millä alalla on eniten psykopaatteja?
Kommentit (56)
Mua aina vähän jännittää mennä kirurgin vastaanotolle, kun olen lukenut nuo tilastot ja mietin, ovatko he psykopaatteja. Ei sillä, suostun ihan mielellään psykopaatin leikattavaksi, mutta olisi jännä tietää kirurgin tavatessaan, onko mahdollinen empatia ja potilaan ymmärtäminen pelkkää näytöstä ja välttämätön paha. Olen ollut kolmessa leikkauksessa, joissa ainakin yhdessä oli toimessa monta kirurgia, ja kaksi leikkausta on vielä edessä. Jos olen ollut vaikka 10 eri kirurgin potilaana, niin kuinkahan todennäköistä on, että ainakin joku heistä on psykopaatti?
Vierailija kirjoitti:
Tunteethan ne usein on, jotka ihmisiä riepottelee ja saa tekemään typeriä ja epäloogisia juttuja.
Juu. Psykopaatti ei esimerkiksi lähde mukaan sokeaan someraivoon tai muihin tunnepohjaisiin noitavainoihin. Toki psykopaattikin voi someraivoon yhtyä, jos hän näkee, että tuohtuneen esittäminen tuo hänelle jotakin henkilökohtaista hyötyä.
High-functioning psykopaattia voisi siis kuvailla "puhtaasti järjellä" toimivaksi, kansanomaisin termein jääkymäksi, ihmiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreissä ja sairaanhoitajissa on tutkimusten mukaan eniten. Itsemurhissa myös ykkösiä.
Saisiko lähteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Mutta psykopaateissa ja ihmisissä jotka arvottavat ja katsovat kaiken olevan kiinni vain ja ainoastaan rahasta uskoen sen ratkaisevan misssä ja milloin tahan minkä hyvänsä ongelman tai muun kysymyksen on minusta jotain samaa.
On epätodennäköistä, että psykopaatti palvoisi rahaa itseisarvona tai saadakseen muilta ihailua (joka ei tunnu psykopaatista miltään), mutta välinearvoa rahalla on sikäli, että se tuo statusta, status tuo valtaa ja valta mahdollistaa oman edun maksimoimisen. Lisäksi psykopaatin on helppo edetä tietyillä aloilla, koska hänen stressinsietokykynsä on loistava eikä hänestä "tunnu miltään" tarvittaessa raivata joku tieltään.
Kiitos. Mielenkiintoinen tulkinta. - En ole itse tätä sen paremmin miettinyt. Mutta, jostain syystä ensimmäisenä mieleeni nosui kuva Donald Trumpista....
Mun mielestä Trump on narsisti, ei psykopaatti. Vallalla ja ihailulla (tai huomiolla, myös vihattuna olemisella) näyttää olevan hänelle itseisarvoa.
Tunnen yhden myyjän. Silkkituotteita kauppaa netissä. Täys oksennus. No, sen verran vanha että kai se kohta maailmasta katoaa. Perhanan kiusaksi 😈
Toimareiden työssä tulee koko ajan vastaan negatiivisia asioita, päätöksiä pitää tehdä nopeasti ja viime kädessä itsellä on vastuu kaikesta.
Psykopaatit kestää tällaisen työn parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreissä ja sairaanhoitajissa on tutkimusten mukaan eniten. Itsemurhissa myös ykkösiä.
Ha-ha. Tässä joku epätoivoisesti alalle halunnut, mutta ilmiselvästi ei ole päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä Trump on narsisti, ei psykopaatti. Vallalla ja ihailulla (tai huomiolla, myös vihattuna olemisella) näyttää olevan hänelle itseisarvoa.
Psykopaatti Trump ei varmasti ole, tuskin edes sosiopaatti, koska tiettävästi suuremmat lapsuustraumat puuttuvat. Vahvasti narsistisia piirteitä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatti Trump ei varmasti ole, tuskin edes sosiopaatti, koska tiettävästi suuremmat lapsuustraumat puuttuvat. Vahvasti narsistisia piirteitä kyllä.
Kiitos taas. - Maallikona täytyisi varmasti itse tutustua tarkemmin näihin, voinko sanoa "persoona -vinksahtaneisuuksien" ominaispiirteisiin, ennenkuin seuraavan kerran otan osaa niistä jostain käytävään keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos taas. - Maallikona täytyisi varmasti itse tutustua tarkemmin näihin, voinko sanoa "persoona -vinksahtaneisuuksien" ominaispiirteisiin, ennenkuin seuraavan kerran otan osaa niistä jostain käytävään keskusteluun.
Sitä toivoisi että moni muukin ymmätäisi tehdä näin. Sen sijaan täällä riehuu ylivertaisuusvinoumassaan useampikin floodaaja.
Sinussa on selkeästi ainesta.
Vierailija kirjoitti:
Mua aina vähän jännittää mennä kirurgin vastaanotolle, kun olen lukenut nuo tilastot ja mietin, ovatko he psykopaatteja. Ei sillä, suostun ihan mielellään psykopaatin leikattavaksi, mutta olisi jännä tietää kirurgin tavatessaan, onko mahdollinen empatia ja potilaan ymmärtäminen pelkkää näytöstä ja välttämätön paha. Olen ollut kolmessa leikkauksessa, joissa ainakin yhdessä oli toimessa monta kirurgia, ja kaksi leikkausta on vielä edessä. Jos olen ollut vaikka 10 eri kirurgin potilaana, niin kuinkahan todennäköistä on, että ainakin joku heistä on psykopaatti?
En osaa vastata kysymykseesi, kun en tunne tilastoja, mutta varmaan sellainen ammatti, johon psykopaatti sopii hyvin. Voi olla pätevämpikin kirurgina kuin ns. tavallinen tyyppi. Ainakin teknisesti ottaen, eikä varmasti panikoi hankalassakaan tilanteessa. Sinänsä mulle olis ihan sama leikkaustilanteessa, tunteeko kirurgi empatiaa. Tärkeintä että keskittyy faktoihin ja osaa hommansa. Joku hoitaja on sitten asia erikseen.
Mitenkähän muuten erottaa psykopaatin ja muuten vain tosi kylmähermoisen tyypin toisistaan? Mistä johtuu sellainen tietty kovuus ja teräshermoisuus? Kuinka iso osa siitä on perinnöllistä ja kuinka iso osa hankittua? Onko olemassa jotain puoli-psykopaatteja, joilla on keskimääräistä parempi hermorakenne, mutta jotka voivat olla myös empaattisia, pystyvät työntämään tunteet taka-alalle ja toimimaan tilanteen vaatiessa tehokkaasti ja järkevästi? Vai mistä tuollainen ominaisuus juontaa? Tällaiset on tietysti jo niin monen tekijän summa, että vaikea erotella. Kiinnostaa kuitenkin se, miksi jotkut harvat ovat erityisen toimintakykyisiä, vaikka eivät ole psykopaatteja.
Mitäss jos matalapalkka alallla olisi 6h n työöpäivät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatti voi olla myös ilman mitään traumoja ja hyvällä kasvatuksella, vain siksi että aivot ovat syntyessä erilaiset. Mutta silloinkin merkkejä kyllä olisi ollut havaittavissa varhain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa vastata kysymykseesi, kun en tunne tilastoja, mutta varmaan sellainen ammatti, johon psykopaatti sopii hyvin. Voi olla pätevämpikin kirurgina kuin ns. tavallinen tyyppi. Ainakin teknisesti ottaen, eikä varmasti panikoi hankalassakaan tilanteessa. Sinänsä mulle olis ihan sama leikkaustilanteessa, tunteeko kirurgi empatiaa. Tärkeintä että keskittyy faktoihin ja osaa hommansa. Joku hoitaja on sitten asia erikseen.
Mitenkähän muuten erottaa psykopaatin ja muuten vain tosi kylmähermoisen tyypin toisistaan? Mistä johtuu sellainen tietty kovuus ja teräshermoisuus? Kuinka iso osa siitä on perinnöllistä ja kuinka iso osa hankittua? Onko olemassa jotain puoli-psykopaatteja, joilla on keskimääräistä parempi hermorakenne, mutta jotka voivat olla myös empaattisia, pystyvät työntämään tunteet taka-alalle ja toimimaan tilanteen vaatiessa tehokkaasti ja järkevästi? Vai mistä tuollainen ominaisuus juontaa? Tällaiset on tietysti jo niin monen tekijän summa, että vaikea erotella. Kiinnostaa kuitenkin se, miksi jotkut harvat ovat erityisen toimintakykyisiä, vaikka eivät ole psykopaatteja.
Näin juuri, minullekin tärkeää on lopputulos eikä se, mitä kirurgi tuntee. Mutta leikatessa voi tulla eteen eettisiäkin päätöksiä, joten kaikkein mieluiten ottaisin kirurgin, joka on erittäin kylmähermoinen, mutta jolla on myös omatunto. Hän kokisi velvollisuudekseen esimerkiksi kirjata ja kertoa asiat totuudenmukaisesti.
Tämä on kyllä kiinnostava aihe. Minua askarruttaa tässä yhteydessä myös se, minkä verran kukin ihminen esittää ja tietää esittävänsä. Monelle psykopaatille diagnoosi on yllätys ja useimpia ei tietysti diagnosoida ollenkaan. Itse esitän tunteita monissa sosiaalisissa tilanteissa ja olen olettanut, että monet muutkin tekee niin, mutta jotkut ihmiset varmasti tuntee oikeasti paljon enemmän ja olettaa, että toisetkin tuntee, ja toiset menee mukana näytelmässä ja olettaa, että muillekin se on näyteltyä. Empatiakykyä itsellä olen tietysti huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Mahdoton sanoa.
Ensinnäkin, käsitys psykopatiasta perustuu pääasiassa ns. low-functioning psykopaatteihin, joita on esimerkiksi vankilat pullollaan. Monet näistä ovat itse asiassa sosiopaatteja (joka on eri asia).
High-functioning psykot eivät yleensä halua paljastaa maskiaan, mm. erittäin negatiivisesta sosiaalisesta stigmasta johtuen, joten heitä on ymmärrettävästi paljon vaikeampi saada tutkimusten piiriin.
Minä näen psykopatian kehitysvammana. Psykopaatin aivot ovat rakenteellisesti ja neurokemiallisesti poikkeavat. Siksi high-functioning psykot toimivat viisaasti ollessaan hissuksiin ominaisuudestaan. Kannattaa muistaa, että psykopaatit eivät ole fysiologisesti kykeneväisiä tuntemaan empatiaa. Tämä EI automaattisesti tee heistä hirviöitä: psykopaatti voi toimia moraalisesti oikein, koska moraali on järkeiltävissä, ei pelkkää tunnetta.
Moraalia ei voi perustella logiikalla. Se on tunne. Evoluution aikaansaama. Tunteet ovat syntyneet ja jääneet vallitsevaksi ohjelmoinniksi käyttäytymiselle, koska niitä seuraamalla edeltäjämme ovat jääneet henkiin ja lisääntyneet.
Älykkäät psykopaatit oppivat tietysti yhteisön moraalisen koodiston ja osaavat käyttäytyä sen mukaan.
Olen itse työskennellyt siivoojana kahdessa eri yrityksessä.
Ja yhden pienemmän siivousyrityksen johtajaa epäilen psykopaatiksi. Ja samassa yrityksessä oli työntekijänä tämän psyko-pomon tytär. Hänkin vaikutti psykopaatilta.
Sitten siirryin toiseen yritykseen ja siellä yhdellä työkaverillani oli psykopaattisia piirteitä. Kaikki olivat naisia. Pomo-Psykosta olin aivan varma, että on psykopaatti. Ihan sairas tapaus. Elämäni paras päivä, kun irtisanouduin ja pääsin eroon. Mutta mielenkiintoista, että tyttärelläkin oli samoja psyko-piirteitä. Ottanut mallin äidistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri, minullekin tärkeää on lopputulos eikä se, mitä kirurgi tuntee. Mutta leikatessa voi tulla eteen eettisiäkin päätöksiä, joten kaikkein mieluiten ottaisin kirurgin, joka on erittäin kylmähermoinen, mutta jolla on myös omatunto. Hän kokisi velvollisuudekseen esimerkiksi kirjata ja kertoa asiat totuudenmukaisesti.
Tämä on kyllä kiinnostava aihe. Minua askarruttaa tässä yhteydessä myös se, minkä verran kukin ihminen esittää ja tietää esittävänsä. Monelle psykopaatille diagnoosi on yllätys ja useimpia ei tietysti diagnosoida ollenkaan. Itse esitän tunteita monissa sosiaalisissa tilanteissa ja olen olettanut, että monet muutkin tekee niin, mutta jotkut ihmiset varmasti tuntee oikeasti paljon enemmän ja olettaa, että toisetkin tuntee, ja toiset menee mukana näytelmässä ja olettaa, että muillekin se on näyteltyä. Empatiakykyä itsellä olen tietysti huomannut.
Koetko olevasi hieman "alitunteellinen" muihin ihmisiin verrattuna? Reagoitko usein pidättyvämmin kuin muut tai ihmettelet, mistä moiset tunteenpurkaukset? Oletko itsekin tuollainen melko kylmähermoinen ja faktoihin keskittyvä tyyppi? Vaikka esitätkin tunteita, vierastatko kaikenlaista epäaitoutta ja sosiaalisia pelejä? Ihmetteletkö muiden voimakkaita reaktioita ja esim. shokkireaktioita "mitättömistä" syistä? Mutta tosiaan kuitenkin koet myös empatiaa ja pystyt asettumaan toisen asemaan ja sinulla on (kenties voimakaskin) omatunto ja moraalintaju? Koetko jopa, että osaat nähdä asiat keskivertoa objektiivisemmin ja oikeudenmukaisemmin, niin että et esim. vedä "kotiinpäin"?
Kyselen mielenkiinnosta, koska yritän löytää jotain kaavaa tälle edellä kuvaamalleni ihmistyypille. Meillä on suvussa näitä jonkin verran. Olisi kiva tietää, mistä tässä on kyse. Ovatko ne vain luonne-eroja, vai onko taustalla jokin rakenteellinen tai kulttuurillisesti peritty juttu vai mikä kumma?
Tällainen löytyi:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suuri-brittitutkimus-naissa-ammateis…
Ja tosiaan kokit oli mainittu tuolla listalla, yllättäen myös papit.
🇺🇦🇮🇱
Kiitos. Mielenkiintoinen tulkinta. - En ole itse tätä sen paremmin miettinyt. Mutta, jostain syystä ensimmäisenä mieleeni nosui kuva Donald Trumpista....