Antaisitteko lapsen ottaa rahaa vastaan isovanhemmalta?
Lapsi menee joka päivä koulun jälkeen mummulaan ja he touhuavat yhdessä kaikennköistä, leipovat, siivoavat, askartelevat yms.
Ensin ajattelin että tämä on mummulle liian raskasta ja sanoin lapselle että ei ihan joka päivä tarvii mennä kunnes anoppi soitti minulle että hän oikein odottaa kun lapsi tulee koulusta ja hän saa tulla jos haluaa.
Nyt mummu on alkanut antamaan lapselle rahaa JOKA kerta kun hän on siellä, n. 5€
Toki hän siivoilee ja auttaa mummua mutta jotenkin tuntuu oudolta tuo rahan antaminen sillä muistaa aina mainita ettei saa sitten kertoa kenellekkään. En tiedä tarkoittaako hän minua vai mieheni veljen lapsia mutta löysin nämä rahat (150€) lapsen koulupöydän laatikosta ja olin todella ihmeissäni kunnes lapsi kertoi asian.
Mitä te tekisitte? Mummu on sellainen jäärä tyylin ”minä päätän mitä teen” ja melkein suuttui tuostakin kun kielsin lasta menemästä sinne joka päivä koska ”kyllä hän osaa itsekkin sanoa, älä sinä puutu minun asioihin”
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse mummo joka antaa rahaa. Haluan että lapsi saa itse päättää mitä sillä tekee. Meneekö uimaan, hoploppiin, ostaako lelun tai karkkia vai pistääkö säästöön. Omasta mielestäni myös oma raha ja sen arvon ymmärtäminen jo pienestä on kasvatusta rahan käyttöön. Vanhempansa ovat pienituloisia ja me taas paremmassa asemassa. Miksi en haluaisi tuottaa lapselle mielihyvää ja kivoja asioita? Tykkään itsekin hemmottelusta.
Miksi sinä toimit vanhempien ohi? Otat noin vain lapsen kasvatukset itsellesi?
En toimi vanhempien ohi. Ihme päätelmät sinulla. Minulla on lapsen isä pankkitilin numero mihin laitan lapselle tarkoitettua rahaa ja lähetän sitä myös seteleinä korttien välissä. Asumme eri kaupungeissa ja näemme suhteellisen harvoin. Tiedän että vanhemmilla ei ole varaa antaa lapselle sitä mitä minulla. Toistaiseksi ainakin vanhemmat ovat olleet ilahtuneite siitä että haluan lasta muistaa. Ehkä me sitten olemme todella omituisia. T. Mummo
Eli sinä et ANNA rahaa lapselle, vaan talletat tai lähetät sitä lapsen vanhemmille.
Olet vain todella heikko ilmaisemaan itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on vaikea juttu, lapsen kaverin mummo työntää rahaa lapsen kaverille surutta, kun taas meidän lapsi ei saa mummoltaan rahaa.
Meidän lapsi ei halua olla enää tämän "rikkaan" kaveri.
huonosti kasvatettu kakara teillä
Toisinsanoen te saitte tuon käytöksen aikaan kieltämällä lasta menemästä mummolle. Nyt mummo sitten lahjoo lasta käymään.
Niinkuin aloituksessa kerroin en tiedä pyysikö mummu salaamaan asian meiltä vai muilta lapsenlapsilta.
Mun lapsi on nyt 2. Luokalla ja menee mummulaan koulupäivän jälkeen pariksi tunniksi. Tulee kotiin siinä neljän aikoihin kuten mekin ja jää kyllä aikaa kavereille ja harrastuksille, kun joku siitä huolehti.
En usko että ainakaan vielä käy rahan takia mummulassa mutta nöin aikuisen korvaan tuo kyllä vähän kuulostaa siltä että mummu yrittää lahjoa lasta vaikka siihen ei ainakaan vielä ole tarvetta. Onneksi lapsi on säästänyt nyo rahat eikä painellut kauppaan ostamaan karkkia, tarvii nyt sopia molempien kanssa pelisäännöt kuntoon.
Kiitos vastauksista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Toisinsanoen te saitte tuon käytöksen aikaan kieltämällä lasta menemästä mummolle. Nyt mummo sitten lahjoo lasta käymään.
Ei. Tämä tapahtui jo aikaisemmin ja se asia sovittiin. Rahan antaminen on alkanut vasta tänä lukuvuonna.
Ap
Minusta tuo ei ole ok. Ihan outoa suorastaan.
Meillä lapset on saaneet isovanhemmilta rahaa vain rippi- ja ylioppilaslahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Tämä tapahtui jo aikaisemmin ja se asia sovittiin. Rahan antaminen on alkanut vasta tänä lukuvuonna.
Ap
Miksi sitten yhdistät nämä asiat aloitukseen?
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset on saaneet isovanhemmilta rahaa vain rippi- ja ylioppilaslahjaksi.
Miksi se olisi outoa? Mummo haluaa antaa lapsenlapselleen rahaa.
Ja mitäs tapahtuu kun se lapsi ei haluakaan mennä sinne enää? Mummolla ihan selvä taka-ajatus lahjoa se lapsi sinne keinolla millä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse mummo joka antaa rahaa. Haluan että lapsi saa itse päättää mitä sillä tekee. Meneekö uimaan, hoploppiin, ostaako lelun tai karkkia vai pistääkö säästöön. Omasta mielestäni myös oma raha ja sen arvon ymmärtäminen jo pienestä on kasvatusta rahan käyttöön. Vanhempansa ovat pienituloisia ja me taas paremmassa asemassa. Miksi en haluaisi tuottaa lapselle mielihyvää ja kivoja asioita? Tykkään itsekin hemmottelusta.
En toimi vanhempien ohi. Ihme päätelmät sinulla. Minulla on lapsen isä pankkitilin numero mihin laitan lapselle tarkoitettua rahaa ja lähetän sitä myös seteleinä korttien välissä. Asumme eri kaupungeissa ja näemme suhteellisen harvoin. Tiedän että vanhemmilla ei ole varaa antaa lapselle sitä mitä minulla. Toistaiseksi ainakin vanhemmat ovat olleet ilahtuneite siitä että haluan lasta muistaa. Ehkä me sitten olemme todella omituisia. T. Mummo
Eli sinä et ANNA rahaa lapselle, vaan talletat tai lähetät sitä lapsen vanhemmille.
Jos lähetän lapselle kortin jonka välissä on rahaa niin en mielestäni talleta hänelle mitään. En kyllä vanhemmillekaan rahalahjasta kerro. T. Mummo, se huonoulosantinen
Vierailija kirjoitti:
Ja mitäs tapahtuu kun se lapsi ei haluakaan mennä sinne enää? Mummolla ihan selvä taka-ajatus lahjoa se lapsi sinne keinolla millä hyvänsä.
Vanhemmat ne enemmän kuuluu ongelma olevan. Lapsi on halunnut käydä mummolla ja mummo halunnut antaa lapselle rahaa. Takana ei välttämättä ole mitään suurta draamaa lahjomisesta. Sain itsekkin lapsena rahaa mummolta, eikä niissä mitään taka-ajatusta ole ollut. Mummo vain halusi ilahduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lähetän lapselle kortin jonka välissä on rahaa niin en mielestäni talleta hänelle mitään. En kyllä vanhemmillekaan rahalahjasta kerro. T. Mummo, se huonoulosantinen
Sinä lähetät rahat (kuten tuolla lu-kee), niin että vanhempi näkee sen kuoren.
SINä et edelleenkään anna sitä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ne enemmän kuuluu ongelma olevan. Lapsi on halunnut käydä mummolla ja mummo halunnut antaa lapselle rahaa. Takana ei välttämättä ole mitään suurta draamaa lahjomisesta. Sain itsekkin lapsena rahaa mummolta, eikä niissä mitään taka-ajatusta ole ollut. Mummo vain halusi ilahduttaa.
Miksi pitää ilahduttaa vanhemmilta salaa?
Vierailija kirjoitti:
Lapsi todennäköisesti ei saa silloin "palkkaa" kuten todennäköisesti ei myöskään esim. muut lapset jotka ei mummoa käy auttamassa tai ilahduttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vanhemmat ei pidä siitä että lapsi käy mummolassa koska pitää siitä että hän saa rahaa auttaessaan mummoa. Kateus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko syy se että on jo aikasemmin kielletty rasittamasta mummoa? Mummo ei halua vanhempia taas sotkemaan asioita? Mummoa ei nähdä rikkautena ja vakaana kasvattajana lapsenlapsen elämässä? Miksi mummon antamista rahoista pitäisi olla tilivelvollinen vanhemmille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vanhemmat ei pidä siitä että lapsi käy mummolassa koska pitää siitä että hän saa rahaa auttaessaan mummoa. Kateus.
Miksi sen mummon pitää lahjoa pitämään itsestään? SURKEUS. Eikä mummo ja vanhemmat kilpaile lapsesta, vanhempien se lapsi silti on.
Epäasiallista.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni myös tuollainen juhlapäivinä lahjominen kuulostaa oudolta, suorastaan.
Meillä lapset eivät ole saaneet isovanhemmilta rahaa rippi- tai ylioppilaslahjaksi. Ja totta kai meidän kokemukset asiasta on se ainoa oikea normi, kaikki muu on ihan outoa suorastaan.
Niin, tilannettasi ei sikäli voi verrata aloittajan tilanteeseen, että ap:niin anoppi toimii vanhempien ohi (pyytää lasta olemaan kertomatta rahan saannista) ja ap ei ole kertonut olevansa vähävarainen.
Teidän systeemi kuulostaa ihan normaalilta. Vanhemmat varmasti sanoisivat, jos käyttörahaa tulisi heidän kasvatustavoitteisiin nähden liikaa.