Uskoville naureskelija: oletko koskaan/miten paljon lukenut raamatusta mitään?
Kommentit (118)
Olen. Olen myös lukenut esim Grimmien veljesten sadut ja H. C. Andersenin sadut. Ihmisen elon tuska, pahuus ja hyvyys, ja lopuksi moraaliopetukset. Ihan jees.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ateistit on ihania!
Olen siis uskova, kyllä. Ja fanaattinen.
Ateisteissa on jotakin samaa kuin (kiihko)uskovaisissa. Se, että he ovat ajatelleet asian läpi, ja yleensä tietävät mihin ovat uskomatta.
samoin uskovilla, että tuntee ja tietää mihinkä uskoo.
Mutta minua sylettää se että eletään välitilassa, yleisessä mielipiteessä, ja ollaan muiden mielipiteiden vietävissä ja tuuliajolla.
-Jatkakaa.
Minä olen ateistina itse asiassa jokseenkin samaa mieltä. Arvostan enemmän ihmistä, joka (aikuisiällä/ymmärryksen karttuessa) alkaa uskoa johonkin, koska on itse ajatellut asioita; kuin taas ihmistä, joka on ateisti siksi koska hänelle on opetettu ettei jumalaa ole ja hokee samoja mantroja kuin esimerkiksi vanhempansa. Vaikka tietysti minusta on järkevämpää olla uskomatta, mutta mikäs siinä jos usko tuntuu omalta jutulta. Sen pitäisi olla jokaisen oma asia. Ei meille kellekään ole täällä mitään valmiita vastauksia annettu, emmekä me voi niitä muillekaan opettaa.
Uskonto on nimenomaan oma asia. Mutta kun sen avulla aletaan määräilemään muiden elämästä, tuomitsemaan muiden ihmisten valinnat ja jumalalta anteeksi pyytäen muka oikeutetaan omat väärät ja jopa rikolliset teot, niin ollaan kaukana omasta asiasta. Vastustan kiihkouskovaisia (jotka joka uskonnossa kokevat olevansa niitä ainoita oikeita jumalan valittuja ja hänen miekkojasn) yhtä lailla kuin rikollisjengejä. Molemmat joukot ovat yhtä vahingollisia yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Jeesuksen ensimmäinen ihme oli :veden muuttaminen viiniksi Kaanain häissä
T: ap
Kukahan oli se Jessen kaveri joka auttoi silmänkääntötempussa ja vahtoi vesileilit viinileileihin?
Vierailija kirjoitti:
Et halua niellä sitä, että on olemassa Jumala joka rakastaa sinua ja haluaa pelastaa sinut?
En todellakaan. Ja perusteluni on se, että ainoatakaan konkreettisista havaintoa ja todistetta jumalan hyvistä pelastustöistä ei ole esitetty. Pelkkää sana helinää. Maailma on täynnä epäoikeudenmukaisuutta, katastrofeja ja sairauksia. Joita sitten jotkut selittävät jumalan hyviksi teoiksi ja hänen tavoitteekseen jptenkin kierosti kasvattaa ja jalostaa ihmistä taivaan iloja varten.
Ei tee pätkääkään tarvetta tarttua näin surkeaan pelastusköyteen.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, en pilkkaa kenenkään uskoa tai mitään uskontoa.
Ne ovat jokainen omanlaisiaan käsityksiä maailmasta ja elämästä ja hyvästä ja pahasta. Yksikään ei ole toista parempi tai enemmän oikeassa.
Siksi minua vähän huvittaa kyllä joidenkin uskovien logiikka - edelleenkään en siis puhu uskonnosta, vaan uskovien todistelusta - että jos joku olisi "perillä" heidän uskonnostaan ja lukisi Raamattua, niin *vips* johan hän kokisi "valaistumisen" ja tulisi suit sait uskoon.
Ei se ap hyvä niin mene. Ei mikään oppi tai kirjoitus kolahda kaikkiin samalla lailla. Ihmisillä on erilaiset perusluonteet ja tarpeet jäsentää maailmaa.
Minulle logiikka ja tiede ovat tärkeitä peruslinjoja - juu, tiedän, että tiede kehittyy ja vanhat opit voivat tiedon karttuessa osoittautua vääriksi, mutta juuri se onkin minusta se hienous, että tieteellinen lähestymistapa ymmärtää totuuden muuttuvaisuuden ja kehityksen, eikä kuvittele, että jokin 3000 vuoden takainen pakosti pätee nykyäänkin.
Olen nuorena ollut seurakuntanuori ja lukenut Raamattua, vetänyt tyttökerhoa jne., joten tunnen kyllä aika hyvin evankelisluterilaisen uskonnon. Koska haluan sivistyä ja perehtyä eri kulttuureihin, olen tutustunut kaikkiin maailmanuskontoihin.
Ja silti ap hyvä, mikään niistä ei tee minuun mitään vaikutusta, siis uskonnollista ja yksilöllistä. En kaipaa mitään muuta selitystä olevaiselle enkä mitään "korkeampaa voimaa", jolta anelisin apua ja johdatusta. En vaan kykene uskomaan siihen, että olisi jokin suurempi voima, joka kuulisi vain uskovaisia ja heitäkin valikoiden, samalla kun rusikoi ihmisiä epäoikeudenmukaisilla vaivoilla ja piinoilla sodista sairauksiin, murhista pedofiliaan.
Ja ei, en usko myöskään kuoleman jälkeiseen elämään. Se on ihan yhtä omituinen ajatusrakennelma, että olisi jokin korkeamman voiman luoma palkintojärjestelmä, joka koskisi kaikkia uskovia, pahojakin, kunhan "uskovat", samaan aikaan kun viattomat pakanalapset joutuisivat kadotukseen.... ei en halua noin julmaa ja mielivaltaista jumalaa. Sori.
Tämä voisi olla minun näppiksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesuksen ensimmäinen ihme oli :veden muuttaminen viiniksi Kaanain häissä
T: apKukahan oli se Jessen kaveri joka auttoi silmänkääntötempussa ja vahtoi vesileilit viinileileihin?
Nehän oli valmiiksi kännissä
Olivat jo vetäneet litratolkulla
Vierailija kirjoitti:
Et halua niellä sitä, että on olemassa Jumala joka rakastaa sinua ja haluaa pelastaa sinut?
öööh...outo tyyppi luo maailmoja ..sit on joku outo maa planeetta , jossa pelastuu VAIN ihmiset jotka uskoo JEESUKSEEN.
Ihmiset jotka on eläny tuhansia vuosia ennen kristusta grillaantuu kuin heinäsirkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
öööh...outo tyyppi luo maailmoja ..sit on joku outo maa planeetta , jossa pelastuu VAIN ihmiset jotka uskoo JEESUKSEEN.
Ihmiset jotka on eläny tuhansia vuosia ennen kristusta grillaantuu kuin heinäsirkat.
Niil on käyny huono säkä..mut nyt kaikki muut pyhä henki sisään ja uskoon!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pilkata täällä rakastavaa jumalaa
teen ilmiannon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pilkata täällä rakastavaa jumalaa
teen ilmiannon
Miksi et hoida hommaa "rukoilemalla"?
Et kai vaan luule ettei homma toimisikaan. Vai?
Olen lukenut. Kuten myös Kalevalan, mutta en silti usko maailman syntyneen sotkan munasta.
En pelkää kuolemaa..en usko että joku henkiolento kaipaa palvontaani
elämä on sattumusten sarja, johon toki voi itse vaikuttaa jonkin verran
lapsia tehdään koska luonto ja vietit pakottaa
älykäs ihminen kyseenalaistaa ihmisen lisääntymisen tarpeellisuuden
Miksi ketjua ei poisteta?
Jumalan pilkkaajat saavat jatkaa rikollista toimintaansa?
Raamattu on kuitenkin ihmisten kirjoittama.
Mä uskon Jumalaan mutta en voi täysin uskoa Raamattuun. Mun mielestä rakastava Isä esimerkiksi rakastaa myös homoja.
En voi täysin uskoa siihenkään että "anokaa niin teille annetaan". Ei se ihan niin mene. Mä voin rukoilla Jumalalta tukea omiin ratkaisuihin mutta en voi kuvitella että Jumala tekee asiat puolestani vain kun pyydän.
Eihän rakastava isäkään anna lapselleen kaikkea mitä hän pyytää.
Uskon että esimerkiksi 10 käskyä on tarkoitettu sellaiseksi ohjenuoraksi meille että kärsisimme mahdollisimman vähän. Niin kuin jokainen vanhempi asettaa lapselleenkin rajat.
Olen myös välillä miettinyt onko Jeesus vain ihmisten keksintö koska kuka rakastava isä antaisi poikansa kuolla muiden vuoksi..
Vanha testamentti on aika hyvää settiä.
Jesse sen sijaan on kyllä nolo tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ketjua ei poisteta?
Jumalan pilkkaajat saavat jatkaa rikollista toimintaansa?
Pyyhin soman pikku peppuni sinun jumalallasi kulta pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käännyttäjä? Miksi täällä tuputat uskomuksiasi?
Taivasten valtakunta on tullut lähelle.
Jumala on rakkaus? Rakkaus on tunne, se on ailahtelevainen, tulee ja menee. Rakastavaa jumalaa et vanhasta testamentista löydä, ja silti sen pitäisi sielläkin olla sama jumala kuin uudessa testamentissa. Sitä paitsi minä luulin, että jumala on täydellinen. Jos jumala on rakkaus, hän on hyvin yksipuolinen, eikä näin ollen täydellinen. Kristittyjen logiikka ontuu pahasti.