Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitteko lapsen ottaa rahaa vastaan isovanhemmalta?

Vierailija
14.09.2018 |

Lapsi menee joka päivä koulun jälkeen mummulaan ja he touhuavat yhdessä kaikennköistä, leipovat, siivoavat, askartelevat yms.
Ensin ajattelin että tämä on mummulle liian raskasta ja sanoin lapselle että ei ihan joka päivä tarvii mennä kunnes anoppi soitti minulle että hän oikein odottaa kun lapsi tulee koulusta ja hän saa tulla jos haluaa.

Nyt mummu on alkanut antamaan lapselle rahaa JOKA kerta kun hän on siellä, n. 5€
Toki hän siivoilee ja auttaa mummua mutta jotenkin tuntuu oudolta tuo rahan antaminen sillä muistaa aina mainita ettei saa sitten kertoa kenellekkään. En tiedä tarkoittaako hän minua vai mieheni veljen lapsia mutta löysin nämä rahat (150€) lapsen koulupöydän laatikosta ja olin todella ihmeissäni kunnes lapsi kertoi asian.

Mitä te tekisitte? Mummu on sellainen jäärä tyylin ”minä päätän mitä teen” ja melkein suuttui tuostakin kun kielsin lasta menemästä sinne joka päivä koska ”kyllä hän osaa itsekkin sanoa, älä sinä puutu minun asioihin”

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei suurinosa halua lasten viettävän mummun kanssa aikaa? En enää ihmettele että Suomessa on paljon yksinäisiä vanhuksia

Asioilla on aina vähintään kaksi puolta. Joskus rajoittaminen on välttämätöntä, mummun tai ukin vaikutus lapseen ei esim. ole postiivinen. Toisaalta en minä ainakasn haluaisi että vanhempieni ta appivanhempieni yksinäisyys olisi kiinni minun lapsistani. Kannustan heitä kyllä pitämään yllä muitakin ihmissuhteita.

Vierailija
62/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse saanut usein rahaa isovanhemmiltani kun olin lapsi. Ei sen antamisesta vanhemmiltani mitään lupaa kysytty. Rahaa sain nimenomaan siksi että isovanhempani halusivat sekä ilahduttaa minua että antaa minulle omaa päätäntävalta. Omat vanhempani toimivat aivan samoin minun lasteni kanssa. Heidän väliset rahan ym. antamiset jätin täysin vanhempieni vastuulle. Ehkä meidän suvussa on sitten omituinen luottamus isovanhempien hyväntahtoisuuteen ja siihen että raha ei ole vallan väline vaan osoitus välittämisestä. Meillä on myös tapana antaa koruja ym. seuraavalle sukupolvelle. Jos haluan antaa äitini sormuksen pojantyttärelleni niin annan. En minä siihen lupaa keneltäkään kysy. En odota mitään palveluksia enkä muutakaan puuhastelua lapselta minkään eteen. On minuun yhteydessä ihan miten itse haluaa. T. Se surkea Mummo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavatko muut lapsenlapset rahaa? Minusta tämä on sikäli olennaista, että olisi tärkeää olla tasapuolinen lapsenlapsille. Isovanhemmalle tulisi mielestäni tehdä selväksi, että te toivotte tasapuolista kohtelua lapsenlapsille. Myöhemmin lapset voivat keskenään harmitella, että miksi joku saa paljon rahaa ja toinen ei. Se on hyvin ikävää. 

5€ joka arkipäivä alakouluikäiselle on paljon. Se tekee lukuvuoden aikana lähes 950€. Jonkinlainen suunnitelma tuolle rahalle olisi hyvä olla. Lisäksi jos lastenlapsia on useita ja antaa kaikille, on oltava varma, että mummulla on siihen varaa. 

En hyväksyisi salamyhkäilyä.

Lapsen olisi hyvä ymmärtää, miksi saa rahaa mummolta. Nyt lapsi todennäköisesti käsittää rahan saamisen sillä, että käy isovanhemman luona kylässä. Vaihtoehtona voisi olla suuremmat, mutta kertaluontoisemmat rahaerät, jolloin ne on helpompi ymmärtää lahjana. 

Itsekin rajoittaisin hieman kyläilyä. Ainakin omille lapsilleni nimenomaan koulun jälkeinen aika kuluu usein liikunnan merkeissä kavereiden kanssa. Lapsilla on myös tiettyinä päivinä joitakin kotitöitä, jotka pitää hoitaa. Ehkä joku 2-3 kyläilyä/vko. Noin muutoin tietenkin on todella ihanaa, että lapsella on välittävä isovanhempi lähellä.

Vierailija
64/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitäs tapahtuu kun se lapsi ei haluakaan mennä sinne enää? Mummolla ihan selvä taka-ajatus lahjoa se lapsi sinne keinolla millä hyvänsä.

Vanhemmat ne enemmän kuuluu ongelma olevan. Lapsi on halunnut käydä mummolla ja mummo halunnut antaa lapselle rahaa. Takana ei välttämättä ole mitään suurta draamaa lahjomisesta. Sain itsekkin lapsena rahaa mummolta, eikä niissä mitään taka-ajatusta ole ollut. Mummo vain halusi ilahduttaa.

Miksi pitää ilahduttaa vanhemmilta salaa?

Ehkä vanhemmat ei pidä siitä että lapsi käy mummolassa koska pitää siitä että hän saa rahaa auttaessaan mummoa. Kateus.

Miksi sen mummon pitää lahjoa pitämään itsestään? SURKEUS. Eikä mummo ja vanhemmat kilpaile lapsesta, vanhempien se lapsi silti on.

Epäasiallista.

Kilpailua ei mielestäni voi koskaan käydä yksin. Miksi vanhemmat haluaisi kilpailla lapsesta?

Ei he haluakaan. Ei heidän tarvitse. Lapsihan on heidän.

Miksi joku lähtee kilpailemaan toisen lapsesta? Sairasta.

Koska joku muu tässä tapauksessa vanhempi ottaa ehkä vastaa haasteen kilpailusta. Kilpailu loppuu lyhyeen jos tuota haastetta ei ota vastaan.

Helpointa on vain lopettaa mummolavierailut. Lapsen olisi kaikin puolin fiksuinta elää normaalia ikätasoista elämää.

Toivottavasti tämäkin lapsi oppii pitämään kiinni ikätasoisesta elämästään myös silloin kun omat vanhemmat on iäkkäitä ja ehkä jopa isovanhempia. Eikä edes aloita mummolavierailuja omien lastensa kanssa, eihän liian useat mummolavierailut sovi lapsen ikätasoiseen elämään.

Vierailija
65/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei suurinosa halua lasten viettävän mummun kanssa aikaa? En enää ihmettele että Suomessa on paljon yksinäisiä vanhuksia

Eivät todennäköisesti tajua mitä lapsi menettää, kun vanhemmat omaa mustasukkaisuuttaan ovat esteenä. Tästä pois lukien ne isovanhemmat jotka eivät ole kykeneviä huolehtimaan lapsesta esim. alkoholisoitumisen takia.

Vierailija
66/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse saanut usein rahaa isovanhemmiltani kun olin lapsi. Ei sen antamisesta vanhemmiltani mitään lupaa kysytty. Rahaa sain nimenomaan siksi että isovanhempani halusivat sekä ilahduttaa minua että antaa minulle omaa päätäntävalta. Omat vanhempani toimivat aivan samoin minun lasteni kanssa. Heidän väliset rahan ym. antamiset jätin täysin vanhempieni vastuulle. Ehkä meidän suvussa on sitten omituinen luottamus isovanhempien hyväntahtoisuuteen ja siihen että raha ei ole vallan väline vaan osoitus välittämisestä. Meillä on myös tapana antaa koruja ym. seuraavalle sukupolvelle. Jos haluan antaa äitini sormuksen pojantyttärelleni niin annan. En minä siihen lupaa keneltäkään kysy. En odota mitään palveluksia enkä muutakaan puuhastelua lapselta minkään eteen. On minuun yhteydessä ihan miten itse haluaa. T. Se surkea Mummo

Kuten yllä on jo useasti todettu, sinun tilanteesi on aivan toisenlainen kuin aloituksessa. Et anna joka päivä rahaa vaan harvemmin isompia määriä. Jos lapsi saa pieniä rahasummia päivittäin, se on todella helppoa kuluttaa karkkiin ja limsaan, eikä vanhemmat välttämättä tietäisi tästä mitään. Lisäksi lapset ja nuoret elävät toisenlaisessa maailmassa kuin sinä tai lapsesi. Raha ei ole enää nykyisin välttämättä niin arvokasta, että lapsi ymmärtäisi opettamatta säästämään tai käyttämään sitä viisaasti. Siksi pienen lapsen vanhempien tulisi olla tietoisia jatkuvasta pienestä rahavirrasta, joka lapsella on. Kertaluontoiset lahjoitukset ovat asia erikseen. 

Vierailija
67/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi muuta todeta kuin että jos kaikki nämä negatiivisten kommenttien takana olevat ihmiset todella ovat näin katkeria ja ilkeitä niin säälin sekä heidän lapsiaan että mummojaan. T. Se huonoulosantinen surkea Mummo

Vierailija
68/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saavatko muut lapsenlapset rahaa? Minusta tämä on sikäli olennaista, että olisi tärkeää olla tasapuolinen lapsenlapsille. Isovanhemmalle tulisi mielestäni tehdä selväksi, että te toivotte tasapuolista kohtelua lapsenlapsille. Myöhemmin lapset voivat keskenään harmitella, että miksi joku saa paljon rahaa ja toinen ei. Se on hyvin ikävää. 

5€ joka arkipäivä alakouluikäiselle on paljon. Se tekee lukuvuoden aikana lähes 950€. Jonkinlainen suunnitelma tuolle rahalle olisi hyvä olla. Lisäksi jos lastenlapsia on useita ja antaa kaikille, on oltava varma, että mummulla on siihen varaa. 

Lapsen olisi hyvä ymmärtää, miksi saa rahaa mummolta. Nyt lapsi todennäköisesti käsittää rahan saamisen sillä, että käy isovanhemman luona kylässä. Vaihtoehtona voisi olla suuremmat, mutta kertaluontoisemmat rahaerät, jolloin ne on helpompi ymmärtää lahjana. 

Itsekin rajoittaisin hieman kyläilyä. Ainakin omille lapsilleni nimenomaan koulun jälkeinen aika kuluu usein liikunnan merkeissä kavereiden kanssa. Lapsilla on myös tiettyinä päivinä joitakin kotitöitä, jotka pitää hoitaa. Ehkä joku 2-3 kyläilyä/vko. Noin muutoin tietenkin on todella ihanaa, että lapsella on välittävä isovanhempi lähellä.

Lapsi saa rahaa kyläilystä ei ne ole lahjoja vaan enemmän palkkio siitä että lapsi käy. Miksi lapsen pitäisi ymmärtää asia jotenkin toisin tai tasapuolisuuden nimissä muidenkin olisi saatava sama palkkio vaikka eivät mummolla kävisikään.

Vierailija
69/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isovanhemmat ovat varakkata on heidän puoleltaan vaan järkevää antaa jälkipolville käteistä, eikä säilöä rahaa tilillä odottamassa perinnönjakoa.

Vierailija
70/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi saa rahaa kyläilystä ei ne ole lahjoja vaan enemmän palkkio siitä että lapsi käy. Miksi lapsen pitäisi ymmärtää asia jotenkin toisin tai tasapuolisuuden nimissä muidenkin olisi saatava sama palkkio vaikka eivät mummolla kävisikään.

Koska mielestäni on väärin lahjoa lasta käymään kylässä. Kyläilyn tulisi perustua yhteiseen iloon ja mukavaan yhdessä oloon. Lisäksi muilla lapsenlapsilla ei välttämättä ole samanlaista mahdollisuutta kyläillä päivittäin. 

Vierailija
71/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin lapsena ja nuorena ihan rikas, kun mammani antoi aina rahaa, apteekkikäynnistä 50 markkaa ja usein 100 markkaa tuosta vain. En saanut enkä pyytänyt koskaan vanhemmiltani rahaa, kun ei tarvinnut.

Vierailija
72/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan Lapsi on kakkosluokkalainen. Sen ikäisistä suurta osaa säilytetään koulupäivän jälkeen niin sanotussa iltapäiväkerhossa joten aloittajan lapsella on erityisen hyvin asiat kun on mummo joka haluaa viettää lapsen kanssa aikaa.

Vierailija
73/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska mielestäni on väärin lahjoa lasta käymään kylässä. Kyläilyn tulisi perustua yhteiseen iloon ja mukavaan yhdessä oloon. Lisäksi muilla lapsenlapsilla ei välttämättä ole samanlaista mahdollisuutta kyläillä päivittäin. 

Pidät epätasa arvoisena sitä että kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia?

Entä jos lapsi käy mummolassa siksi että mummolassa saa hyvän välipalan koulunjälkeen. Tasa-arvon nimissä muiden lasten tulisi saada samanlainen välipala vaikka asuvat 300 kilometrin päässä isovanhemmista.

Vierailija
74/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös Ap:n lapsi käynyt mummulla jo ennen rahan saantia. Mitä jos lapsi vaan viihtyy siellä?

Vierailija
75/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole hyvä että lapsella on useampi turvallinen aikuinen elämässä?

Vierailija
76/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidät epätasa arvoisena sitä että kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia?

Sitä kutsutaan myös kateudeksi.

Vierailija
77/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe että minulla olisi oikeus mennä anopille sanomaan mihin käyttää tahansa ja onko varmasti tasa-puolista, en muutenkaan halua hänen raha-asioihin sekaantua muutakuin nyt sen verran ajattelin jutella tästä rahan antamisesta että tuo 5€ on liikaa ainakin käteisenä (en halua että lapsi joksaa että hän voi mennä jokapäivä kauppaan ostamaan karkkia ja limsaa) samalla kerron myös että en halua lapsen joutuvan salaamaan asioita keneltäkään!

Säästöpossu idea oli hyvä! Meillä lapsi ei vielä ole saanut/tarvinnut omaa rahaa. Synttäri yms rahoistaan kyllä säästää ja sitten ostaa jonkun ”isomman asian”

Ap

Vierailija
78/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin on vaikea juttu, lapsen kaverin mummo työntää rahaa lapsen kaverille surutta, kun taas meidän lapsi ei saa mummoltaan rahaa.

Meidän lapsi ei halua olla enää tämän "rikkaan" kaveri.

siinä on sinulla kasvatustehtävä lapsellesi

Vierailija
79/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koe että minulla olisi oikeus mennä anopille sanomaan mihin käyttää tahansa ja onko varmasti tasa-puolista, en muutenkaan halua hänen raha-asioihin sekaantua muutakuin nyt sen verran ajattelin jutella tästä rahan antamisesta että tuo 5€ on liikaa ainakin käteisenä (en halua että lapsi joksaa että hän voi mennä jokapäivä kauppaan ostamaan karkkia ja limsaa) samalla kerron myös että en halua lapsen joutuvan salaamaan asioita keneltäkään!

Säästöpossu idea oli hyvä! Meillä lapsi ei vielä ole saanut/tarvinnut omaa rahaa. Synttäri yms rahoistaan kyllä säästää ja sitten ostaa jonkun ”isomman asian”

Ap

Entä jos mummu tarjoaisi niitä karkkeja tai limsaa palkkioksi siitä että lapsi käy mummolassa?

Vierailija
80/98 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo ei ole ok. Ihan outoa suorastaan.

Meillä lapset on saaneet isovanhemmilta rahaa vain rippi- ja ylioppilaslahjaksi.

monissa perheissä taas isovanhemmat säästävät lapselle jo vauvaikäisenä, ja puhutaan paljon isommista summista. 5 e viikossa käteisenä on sellaisiin suhteutettuna pikkuraha, jolla voi opettaa lapselle käytännössä rahan käyttöä. Ihmeellinen oletus, ettei kakkosluokkalainen voisi olla perillä rahanarvosta ja ettei kakkosluokkalaiselle voisi opettaa raha-asioita. Itse pohdin kolmannella luokalla jo, minkä hintaisia asunnot ovat ja miten saan rahaa säästettyä omaan tulevaan.