Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun tekee lapsia, ei pitäisi - kun ei tee, pitäisi. Miten se nyt meneekään?

Vierailija
13.09.2018 |

Taasen aloin ihmetellä, kuinka epäloogisia ihmiset (naiset etenkin) ovat lastenhankinta-aiheen suhteen. Saman ilmiön huomaa niin irl kuin netissäkin.

Kun puheeksi tulee vanhemmuuden ongelmat tai ei-niin-onnistunut vanhemmuus vaikkapa tv-ohjelmasta keskusteltaessa, aletaan mouhota kuinka kaikkien ei todellakaan pitäisi hankkia lapsia. Kun puheeksi tulee se, että joku ei halua lapsia eikä niitä ole hankkinut tai aio hankkia, aletaan mouhota kuinka tuollaista asiaa ei voi tietää kun ei ole kokemusta lapsiperheydestä ja kuinka se on sitten ihan eri asia kun on se oma lapsi ja kuinka niitä lapsia nyt vaan olisi hankittava syystä sejatämä.

Ensin ollaan sitä mieltä, että kaikkien ei pitäisi hankkia koskaan lapsia ja sitten kun jotkut eivät niitä halua hankkia, ollaankin sitä mieltä, että kaikkien olisi niitä hankittava (tavallisena älykkyydeltään suorastaan loistavana perusteluna, että eihän sitä voi tietää ennenkuin on hankkinut että haluaako).

Logiikka on mikä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut aina sama logiikka, enää tänne ei tarvita yhtäkään ihmistä lisää.

Olen nainen, eikä logiikassani ole mitään vikaa. Katelepa vähän maailmantilannetta ja mieti sinäkin, äläkä kysele tyhmiä.

Sarjasynnyttäjät ja mammailun ikuisuusharrastajat on ihan oma lahkonsa, tyhmiä kuin saappaat.

Vierailija
2/22 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valitsimme näistä välimuodon: yksi lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut aina sama logiikka, enää tänne ei tarvita yhtäkään ihmistä lisää.

Olen nainen, eikä logiikassani ole mitään vikaa. Katelepa vähän maailmantilannetta ja mieti sinäkin, äläkä kysele tyhmiä.

Sarjasynnyttäjät ja mammailun ikuisuusharrastajat on ihan oma lahkonsa, tyhmiä kuin saappaat.

Logiikassasi on heti se vika, että ilman lapsia ei ole tulevaisuutta ja yhteiskunta ei toimi ilman jälkikasvua.

Maailmantilanteessa ei ole mitään ihmeellistä, se kulkee radallaan.

Juuri uutisoitiin, että Afrikan ja Aasian ansiosta maapallon väkiluku on kasvamassa kohti 28 miljardia.

Siinä ei yhden velan uikutus paljon tunnu.

Vierailija
4/22 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen outo logiikka on "tuet, jotka kaikki saa". Milloin missäkin lukee tai kuulee, kuinka ei kannata tehdä sitä ja tätä, koska voi hakea "tuet, jotka kaikki saa".

Mitä ne on? Onko olemassa jokin iso tukikokonaisuus, jonka "kaikki saavat", kun vaan hakevat? Olen olettanut, että monissa (ellei jopa suurimassa osassa?) tukia otetaan huomioon tulot, varallisuus/omaisuus, puolison vastaavat, lasten lukumäärä jne.

Vierailija
5/22 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Logiikassasi on heti se vika, että ilman lapsia ei ole tulevaisuutta ja yhteiskunta ei toimi ilman jälkikasvua.

Juuri uutisoitiin, että Afrikan ja Aasian ansiosta maapallon väkiluku on kasvamassa kohti 28 miljardia.

Tässä huomataan juuri se, miten tyhmiä te sarjaraskautujat olette.

Vierailija
6/22 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin.

Nyt vois hyvin lopettaa lisääntymisen ainakin 20 vuodeksi, eikä väkiluku tippuisi siltikään tarpeeksi.

Vierailija
7/22 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kun se lapsia haluamaton, kyllä-kaikkien-on-hankittava-jankutukseen kyllästyneenä, menee ja tekaisee lapsia ja hän ei sitten osoittaudukaan vuoden vanhemmaksi, ollaan selittämässä kuinka kaikkien ei todellakaan pitäisi hankkia lapsia :D

Vierailija
8/22 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän noissa TV-sarjoissa ja niiden avulla aina ihan tarkoituksella johdatellaan just ihmisiä ajattelemaan aina ääripäitä kaikessa. Ensin yhtä ja sitten toista. Kaikki ei osaa tätä kyseenalaistaa. Sama kun naistenlehdissä ensin että laihduta laihduta ja seuraavalla sivulla herkkutuplasuklaakakun resepti.

Vierailija
9/22 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä todellinen syy on jossain muualla (ehkä tiedostamaton) mutta väestöräjähdystä ja "maailmantilannetta" on hyvä käyttää perusteena ikäänkuin jälkikäteen.

Paras tilanne monelta kantilta olisi, että syntyvyys jakautuisi tasaisesti, niin maantieteellisesti kuin yhteiskuntaluokkien välillä. Lisäksi syntyvyyden kokonaistason pitäisi sen verran alhainen, että väestö vähenisi vain hieman. Tällöin myös sukupolvet olisivat keskenään suunnilleen samansuuruisia.

Vierailija
10/22 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen välimuoto tuo muka on? Kyllä isoin ero on elämässä on siinä onko lapsia (yksi, kaksi, monta...) vai eikö niitä ole lainkaan.

Vierailija
11/22 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Suomessa on aivan hyvä asia tehdä lapsia; meillä väestön määrä ja asukastiheys on hyvin pieni verrattuna useimpiin Aasian ja Afrikan maihin.

Maailmaa on syytä täyttää myös suomalaisilla eikä ole syytä ottaa sellaista vastuuta mitä toiset on ylettömällä siittämisellä maailmalle aiheuttanut. He saavat kuohita itsensä, ei suomalaiset.

Vierailija
12/22 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Suomessa on aivan hyvä asia tehdä lapsia; meillä väestön määrä ja asukastiheys on hyvin pieni verrattuna useimpiin Aasian ja Afrikan maihin.

Maailmaa on syytä täyttää myös suomalaisilla eikä ole syytä ottaa sellaista vastuuta mitä toiset on ylettömällä siittämisellä maailmalle aiheuttanut. He saavat kuohita itsensä, ei suomalaiset.

Mutta yksi suomalainen käyttää hyvin paljon enemmän luonnonvaroja kuin afrikkalainen tai aasialainen! 

Vierailija
13/22 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen välimuoto tuo muka on? Kyllä isoin ero on elämässä on siinä onko lapsia (yksi, kaksi, monta...) vai eikö niitä ole lainkaan.

Ei ole välimuotoa. Joko on lapsia tai ei.

Tuo ajattelu on todellakin outoa . Kun lapsia on, arvostellaan ihmisiä siitä millaisia vanhempia he ovat. Kun lapsia ei ole eikä haluta, arvostellaan siitä kun niitä ei hankita. Ja näitä molempia harrastavat nimenomaan itse lapsia hankkineet. Ja tottakai niin, että "minä ainakin silloin kun lapset oliva sitäjatätä", "meillä oli aina selvää", "ei meillä tuollaista koskaan".

Vierailija
14/22 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa syntyvyys on laskussa, pitäisi tehdä lapsia. Maapallon syntyvyys on räjähtämäisillään, ei pitäisi tehdä lapsia. Teimme yhden lapsen tänne Suomeen, se on enemmän kuin ei yhtään ja se ei kuluta niin paljon maapalloa kuin kaksi lasta.

Vierailija
15/22 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän taustalla ole epävarmuus omista valinnoista. Siksi halutaan että muutkin tekevät lapsia, jotta muilla olisi samanlainen tilanne kuin itsellä, eikä mahdollisesti parempi. Ja sitten kun joku on selvästi huono vanhempi, sillä että sanotaan että kaikkien ei pitäisi tehdä lapsia, korostetaan sitä, että on itse kuitenkin hyvä vanhempi ja minun kuului tehdä lapsia.

Vierailija
16/22 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se eri asia sanoa että jonkun hullun/juopon/narkkarin ei pitäisi tehdä lapsia kuin se että vaikka oman ihanan siskon pitäisi tehdä. Kyllähän se riippuu ihmisestä pitäisikö vai ei, ja sitten se loppupeleissä toki on sen ihmisen oma asia tekeekö vai onko tekemättä.

Se että sanotaan ettei ole kokemusta lapsiperheydestä... no sehän ei liity siihen että pitäisikö jonkun tehdä lapsia vai ei, vaan siihen mitä se lapsia haluamaton sanoo syyksi, mitä hän kuvittelee tietävänsä lapsiperheydestä. Toki kaikilla on kokemus lapsiperheydestä omasta lapsuudesta, mutta ei sen oman lapsiperheyden tarvitse olla samanlaista, kaikki perheet on erilaisia koska kaikki ihmiset on erilaisia.

Jos ei ole itsellä lapsia, ei tiedä miltä se tuntuu tai että minkälaista se on. Se on sama kuin tuijottaisi hienoa maisemaa aidan reiästä eikä nousisi katsomaan siitä aidan yläpuolelta niin että näkee kaiken, maan ja taivaan ja kauas sivuille. Tai että lukee 800 sivuisesta kirjasta vain yhden sivun 679.

En ole koskaan kuullut kenenkään sanovan että kaikkien pitäisi tehdä lapsia, kaikki ihmiset joita tunnen ovat sitä mieltä että missään nimessä ei kaikkien pitäisi tehdä lapsia.

Vierailija
17/22 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se eri asia sanoa että jonkun hullun/juopon/narkkarin ei pitäisi tehdä lapsia kuin se että vaikka oman ihanan siskon pitäisi tehdä. Kyllähän se riippuu ihmisestä pitäisikö vai ei, ja sitten se loppupeleissä toki on sen ihmisen oma asia tekeekö vai onko tekemättä.

Se että sanotaan ettei ole kokemusta lapsiperheydestä... no sehän ei liity siihen että pitäisikö jonkun tehdä lapsia vai ei, vaan siihen mitä se lapsia haluamaton sanoo syyksi, mitä hän kuvittelee tietävänsä lapsiperheydestä. Toki kaikilla on kokemus lapsiperheydestä omasta lapsuudesta, mutta ei sen oman lapsiperheyden tarvitse olla samanlaista, kaikki perheet on erilaisia koska kaikki ihmiset on erilaisia.

Jos ei ole itsellä lapsia, ei tiedä miltä se tuntuu tai että minkälaista se on. Se on sama kuin tuijottaisi hienoa maisemaa aidan reiästä eikä nousisi katsomaan siitä aidan yläpuolelta niin että näkee kaiken, maan ja taivaan ja kauas sivuille. Tai että lukee 800 sivuisesta kirjasta vain yhden sivun 679.

En ole koskaan kuullut kenenkään sanovan että kaikkien pitäisi tehdä lapsia, kaikki ihmiset joita tunnen ovat sitä mieltä että missään nimessä ei kaikkien pitäisi tehdä lapsia.

Jos ei kiinnosta nähdä koko maisemaa kun jo aidan reiästä vilkaiseminen tympäisee? Tai sivu 679 oli niin tylsä, että ei ole mkitään mielenkiintoa lukea muita sivuja?

Ei epäkiinnostava maisema sillä muut upeaksi, että sitä vain toljottaa. Tai tylsä kirja muutu loistavaksi kun sitä vain lukee.

Jos sinusta vaikkapa laskuvarjohyppy on epäkiinnostavaa, menet silti hyppäämään? Tai et ole lainkaan kiinnostunut rakentamisesta, mutta opiskelet silti rakennusinsinööriksi? Samalla logiikalla pitäisi, jolla pitäisi hankkia lapsiakin kun ei muuten tiedä ellei hanki. Paitsi että voit olla jatkossa hyppäämättä laskuvarjolla kun olitkin oikeassa tai voit tehdä muita töitä kun rakennusinsinööri ei ollutkaan alasi. Lapsettomaksi takaisin pääseminen on vähän eri asia.

Vierailija
18/22 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotteko yleensäkin muille ihmisille, mitä heidän pitäisi tehdä? Kyllä sinun pitäisi mennä naimisiin tuon lassen kanssa. Kyllä sinun pitäisi opiskella siksi ja tuoksi. Kyllä sinun pitäisi ajaa pösöllä.

Miksi? Ovatko nämä ihmiset jotenkin sillä tavalla omituisia, että eivät tiedä itse mitä haluavat vai haluavatko he miellyttää muita ja tekevät kaiken niinkuin muut sanovat? Jos joku haluaa tekaista lauman kersoja tai olla tekaisematta yhtäkään, oma asiansahan se on.

Vierailija
19/22 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa syntyvyys on laskussa, pitäisi tehdä lapsia. Maapallon syntyvyys on räjähtämäisillään, ei pitäisi tehdä lapsia. Teimme yhden lapsen tänne Suomeen, se on enemmän kuin ei yhtään ja se ei kuluta niin paljon maapalloa kuin kaksi lasta.

Klassista viherpesua. Yrittäkää nyt olla lisääntymisenne suhteen rehellisiä edes itsellenne. Tai älkää ainakaan jaksako selitellä tuollaista soopaa lapsellenne sen syyksi, miksei hänellä ole sisaruksia, jos asiasta kysellään. Kenenkään ei pitäisi tuntea syyllisyyttä olemassaolostaan, vaikka vanhemmilla olisi huono omatunto luonnonvarojen kulumisen takia.

Vierailija
20/22 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole välimuotoa. Joko on lapsia tai ei.

Tuo ajattelu on todellakin outoa . Kun lapsia on, arvostellaan ihmisiä siitä millaisia vanhempia he ovat. Kun lapsia ei ole eikä haluta, arvostellaan siitä kun niitä ei hankita. Ja näitä molempia harrastavat nimenomaan itse lapsia hankkineet. Ja tottakai niin, että "minä ainakin silloin kun lapset oliva sitäjatätä", "meillä oli aina selvää", "ei meillä tuollaista koskaan".

Kyllä aika monet lapsettomatkin antavat jostain syystä mielellään kasvatusvinkkejä vanhemmille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan