Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitteko lapsen ottaa rahaa vastaan isovanhemmalta?

Vierailija
14.09.2018 |

Lapsi menee joka päivä koulun jälkeen mummulaan ja he touhuavat yhdessä kaikennköistä, leipovat, siivoavat, askartelevat yms.
Ensin ajattelin että tämä on mummulle liian raskasta ja sanoin lapselle että ei ihan joka päivä tarvii mennä kunnes anoppi soitti minulle että hän oikein odottaa kun lapsi tulee koulusta ja hän saa tulla jos haluaa.

Nyt mummu on alkanut antamaan lapselle rahaa JOKA kerta kun hän on siellä, n. 5€
Toki hän siivoilee ja auttaa mummua mutta jotenkin tuntuu oudolta tuo rahan antaminen sillä muistaa aina mainita ettei saa sitten kertoa kenellekkään. En tiedä tarkoittaako hän minua vai mieheni veljen lapsia mutta löysin nämä rahat (150€) lapsen koulupöydän laatikosta ja olin todella ihmeissäni kunnes lapsi kertoi asian.

Mitä te tekisitte? Mummu on sellainen jäärä tyylin ”minä päätän mitä teen” ja melkein suuttui tuostakin kun kielsin lasta menemästä sinne joka päivä koska ”kyllä hän osaa itsekkin sanoa, älä sinä puutu minun asioihin”

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en?

Vierailija
2/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, jos on täysivaltainen ihminen kyseessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma että rahat on mummulta?

Vierailija
4/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Tulee tunne, että mummo maksaa lapsen tekemästä työstä, vaikka lapsi varmaan mielellään tekee mummon kanssa "töitä" eli leipoo jne.

Lapselle voi jäädä väärä käsitys siitä, miksi hän vierailee isovanhemman luona, koska hän saa rahaa käynneistä.

Hanakal tilanne.

Juttelitko miehesi kanssa asiasta?

Vierailija
5/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mummukin keräsi aikoinaan meille omiin purkkeihin aina pikkurahaa, jotka jokainen sai tyhjentää omaan pussiin aina käydessään. Ja vanhempana se antoi "palkkaa" aina kun kävi sille kaupassa, tms. Vaikka siis todellakaan ei olisi tarvinnut maksaa, mutta hän halusi. Eikä se viimeisiään jakanut. Enemmän "loukkaantui" siitä ettei rahaa ottanut.

Vierailija
6/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas mummu lahjoo lapsen luokseen. Ei hyvä. Rahan antamisen salaa on loputtava. Vanhemmilla pitää olla kontrolli alaikäisen rahankäyttöön. Muutenkin kaikki tuollainen ”ei kerrota vanhemmille” on todella huolestuttavaa. Mummu tiukkaan puhutteluun ja tuollaisen on loputtava. Rahat hän voi antaa esim. merkkipäivälahjana vanhempien nähden. Jos ei lapsi sinne mene lahjomatta niin se kertoo paljon.

Vierailija
7/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen lapsi kyseessä?

Alakoulu ikäinen saattaa hämmentyä jatkuvasta rahan tulosta, eikä ymmärrä syytä. Teinille raha taas saattaa olla ainoa syy käydä ja "käyttää mummoa hyväksi"

Vierailija
8/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkäisi että alakouluikäisellä on paljon rahaa minun tietämättäni. Haluan opettaa lasta vastuulliseen kuluttamiseen eikä holtiton rahan syytäminen tue sitä. 5€ joka arkipäivä tekee viikossa jo 25€ ja se on kyllä todella paljon oletettavasti alakouluikäiselle ja kenelle tahansa jos se menee pelkkään karkkiin.

Ehdottaisin mummolle, että keräisivät rahaa purkkiin mummolassa ja sieltä siten yhdessä suunniteltuun kohteeseen sen voisi ottaa. Esim jos haluaa ostaa polkupyörän tai käyttää rahat vaikka lomareissulla.

Vierailija
9/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkan maksaminen työstä on sinänsä ihan ok. Mutta se, että saa rahaa joka kerta kun mummolla käy, johtaa tosiaan siihen, että lapsi käy mummolla rahan takia. 

Ja missään nimessä ei pidä hyväksyä tuollaisia "ei kerrota sitten kenellekään" juttuja!

Vierailija
10/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rikas mummo joka ei oo koskaan antanu rahaa lapsillemme, merkkipäiviä lukuunottamatta, muttei silloinkaan paljon.

Vierailija
11/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei saa kertoa on kyllä iso "rajanylitys" teitä kohtaan ja on ahdistavaa ja haitallista lapselle.

Itse tuossa tilanteessa rajottaisin lapsen käyntiä isovanhemman luona, ja sanoisin isovanhemmalle, ettei lasta saa pyytää pitämään salaisuuksia. Ylipäätään aikuisella ja lapsella ei pidä olla salaisuuksia, lasta ei saa opettaa sellaiseen - yllätys on sitten ihan eri juttu kuin salaisuus, sehän paljastuu aikanaan.

Vierailija
12/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kuvauksen perusteella antaisin. Anopille toki saattaisin ihmetellä ääneen miksi en saisi tietää siitä jos lapsella on rahaa.

Vierailija
13/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä? Miksi lapsi menee sinne joka päivä?

En tykkäisi tuollaisesta lapsen ostamisesta vanhempien ohi.

Vierailija
14/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse mummo joka antaa rahaa. Haluan että lapsi saa itse päättää mitä sillä tekee. Meneekö uimaan, hoploppiin, ostaako lelun tai karkkia vai pistääkö säästöön. Omasta mielestäni myös oma raha ja sen arvon ymmärtäminen jo pienestä on kasvatusta rahan käyttöön. Vanhempansa ovat pienituloisia ja me taas paremmassa asemassa. Miksi en haluaisi tuottaa lapselle mielihyvää ja kivoja asioita? Tykkään itsekin hemmottelusta.

Vierailija
15/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse mummo joka antaa rahaa. Haluan että lapsi saa itse päättää mitä sillä tekee. Meneekö uimaan, hoploppiin, ostaako lelun tai karkkia vai pistääkö säästöön. Omasta mielestäni myös oma raha ja sen arvon ymmärtäminen jo pienestä on kasvatusta rahan käyttöön. Vanhempansa ovat pienituloisia ja me taas paremmassa asemassa. Miksi en haluaisi tuottaa lapselle mielihyvää ja kivoja asioita? Tykkään itsekin hemmottelusta.

Miksi sinä toimit vanhempien ohi? Otat noin vain lapsen kasvatukset itsellesi?

Vierailija
16/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

A) en päästäisi lasta sinne joka päivä. Kaverit ovat tuossa ikävaiheessa tärkeitä, eikä lapsi taida saada siellä myöskään ulkoilua tai liikuntaa.

B) Vanhempien ohi toimimista en hyväksy. En kuiskutteluja salaisuuksista enkä lapsen ostamista.

Vierailija
17/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on vaikea juttu, lapsen kaverin mummo työntää rahaa lapsen kaverille surutta, kun taas meidän lapsi ei saa mummoltaan rahaa.

Meidän lapsi ei halua olla enää tämän "rikkaan" kaveri.

Vierailija
18/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkö lapsi automaattisesti rahan arvon ja miten mummo voi sen varmistaa että hän ymmärtää jos vanhemmat ei edes tiedä lapsen rahoista.

Meillä kävi jokin aika sitten niin että lapsi oli antanut saamiaan rahoja syystä tai toisesta kaverilleen. Me vanhemmat emme noista rahoista tienneet. Tässä tapauksessa kaveri lapsen perheessä oli onneksi huomattu että heidän lapsellaan oli ylimääräistä rahaa ja kysyttäessä lapsi oli kertonut saaneensa ne Ainolta ja rahat onneksi lopulta palautui.

Vierailija
19/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En toimi vanhempien ohi. Ihme päätelmät sinulla. Minulla on lapsen isä pankkitilin numero mihin laitan lapselle tarkoitettua rahaa ja lähetän sitä myös seteleinä korttien välissä. Asumme eri kaupungeissa ja näemme suhteellisen harvoin. Tiedän että vanhemmilla ei ole varaa antaa lapselle sitä mitä minulla. Toistaiseksi ainakin vanhemmat ovat olleet ilahtuneite siitä että haluan lasta muistaa. Ehkä me sitten olemme todella omituisia. T. Mummo

Vierailija
20/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En toimi vanhempien ohi. Ihme päätelmät sinulla. Minulla on lapsen isä pankkitilin numero mihin laitan lapselle tarkoitettua rahaa ja lähetän sitä myös seteleinä korttien välissä. Asumme eri kaupungeissa ja näemme suhteellisen harvoin. Tiedän että vanhemmilla ei ole varaa antaa lapselle sitä mitä minulla. Toistaiseksi ainakin vanhemmat ovat olleet ilahtuneite siitä että haluan lasta muistaa. Ehkä me sitten olemme todella omituisia. T. Mummo

Tämähän on nyt ihan eri asia kuin ap:n tapauksessa. Vanhemmat tietävät rahan antamisesta, eikä rahaa anneta joka kerta kun lapsi käy luonasi.