leirikoulu maksaa n. 1000 euroa/oppilas
Miltä kuulostaa? Kyse tulevista ysiluokkalaisista, ovat nyt seiskoja. Olin ihan että mitäh? Jotenkin itsestäni kuulostaa hurjan isolta summalta.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu että vuosi vuodelta suunnitellaan kalliimpia ja hienompia matkoja yseille. Pitää päästä Barcelonaan tai vastaavaan. Miten muuten opettajat edes suostuu lähtemään tuon ikäisten valvojiksi jonnekkin Espanjaan, Italiaan tai Englantiin? Hirvee vastuu ja mitä jos jotain sitten sattuu?
Meillä ei aikanaan mitään leirikouluja edes ollut. Pisin matka oli päivän reissu Turkuun, käytiin ainakin Turun linnassa. Koulu tarjosi evääksi juustosämpylän ja tripmehun. Tämä vuonna -81.
Kuulostaa kalliille ja työläälle. Lisänä vielä, että kaikkien on päästävä leirikouluun osallistui kustannuksiin/talkoisiin tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu että vuosi vuodelta suunnitellaan kalliimpia ja hienompia matkoja yseille. Pitää päästä Barcelonaan tai vastaavaan. Miten muuten opettajat edes suostuu lähtemään tuon ikäisten valvojiksi jonnekkin Espanjaan, Italiaan tai Englantiin? Hirvee vastuu ja mitä jos jotain sitten sattuu?
Ei Espanja, Italia tai Englanti poikkea mitenkään siitä, että lähdettäisiin vaikka Helsinkiin. Samoja asioita voi sattua niin ulkomailla kuin Suomessakin. Se, että leirikoulu on Suomessa, ei tee siitä mitenkään automaattisesti vähäriskisempää tai turvallisempaa.
Huhuh, onneksi ei ole enää peruskouluikäisiä lapsia. Juuri varasin ensi kesäksi matkan, mikä maksoi noin 400 euroa per viikko/ yläkouluikäinen, joten ihmettelen, mihin tuota tonnia tarvitaan. Tuo rahankeruu on ihan hirveää, ensin yritetään tuskaisesti myydä keksejä, karkkeja ym. ja kun kukaan ei niitä osta, niin samat, jotka myyvät, niin ostavatkin. Tai jotkut myyjäiset, leivot ensin vaivalla kakun ja sitten ostat sen itse. En edes keksi, miten kerätään joku 25000 euroa, ei se kahden euron kakuilla ainakaan tule.
No ei pitäisi olla kovin paha tikki kerätä 1000 euroa kahden vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kalliille ja työläälle. Lisänä vielä, että kaikkien on päästävä leirikouluun osallistui kustannuksiin/talkoisiin tai ei.
Ja voi vaan kuvitella millaista eripuraa ja häpeää aiheuttaa, jos joku ei pysty maksamaan. Minä olin lukion ekaluokalla Kreikassa 90-luvulla. Myöhemmin vasta tajusin, että taisin olla rikkaiden mukuloiden luokalla ja kaikista oli ihan mahtavaa, että ei myydä kuin muutaman kerran vohveleita torilla ja sitten matkaan, kun pappa betalar. Itse olin duunariperheestä ja meillä riitti rahaa elämiseen, mutta oli tuo varmaan aikamoinen ponnistus vanhemmilleni :(
Mutta ei se rahan kerääminen talkoillakaan hääviä ole. En itse ainakaan halua maksaa enää ikinä ylihinnoitelluista isoisän pikkuleivistä, vaikka omassa perheessäni rahaa on kerätty vain yhdelle lapselle. Muistan, kun ekojen myyjäisten aikaan naureskelin ja ihmettelin, että me äidit leivotaan mokkapalat ym. ja sitten me samat äidit ostetaan ne itsellemme kotiin. Tähän toinen äiti sanoi, että ainahan se niin menee.
Jotenkin ajattelen, että perheet voivat matkustella ihan keskenään ja koulu voisi keskittyä koulunkäyntiin. Pienellä budjetilla tai ilmaiseksi pystyy kyllä järjestämään koulunkin piirissä erilaista opetusta, retkiä lähistölle jne.
Sehän on sellaiset 28 euroa kuussa kolmen vuoden ajan. Ja jos ajatellaan, että lukuvuodessa on 190 työpäivää, se tekee noin 1,75 euroa jokaista koulupäivää kohti kolmelta vuodelta.
Meillä pojan luokka ja rinnakkaisluokka teki leirikoulumatkan Kreetalle. Hakivat ja saivat erikoisluvan.
Matkan kustantamiseksi alettiin talkoot vuotta aikaisemmin, ja ne jotka halusivat osallistua osallistuivat.
Muutama jäi ulkopuolelle.
Mukaan lähti sitten kolme opettajaa ja muutaman oppilaan vanhempi.
Myös eräs leipuriliike sponsoroi heitä.
Hintaa en muista mitä tuli oppilasta kohti, mutta minulle oli selvää että poika pääsee mukaan jos haluaa.
Olen kahden lapsen yh ja isänsä ei osallistunut yhtään mitenkään.
Oli kirpputoria ja erilaisia myyjäisiä ja oppilaat istuivat lapsenvahtina ja kävivät siivoamassa ja vaikka mitä. Itsekin maksoi pieniä summia siivouksesta ja muista pikkuhommista. Leivoin kirpparille myytäväksi kakkuja yms.
Innostus oli kova ja motivaatio säilyi, matka oli onnistunut ja kaikille jäi hyvät muistot.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on sellaiset 28 euroa kuussa kolmen vuoden ajan. Ja jos ajatellaan, että lukuvuodessa on 190 työpäivää, se tekee noin 1,75 euroa jokaista koulupäivää kohti kolmelta vuodelta.
Tiedätkö kun joku laittaa tuolla rahalla perheelle iltaisin ruokaa pöytään? Kaikki eivät ole kultapossukerholaisia ja koulussa mielestäni kaikkien kuuluu osallistua, perheen varoista riippumatta. Siksi leirikoulut ja luokkaretket pitäisi suunnitella pienellä budjetilla.
*tais
T.60