Jos ovikelloai soisi juuri nyt tällä hetkellä ja asuntoosi pölähtäisi yllätysvieraita, olisiko sinulla nyt tarjota mitään kahvin kanssa? Tai mitä tarjottavaa sinulla olisi juuri nyt
Joko kahvin kanssa tai ilman?
Itselläni onneksi löytyy american cookies-keksejä kahvin kaveriksi. Ja voileipää jos suolaisempaa haluais. Onneksi tuli käytyä juuri äsken kaupassa.
Kommentit (447)
Rahkaa, mustikkakeittoa, kanaa, kahvia ja ruisleipää juustolla & kalkkunaa. Ei mitään makeaa 🤗
Meillä harvemmin käy kutsumattomia vieraita. Olemme sanoneet että pitää aina kysyä etukäteen sopiiko tulla.
Mutta jos tulisi niin ei olisi mitään, en voi myöskään pitää vierasvaroja sillä omaan suuhun ne eksyy hyvin äkkiä :D
Ellei voileivät sit kelpaa.
On sääli ettei nykyaikana enää pidetä yllätysvieraista. Vielä parikymmentä vuotta sitten se oli melko yleistä.
Joskus piipahdin ystävälläni kun siellä päin liikuin. Heti oli jotain tarjoamassa. Kahvia tai ruokaa. Mahtava emäntä ja kova leipomaan. Nykyisin aina soitan tulostani etukäteen. Kiellän varaamasta mitää , mutta ei se auta.
Itsellä pakkasessa korvapuusteja. Lisäksi voisin tehdä voileipiä
En ota vastaan. Inhoan jos joku tulee rimputtamaan kelloa.
Mutta jos nyt ihan pakko olis jotain tarjota, niin metukkaleipä, omena ja marjamoothie olis vaihtoehdot.
Erilaisia alkoholijuomia. Ja sokeritonta ananaslimpparia. Majoneesia. Ja tietty kahvia ja teetä. Koiranruokaa?
Jotenkin tylsää, että kaikki ovat hirveän vastaan yllätysvierailuja. Okei, toki on aina kivempi etukäteen sopia, mutta minulla ei ole yhtään sellaista ihmistä tuttavissa, jonka "yllätysvierailusta" en ilahtuisi... Tai jos ei vaan sopisi, sitten voisi sanoa, että anteeksi, olemme juuri nyt kiireisiä. Mikä ongelma siis?
No mutta, vierasvaraa ei meillä hirveästi koskaan osteta, koska syön kaikki itse... mutta jos juuri nyt joku tulisi, kahvia tarjoaisin ja myös omenamehua, jota eilen haettiin mehustamosta. Ehkä voileipiäkin.
Suklaapiirakkaa sattuu olemaan. Melkein toivon että tulis yllärivieraita. Talo on pahasti sekaisin, juuri aloittelen siivousta mutta se ei minua haittaisi. Kotiäidin arkea tämä. Kun koululaiset on saatu kouluun, paikat kuntoon pikkuväen kanssa.
Mulla on ovisilmä sitä varten, etten avaa kuin lapselleni tai sovituille ihmisille.
Mutta jos ihan leikillään nyt vastaan silti, niin kahvia ja maitoa löytyy ja ruisleipää, oivariinia ja juustoa. Mitään keksejä ei nyt ole eikä pullaa. Vähän on pehmeitä mansikkakarkkeja, jos haluaa jotain makeeta kahvin kanssa.
Joskus ostin ison satsin mariekeksejä kaappiin, mutta joku keksihiiri ne on käynyt puputtamassa.. Ajattelin että sieltä vois aina sillon tällön ottaa kahvin kanssa, mutta kas, kun olisin ottanut, ne olikin hävinneet.
Mäkin varmaan säikähtäisin ja ajattelisin että jotain kauheaa on sattunut, jos joku kaveri tai sukulainen olisi ilmoittamatta ovella. Ei kuulu suvun tai kaveripiirin tapoihin tulla yllättäen kylään. Ei täällä mitään tarjottavaakaan olisi, leipäkin loppu. Yritän laihduttaa niin en pidä kotona mitään keksejä tai pullia aiheuttamassa turhaa kiusausta...
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tylsää, että kaikki ovat hirveän vastaan yllätysvierailuja. Okei, toki on aina kivempi etukäteen sopia, mutta minulla ei ole yhtään sellaista ihmistä tuttavissa, jonka "yllätysvierailusta" en ilahtuisi... Tai jos ei vaan sopisi, sitten voisi sanoa, että anteeksi, olemme juuri nyt kiireisiä. Mikä ongelma siis?
No mutta, vierasvaraa ei meillä hirveästi koskaan osteta, koska syön kaikki itse... mutta jos juuri nyt joku tulisi, kahvia tarjoaisin ja myös omenamehua, jota eilen haettiin mehustamosta. Ehkä voileipiäkin.
Onhan se kivaa jos tykkää ihmisistä, mutta jos yllätysvieraaksi tunkee vaikkapa sellaisia sukulaisia joista on huonoja kokemuksia, niin mielestäni on oikeus olla kärtsy. Tai oikeus olla tarjoilematta.
Ennen oli ennen ja nyt on nyt.
Ennen ei ollut mahdollisuutta ilmoittaa etukäteen mikäli halusi kyläilemään. Sen jälkeen on tullut aika monta välinettä siihen tarkoitukseen.
Pannaritaikina on tekeytymässä, että sitä olis pian tarjolla. Jäätelöä on avaamaton paketti. Voikkareita vois tehdä. Ja on tuolla joku vajaa kaapinmakuinen digestive pakettikin.
Yllätysvieraat ovat hyvä siivousmotivaattori, sellainen tunti- puoli tuntia ennen kuin soittavat niin ehtii tehdä pikasiivouksen ja laittaa keittiön ja vessan kuntoon. Ja joo, ei koske teitä kenellä on aina siistiä.
Ja etukäteen soittaville voi myös sanoa että jos haluatte kahvin kanssa jotain niin tuokaa mukananne. Ihan yllättäen oven takana olevat saisivat kahvia ja pahoittelut sotkusta ;)
En päästä yllätysvieraita sisään. Mutta jos siellä nyt olisi vaikka väkivaltaista puolisoaan pakeneva tai palaneesta kodista vain yksi vaatekerta päällään raahautuva ystävä, tietysti päästäisin. Vilkaistaanpas... Kahvia on ja pussiteetä montaa lajia, mutta juoman kanssa ei ole tarjota kuin kauraleipää margariinilla ja juustonaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Kahvia, maitoa olisi kahvin kanssa, mutta sokeria ei. Kaksi tuplapatukkaa joissa tuplalakritsitäyte. Ja iso laatikollinen tavallisia lakuja.
Mä tulen teille :)
Mokkapaloja, jäätelöä, keksejä ja suklaata, hedelmiä, voisin tehdä marjasmoothien. Pannari valmistuisi nopeasti.
Mulla ei ole ovikelloa joka soisi, mutta jos joku tulee niin kyllä löytyy vaikka viikoksi apetta kahvin kanssa tai ilman. Muutaman kerran on tullut ihan yllätysvieraitakin, se on hauskaa.
-Bias-
Aina on keksejä kaapissa ja jotain piirakkaa pakkasessa. Leipää lisukkeineen tietty myös. Sotkuista kyllä on täällä nyt.
Jotain tarjoilukelpoisia karkkeja varmaan löytyy ja pähkinöitä. Pakkasessa saattaa olla jäätelöä.
Lähin kauppa on samassa korttelissa, niin että olettaisin yllätysvieraiden saapuvan haluamiensa tarjottavien kanssa. Hyvää kahvia meiltä saa aina.
Minkä kahvin? Emme juo kahvia. Kahvinkeitin on jossain komeron perällä ja taloudesta ei taida löytyä kahvinmurentakaan.
Teetä ja neljän viljan puuroa. Ei kahvia.