Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan saanut ruokavaliosta ja/tai liikunnasta apua masennukseen?

Vierailija
13.09.2018 |

Alan olla aika epätoivoinen uusiutuvan masennukseni takia :( Kysymys siis otsikossa.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyet kävelylenkit kaupunkimetsässä auttoi. Treenaaminen ei. ymmw

Vierailija
22/63 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmV

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Anders Hansenin kirjaa: Aivovoimaa, näin vahvistat aivojasi liikunnalla. Sieltä löytyy ihan viittaukset tieteellisiin julkaisuihin, joissa säännöllisen ja riittävän rasittavan liikunnan on todettu parantavan jopa keskivaikean masennuksen. Periaatteena on, että liikunta vahvistaa (ihan siis kasvattaa, nähty kuvantamalla) juuri niitä aivojen osa-alueita, jotka estävät masennusta. Samaan perustuu myös liikunnan stressinsietokykyä lisäävä vaikutus. Itse uskon, että masennuksen räjähdysmäinen lisääntyminen johtuu juurikin nykyihmisen passiivisuudesta.

Vierailija
24/63 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todettu keskivaikea masennus ja lääkkeitä en voi sivuvaikutuksen vuoksi syödä.

Olen selvästi huomannut, että muutamat asiat helpottavat oloa huomattavsasti.

1. Liikunta. Vaikka tuntuu ettei jaksa, niin 30min iltakävelyä on parempi kuin ei mitään. Työmatkaliikunta on myös loistava. Ja muutama kerta kuukaudessa metsäpolulle myös!

2. Alkoholin käytön lopettaminne. Alkoholi laukaisee mulle ahdistuksen ja syventää toivotonta olotilaa.

3. VHH- ruokavalio, itse olen tykästynyt ketogeeniseen ruokavalioon. Piristää kummasti.

4. Säännöllinen unirytmi.

Vierailija
25/63 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin liikunnallinen ja söin fiksusti silloin, kun ensimmäisen kerran masennuin joskus vuonna 2011. Tähän mennessä ilman tulosta kokeiltu: kuntosali, vhh, omega3, magnesium, d-vitamiini, taistelulajit, joukkuelajit, lenkkeily, raittius, 16:8 sekä muutama eri masennuslääkettä 

Vierailija
26/63 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on todettu keskivaikea masennus ja lääkkeitä en voi sivuvaikutuksen vuoksi syödä.

Olen selvästi huomannut, että muutamat asiat helpottavat oloa huomattavsasti.

1. Liikunta. Vaikka tuntuu ettei jaksa, niin 30min iltakävelyä on parempi kuin ei mitään. Työmatkaliikunta on myös loistava. Ja muutama kerta kuukaudessa metsäpolulle myös!

2. Alkoholin käytön lopettaminne. Alkoholi laukaisee mulle ahdistuksen ja syventää toivotonta olotilaa.

3. VHH- ruokavalio, itse olen tykästynyt ketogeeniseen ruokavalioon. Piristää kummasti.

4. Säännöllinen unirytmi.

Etenkin 1, 2 ja 4 on helppo toteuttaa, eikä tarvitse överiksi vetää. Pienikin muutos parempaan on parempi kuin ei mitään...

Vierailija
27/63 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievään ja keskivaikeaan toi tuodakin jotai helpostusta mutta vaikeaan ei varmaan oikein tee mitän kummempia. Itsellä on vaikea masennus ja syön terveellisesti ja en kyllä koe siitä olevan hyötyä. Ruoanlaitto tosin on ainoa mielenkiintoni enää joten se tuo lohtua.

Kannattaa koittaa pitää kiinni niistä asioista mitkä tuo jtn pientäkin iloa elämään.

Vierailija
28/63 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole auttaneet, eivätkä muutkaan kotikonstit. Kaikki verikokeet normaalit. Sen verran saan skarpattua, etten syö eineksiä vaan teen itse. Työpäivinä lounas opiskelijaravintolassa. Viimeisen vuoden aikana liikuntaa on ollut lähinnä työmatkapyöräily puoli tuntia päivässä. Olen osatyökykyinen ja arkisin ei todellakaan muuta jaksa, yritän kyllä tehdä jonkin pienen kotityön per päivä. Toistuvaa masennusta ollut siis 15 vuotta.

Vierailija
29/63 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliossa ainoa vaikutus on ylenmääräisellä kofeiinilla, joka voi aiheuttaa ahdistusoireita

Liikunta - rankat intervallit sekä painoharjoittelu - sen sijaan vaikuttavat merkittävästi ahdistusta vähentäen. Tämä tosin edellyttää säännöllisyyttä, mikä taas voi masentuneena olla vaikeaa. Varmaan ihan luonnon helmassa kävelykin piristää, mutta minä taistelin rankalla urheilulla samalla menestyksekkäästi eroon astmastani. Tuplavoitto.

Vierailija
30/63 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen Anders Hansenin kirjaa: Aivovoimaa, näin vahvistat aivojasi liikunnalla. Sieltä löytyy ihan viittaukset tieteellisiin julkaisuihin, joissa säännöllisen ja riittävän rasittavan liikunnan on todettu parantavan jopa keskivaikean masennuksen. Periaatteena on, että liikunta vahvistaa (ihan siis kasvattaa, nähty kuvantamalla) juuri niitä aivojen osa-alueita, jotka estävät masennusta. Samaan perustuu myös liikunnan stressinsietokykyä lisäävä vaikutus. Itse uskon, että masennuksen räjähdysmäinen lisääntyminen johtuu juurikin nykyihmisen passiivisuudesta.

No minä en usko. Omasta lähipiiristä löytyy masentuneita liikunnallisuuden osalta laidasta laitaan. Kaveri oli sm-tason joukkueurheilija ennen ensimmäistä itsemurhayritystään. Itse olin treenannut salilla 3-5x viikossa yli 5v ajan ennen sairastumista

Vierailija
31/63 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä en usko. Omasta lähipiiristä löytyy masentuneita liikunnallisuuden osalta laidasta laitaan. Kaveri oli sm-tason joukkueurheilija ennen ensimmäistä itsemurhayritystään. Itse olin treenannut salilla 3-5x viikossa yli 5v ajan ennen sairastumista

Ei ole uskon asia, miten liikunta vaikuttaa aivoihin. Kuten aikaisempi kirjoittaja totesi, aiheesta on tehty tieteellistä tutkimusta vino pino, ja vaikutukset on objektiivisin keinoin (esim. aivokuvaus) todennettavissa. Tämä ei tietenkään silti tarkoita, että vaikutus oli täsmälleen sama kaikilla ihmisillä, kuten vakavasti masentuneilla.

Vierailija
32/63 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole uskon asia, miten liikunta vaikuttaa aivoihin. Kuten aikaisempi kirjoittaja totesi, aiheesta on tehty tieteellistä tutkimusta vino pino, ja vaikutukset on objektiivisin keinoin (esim. aivokuvaus) todennettavissa. Tämä ei tietenkään silti tarkoita, että vaikutus oli täsmälleen sama kaikilla ihmisillä, kuten vakavasti masentuneilla.

Uusfrenologia ei ole edelleenkään tietoinen edes masennuksen etiologiasta, niin tuskinpa siihen saadaan mitää vastausta aivokuvantamisillakaan. Aksonien suhteen liike ymmärrettävästi muuttaa aivoja.

Vierailija
33/63 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta helpottaa tutkitusti masennusta.

Todella monet urheilijat masentuvat. Ylisuorittaminen masentaa. Pakkomielteinen liikunta masentaa. Ehkä liikunta, kuten kaljakuppilaan kävely yhdessä ryyppykavereiden kanssa parantaa masennusta?

P.S. tutkimuksista suurin osa tällä alueella on roskaa.

Vierailija
34/63 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella monet urheilijat masentuvat. Ylisuorittaminen masentaa. Pakkomielteinen liikunta masentaa. Ehkä liikunta, kuten kaljakuppilaan kävely yhdessä ryyppykavereiden kanssa parantaa masennusta?

Ei se tarkoita sitä, että liikunnan harrastaminen tekisi jotenkin immuuniksi mielenterveysongelmille, mutta kyllä se kehon käyttäminen vain ennemmin kohottaa mielialaa kuin laskee sitä. Eikä tarvitse mitään crossfittia tai triathlonia harrastaa (ja varmasti on parempikin, ettei harrasta, jos on vakavasta masennuksesta kyse), vaan esim. kävelylenkkejä, uintia, joogaa, mikä nyt tuntuukaan mukavalta. Aiheesta  on paljon tutkimusta (en tiedä, millä pätevyydellä määrittelet ne roskaksi), sekä myös paljon empiiristä kokemusta. Sen liikunnan ei tarvitse olla kummoista eikä suorittavaa.

Vierailija
35/63 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitinkö jossain, ettei liikunnallinen ihminen voisi masentua? En väittänyt. Tottakai muutkin asiat vaikuttavat. Tosiasia kuitenkin on, että masennuksen määrä on lisääntynyt viime vuosina aivan järjettömästi ja samalla ihmisten elämä on jatkuvasti aina vaan passiivisempaa. Maataan sohvalla ja masennutaan. Samaan aikaan myös stressiongelmat lisääntyvät ja niihinkin saisi apua säännöllisellä rasittavalla liikunnalla.

Vierailija
36/63 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInulla diagnosoitiin vaikea masennus viisi vuotta sitten.  Liian pitkään jatkunut uupumus, läheisen kuolema, ero, ryöstön kohteeksi joutuminen, tapaturma, muutto, sairastuminen vakavaan sairauteen ja sitten vielä koira kuoli yllättäin. Tuli vain liikaa muuttujia  elämään muutaman kuukauden sisällä ja romahdin. Hoitona lääkitys, terapia ja sairausloma. Tuossa vaiheessa elämässä ainut asia mikä piti tolpillaan oli työpaikka ja siitä en halunnut luopua. En suostunut jäämään sairauslomalle tai syömään lääkkeitä. Lääkäri mainitsi että liikunnalla on saatu samoja vaikutuksia kuin masennuslääkkeillä,  joten tartuin siihen. En ottanut lääkkeitä vastaan, joten en saanut terapiaa, mutta päätin, että ryhdyn treenaamaan vaikka vihasin sitä. Pysyin työkykyisenä koko ajan, vaikka välittömästi työäpäivän jälkeen aloin suunnitella itsemurha. Kävin juoksemassa ja salilla kuin kone. Muutamassa kuukaudessa huomaisin, että suunnittelenkin tulevaisuutta. Jopa pidin jostain asiasta. Nyt olen mielestäni kunnossa. Päivääkään en ollut msaennuksen takia pois töistä. Bonuksena olen huippukunnossa koska liikkumisesta tuli elämäntapa. Voisin ehkä sairastua uudelleen, mutta toivotaan, että seuraavan 20 vuoden vastoinkäymiset tuli koettua tuossa kerralla.

Olen pahoilani ja surullinen kaikesta kokemastasi, mutta mielestäni olet sankari. Et jumittunut menneisyyteen, vaan sait mielesi muuttumaan pysymällä töissä ja kohentamalla fyysisen kuntosi avulla psyykkisen kuntosi. Olet huikea yksilö! :)

t. keskivaikeasta masennuksesta (itsemurha-alttius) liikunnan ja ruokavalion avulla toipunut

Vierailija
37/63 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevyet kävelylenkit kaupunkimetsässä auttoi. Treenaaminen ei. ymmw

Minua auttaa jo metsän hyvä tuoksu. 

Vierailija
38/63 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tarkoita sitä, että liikunnan harrastaminen tekisi jotenkin immuuniksi mielenterveysongelmille, mutta kyllä se kehon käyttäminen vain ennemmin kohottaa mielialaa kuin laskee sitä. Eikä tarvitse mitään crossfittia tai triathlonia harrastaa (ja varmasti on parempikin, ettei harrasta, jos on vakavasta masennuksesta kyse), vaan esim. kävelylenkkejä, uintia, joogaa, mikä nyt tuntuukaan mukavalta. Aiheesta  on paljon tutkimusta (en tiedä, millä pätevyydellä määrittelet ne roskaksi), sekä myös paljon empiiristä kokemusta. Sen liikunnan ei tarvitse olla kummoista eikä suorittavaa.

Uskon asioita. Suurin osa pyörätuolissa olevista ihmisistä ei ole masentuneita. Onnettomuudessa vammautunut voi toki masentua, mutta kun käsittelee tapahtuman, voi hän elää edelleen onnellisena ilman liikuntaa. Kyse on enemmän suhtautumisesta.

Liikunnan tuominen lääkkeeksi joka asiaan on businestä. Masennus on lääketieteen kehittämä ongelma siinä missä lihavuus yms. Tarkoituksellisesti jätetään tuomatta esille juurisyyt, kuten pitkäkestoinen stressi. Liikunnasta voi olla joillekin apua, joillekin ei, mutta mitään yhtenäistä ohjetta ei voi antaa.

Mitä tulee tutkimuksiin, niin suurin osa tämän alueen tutkimuksista ovat roskaa. Niitä ei ole voitu replikoida. Osittain voidaan puhua replikointikriisistä. Tai sitten kuten The Guardian kirjoittaa https://www.theguardian.com/science/2018/aug/27/attempt-to-replicate-ma…

... eli kannattaa hieman tarkastella mitä uskoo ja miten tieteen varjoon puetut markkinointiasiat toimivat.

Vierailija
39/63 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitinkö jossain, ettei liikunnallinen ihminen voisi masentua? En väittänyt. Tottakai muutkin asiat vaikuttavat. Tosiasia kuitenkin on, että masennuksen määrä on lisääntynyt viime vuosina aivan järjettömästi ja samalla ihmisten elämä on jatkuvasti aina vaan passiivisempaa. Maataan sohvalla ja masennutaan. Samaan aikaan myös stressiongelmat lisääntyvät ja niihinkin saisi apua säännöllisellä rasittavalla liikunnalla.

Masennuksen etiologiaa ei tiedetä. Stressi on keskeistä, liikkumattomuus ei ole. On myös todella paljon muutakin mikä on muuttunut. Esimerkiksi kännykät aiheuttavat tutkitusti mielenterveysongelmia ml. masennus, esimerkki: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0891061815000599

Tämäkin tutkimuskooste on hyvin tehty, mutta koska kyse on kännyköistä, niin ei haluta uskoa kännyköiden aiheuttavan masennusta. Mitä siis uskot?

Vierailija
40/63 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon asioita. Suurin osa pyörätuolissa olevista ihmisistä ei ole masentuneita. Onnettomuudessa vammautunut voi toki masentua, mutta kun käsittelee tapahtuman, voi hän elää edelleen onnellisena ilman liikuntaa. Kyse on enemmän suhtautumisesta.

Liikunnan tuominen lääkkeeksi joka asiaan on businestä. Masennus on lääketieteen kehittämä ongelma siinä missä lihavuus yms. Tarkoituksellisesti jätetään tuomatta esille juurisyyt, kuten pitkäkestoinen stressi. Liikunnasta voi olla joillekin apua, joillekin ei, mutta mitään yhtenäistä ohjetta ei voi antaa.

Mitä tulee tutkimuksiin, niin suurin osa tämän alueen tutkimuksista ovat roskaa. Niitä ei ole voitu replikoida. Osittain voidaan puhua replikointikriisistä. Tai sitten kuten The Guardian kirjoittaa https://www.theguardian.com/science/2018/aug/27/attempt-to-replicate-ma…

... eli kannattaa hieman tarkastella mitä uskoo ja miten tieteen varjoon puetut markkinointiasiat toimivat.

Minkä alan tohtori sinä olet ja mistä aiheesta väittelit?

Jos tai kun monien masennusta helpottaa liikunta, niin miksi en kokeilisi, helpottaako minulakin? Helpotti todella paljon ja pysyin jälleen toimimaan, kuten aiemminkin. Ennen keskivaikeaa masennusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän