Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitteko lapsen ottaa rahaa vastaan isovanhemmalta?

Vierailija
14.09.2018 |

Lapsi menee joka päivä koulun jälkeen mummulaan ja he touhuavat yhdessä kaikennköistä, leipovat, siivoavat, askartelevat yms.
Ensin ajattelin että tämä on mummulle liian raskasta ja sanoin lapselle että ei ihan joka päivä tarvii mennä kunnes anoppi soitti minulle että hän oikein odottaa kun lapsi tulee koulusta ja hän saa tulla jos haluaa.

Nyt mummu on alkanut antamaan lapselle rahaa JOKA kerta kun hän on siellä, n. 5€
Toki hän siivoilee ja auttaa mummua mutta jotenkin tuntuu oudolta tuo rahan antaminen sillä muistaa aina mainita ettei saa sitten kertoa kenellekkään. En tiedä tarkoittaako hän minua vai mieheni veljen lapsia mutta löysin nämä rahat (150€) lapsen koulupöydän laatikosta ja olin todella ihmeissäni kunnes lapsi kertoi asian.

Mitä te tekisitte? Mummu on sellainen jäärä tyylin ”minä päätän mitä teen” ja melkein suuttui tuostakin kun kielsin lasta menemästä sinne joka päivä koska ”kyllä hän osaa itsekkin sanoa, älä sinä puutu minun asioihin”

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koe että minulla olisi oikeus mennä anopille sanomaan mihin käyttää tahansa ja onko varmasti tasa-puolista, en muutenkaan halua hänen raha-asioihin sekaantua muutakuin nyt sen verran ajattelin jutella tästä rahan antamisesta että tuo 5€ on liikaa ainakin käteisenä (en halua että lapsi joksaa että hän voi mennä jokapäivä kauppaan ostamaan karkkia ja limsaa) samalla kerron myös että en halua lapsen joutuvan salaamaan asioita keneltäkään!

Säästöpossu idea oli hyvä! Meillä lapsi ei vielä ole saanut/tarvinnut omaa rahaa. Synttäri yms rahoistaan kyllä säästää ja sitten ostaa jonkun ”isomman asian”

Ap

Entä jos mummu tarjoaisi niitä karkkeja tai limsaa palkkioksi siitä että lapsi käy mummolassa?

Ollaan juteltu kyllä mummun kanssa että lapsella karkkipäivä kerran viikossa ja ei ole hyvä syödä makeaa joka päivä ja mummu oli itsekkin samaa mieltä joten en usko että näin tapahtuu.

Ap

Vierailija
82/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koe että minulla olisi oikeus mennä anopille sanomaan mihin käyttää tahansa ja onko varmasti tasa-puolista, en muutenkaan halua hänen raha-asioihin sekaantua muutakuin nyt sen verran ajattelin jutella tästä rahan antamisesta että tuo 5€ on liikaa ainakin käteisenä (en halua että lapsi joksaa että hän voi mennä jokapäivä kauppaan ostamaan karkkia ja limsaa) samalla kerron myös että en halua lapsen joutuvan salaamaan asioita keneltäkään!

Säästöpossu idea oli hyvä! Meillä lapsi ei vielä ole saanut/tarvinnut omaa rahaa. Synttäri yms rahoistaan kyllä säästää ja sitten ostaa jonkun ”isomman asian”

Ap

Lapsella ei ole omia rahoja mutta säästää. Siis onko lapsella omia rahoja joita ihan itse säästää vai mikä tämä kuvio nyt on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo ei ole ok. Ihan outoa suorastaan.

Meillä lapset on saaneet isovanhemmilta rahaa vain rippi- ja ylioppilaslahjaksi.

monissa perheissä taas isovanhemmat säästävät lapselle jo vauvaikäisenä, ja puhutaan paljon isommista summista. 5 e viikossa käteisenä on sellaisiin suhteutettuna pikkuraha, jolla voi opettaa lapselle käytännössä rahan käyttöä. Ihmeellinen oletus, ettei kakkosluokkalainen voisi olla perillä rahanarvosta ja ettei kakkosluokkalaiselle voisi opettaa raha-asioita. Itse pohdin kolmannella luokalla jo, minkä hintaisia asunnot ovat ja miten saan rahaa säästettyä omaan tulevaan.

sori, 5 e päivässä, mutta kuitenkin. Ei ole iso raha, jos pysyy säästössä.

Vierailija
84/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minusta tokaluokkalaiselle vanhempien on hyvä opettaa rahankäyttöä riippumatta siitä mistä lapsi rahaa saa. Ainakin meillä koulun joihinki juttuihin lapsi on voinut halutessaan ottaa mukaan myös omaa rahaa. Eikä se ole koskaan tarkoittanut että lapsen olisi koko rahalla pakko ostaa esim. karkkeja eikä hän voisi laittaa osan säästöön.

Epäselvyyksien välttämiseksi vanhempien toki tulisi tietää paljonko lapsella käytössä on rahaa ja myös sen mistä lapsi on rahaa saanut. Tokaluokkalaiset osaa jo pyytää rahaa tarvittaessa myös kavereilta. "Lainaa mulle jotta mä voin ostaa ton" jne.

Vierailija
85/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole hyvä että lapsella on useampi turvallinen aikuinen elämässä?

Miksi turvallisen aikuisen pitää toimia selän takana? Ei kauheesti lisää luottamusta.

Vierailija
86/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa olla aikuisena mukana lapsen elämässä, on avoin ja yhteistyökykyinen.

Jos ei ole, miksi tuollaista ihmistä pitäisi sietää?

Vierailija
87/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasten mummo lahjoo lapsia käymään kylässä kivoilla tavaroilla ja aivan älyttömällä kasalla herkkuja joka kerta kyläillessä. Nyt sitten jäi eläkkeelle, tarvitsisi elää säästeliäämmin eikä olisi varaa enää ostella lapsille leluja ja muuta. Nämä nyt sitten tietysti aina käsi ojossa ensimmäisenä mummolle mennessä. Alusta asti miehen kanssa yritettiin sanoa, että opettaa lapset odottamaan näitä lahjuksia mutta nyt sitten minä olen se, jonka pitäisi lapsille kertoa systeemin muuttuneen. Mummo ei halua edelleenkään olla se ”pahis” vaan maailman kivoin mummo.

Joten näen ap:n tapauksessa pari huonoa juttua:

a) onko mummo varautunut siihen, että lapsi odottaa 5 eurostaan joka kerta pienistä kotitöistä? Riittääkö varat?

b) opettaako tämä lasta elämän varalle? Raha ei välttämättä aikuisena tule yhtä helpolla.

Vierailija
88/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lapsella ei ole omia rahoja mutta säästää. Siis onko lapsella omia rahoja joita ihan itse säästää vai mikä tämä kuvio nyt on?

Niin tarkoitin että lapsella ei ole vielä viikko/kuukausi rahaa eli säännöllistä rahaa minkä saa aina. Rahaa saa esim. Syntymäpäivinä yms.. nämä rahat on säästössä minulla ja sitten lapsi saa ostaa jonkun kalliimman asian jota haluaa.

Kokeiltiin viikkorahaa kesällä mutta se oli vähän turha, me käydään viikonloppuna koko perhe kaupassa ja silloin ostetaan herkut. Lapsi saa valita tietyllä summalla ja laskee sitten itse mihin se riittää..

Ap

Vierailija
89/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin aloituksessa kerroin en tiedä pyysikö mummu salaamaan asian meiltä vai muilta lapsenlapsilta.

Mun lapsi on nyt 2. Luokalla ja menee mummulaan koulupäivän jälkeen pariksi tunniksi. Tulee kotiin siinä neljän aikoihin kuten mekin ja jää kyllä aikaa kavereille ja harrastuksille, kun joku siitä huolehti.

En usko että ainakaan vielä käy rahan takia mummulassa mutta nöin aikuisen korvaan tuo kyllä vähän kuulostaa siltä että mummu yrittää lahjoa lasta vaikka siihen ei ainakaan vielä ole tarvetta. Onneksi lapsi on säästänyt nyo rahat eikä painellut kauppaan ostamaan karkkia, tarvii nyt sopia molempien kanssa pelisäännöt kuntoon.

Kiitos vastauksista.

Ap

siis mummo tarjoaa perheellenne ilmaisen iltapäivähoidon päivittäin ja sinulle on ongelma, että hän lisäksi myös antaa rahaa lapsellenne? Kyllä on luksusongelmat.

Vierailija
90/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei suurinosa halua lasten viettävän mummun kanssa aikaa? En enää ihmettele että Suomessa on paljon yksinäisiä vanhuksia

sekä myös lapsia, jotka viettävät iltapäivät koulun jälkeen heitteillä yksin nettiä selaten tai kavereiden kanssa tuuliajolla kuljeskellen.

Vierailija
91/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna. Minun äitni on rajaton narsisti ja kaikissa lahjoissa on aina jokin koukku.

Vierailija
92/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin aloituksessa kerroin en tiedä pyysikö mummu salaamaan asian meiltä vai muilta lapsenlapsilta.

Mun lapsi on nyt 2. Luokalla ja menee mummulaan koulupäivän jälkeen pariksi tunniksi. Tulee kotiin siinä neljän aikoihin kuten mekin ja jää kyllä aikaa kavereille ja harrastuksille, kun joku siitä huolehti.

En usko että ainakaan vielä käy rahan takia mummulassa mutta nöin aikuisen korvaan tuo kyllä vähän kuulostaa siltä että mummu yrittää lahjoa lasta vaikka siihen ei ainakaan vielä ole tarvetta. Onneksi lapsi on säästänyt nyo rahat eikä painellut kauppaan ostamaan karkkia, tarvii nyt sopia molempien kanssa pelisäännöt kuntoon.

Kiitos vastauksista.

Ap

siis mummo tarjoaa perheellenne ilmaisen iltapäivähoidon päivittäin ja sinulle on ongelma, että hän lisäksi myös antaa rahaa lapsellenne? Kyllä on luksusongelmat.

Ongelma? No en kyllä missään kohdassa sanonut niin!!

Kunhan nyt kirjoitin että tuo rahan antaminen joka päivä niin siihen pitäisi saada joku selvyys, ja siihen että mummu antaa sen salaa!

En ollut ainoa joka oli sit mieltä että asiasta pitää jutella ja sopia missä ja miten sitä rahaa käytetään. Vähän pöllähtänyt olo kyllä oli kum löydän tuollaisen summan lapsen koululaatikosta. En tiedä sitten onko teillä se normaalia?

Vierailija
93/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mummo ei anna rahaa, on sillä päässä vikaa.

Ja mitäpä se mummo niillä rahoilla enää tekisi, vanha kun on.

Vierailija
94/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

fiksu lapsi, kun ei pistä kaikkea haisemaan vaan säästää.

Vierailija
95/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka mummo voi kuvitella että tuollainen summa pysyisi vanhemmilta salassa?

Vierailija
96/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi tuollaiseen.

Vierailija
97/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsella ole oikeus omaan omaisuuteen? Voiko vanhemmat muka kieltää lapsen puolesta lahjoitukset?

Vierailija
98/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsella ole oikeus omaan omaisuuteen? Voiko vanhemmat muka kieltää lapsen puolesta lahjoitukset?