Pystyykö ekan äitiysneuvolakäynmon jättämään välistä niin että silti pääsis julkiselle ilmaseks siihen niskaturvotusultraan?
Vai vaatiiko sinne ultraan pääsy neuvolakäynnin ennen sitä ultraa? Jos siis en halua käydä neuvolassa ennen ku tiedän onko vauvalla siinä ultrassa kaikki hyvin niin pääseeklö julkiselle vai tarviiko mennä itsenäisesti yksityiselle?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Jos saat keskenmenon, et voi valitettavasti siihen juuri itse vaikuttaa. Neuvolassa käynnillä tai käymättömyydellä tuskin on vaikutusta asiaan. Jos olet raskaana, sinun pitää hyväksyä asia, että näin voi käydä.
Neuvolajärjestelmä on ilmainen, kun yksityisellä puolestaan köyhdyt näistä testeistä ja ultrasta huomattavasti. Joudut yksityiselläkin asioista keskustelemaan, ei se kallis hinta takaa sitä, että siellä vaan hiljaa ollaan.
Toivotaan kovasti, että raskautesi sujuu hyvin ja kaveri pysyy kyydissä :)
Toivotaan. Katoin noita hintoja, ei se yksityiselläkää maksais sentään mitään 700€ mitä jotkut arveli. Halvimmillaan löyty nopeella googlauksella joku 350€. Eipä se olis paha hinta asian tärkeyteen nähden. Tienataan kuitenki miehen kanssa yhteensä ihan hyvon ettei yks ultra taloutta kaada. Mut toki kokeilen mielummin eka päästä ilmaseksi, mut jos se ei onnistu mun ehdoilla niin ehdottomasti oon valmis maksamaan sellasesta palvelusta mitä ite tarvitsen.
Ei siellä julkisella puhuta sen kummempia varsinkaan jos ei itse sitä halua. Kyllä niiden yksityisten hintaan kuuluu se että sieltä palvellaan niin että asiakas palaisi mielellään takaisinkin. Ainakin itellä ollu pelkästään hyviä kokemuksia yksityisestä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat keskenmenon, et voi valitettavasti siihen juuri itse vaikuttaa. Neuvolassa käynnillä tai käymättömyydellä tuskin on vaikutusta asiaan. Jos olet raskaana, sinun pitää hyväksyä asia, että näin voi käydä.
Neuvolajärjestelmä on ilmainen, kun yksityisellä puolestaan köyhdyt näistä testeistä ja ultrasta huomattavasti. Joudut yksityiselläkin asioista keskustelemaan, ei se kallis hinta takaa sitä, että siellä vaan hiljaa ollaan.
Toivotaan. Katoin noita hintoja, ei se yksityiselläkää maksais sentään mitään 700€ mitä jotkut arveli. Halvimmillaan löyty nopeella googlauksella joku 350€. Eipä se olis paha hinta asian tärkeyteen nähden. Tienataan kuitenki miehen kanssa yhteensä ihan hyvon ettei yks ultra taloutta kaada. Mut toki kokeilen mielummin eka päästä ilmaseksi, mut jos se ei onnistu mun ehdoilla niin ehdottomasti oon valmis maksamaan sellasesta palvelusta mitä ite tarvitsen.
Ei siellä julkisella puhuta sen kummempia varsinkaan jos ei itse sitä halua. Kyllä niiden yksityisten hintaan kuuluu se että sieltä palvellaan niin että asiakas palaisi mielellään takaisinkin. Ainakin itellä ollu pelkästään hyviä kokemuksia yksityisestä.
Ap
Itse katselin vain Helsingin hintoja, ja täältä ei löytynyt kovin paljon alle 700 tuota yhdistelmätutkimusta johon siis kuuluu myös tuo verikoe. Pelkkä ultra tietysti halvempi.
Olen itsekin valmis maksamaan palvelusta, mutta että joku on valmis maksamaan 350€ jostain jonka saisi ilmaiseksikin, ihan vain siksi ettei tarvitsisi varttia jutella terveydenhoitajan kanssa raskaudesta kun pelottaa niin paljon. Ei kuulosta ainakaan terveeltä suhtautumiselta asiaan, jos minulta kysytään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä odotat, että kyseisestä ultrasta selviää? Viikon 12 niskaturvotuksesta pelkän ultran perusteella ei voi päätellä mahdollisia kromosomimuutoksia. Riskiluvun laskentaa varten tarvitaan myös se verikoe sekä tietoja äidistä. Vasta ultran, verikokeen ja esitietojen perusteella voidaan laskea riskiluku, joka kertoo todennäköisyyden kromosomimuutoksiin. Pelkässä ultrassa voidaan nähdä sikiön kehitys siihen saakka, mutta vastausta siihen, voitko saada keskenmenon sen jälkeenkin et tule saamaan. Vasta tarkempi rakenneultra viikoilla 18-22 kertoo, jos sikiöllä on poikkeamia, eikä niistäkään kaikkia voida mitenkään todeta ultralla.
Valitettavasti huoli ei ole koskaan pois, kun olet raskaana.
No rakenneultra se vasta pelottava onkin! Olet elänyt sikiön kanssa 20 viikkoa, kiintynyt siihen ja saisit kuulla, että se on keskeytettävä. Alkuraskauden keskenmeno ei olisi mitään verrattuna tuollaiseen kokemukseen. Eli en usko pelkojesi katoavan rv 12 jälkeen mihinkään. Joku epäonninen aina kuuluu siihen 1% joukkoon.
Teksti ei ole ollenkaan minkään maisterin tekstiä, mieluummin jonkun 16 v. suoltamaa sepustusta.
Varmaan samallalailla ajattelee ne jotka synnyttää yllättäen, en ole raskaana eli tässä tapauksessa väännetään että jos ei käsittele raskautta niin se jollain taikakeinolla ei menisikään kesken. Raskaudesta puhumattomuudella ei voi muuttaa mitään, sillä olet todistetusti raskaana jajos se menee kesken, niin sitten ei ole mitään merkitystä että et mennyt neuvolaan koska tosiasia on, että siinä tapauksessa olit raskaana ja sitten et enää olekaan.
Välittömästi yhteyttä neuvolaan ja lähetettä neuvolapsykologille! Tärkeää, että saisit nyt pääsi hoidettua kuntoon ennen vauvan syntymää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis pelkäät nyt keskenmenoa aivan sairaalloisesti, mutta aikaisemmissa raskauksissasi et edes osannut ajatella että sellainen olisi mahdollista? Kuitenkin aiempi keskenmenosi on käsitelty eikä liity tähän pelkoon mitenkään? Hmm... Huomaatko itse ristiriitaa puheissasi?
Niin, mitä et ymmärtänyt? Kyse oli siis aiemmissa raskauksissa siitä että olin tietämätön ja luulin keskenmenon olevan tilastollisesti tosi harvinainen juttu mikä tapahtuu vain ehkä yhdelle sadasta tai jotain muuta vastaavaa. Oman keskenmenoni jälkeen etin asiasta tietoa ja järkytyin että riski onki 15%, ihan järkyttävän suuri. Todennäköisesti pelkäisin lähes yhtä paljon vaikken olisi koskaan kokenut yhtäkään keskenmenoa, jos vaan olisin jostain syystä silti törmännyt tähän tilastoon. Mun pelkoihin tilastoilla on tosi suuri merkitys ja vaikutus ja elän aikalailla tilastojen mukaan. Liittynee siihen että oon opiskellut tilastoa maisteriksi asti. Ei mua pelota tosi epätodennäköiset jutut. Keskenmeno alkuraskaudessa taas kun ei oo kovinkaan epätodennäköinen.
Ap
Ai 15 % ei ole epätodennäköinen? Kyllä mä väittäisin, että arkikielen mukaan on. (Virallinen prosentuaalinen tilastollinen lukema taitaa vielä liikkua 10 ja 15 välillä), mut mikäs mä olen maisterille väittämään...
Mene nyt siihen alkuraskauden ultraan. Jos siinä näkyy hyvin viikkoja vastaava alkio ja sydämen syke niin keskenmenoriski tippuu heti. Viikon 8 jälkeen keskenmenoriski on varmaan parin prosentin luokkaa jos tosiaan ultrassa on todettu normaalisti kehittyvä alkio. Tuo 12 viikon rajapyykki on hieman harhaanjohtava, se perustuu osittain siihen että tuolla viikolla tehdään ensimmäinen kunnallinen ultra, jossa mahdollinen keskenmeno tai tuulimunaraskaus todetaan. Iso osa raskauksista menee kesken jopa ennen positiivista testiä tai sitten raskausonteloon ei koskaan edes kehity alkiota. Tuhlasin omassa raskaudessani 1000 euroa yksityisiin ultriin ja keskustelin näistä peloista ja keskenmenoista lääkäreiden kanssa.
Ymmärrän kyllä fiiliksesi tavallaan, olen itsekin kokenut keskenmenon, kohdunulkoisen raskauden ja pitkän lapsettomuuden. Onnistuneesta raskaudesta kerroin läheisilleni vasta reilusti yli puolen välin jälkeen. Peittelin isoa raskausmahaani koska pelkäsin niin paljon. Haluaisin sydämestäni vain sanoa, että nauti raskautesi joka hetkestä, älä kiellä sitä. Tämä saattaa olla ainoa raskautesi ja sisälläsi kasvaa ainutlaatuinen vauva. Kun saat vauvan syliisi, pelkosi kasvaa entisestään, se on äidin osa. Nyt pikkuisesi on kuitenkin parhaassa mahdollisessa suojassa sisälläsi. Iloitse siitä, se tekee alkion ja sikiön kehitykselle hyvää. Itse kadun nyt kaikista eniten sitä, etten nauttinut raskaudestani joka hetki.
Soita neuvolaan vasta vaikka viikolla 9 ja sano että teit testin vasta nyt. Ehkä saat puhelimessa lähetteen ultraan ja labraan jos sanot ettet kerkeä neuvolaan lähipäivinä.
Miksi sinne np ultraan pitäisi välttämättä päästä?
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi käydä neuvolassa. Mutta mistä tiedät viikot että on oikea aika mennä ultraan? Eli jossain pitänee käydä, ellet tiedä hedelmöitymisajankohtaa jostain syystä tarkkaan?
Samallalailla kun neuvolan tätikin, näppäilee laskuriin koska viimeiset kuukautiset olleet? Meillä ainakaan mitään tarkastettu että olenko edes raskaana.
Vierailija kirjoitti:
No rakenneultra se vasta pelottava onkin! Olet elänyt sikiön kanssa 20 viikkoa, kiintynyt siihen ja saisit kuulla, että se on keskeytettävä. Alkuraskauden keskenmeno ei olisi mitään verrattuna tuollaiseen kokemukseen. Eli en usko pelkojesi katoavan rv 12 jälkeen mihinkään. Joku epäonninen aina kuuluu siihen 1% joukkoon.
Miten niin keskeytettävä? Ei sellaiseen koskaan mitään pakkoa ole.
Kuinka rautalangasta pitää vääntää Ap:lle?
Vastauksesi saavat kuulostamaan sinut mielenterveysongelmalliseksi, jonka ei tulisi hankkia lasta koska ei pysty rationaaliseen ajatteluun.
Varaa aika neuvolaan. Turhaa murehdit. Raskaus menee kesken jos menee ja välttely jossain tilanteissa voi vain pahentaa tilannetta.
Sanoit että olet joka tapauksessa menossa varhaisraskauden ultraan. Jos siellä näkyy syke niin keskenmenon todennäköisyys on enää sen 1-2%. Joten sehdit vielä neuvolaan ja saada ajan np ultraan jne.
Keskenmenon riski ongelmattomassa alkuraskaudessa saattaa olla paljon luultua pienempi.
Jos ultrassa on kaikki hyvin niinkin varhain kuin 6. raskausviikolla, keskenmenon riski sen jälkeen on vain kaksi prosenttia, tuore Obstetrics and Gynecology –julkaisussa raportoitu australialaistutkimus väittää. Aiemmin on arveltu, että ensimmäisenkin ultraäänitutkimuksen jälkeen keskenmenon riski on vielä peräti 12–15 prosenttia. Tutkimukseen osallistui vuosina 2004–2006 lähes 700 naista Australian Victoriassa. Tutkimuksesta kertoi Mediuutiset.
Käy eka yksityisellä varhaisultrassa ja jos syke näkyy, varaa sitten normaali neuvolakäynti. Riski on vähäinen sykkeen näkymisen jälkeen.
Kyllä ei kuulosta olevan tasapainoa ap:n hommassa... Mutta tässä vielä yksi ehdotus: mene yksityiselle varhaisultraan ja pyydä sen tekevältä lääkäriltä lähete äitiyspolille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin keskeytettävä? Ei sellaiseen koskaan mitään pakkoa ole.
No jos vaihtoehto on kiintyå siihen vauvaan 40 viikkoa (ellei menehdy aiemmin) ja menettää se vauva sitten synnyttyään, niin ei minun ainakaan pidä edes miettiä miten toimin...
tuo aiempi vastaaja joka keskeyttänyt rv 23
Tosi outoja kommentteja täällä. Ihme besserwissereitä liikkeellä.
Ihan ymmärrettävää että haluat ottaa rauhallisesti uuden raskauden kanssa kun edellinen kerran meni kesken. Tottakai voit ottaa neuvolaan yhteyttä vasta sitten kuin itsestäsi siltä tuntuu. Ja eka käynti ei varmasti ole pakollinen. Varmaa on se, että kun päätät soittaa neuvolaan, siellä luurin toisessa päässä on PIKKUISEN erilainen näkökulma kuin täällä palstalla.
Äitiysrahaa ei saa jos ei käy ekan kolmanneksen aikana neuvolassa. Tämä on rahan saamisen ehtona. Jos raskaudesta ei ole ollut tietoa, myönnetään kai poikkeuksia, mutta ap:n tapauksessa siitä ei ole kyse.
Varhaisultrassa yksityisellä voi käydä ennen ekaa neuvolaa.
Ymmärrän sinua hyvin ap, ajattelen tilastoja ihan samalla tavalla. Täällä rv9 ja kävin tänään ensi kertaa neuvolassa. Onnen itku tuli kun asia alkaa ns. mennä jakeluun. Eli olen ajatellut hieman kuten sinäkin 12 viikon rajapyykkiä odotellen.
Siellä oli fiksun oloista porukkaa ja jo puhelimessa aikaa varatessa juteltiin yli 15 minuuttia. Uskoisin, että voit jo siinä kohtaa kertoa taustasta ja pyytää, että jos käynti on "pakollinen" hoidettaisiin vain nuo olennaiset fyysiset asiat ja lähetteet. Pianhan ultran jälkeen on jo seuraava kerta. Tsemppiä, - ja muut palstalaiset voisivat olla vähän ymmärtäväisempiä!