Pystyykö ekan äitiysneuvolakäynmon jättämään välistä niin että silti pääsis julkiselle ilmaseks siihen niskaturvotusultraan?
Vai vaatiiko sinne ultraan pääsy neuvolakäynnin ennen sitä ultraa? Jos siis en halua käydä neuvolassa ennen ku tiedän onko vauvalla siinä ultrassa kaikki hyvin niin pääseeklö julkiselle vai tarviiko mennä itsenäisesti yksityiselle?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua pelottaa keskenmeno enkä nimenomaan haluu jutustella raskaudesta ennen ku on edes suht turvallisilla viikoilla. En ite selviäis henkisesti lähellekään niin hyvin jos olisin jo käyny neuvolassa ja kaikkea ja tuliski keskenmeno....
Mulla ovulaatio tikutettu joten sitä kautta hedelmöittyminen on vähintään parin päivän tarkkuudella tiedossa. Alkuraskauden ultra on varattuna yksityiselle siitä ovulaatiosta laskien rv 6+5 eli siellä ne viikot sit viel varmistuu.
Mut eli julkiselle ei voi päästä esim soittamalla neuvolaan ja sitä kautta saamalla lähetteen ultraan? Onko yksityisellä se np-ultra jotenki kalliimpi paketti ku alkuraskauden ultra? Ei tää ihan eka ultra (kätilön tekemänä) oo ku 80€.
Ap
Mikään ovulaatitesti ei takaa sitä, milloin ovulaatio tapahtuu. Se mittaa vain sen, milloin ovikselle on suotuisat olosuhteet.
Minäkin käytin ovistestejä ja kävin yksityisellä varhaisultrassa, kun viikkoja piti olla 7. No ei, löydös vastasi rv 5-6 ikäistä.
Ja tuo pelkoasia kannattaa käsitellä. Keskenmeno voi tapahtua vielä rv 12 jälkeenkin, ei se np-ultra ole mikään rajapyykki siihen, etteikö mitään voisi sattua.
Tuo pelko vain muuttaa muotoaan aina sitämukaan, missä vaiheessa olet, ellet käsittele sitä pelkoa.
Mä tein 12 päivän kuluttua ovulaatiotestistä positiivisen raskaustestin. 10 päivää ovulaatiotestistä oli vielä nega. Kyllä tää hedelmöitys siis aika tarkasti on paikannettu.
Ja ei tietenkään riski katoa, mut 12. Viikon jälkeen riski on enää parin prosentin luokkaa. On mulle ainaki henkilökohtaisesti täysin eri asia pelätä 15% riskiä kuin 2% riskiä. En mä koko raskautta voi vaan pelätä mutten pidä hyödyllisenä vielä iloita kun voin hyvin odottaa sinne 2% riskiin ennen kuin iloitsen ja etenen henkisesti raskaudessa. Ei mua 2% keskenmenoriski enää pelota, tää 15% on vaan niin järjettömän iso riski.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asioiden hoitaminen on oikeasti noin käsittämättömän vaikeaa, niin ei kannattaisi edes ajatella hankkivansa lapsia.
Sun ei tarvitse kommentoida jos et mitään hyvää tai kysymykseen liittyvää sanottavaa löydä. Edellinen raskaus päättyi keskenmenoon ja koska olin ollut siitä jo ihan onnessani, käynyt neuvolassa sun muut niin keskenmeno iski muhun niin kovaa että pidettiin sen jälkeen lähes vuosi taukoa yrityksestä. Nyt alotettiin muutama kuukaus uudestaan yritys ja nyt tein pari viikkoa sit positiivisen testin. Tää ahdistaa ja pelottaa mua tosi paljon enkä halua pahentaa oloani samanlaiseksi kuin viimeksi, keskenmeno kummittelee päässä niin paljon etten halua ajatella koko raskautta ennen ku suurin vaara eli ekat 12 viikkoa on ohi.
Ap
Olen tosiaan kokenut saman, tosin laitan osan siitä kyllä iän piikkiin, kun olin niin nuori, etten osannut ehkä ajatella ihan järkevästi, mutta se johti siihen että niskapoimututkimus jäi tekemättä. Jos se on sinulle ok niin ota yhteys neuvolaan vasta 12 viikon jälkeen. Niinkin voi tehdä. Niskapoimu-ultran voi tehdä viikolle 13+6 asti, mutta et saa enää sitä verikoetutkimusta siihen tueksi ellet hae lähetettä siihen aiemmin sillä se tulee ottaa viikoilla 9+0-11+6. Käytännössä se otetaan yleensä viikolla 10+x jotta varmemmin osutaan tuohon oikeaan ajankohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En siis ite halua tehdä mitään käytännön asioita, en jutella tästä tai muutenkaan toimia sen mukaan että olen raskaana ennen ku saan tietää et siellä vielä rv 12 on joku edes elossa. Yritän ajatella etten olisi raskaana että ei sitten olis ihan niin kova paikka jos raskaus menee kesken. Suojelen tällä omaa mieltäni.
Ap
Onko sinulla taustalla paljon keskenmenoja vai miksi olet niin säikky?
Sinänsä ymmärrän että itsekin kun ensimmäinen raskaus meni kesken jo viikolla 7, niin en seuraavalla kerralla mennyt neuvolaan ennen kuin 15+5 eli silloin kun oli aivan pakko. Se kuitenkin tarkoitti että niskapoimututkimus jäi tekemättä. Se oli tietoinen päätös kyllä, mutta olin silloin kovin nuori, 17v, ja pelkäsin kovasti että toinenkin yritys menisi kesken enkä myöskään tahtonut puhua tai ajatella raskautta kovin aikaisin koska ajattelin myös että niin on helpompi jos taas käy huonosti.
Näin reilu vuosikymmen myöhemmin pelkään toki keskenmenoa jonkun verran edelleen nyt kun taas olen raskaana, mutta menin silti ihan normaalisti nyt neuvolaan ajoissa, ja kävin myös varhaisultrassa yksityisellä.
Kannattaa muistaa, että näissä otetaan aikamoinen riski, siis jos vältellään neuvolaa. Siellä kun muun ohella seurataan myös raskausmyrkytyksen riskiä.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/05/11/diagnoosi-raskausmyrkytys-ylei…
Raskausmyrkytys puhkeaa viikon 20 jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Paras neuvo mitä olen kuullut raskauteen ja keskenmenoon liittyen on että vaikka yrittäisit kuinka suojella itseäsi menetyksen pelossa, jos niin on käydäkseen se sattuu aivan yhtä paljon. Annoitpa tunteiden sikiötä kohtaan kehittyä tai et. Teet vain hallaa "suojelemalla itseäsi".
Tulee myös riski siihen, että syntymän jälkeen ei anna itsensä kiintyä vauvaan, koska vauvan synnyttyä tajuaa, että lapselle voi sattua jotain vielä syntymän jälkeenkin.
Itse pelkäsin kätkytkuolemaa todella paljon, ja näin jälkikäteen tietty harmittaa kun tuhlasi vauvavuoden tuollaisen vatvomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Paras neuvo mitä olen kuullut raskauteen ja keskenmenoon liittyen on että vaikka yrittäisit kuinka suojella itseäsi menetyksen pelossa, jos niin on käydäkseen se sattuu aivan yhtä paljon. Annoitpa tunteiden sikiötä kohtaan kehittyä tai et. Teet vain hallaa "suojelemalla itseäsi".
Ei toi mulla mee noin. En tiiä sit onko mun suojauskeino niin vahva mut en ajattele edes olevani raskaana. Nytki ku kirjotan niin ajattelen tunnetasolla et kirjottelen tänne muuten vaan ja et menkat alkaa kohta (vaikka toki tiedollisesti tiedostanki olevani ainakin vielä raskaana). Ei se ainakaan mulle tunnu lähellekään yhtä pahalta saada "vain" keskenmeno, kuin menettää sen keskenmenon lisäksi ne kaikki unelmat ja haaveet mitä raskauteen on liittynyt. Kun ei unelmoi lainkaan niin ei niitä menetä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toi mulla mee noin. En tiiä sit onko mun suojauskeino niin vahva mut en ajattele edes olevani raskaana. Nytki ku kirjotan niin ajattelen tunnetasolla et kirjottelen tänne muuten vaan ja et menkat alkaa kohta (vaikka toki tiedollisesti tiedostanki olevani ainakin vielä raskaana). Ei se ainakaan mulle tunnu lähellekään yhtä pahalta saada "vain" keskenmeno, kuin menettää sen keskenmenon lisäksi ne kaikki unelmat ja haaveet mitä raskauteen on liittynyt. Kun ei unelmoi lainkaan niin ei niitä menetä.
Ap
Mene sinne neuvolaan unelmoimatta. Mene ultraan ja verikokeisiin unelmoimatta. Just a normal day.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asioiden hoitaminen on oikeasti noin käsittämättömän vaikeaa, niin ei kannattaisi edes ajatella hankkivansa lapsia.
Sun ei tarvitse kommentoida jos et mitään hyvää tai kysymykseen liittyvää sanottavaa löydä. Edellinen raskaus päättyi keskenmenoon ja koska olin ollut siitä jo ihan onnessani, käynyt neuvolassa sun muut niin keskenmeno iski muhun niin kovaa että pidettiin sen jälkeen lähes vuosi taukoa yrityksestä. Nyt alotettiin muutama kuukaus uudestaan yritys ja nyt tein pari viikkoa sit positiivisen testin. Tää ahdistaa ja pelottaa mua tosi paljon enkä halua pahentaa oloani samanlaiseksi kuin viimeksi, keskenmeno kummittelee päässä niin paljon etten halua ajatella koko raskautta ennen ku suurin vaara eli ekat 12 viikkoa on ohi.
Ap
Jos olisin sinä, niin varaisin sen neuvola-ajan. Heti sinne mennessä kertoisin tuosta aiemmasta keskenmenosta ja toivoisin, että nyt hoidetaan ne ihan välttämättömät (eli lähetteet) ja vasta myöhemmin sitten juteltaisiin ne muut jutut. Vaikea kuvitella, etteikö onnistuisi. Itse pelkäsin aikanaan, ettei siellä mitään elävää ole, joten menin yksityiselle varhaisultraan (täällä ei saa julkiselta). Siellä kuultu syke rauhoitti mukavasti (toki keskenmeno oli edelleen mahdollinen, mutta riski pienenee, jos sydän on alkanut lyödä. Yleensä menee kai kesken jo ennen sitä.)
Mä suhtaudun loppuraskauteen ihan eri tavalla koska mulla jo 2 elävänä syntynyttä (ja vieläkin elossa olevaa) lasta. Tää keskenmeno tapahtu viime raskaudessa rv 9, mitä kautta tää mun pelko ei kohdistu muuhun kuin alkuraskauteen. En osaa pelätä myöhemmän raskauden minimaalista 2% riskiä, enkämutta kätkytkuolemaa kun niitä tapahtuu koko suomessa vain muutamia vuodessa.
Ap
Ei siellä neuvolassa sinänsä mitään erityisen mielekästä tehdä ennen rv12. Voithan sä soittaa ja kysyä saatko lähetteet ilman käyntiä.
Itse pääsin suoraan ultraan, kun raskaus todettiin vasta rv11, eikä ehditty varata neuvola-aikaa ennen sitä. Puhelimessa teki lähetteet ja itse varasin netin kautta ultran. Sen jälkeen olin kyllä normaalissa seurannassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua pelottaa keskenmeno enkä nimenomaan haluu jutustella raskaudesta ennen ku on edes suht turvallisilla viikoilla. En ite selviäis henkisesti lähellekään niin hyvin jos olisin jo käyny neuvolassa ja kaikkea ja tuliski keskenmeno....
Mulla ovulaatio tikutettu joten sitä kautta hedelmöittyminen on vähintään parin päivän tarkkuudella tiedossa. Alkuraskauden ultra on varattuna yksityiselle siitä ovulaatiosta laskien rv 6+5 eli siellä ne viikot sit viel varmistuu.
Mut eli julkiselle ei voi päästä esim soittamalla neuvolaan ja sitä kautta saamalla lähetteen ultraan? Onko yksityisellä se np-ultra jotenki kalliimpi paketti ku alkuraskauden ultra? Ei tää ihan eka ultra (kätilön tekemänä) oo ku 80€.
Ap
Mikään ovulaatitesti ei takaa sitä, milloin ovulaatio tapahtuu. Se mittaa vain sen, milloin ovikselle on suotuisat olosuhteet.
Minäkin käytin ovistestejä ja kävin yksityisellä varhaisultrassa, kun viikkoja piti olla 7. No ei, löydös vastasi rv 5-6 ikäistä.
Ja tuo pelkoasia kannattaa käsitellä. Keskenmeno voi tapahtua vielä rv 12 jälkeenkin, ei se np-ultra ole mikään rajapyykki siihen, etteikö mitään voisi sattua.
Tuo pelko vain muuttaa muotoaan aina sitämukaan, missä vaiheessa olet, ellet käsittele sitä pelkoa.Mä tein 12 päivän kuluttua ovulaatiotestistä positiivisen raskaustestin. 10 päivää ovulaatiotestistä oli vielä nega. Kyllä tää hedelmöitys siis aika tarkasti on paikannettu.
Ja ei tietenkään riski katoa, mut 12. Viikon jälkeen riski on enää parin prosentin luokkaa. On mulle ainaki henkilökohtaisesti täysin eri asia pelätä 15% riskiä kuin 2% riskiä. En mä koko raskautta voi vaan pelätä mutten pidä hyödyllisenä vielä iloita kun voin hyvin odottaa sinne 2% riskiin ennen kuin iloitsen ja etenen henkisesti raskaudessa. Ei mua 2% keskenmenoriski enää pelota, tää 15% on vaan niin järjettömän iso riski.
Ap
Ei ehkä tällä hetkellä pelota, vaan mieli ei välttämättä toimi kovin rationaalisesti ja jo ennestään pelkää niin, ettei uskaltaudu edes neuvolaan.
Sinuna soittaisin neuvolaan ja ottaisin tuon pelon heti puheeksi, ennen kuin ehtii kasvaa isommaksi.
Ajatteletko, että jättämällä käyntejä väliin "säästät" yhteiskunnan rahaa sen verran, että voit kustantaa sillä kalliimman toimenpiteen? Ei se nyt ihan niin toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos olisin sinä, niin varaisin sen neuvola-ajan. Heti sinne mennessä kertoisin tuosta aiemmasta keskenmenosta ja toivoisin, että nyt hoidetaan ne ihan välttämättömät (eli lähetteet) ja vasta myöhemmin sitten juteltaisiin ne muut jutut. Vaikea kuvitella, etteikö onnistuisi. Itse pelkäsin aikanaan, ettei siellä mitään elävää ole, joten menin yksityiselle varhaisultraan (täällä ei saa julkiselta). Siellä kuultu syke rauhoitti mukavasti (toki keskenmeno oli edelleen mahdollinen, mutta riski pienenee, jos sydän on alkanut lyödä. Yleensä menee kai kesken jo ennen sitä.)
Tää vois toisaalta olla mahollista. Voikohan sen jo soittaessaan pyytää et saisko sellasta neuvola-aikaa jossa otettais vaa verikokeet ja mitattais paino ym. fyysiset jutut, koska en pahan keskenmenopelon vuoksi haluu jutella mitään raskauteen liittyvää. Ja jos ei tuo onnistu niin sit jos ei julkiselle ilman pääse niin vaan yksityiselle sitte.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletko, että jättämällä käyntejä väliin "säästät" yhteiskunnan rahaa sen verran, että voit kustantaa sillä kalliimman toimenpiteen? Ei se nyt ihan niin toimi.
Mistä kalliimmasta toimenpiteestä sinä puhut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tää vois toisaalta olla mahollista. Voikohan sen jo soittaessaan pyytää et saisko sellasta neuvola-aikaa jossa otettais vaa verikokeet ja mitattais paino ym. fyysiset jutut, koska en pahan keskenmenopelon vuoksi haluu jutella mitään raskauteen liittyvää. Ja jos ei tuo onnistu niin sit jos ei julkiselle ilman pääse niin vaan yksityiselle sitte.
Ap
Riippuu varmaan aika paljon neuvolan terkasta jonka satut saamaan. Ovat kyllä koulutettu tarttumaan tuollaisiin epätavallisen voimakkaisiin pelkotiloihin, joten todennäköisesti haluaa jutella vähintään siitä pelosta siellä vastaanotolla.
Mikset mene yksityiselle varhaisultraan esim rv8 tienoilla? Ei ne edes ole kovin kalliita. Jos siellä kaikki on hyvin, varaat neuvolat yms.
Jos olet oikein röyhkeä, sanot ettet tiedä raskauden kestoa edes suurinpiirtein, niin pääset julkiselle varhaisultraan raskauden keston määrittämiseksi. En kyllä suosittele, mutta olen kuullut ihmisten näin tehneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Suosittelen nyt ihan tosissaan käsittelemään tuota pelkoa. Tuossa on riskiä siihen, ettet itseäsi suojellessa henkisesti valmistaudu lapsen tuloon.
Voit ehkä nyt ajatella, että "kyllä mä sitten uskallan luottaa kun vien rv12 täynnä". Vaan kun menettämisen pelko on noin iso, niin sen rv 12 täyttyessä pelko ei välttämättä väheneekään, vaan ne pienet prosentit paisuvat mielessä isoiksi.
Sitten tuleekin kohtukuoleman riski.
Synnytyksessä kuoleman riski.
Kätkytkuoleman riski.
Onnettomuusriskit.
Sairastumisriskit.
Vanhemmuus ON pitkälti puolestapelkäämistä, ei se lopu alkuraskauteen, eikä raskauteen ylipäätään. Siksi nuo pelot pitää käsitellä, mikäli nyt jo paisunut niin isoksi, että keskenmenon jälkeen täytynyt pitäävuosi taukoa ja nyt et uskalla mennä neuvolaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Riippuu varmasti siitä miten teidän kunnassa nämä jutut toimii. Meillä soitetaan suoraan terkalle (puhelinaika joka päivä tiettynä aikana) ja varataan häneltä aika. Tuossa olisi helppo keskustella asiasta heti.
Neuvolan kautta pääsisit varmaan puhumaan neuvolapsykiatrin kanssa tuosta aikaisemmasta keskenmenosta. Ei ole järkeä pelätä noin paljon. Neuvolassa voit myös puhua siitä pelosta. Soita sinne neuvolaan ja sano että pelkäät keskenmenoa niin sitten pääset eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Mä suhtaudun loppuraskauteen ihan eri tavalla koska mulla jo 2 elävänä syntynyttä (ja vieläkin elossa olevaa) lasta. Tää keskenmeno tapahtu viime raskaudessa rv 9, mitä kautta tää mun pelko ei kohdistu muuhun kuin alkuraskauteen. En osaa pelätä myöhemmän raskauden minimaalista 2% riskiä, enkämutta kätkytkuolemaa kun niitä tapahtuu koko suomessa vain muutamia vuodessa.
Ap
Aiempien (onnistuneiden) raskauksien kokemukset eivät ole suoraan verrattavissa nykyhetkeen, jos niiden kohdalla et vielä osannut pelätä sitä, ettei kaikki mene kuin pitää.
Kannattaa muistaa, että näissä otetaan aikamoinen riski, siis jos vältellään neuvolaa. Siellä kun muun ohella seurataan myös raskausmyrkytyksen riskiä.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/05/11/diagnoosi-raskausmyrkytys-ylei…