäs jos nuo lehdet vain nimettäisiin eri tavalla, onko liian radikaali ratkaisu?
Missään ei kielletä poikia ostamasta Girl's life lehteä jos ne asiat kiinnostaa. Suurimmaksi osaksi ne kuitenkin kiinnostavat enemmän tyttöjä. Näin se vaan on ollut ja tulee aina olemaan, vaikka joukkoon mahtuu joukko niitäkin joilla näin ei ole.
Samalla logiikalla pitäisi nimetä uudelleen mm. naistenlehdet Eeva, Anna ja Me Naiset. Ei saisi olla Prinsessa -lehteä eikä vaikkapa Spiderman -lehteä (en tiedä onko sellaista, mutta nimessä mainitaan MIES)
Lehden voi nimetä myös sisältöön viittaavaksi, esimerkiksi Kodin kuvalehti, Kotiliesi ja Tekniikan Maailma. En halua lasten aivopesua, että nämä asiat kiinnostavat kaikkia tyttöjä ja nämä asiat kaikkia poikia.
Omien kouluvuosien ajan joka paikassa, myös opolta, kuului, että tytöt ovat parempia kielissä kuin pojat ja pojat ovat parempia matematiikassa. Tyhmänä uskoin ja valitsin kieliä, jotka teettivät minulle kovasti töitä arvosanojen eteen. Olin hyvä matematiikassa ja nyt harmittaa, että en ottanut pitkää matematiikkaa - koska tytöt ei siinä pärjää.
Miten nimeäisit esim. Prinsessa -lehden, joka kertoo prinsessoista?
tai jos ton Girl's life lehden sisältö on meikkausta ja hiusten kiharrusta, niin mikä sen nimi pitäisi olla? Lehti kiharruksesta pitäville.
Maailma menee aivan kummalliseksi jos lähdetään kieltämään jo sukupuolen mukaan lehtien nimeäminen. Se on businestä ja sitä lehden kustantajaa kiinnostaa tasan se, että se lehti myy. Ei se, että sinä haluat kasvattaa poikasi sukupuolettomana. Se on sun tehtävä selittää että hei sinä voits ostaa aivan hyvin tuon Prinsessa -lehden tai Me Naiset -lehden vaikka et olekaan Prinsessa etkä naisoletettu. tai vaikka Glorian vaikka nimesi ei ole Gloria.
Prinsessoista kertovan lehden nimi voi olla Prinsessa, prinsessoistahan lehti kertoo. Jos lapsena olisin saanut lehden Tyttöjen maailma ja siinä olisi ollut vain juttuja hiusten kihartamisesta ja meikkaamisesta, olisi ollut pettynyt. En myöskään olisi tykännyt Poikien maailma -lehdestä, jos siinä olisi ollut poikien hiusmalleja ja vinkkejä siihen, kun partakarvat alkavat kasvaa. Aivan varmasti olisin saanut pilkkaa Poikien maailma -lehden ostamisesta vaikka siellä olisikin ollut minua kiinnostavia aiheita tekniikasta.
Nyt pitää muistaa, mitä eroa on lapsilla ja aikuisilla. Aikuinen tajuaa, miksi jollain lehdellä on naisen nimi. Minun lapsuudessa suosittu lehti oli Koululainen, se ei erotellut ketään sukupuolen perusteella ja sitä lukivat suunnilleen kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJuu, markkinoidaan vaan pikkutytöille siivoussettejä ja pikkupojille raksamiehen varusteita, niin oppivat oman paikkansa jo pienestä.
Eikun tehdään feministisesti ja hylätään biologia. Tyttöjen ja poikien välillä ei ole mitään eroja, ei henkisiä eikä fyysisiä!
Ei ku markkinoidaan tytöille raksahenkilön varusteita ja pojille siistijänsettejä.
Tai, mites olis, että annettaisiin markkinoiden hoitaa homma ilman mitään säätelyä tässä tapauksessa.
Ehkä minä sitten olin poikkeuksellinen tyttö, kun olisin halunnut lukea muustakin kuin ulkonäköasioista, flirttailusta yms. No, eipä noita vastaavia lehtiä sen takia tullutkaan ostettua kovin usein, tosin myös tunsin itseni aika kummalliseksi kun en ollut kiinnostunut asioista joista tyttöjen ilmeisesti kuului olla kiinnostunut lehtine yms. mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen transsukupuolinen ja todellakin haluan olla sitä sukupuolta, mitä olen.
Trans- ja LGBT-piireissä ainakin sukupuoli on joskus niin häivytetty, että se ahdistaa välillä.
Musta myös on oletettu, että haluan olla sukupuolineutraali. Aika virallisiltakin tahoilta on yhtäkkiä tullut anteeksipyyntöjä, kun mut on sukupuolitettu (ihan oikein). Myöskin lääkärit ja kirurgit, jotka on paljon tekemisissä meikäläisten kanssa on olleet välillä aika outoja ja olettaneet, että vihaan kaikkea sukupuoliin viittaavaa. Kun olen ilmaissut kantani, asiat on sitten luistaneet paremmin kun lopulta esim. nainen liian miehisessä kehossa tai päinvastoin on suht helppo asia ymmärtää.
Uskon, että media on viime aikoina sotkenut asiat aika pahasti.
Ja ihan oikeasti jonkun yksilön kohteleminen sukupuolettomana ei olisi mulle ongelma ja tulee tosi luonnollisesti. Olen tutustunut tällaisiin ihmisiin ja se on ihan ok. Lopulta, jos kaikki olisi neutraalia, heistäkin ehkä tuntuisi pahalta kun kyllä hekin tietävät, että on naisia ja miehiä, ja he vain eivät tunne olevansa kumpaakaan. En ole koskaan kuullut kenenkään muunsukupuolisen oikeasti toivovan, että koko maailma olisi sukupuolineutraali. Kunhan yksilöiden toiveita vain kunnioitetaan, niin kaikki on ok.
Se johtuu varmaan toisenlaisten trans-ihmisten kohtaamisesta. Olen kohdannut sellaisen sekopään, joka pimahti ihan täysin kun erehdyin häntä ulkonäön perusteella sanomaan vääräksi sukupuoleksi. Jos monillakin trans-ihmisillä on tuollainen suhtautuminen ja tarve loukkaantua sydänjuuria myöten, niin en ihmettele ihmisten kyllästymistä ja hoitohenkilökunnan outoutta. Pari sekopäätä pilaa teidän kaikkien maineen...
No joo, viisi normaalia ei niin jää mieleen, mutta yksi sekopää jää. Itse tiedän, miten paljon se sattuu kun väärinsukupuolitetaan, mutta toisaalta ei se ole oikein kenenkään vika, että siinä tilanteessa niin kävi. Mä elin monta vuotta (5 tai enemmänkin) sitä vaihetta, että mun sukupuoli oli epäselvä. Se tosiaan sattui, kun mikään, mitä teki, ei auttanut ja tuntui, ettei toivoa ollut. Siinä voi mennä sekaisin. Ei siitä kuitenkaan voi syyttää ketään täytyy ja vain yrittää ympäröidä itsensä ihmisillä, jotka ymmärtävät sukupuolittaa oikein ja tukevat.
Tiedän siis, että väärinsukupuolittaminen sattuu ja todella paljon, mutta sen kanssa pitää vain elää.
Se on kuitenkin absurdia, että loukkaannutaan, jos ihmiset eivät osaa olla sukupuolineutraaleja. Ymmärrän sen tuskan kyllä, jos se on samaa kuin itse koin.
Hoitohenkilökuntaa mun käy tosiaan vain sääliksi, koska suurin osa heistä yrittää parhaansa kuitenkin. Olen kohdannut vain yhden sen alan ihmisen, joka kerta kaikkiaan kieltäytyi käsittelemästä mua pitkälle edenneestä hormonihoidosta huolimatta sukupuoleni edustajana. Hän vertasi veriarvojani väärän sukupuolen arvoihin, vaikka sillä tavalla ne näytti tosi hulluilta. Mikään ei täsmännyt. Muuten kyse on ollut vain tietämättömyydestä.
Muuten hoitohenkilökunnan toiminta on ollut sekaannuksista huolimatta todella hienoa. :) Olen jopa saanut odottamatonta tukea heidän taholta.
Oon ihan helvetin pettynyt, että meikkimainoksissa on aina naismalleja. Miehetkin voivat käyttää meikkejä, ja suoraan sanottuna v*tuttaa ettei meikkimainoksissa seikkaile karvaiset merimiehet.
Jos ap on nainen, on hän hössöttävä, epälooginen, tunteellinen, joka tykkää hoivata ja pitää huolta. Myös kodinhoito on lähellä sydäntä. Hän pitää romanttisista asioista. Töissä hän voi huolenpitäjänä siivota toisten jäljet ja tekee sen mielellään, koska haluaa olla mieliksi ja auttaa. Tyttärestään hän haluaa kasvattaa kaltaisensa naisellisen, kiltin ja avuliaan ihmisen, jolle sopiva ura on hoitajan, opettajan, sihteerin, siivoojan, kauneudenhoitoalan tai kotiäidin työ. Lapset hän haluaa hoitaa kotona kouluikään asti, koska kunnon naisellinen nainen on myös hyvä äiti. Kotona hän haluaa tehdä itse kaikki kotityöt, koska naisena se onnistuu häneltä paremmin.
Tuollaista on ei-sukupuolineutraalius; oletusta siitä, mitä on olla nainen (ja tyttö). Se ei ole sukupuolettomuutta vaan sukupuolisuuden määrittelyä ulkoapäin eikä yksilöstä käsin.
Miksi sukupuolineutraaliudesta tehdään niin iso numero? Sehän tarkoittaa vain sitä että tyttöjen ja poikien leluja tai vaatteita ei eritellä kuvastoissa tai kaupan hyllyillä eikä lapsille enää lässytetä että nyt tytöt hoivaavat sitten vauvaa ja pojat rakentavat taloa vaan vähennetään stereotypisointia ja kerrotaan lapsille että sukupuolesta huolimatta voi tehdä mitä vain. Eikö tuo muka ole kaikille hyväksi?
Eri asia tietenkin on Ruotsin malli jossa lapsilta kielletään kaikki sukupuoleen viittaavat asiat ja pakotetaan tytöt raivoamaan ja pojat kokeilemaan pukeutumista mekkoihin vaikka eivät haluaisi. Tässä ei ole kyse enää sukupuolineutraaliudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJuu, markkinoidaan vaan pikkutytöille siivoussettejä ja pikkupojille raksamiehen varusteita, niin oppivat oman paikkansa jo pienestä.
Olin toivonut lapsena (70-luvulla) joulupukilta silitysrautaa. Ehkä se on vanhemmista kiinni kuinka homman saa toimimaan?
-poika
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tytöllä oli pienenä raksamiehen varusteet, isänsä osti. Silti tuli tosi naisellinen nainen. Että voihan sitä yrittää voittaa luonnon mahdin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMiksi mitään pitäisi markkinoida erityisesti naisille/miehille/tytöille/pojille? Maailmasta löytyy kuitenkin aika vähän sellaista, mitä ainoastaan mies- tai naispuoliset voivat käyttää.
Senkun sit rupeet markkinoimaan tamponeja ja kuukautissiteitä miehille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tytöllä oli pienenä raksamiehen varusteet, isänsä osti. Silti tuli tosi naisellinen nainen. Että voihan sitä yrittää voittaa luonnon mahdin.
Leikkikö tyttö niillä?
Vierailija kirjoitti:
Minusta seuraava on hassu ilmiö: joku vaikka huomauttaa siitä, että kaikki tyttöjen vaatteet on pinkkejä poikien vaatteissa on autoja. Miksi näin, eikös tämä ole aika vanhanaikainen suppea kuva meidän lapsista?
Sitten joku loukkaantuu tästä ja syyttää tätä alkuperäistä loukkaantumisesta ja pitää samalla muiden ihmisten mahdollista loukkantumista jotenkin ihan kauheana asiana, joka häiritsee hänen elämäänsä :D Joku tässä ei vaan täsmää. Jos nämä asiat on niin turhia, miksi nostaa meteliä?
Hormonit määrää myös lasten käyttäytymisen. Se että tyttö haluaa pukeutua prinsessaksi ja poikaa kiinnostaa rämäpäiset autoleikit ei ole yksin heidän oma valintansa, valinnan on tehnyt biologia. Näitä nyt on ihan turha vastustaa. Pojat tekee aseen vaikka lattiaharjasta ja tyttö juhlamekon kankaanpalasta, jos ne muuten on yritetty heiltä kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkikö tyttö niillä?
Eipä paljoa kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta seuraava on hassu ilmiö: joku vaikka huomauttaa siitä, että kaikki tyttöjen vaatteet on pinkkejä poikien vaatteissa on autoja. Miksi näin, eikös tämä ole aika vanhanaikainen suppea kuva meidän lapsista?
Sitten joku loukkaantuu tästä ja syyttää tätä alkuperäistä loukkaantumisesta ja pitää samalla muiden ihmisten mahdollista loukkantumista jotenkin ihan kauheana asiana, joka häiritsee hänen elämäänsä :D Joku tässä ei vaan täsmää. Jos nämä asiat on niin turhia, miksi nostaa meteliä?
Hormonit määrää myös lasten käyttäytymisen. Se että tyttö haluaa pukeutua prinsessaksi ja poikaa kiinnostaa rämäpäiset autoleikit ei ole yksin heidän oma valintansa, valinnan on tehnyt biologia. Näitä nyt on ihan turha vastustaa. Pojat tekee aseen vaikka lattiaharjasta ja tyttö juhlamekon kankaanpalasta, jos ne muuten on yritetty heiltä kieltää.
Miksi syytätte VAIN TYTTÖJÄ HEIDÄN HORMONEISTAAN? Miksi tyttöjä saa haukkua nössöiksi heidän biologian takia? Onko sekin hormonien aiheuttamaa, että akka vaihtaa sukunimensä? Miksi sitä tyttöjen luontoa ei hyväksytä, vaan tyttöjä abortoidaan? Kerropa se minulle, miksi naisia syrjitään eniten paikoissa jossa he ovat naisellisia? Kerropa se :);))))))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulle on ongelma ostaa pojalle lehti, jossa kerrotaan tyttöjen elämästä ja jonka nimi on siksi juuri Girl's life?
Aivopeseytyykö lapsesi kuvittelemaan, että kaikkia kiinnostaa tekniikka, koska on olemassa Tekniikan maailma lehti?
En ymmärrä miksi nuo lehdet ovat ongelma? Ostat molemmat ja toteat yhdessä lapsesi kanssa, että monet tykkäävät tällaisesta. Sitten ostat lisää erikoislehtiä ja näytäyt mistä kaikesta maailmalla ollaankin kiinnostuneita. Ja sitten vedät esiin tilastoja kuinka suuret prosenttimäärät eri sukupuolta harrastaa mitäkin. Ja lopulta otat esiin lakikirjan, jossa tulee esille, että sukupuoleen katsomatta voi ihan vapaasti valita kiinnostuksen kohteet, vaikka tilastot sanovat mitä.
Ja lopulta opetat lapsellesi, ettei kaikki mikä ääneen sanota ole totta eikä sitä kuulu uskoa. Omiakin aivoja saa käyttää.
Vai pitäisikö vaan antaa lapsen itse valita, mikä häntä kiinnostaa?
Monesti tämä ongelma on tuossa tyttöjen puolella. Kenestäkään ei ole noloa, jos tytölle ostetaan vaikka ihan kokonaan pojille suunnattu lehti, vaikka sitten kannessa lukisi For boys. Mutta koska tyyppillisiä tyttöjen juttuja pidetään vähempiarvoisena pojalle, niin ne haluttaisiin poistaa, koska eihän pojille sellaisia sovi antaa.
Pois vaaleanpunainen, pois kauneuskilpailuleikit, pois wake up pretty jutut. Vaikka lukemattomat pikkutytöt tykkäävät noista. Jos ongelma olisi lehden nimi, niin äkkiä se muuttettaisiin. Mutta kriitikot haluavat kokonaan pois tuon tyyppisen prinsessajutun, joka on juuri monesta nuoresta neidosta aivan ihania.
Ei noissa vaaleanpunaiset vaatteet markkinoinnissa itketty poikien vaaleanpunaisten housujen perään, vaan ne olisi pinkkivaatteet olisi pitänyt saada tytöiltä pois.
Kukaan ei kiellä poikia ostamasta ja käyttämästä tyttöjen vaatteita tai lehtiä, mutta jostain syystä nyt niiden käyttämistä hävetään. Ja jotta niitä voisi ja kehtaisi pojatkin käyttää ne pitäisi siis muokata vähemmän tyttömäisiksi. Puhutaanko poikien jutuista koskaan noin? Muokataan ne sellaisiksi, että tyttökin kehtaa sellaista pitää?
Niin kauan kun nainen mainostaa meikkejä, niin se on hömpötystä, vasta kun saadaan miehet mainoskasvoiksi, niin mieskin voi ja kehtaa meikata? Kuinka monta vuotta miehet ovat mainostaneet vaikka kaikkea autoon liittyvää? Mutta sen kohdalla ei ketään itke, että muuttakaa mainokset naisillekin sopiviksi, koska sitä mikä sopii miehille on tarpeeksi hienoa sopiakseen kaikille.